حسابداری مالیاتی چیست؟ {اهمیت و نحوه اجرا} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از خدمات حسابداری که شرکت ها و موسسات انجام می دهند، خدمات مربوط به حسابداری مالیاتی است. حسابداری مالیاتی یک از فرایندهای مالی کسب و کارهای مختلف است که باید بر اساس قوانین داخلی کشور گزارش های مربوط به این نوع حسابرسی را به اداره دارایی ارائه کنند.

افرادی برای وظایف حسابداران مالیاتی بر اساس معیارها و ضریب های محلی تعیین می‌ شود. بنابراین بیشتر کسب و کارها ترجیح می دهند حسابداری مالیات را به شکل قابل قبول و مورد تایید و بیشتر از طریق نرم افزارهای حسابداری بومی انجام دهند. اما حسابداری مالیات چه اهمیتی دارد و چه اهدافی را دنبال می کند؟  و صفر تا صد حسابداری مالیاتی را در ادامه حول محور این موضوع مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

مفهوم حسابداری مالیاتی چیست؟

 انواع حسابداری مالیاتی در سیستم حسابداری در کشور ما به بخش دو بخش کلی قابل تقسیم است:

حسابداری مالیات

⭐ حسابداری عمومی

???? حسابداری مالیاتی یکی از انواع حسابداری مالیاتی است که معمولاً نسبت به حسابداری عمومی از ضرورت و اهمیت بیشتری برخوردار است و انحصاراً روی اسناد مالی که در محاسبه مالیات نقش زیادی دارند، متمرکز می باشد. حسابداری و حسابرسی مالیاتی توسط اداره دارایی و نهادهای قانونی نظارت می ‌شود.

???? حسابداری و حسابرسی مالیاتی، پردازش همه اسناد مالی از جمله ترازنامه ها، صورت حساب های مالی و فعالیت های حسابداری مرتبط با ثبت، تحلیل و پردازش عملکرد کسب و کارها را در بر می‌گیرد. از این رو این نوع محاسبه مالیاتی که باید با دستورالعمل های داخلی مالیاتی صورت بگیرد، بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید اشاره کرد که این نوع حسابداری با فرمول و ضریب های پیچیده ای سر و کار دارد که معمولاً یا باید با نرم افزارهای حسابداری یا توسط حسابداران خبره و متخصص انجام شود.

 

معنای حسابداری مالیاتی چیست؟ 

 

 هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟

✅ محاسبات مالیاتی که افراد و موسسات انجام می ‌دهند، با اهداف مشخص صورت می گیرد. به طور کلی هدف از حسابداری مالیاتی نظارت بر وجوه نقدی و غیر نقدی کسب و کارها و سازمان‌ های مختلف است. همانگونه که اشاره شد مالیات انواع مختلفی دارد که به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. هدف از این نوع حسابداری، شناخت و محاسبه نوع مالیاتی که فرد یا موسسه ملزم به پرداخت آن است. اما فعالیت های اصلی حسابداری مالیاتی شامل محاسبه موارد زیر می شود:

✔️ مالیات بر حقوق (برای کسب و کارها)

✔️ کسب مالیات مستقیم (برای کارکنان و کارمندان و کارگران)

✔️ محاسبه ضریب های مالیاتی بر اساس دستورالعمل های داخلی سازمان مالیات

✔️ پیگیری معافیت‌های مالیاتی

✔️ پیدا کردن راه حل های دریافت تشویق ‌های مالیاتی و جلوگیری از جریمه های مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

وظایف حسابداران مالیاتی

???? از آنجا که حسابداری مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است، حسابداران باید نهایت دقت را در محاسبات خود داشته باشد. این نوع حسابداری شامل محاسبه مبلغ مالیات یک فرد، کسب و کار یا موسسه بر پایه ضرایب و دستورالعمل های داخلی است. به این ترتیب حسابداران باید به خوبی با قوانین مالیاتی، نحوه تعلق گیری معافیت های مالیاتی و همچنین نحوه محاسبه این موارد در یک فرایند مالی مشخص تسلط داشته باشند.

???? حسابداران تازه وارد باید ابتدا با فرمول‌های مالیاتی و ضرایب آشنایی پیدا کنند تا بتوانند مبلغ مالیات را به دست آورند. اما حسابداران مالیاتی متخصص با جزئیات فرمول ها و راهکارهایی برای کاهش مبلغ مالیات بیشتر آشنایی دارند. به همین جهت کسب و کارهای مختلف ترجیح می دهند از حسابداران مالیاتی مجرب بهره ببرند، چرا که انجام این کار توسط یک حسابدار متخصص در میزان پرداخت مالیات آن ها بسیار موثر می باشد.

 

انواع حسابداری مالیاتی 

 

 اهمیت حسابداری مالیاتی

✅ همانگونه که در بخش های قبل گفته شد این نوع حسابداری اهمیت بالایی دارد. دلیل این امر ضرورت ‌های قانونی و حقوقی است که بر اساس قانون اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت آن هستند. انجام حسابداری مالیاتی می تواند در اطمینان یافتن از مشارکت افراد و موسسات کشور در تامین منابع عمومی نقش اساسی داشته باشد. همین اهمیت بالا سبب شده که در نرم افزارهای حسابداری، حسابداری مالیاتی یکی از قسمت های این سیستم باشد تا در موعد مالیات مشکل زیادی برای وارد کردن اطلاعات نباشد.

✅ علاوه بر این این نوع حسابرسی می تواند از به دام افتادن شرکت ها در جرایم سنگین مالیاتی جلوگیری کند. علاوه بر آن افراد با اطلاع از قوانین مالیاتی این امکان را دارند که از موارد معافیت های مالی برای شرکت خود آگاه شوند و موارد تشویقی در زمینه مالیات را دریافت نمایند.

برای کسب اطلاع از مفهوم حسابداری منابع انسانی با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

مجموعه خدمات حسابداری مالیاتی

???? خدمات حسابداری مالیاتی معمولاً جزء بالاترین سطح خدمات حسابداری محسوب می شود و افرادی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند، در دسته حسابداران هستند که با تجربه و مسلط که با صفر تا صد حسابداری مالیاتی آشنایی دارند. مهم ترین خدمات در زمینه حسابرسی مالیاتی که همه اشخاص حقیق و حقوقی می توانند دریافت کنند، به شرح زیر می باشد:

✔️تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی

✔️محاسبه مالیات بر درآمد پرسنل

✔️تهیه و تنظیم گزارش فصلی

✔️تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

✔️تنظیم دفاتر قانونی شرکت مثل دفتر کل و دفتر روزنامه

✔️پیگیری مشکلات مالیاتی و تلاش برای رفع آن ها

✔️تنظیم اظهارنامه عملکرد و رسیدگی به پرونده های حسابرسی

نحوه اجرای حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی شامل مجموعه‌ ای از فرایندها می باشد که از سوی شرکت های ارائه دهنده خدمات مالیاتی صورت می گیرد، به این صورت که:

✅ در مرحله اول بازرس باید بررسی نماید که رسیدگی به خدمات حسابرسی از طریق بررسی دفترهای روزانه و دفتر کل حساب ممکن است یا نه.

✅در شرایطی که بررسی امکان پذیر بود، باید استراتژی ویژه ای برای برخورد با شرایط خاص در نظر گرفته شود.

✅در مرحله بعد باید بررسی شود که جهت رسیدگی به فرآیند حسابداری مالیاتی چقدر نیرو و برای چه مدت لازم است.

✅در گام بعد گزارش هایی که از محاسبه دارایی ها به دست می آید، در قالب کاربرگ های مخصوص ارائه شود.

✅علاوه بر این بررسی می کنند که آیا حساب ها به صورت صحیح برآورد شده است و این که اشکالی در آن ها وجود نداشته باشد.

✅ در آخر نیز فعالیت های حسابرسی به مدیریت گزارش داده می‌ شود و تمام هزینه ها و مدت زمانی که صرف فرآیند حسابرسی شده است، ارائه می شود.

خلاصه مقاله

حسابداری مالیاتی یکی از مهم ترین فعالیت های حسابداری از که شرکت ‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم باید آن را پیگیری کنند. این نوع حسابداری به محاسبه مالیات می پردازد و بر اساس دستورالعمل ها اداره دارائی تعیین می شود.

حسابداری مالیاتی با قوانین مختلف همراه با جزئیات حقوقی گوناگون در ارتباط است. از این رو حسابدارانی که کار محاسبه مالیات را انجام می‌دهند، باید با ضرایب، فرمول ها و تبصره های قانونی و نرم افزارهای پیشرفته حسابداری آشنایی کامل داشته باشند. ما در این مقاله سعی کردیم تا صفر تا صد حسابداری مالیاتی را بیان کنیم و در خصوص اهمیت و اهداف این نوع حسابداری پرداختیم. چنانچه نیازمند راهنمایی بیشتر و کسب اطلاعات تکمیلی باشید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

 

برای دریافت مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و حسابداری مالیاتی چیست؟

 

 





:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: