نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

این مقاله از وبسایت طلوع پدیده حول محور این سوال که هزینه معوق چیست؟ خواهد بود. همانطور که در سایر مقالات در رابطه با هزینه ها مانند هزینه های سرمایه ای و هزینه های جاری پرداختیم در این مقاله با نوع دیگری از هزینه ها به نام هزینه های معوق آشنا خواهیم شد.

مقوله هزینه ها و مخارج قطعا یکی از اساسی ترین داده های حسابداری یک کسب و کار محسوب میشود و مستقیما بر سوددهی یا ضرر و زیان یک مجموعه اثر خواهد گذاشت.

همانطور که از نام آن پیداست هزینه های معوق به هزینه هایی میگویند که عملا هنوز پرداخت نشده اند اما طبق پیش بینی آن کسب و کار موظف به پرداخت آن است. در ادامه این مقاله از شرکت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده پاسخ کاملی برای سوال هزینه معوق چیست خواهید یافت. 

هزینه معوق یعنی چه؟

هزینه معوق در حسابداری به هزینه ای می گویند که شرکت یا کسب و کار به یک مجموعه دیگر یا کارمندان و پرسنل خود یا ماشین آلات و ابزار خود و... بدهکار است اما هنوز پرداختی در جهت رفع آن انجام نداده باشد.

به عنوان مثال فرض کنید یک شخص چکی برای 3 ماه آینده از شرکت ما اخذ کرده باشد. پایان سال مالی حسابداری قبل از رسیدن به موعد پرداخت چک است و قاعدتا هنوز پولی از حساب شرکت کسر نشده.

هزینه معوق یعنی چه؟

اما این دقیقا مثال بارز یک هزینه معوق است. درست است این بدهی هنوز پرداخت نشده اما برای تعیین وضعیت سود و ضرر در پایان سال جاری عاملی تاثیر گذار است.

در این حالت حسابدار باید این هزینه ای که هنوز پرداخت نشده را بعنوان یک بدهی در نظر گرفته و در تمام محاسبات خود آن را اعمال کند. در غیر این صورت با فرض اینکه آن چک رقم بالایی داشته باشد ممکن است عواقب جبران ناپذیزی به همراه داشته باشد.

پس یکی از وظایف پر اهمیت یک حسابدار زبده تلاش برای مشخص سازی و پیش بینی هر چه دقیق تر هزینه های معوق است.

برای کسب اطلاع از نحوه استعلام چک صیادی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

زمان محاسبه هزینه های معوق

در بخش قبل به این سوال پاسخ داده شد که هزینه معوق چیست؟ اما این مفهوم نکات ریز دیگری دارد که غافل شدن از آنها ممکن است باعث ضرر های هنگفتی شده و یا وقت انرژی شما را صرف یک عمل بیهوده کنند.

یکی از مهمترین مواردی که در مقوله بدهی معوق باید در نظر داشت زمان محاسبه آن است. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که همیشه قرار نیست حسابدار و مجموعه از مبلغ هزینه معوق خود اطلاع دقیق داشته باشند.

از همین رو زمانی که یک هزینه پرداخت نشده بوجود می آید شرکت تصمیم میگیرد تا پایان سال مالی صبر کند و در صورتی که تکلیف پرداخت و مبلغ آن هزینه مشخص نشد اقدام به محاسبه آن به عنوان بدهی معوق کنند.

پیش بینی هزینه های معوق

درست است که اشاره کردیم اصولا زمانی یک هزینه پرداخت نشده تبدیل به هزینه معوق میشود که در نزدیکی پایان سال مالی باشیم اما باید بدانید غفلت از این هزینه ها میتواند دردسرساز باشد.

پیش بینی هزینه های معوق

یک حسابدار باید به طور مستمر در جریان هزینه های معوق باشد هرچند که هنوز در محاسبات سود و زیان آنها را بعنوان هزینه معوق قید نکرده باشد. در نتیجه نیاز است حسابدار دائما در حال بروزرسانی مبالغ بدهی های شرکت باشد.

هزینه های معوق شرکت لزوما لازم نیست مالی باشند. این هزینه ها گاها ممکن است یک دارایی باشند.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

چند مثال برای درک بهتر هزینه های معوق

یکی از مواردی که تقریبا همه م با آن سر و کار داریم مساله حقوق است. در واقع با گذر هر یک روز از کار کردن یک نیروی استخدامی، شرکت به آن شخص بدهکار میشود و عملا این بدهکاری تبدیل به یک هزینه معوق میشود.

مثال دیگر زمانی است که شما پیش بینی میکنید یکی از قطعات خط تولید شما به دلیل استهلاک فقط تا چند هفته دیگر قابل استفاده است یا حتی از بین رفته و هم اکنون نیاز است تا آن را تعویض کنید. در این حالت نیز تا زمانی که آن قطعه را نخرید هزینه آن جزو هزینه های معوق در حسابداری حساب میشود و شما عملا بدهکار هستید.

 

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

 

ارتباط هزینه های سرمایه ای و جاری با هزینه معوق چیست؟

در مطالب دیگری از وبسایت طلوع پدیده به بررسی دو مفهوم هزینه های جاری و هزینه های سرمایه ای مفصلا پرداخته ایم. اما شاید برای شما جالب باشد ارتباط این هزینه های را با هزینه معوق بدانید.

هزینه های جاری از آن جایی که در همان لحظه ی پدید آمدن نیاز پرداخت میشوند عملا در مواقع نادری میتوانند با ثبت هزینه معوق همپوشانی داشته باشند. هزینه آب و برق یک واحد تجاری را تصور کنید که هم در دسته بندی هزینه های جاری و هم در دسته بندی هزینه معوق قرار میگیرند.

در ارتباط با هزینه های سرمایه ای اما این مطلب بیشتر اتفاق می افتد. زمانی که شرکت احساس نیاز برای راه اندازی یک خط تولید جدید میکند. یا لازم است قطعاتی از یک ماشین نوسازی شوند. این هزینه ها بر دارایی شرکت موثرند و تا زمان پرداخت، معوق منظور میشوند.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید سهام در بورس روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

تفاوت پیش پرداخت هزینه و هزینه معوق

در اصطلاحات حسابداری شما با موردی به نام پیش پرداخت هم رو به رو میشوید. پیش پرداخت دقیقا نقطه مخالف هزینه معوق است. یعنی شما قبل از اینکه چیزی تهیه کنید هزینه آن را پرداخته باشید. این نوع از هزینه ها از آنجا که کاملا شفاف هستند از همان ابتدا در محاسبات حسابداری اعمال میشوند.

هزینه پیش پرداخت اول پرداخت میشود و بعد به هزینه تبدیل میشود اما هزینه معوق اول هزینه میشود بعد پرداخت میگردد.

تفاوت پیش پرداخت هزینه و هزینه معوق

خلاصه مطلب

در این مطلب به مفهوم کلی هزینه معوق و پاسخ به این سوال که هزینه معوق چیست پرداخته شد. با توجه به تعاریف ارائه شده هر نوع هزینه ای که بابت خدمات یا کالایی که دریافت کرده ایم. هنوز نپرداختیم جزو این دسته بندی قرار میگیرند.

یکی از رایج ترین انواع هزینه های معوق، حقوق معوق است. باید در نظر داشت که هزینه های معوق در بازه های زمانی کوتاه محاسبه نمیشوند. چرا که هنوز مدرک مهمی دال بر پرداخت یا عدم پرداخت آن تا پایان سال مالی جاری وجود ندارد.

در تضاد با مفهوم هزینه معوق بحث پیش پرداخت پدید می‌ آید. که منظور از آن هزینه ای است که قبل از دریافت یک کالا یا خدمات پرداخته ایم اما هنوز اصل آنرا دریافت نکرده ایم.

 

برای دانلود مطالب ین صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و هزینه معوق چیست؟

 



:: برچسب‌ها: هزینه معوق در حسابداری , هزینه های معوق , هزینه معوق , بدهی معوق , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

استعلام چک صیادی و نحوه دریافت آن یکی از مهمترین مسائلی است که دغدغه تمام کسانی که به هر طریقی با چک ها در ارتباط هستند شده است. طبق قانونی که در سال 99 به اجرا درآمد تمامی چک های جدید باید دارای شناسه صیادی معتبر بوده و از طرف طرفین مورد معامله مورد تائید قرار گیرد.
چک های صیادی باید حتما به نام فرد گیرنده باشند. علاوه بر این باید فرد گیرنده نیز میتواند با اسفاده از کد صیادی چک دریافتی از وضعیت حساب شخص صادر کننده اطمینان حاصل کند.
در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به بررسی دقیق چک صیادی و نحوه استعلام چک صیادی پرداخته خواهد شد و آگاهی های لازم را هنگام دریافت و یا صدور این نوع از چک ها را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

چک صیادی چیست؟

چک صیادی در اصل چک تضمین شده توسط هر دو طرف گیرنده و پرداخت کننده میباشد، صاحب دسته چک صیادی باید مشخصات چک نوشته را قبل از پرداخت نمودن در سامانه صیادی ثبت و به نام تحویل گیرنده بزند.
 
چک صیادی چیست؟
 
از آنجایی که سامانه صیادی چک ها به منظور جلوگیری از سواستفاده از چک، استعلام چک ثبت شده و جلوگیری از کشیدن چک بدون پشتیبانی مالی میباشد. اطلاعات مربوط به حسابی که چک آن در سامانه صیادی ثبت شده قابل بررسی میباشد.
اعتبار سنجی چک از نظر تقلبی بودن و وضعیت سفید یا قرمز بودن حساب که در ادامه به آن میپردازیم از جمله اهداف راه اندازی سامانه صیادی و استعلام چک صیادی میباشد.
 
گردش موجودی کالا چیست؟ برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

نحوه استعلام چک صیادی

هدف از این مقاله بررسی کلی چک های صیادی ، اعتبار سنجی چک های صیادی ، استعلام چک صیادی با کد ملی، روش های کلاهبرداری با استفاده از چک های صیادی است. اما قبل از آن باید مفاهیمی در باره چک های صیادی و سامانه استعلام چک صیادی پرداخت.
به طور خلاصه  سامانه صیادی با ارائه یک کد 16 رقمی به شما تمام اطلاعات لازم برای دریافت چک و یا عدم دریافت چک را میدهد. برای اینکار کافی است تا به سامانه Cbi.ir مراجعه کنید.
علاوه بر این تمامی اپلیکیشن های موبایل بانک و سامانه های بانکی نیز قابلیت استعلام و تعیین مالکیت چک صیادی را دارند.
 
نرم افزار حسابداری طلوع پدیده
 

تفاوت چک های صیادی با دیگر چک ها

به طور کلی چک های صیادی نیز همانند باقی چک ها میباشند و مقادیری مشابه با اطلاعاتی که روی هر برگ چک درج شده است مثل : تاریخ چک ، نام دریافت کننده چک ، کد ملی دریافت کننده چک ، شماره حساب صاحب چک ، مبلغ چک به عدد و حروف ، سریال و سری چک را دارند.
 
تفاوت چک های صیادی با دیگر چک ها
 
اما باید بدانید در چک های صیادی یک کد 16 رقمی در قسمت پایینی سری و سریال چک نوشته شده است. که در اصل کد صیادی این برگ چک میباشد. و تمام اطلاعات بر روی برگ چک میباید با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیادی یکی باشد.
این عدد 16 رقمی قابلیت استعلام چک صیادی را به شما ارائه میکند. و همچنین یک qr code در کنار کد 16 رقمی صیادی وجود دارد که برای استعلام چک صیادی به وصیله دوربین تلفن همراه و یا اسکنر های دیگر قابل استفاده است.
 
برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

نکات مورد توجه در هنگام استعلام چک صیادی

بعد از دریافت چک اولین کاری که باید کرد بررسی کردن صیادی بودن چک میباشد. اگر چک رنگ مایل به بنفش و دارای کد 16 رقمی صیادی و همچنین کیو ار کد مخصوص استعلام چک صیادی بود باید اقدام به تایید کردن چک کنیم.

وارد سامانه صیادی میشویم و کد 16 رقمی چک را وارد میکنیم. اطلاعات ثبت شده در آن را با اطلاعات روی چک مقایسه میکنیم و در صورت مغایرت از تایید و دریافت چک میپرهیزیم. حتما استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک را قبل از دریافت چک انجام دهید.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اگر تمام اطلاعات صحیح بود بعد از تایید چک توسط گیرنده هم اکنون چک را میتوانیم نقد کنیم و به حساب خود واریز نماییم. در هنگام دریافت چک استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک بسیار مهم میباشد. که آن را در سامانه استعلام چک صیادی بررسی کنیم. و قبل از دریافت چک از اطلاعات و وضعیت چک اطمینان کافی را حاصل کنیم و دریافت بدون استعلام چک صیادی بپرهیزیم.

عده ای سودجو چک را پرداخت نموده و از تایید آن سر باز میزنند و باعث بروز مشکلاتی برای شما میشوند. لذا از دریافت چک قبل از تایید آن در سامانه صیادی و استعلام چک رایگان صیادی دوری کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام بورس کالا خودرو، با ما همراه باشید.

بررسی وضعیت چک صیادی

به طور کلی نظام بانکی در هیچ کشوری قادر نیست به طور تضمینی بگوید این حساب قادر پرداخت مبلغی نمیباشد. لذا شرایط خاص مانند فروش منزل یا ماشین در شرایط کلی حساب تاثیر گذار میباشد.
اما نکته ای که قابل بررسی میباشد و با استعلام چک صیادی با کد رهگیری میتوانیم به آن پی ببریم وضعیت حساب به طور کلی میباشد. این نوع استعلام در حقیقت به شما میگوید حسابی که چک از آن استخراج پول میکند تا کنون سابقه برگشت چک داشته یا خیر.
در اصل وظیفه سامانه صیادی این میباشد که به شما تمام اطلاعات یک حساب و دسته چک داخل یک سامانه ثبت شده را ارائه کند. سامانه صیادی نموداری را طراحی کرده است. که به شما وضعیت چک را از رنگ سفید (بدون برگشتی) تا رنگ قرمز (چک های برگشتی متعدد) نشان میدهد.
 
خلاصه مطلب
بررسی اعتبار چک صیادی یکی از روش‌های مهم برای کاهش خطرات پرداخت‌های ناموفق و برگشتی است. در این روش، با استفاده از سامانه‌ استعلام چک صیادی بانک مرکزی ایجاد شده است به آدرس Cbi.ir، می‌توان اطلاعاتی از شخص یا شرکتی که چک را صادر می‌کند دریافت کرد.

با استفاده از استعلام چک صیادی با کد ملی، می‌توانید وضعیت چک را بررسی کنید. و اطمینان حاصل کنید که چک صادر شده دارای اعتبار است و برگشتی نخواهد شد. این روش به شما اجازه می‌دهد که در امور مالی خود از پرداخت‌های برگشتی جلوگیری کنید و خطرات مرتبط با آن را کاهش دهید.

برای استعلام چک صیادی با بارکد، کافی است کد 16 رقمی چک را وارد کنید و سامانه اطلاعات لازم را به شما نشان می‌دهد. همچنین، سامانه به شما امکان می‌دهد وضعیت چک را در قالب نموداری از رنگ سفید (بدون برگشتی) تا رنگ قرمز (چک‌های برگشتی متعدد) مشاهده کنید.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و استعلام چک صیادی

 



:: برچسب‌ها: چک , چک صیادی , استعلام چک صیادی , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , استعلام چک صیادی بانک مرکزی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نکات مهم در راه اندازی کسب و کار، یکی از مهمترین و پر چالش ترین مواردی است که برای هر فردی با ایده کسب و کار وجود دارد. در بازار پر هیاهوی امروز رقابت و پیشبرد اهداف یک کسب و کار از قبل نیز پیچیده در شده و باید بسیار محتاطانه در این مسیر قدم گذاشت.

در این مقاله از وب سایت طلوع پدیده به بررسی نکاتی که در راه اندازی کسب و کار بسیار مهم هستند، خواهیم پرداخت. قبل از هر چیز پیشنهاد میشود برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از همراهی یک مشاور معتمد و حرفه ای در این روند بهره ببرید.

نکات قبل از راه اندازی کسب و کار

برای انجام هرگونه فعالیتی در بازار کسب و کار نیاز است تا با یک ایده خوب شروع کنید. بهترین راه برای شروع این است که بازار را بررسی کنید و تحقیقات لازم را در زمینه نیازها و تقاضای بازار انجام دهید. شروع با یک ایده خوب و خلاقانه مسیر را در همان ابتدای کار برای شما هموار تر از پیش میکند.

علاوه بر داشتن یک ایده خلاقانه برای راه اندازی کسب و کار، نیاز است که یک برنامه ریزی مالی دقیق و کامل داشته باشید. برای این منظور، باید هزینه های لازم برای شروع کسب و کار، پرسنل، تجهیزات و هزینه های مربوط به بازاریابی و تبلیغات را محاسبه کنید.

انجام هرچه صادقانه تر این محاسبات به نفع شما خواهد بود چرا که بلند پروازی های بیش از اندازه و یا سهل انگاری در برآورد هزینه ها در آینده میتواند برای شما دردسر ساز شود.

مرحله بعدی انجام تحقیقات در بازار است. برای تشخیص نیازهای بازار و همچنین شناخت رقبای خود، باید به تحقیق در بازار بپردازید. در این بخش باید با تحلیل بازار و تعیین نقاط قوت و ضعف رقبا، بتوانید بهترین راه حل ها را برای کسب و کار خود پیدا کنید.

برای اطلاع از نحوه تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

بررسی محصول و برندسازی در شروع کسب و کار

یکی از نکات مهم در راه اندازی کسب و کار این است که محصول یا خدمات خود را به دیگران معرفی کنید. برای راه اندازی کسب و کار موفق، باید به واسطه محصول یا خدمات خوب خود به دیگران معرفی شوید. در واقع خود این موضوع که محصول شما از لحاظ کیفیت ویژگی و برتری خاصی نسبت به رقبای خود داشته باشد بزرگترین تبلیغ برای شما است.

نکات قبل از راه اندازی کسب و کار

از روش های دیگر تبلیغات برای شروع یک کسب و کار میتوان به تبلیغات محلی، راه اندازی یک وبسایت بهینه، تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی و... اشاره کرد. شما در این مرحله باید تبلیغات

از دیگر مراحل راه اندازی کسب و کار  این مورد است که باید به توسعه برند خود توجه داشته باشید. برای این کار می توانید از روش های مختلفی مانند داشتن یک لوگوی قوی، روابط عمومی مؤثر و استفاده صحیح از رسانه های اجتماعی استفاده کنید. مشتری باید با شما احساس صمیمیت کند تا از یک مشتری ساده به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

برای اطلاع از نحوه قوانین بیمه بیکاری، کلیک کنید.

شناخت کسب و کار و قوانین آن

در ادامه بررسی مراحل راه اندازی کسب و کار باید به نقاط قوت و ضعف خود بپردازید تا بتوانید توسعه کسب و کار خود را بهبود ببخشید. در این بخش باید به مزایا و معایب کسب و کار خود توجه داشته باشید و برای بهبود آنها، تلاش کنید.

برای مثال شما میتوانید از نظرات مشتریان در رابطه با محصول خود یا محصولات مشابه محصولتان در بازار استفاده کنید تا به طور دقیق نیاز های مشتری را سنجیده و در قالب رفع این نیاز ها قدم بردارید.

همچنین نیاز است قوانین صنفی کسب و کار خود را شناخته و آنها را بدانید. برای راه اندازی کسب و کار موفق، باید به دستورالعمل های مربوط به کسب و کار توجه کرده و از روی آنها عمل کنید. علاوه بر قوانین صنفی و چارچوب قوانین مدنی شما باید مقررات و اصول ایمنی کار و حفاظت از محیط زیست را نیز رعایت کنید.

مدیریت یک کسب و کار جدید

در مدیریت و راه اندازی کسب و کار موفق، باید به مدیریت منابع انسانی توجه کرد. شما در این راه باید از مشاوران برای تحقیق در مورد راه اندازی کسب و کار خود استفاده کنید.

مدیریت یک کسب و کار جدید

علاوه بر این نیازهای پرسنلی کسب و کار خود را مورد بررسی قرار داده و برای جذب و حفظ کارکنان با استعداد، برنامه هایی برای افزایش اثربخشی و حفظ آسایش و امنیت شغلی آنها داشته باشید.

نظارت بر عملکرد کسب و کار تازه تاسیس

برای راه اندازی کسب و کار موفق، باید به نظارت بر عملکرد کسب و کار خود توجه کنید. از روش های مختلف مانند تحلیل داده ها، برنامه های مدیریت عملکرد و استفاده از فناوری اطلاعات استفاده کنید. برای تدوین بهترین برنامه ها در خصوص آینده کسب و کارتان باید از زمان پایه ریزی این کسب و کار به عملکرد خود در مقاطع زمانی مختلف مسلط باشید.

نظارت بر عملکرد کسب و کار تازه تاسیس

توصیه می‌شود که در هر مرحله از راه اندازی کسب و کار شخصی، به دستورالعمل های مربوط به آن مراجعه کنید و از نظرات و پیشنهادات مشتریان و مشاوران استفاده کنید. همچنین، باید به توسعه مهارت های لازم برای مدیریت کسب و کار خود، شامل مهارت های مالی، بازاریابی، مدیریت و منابع انسانی توجه کنید.

همچنین، باید بروزرسانی و توسعه کسب و کار خود توجه کنید و نگرانی های بازار و رقبای خود را بررسی کنید. در نهایت، بهترین راه برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، تلاش، پشتکار و همکاری با افراد متخصص و باسواد در صنعت مورد نظر است.

خلاصه مطلب

در این مقاله، ما به بررسی ده نکته مهم در راه‌اندازی کسب و کار پرداختیم. اگرچه هر کسب و کار راهکارهای خاص خود را دارد، اما این نکات عمومی می‌توانند به شما کمک کنند که با یک دید جامع به تجارت خود نگاه کنید و موفقیت بیشتری برای خود رقم بزنید.

نکات ارائه شده، شامل شروع با یک ایده مطلوب، برنامه‌ریزی مالی دقیق، تحقیق در بازار، معرفی محصول/خدمات، تعیین نقاط قوت و ضعف خود، مطالعه دستورالعمل‌های مربوط به کسب و کار، توسعه برند و... است.

با اجرای این نکات و داشتن برنامه‌ریزی مناسب، شما می‌توانید از شروع تجارت خود لذت ببرید و به سرعت به موفقیت دست پیدا کنید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و  نکات مهم در راه اندازی کسب و کار

 



:: برچسب‌ها: نکات مهم در راه اندازی کسب و کار , راه اندازی کسب و کار , هزینه های لازم برای شروع کسب و کار , راه اندازی کسب و کار موفق , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

قوانین بیمه بیکاری و اطلاع از جزئیات آن برای تمامی افرادی که به طریقی از کار خود خارج شده اند نیازی بسیار اساسی است. چرا که بیمه بیکاری میتواند موجب اطمینان خاطر شما در طول این دوره باشد و به شما در حفظ تمرکز برای پیدا کردن شغل جدید کمک اساسی کند.

بیکاری یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی کشورهاست که به دلیل عدم توازن در بازار کار به وجود می‌آید. قوانین بیمه بیکاری تامین اجتماعی نیز به عنوان یکی از سیاست‌های اشتغال زایی مطرح است که با ایجاد تضمین اجتماعی برای بیکاران، برای آن‌ها فرصتی برای یافتن شغل ایجاد می‌کند. در ایران، بیمه بیکاری به عنوان یکی از سیاست‌های دولت برای حمایت از جامعه بیکار در نظر گرفته شده است. در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به بررسی مفاهیم، مزایا و چالش‌های بیمه بیکاری در ایران پرداخته خواهد شد.

مفهوم بیمه بیکاری در ایران

قانون بیمه بیکاری در ایران از سال ۱۳۸۲ مورد اجرا قرار گرفت و هدف آن ایجاد امنیت اجتماعی برای افراد بیکار است. با توجه به این قانون، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد برای افراد بیکار مزایایی مانند کمک به بیکاری، کمک‌های نقدی و یا کمک به جستجوی کار، ارائه دهد.

طبق آخرین قانون کار و تامین اجتماعی بیمه بیکاری در ایران به عنوان یکی از بخش‌های سیاست اشتغالزایی دولت، به شکلی طراحی شده است که برای بیکاران یک فرصت برای یافتن شغل ایجاد می‌کند. در این سیاست، بیمه بیکاری به عنوان یک سیستم تضمین اجتماعی برای بیکاران در نظر گرفته شده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد که به مدت معینی از بیکاری با استفاده از بیمه خود بهره‌مند شوند. در واقع، بیمه بیکاری یکی از مزایای اصلی این سیاست است که به بیکاران فرصتی برای یافتن شغل می‌دهد و در عین حال، از مشکلات اقتصادی‌شان در طول دوره بیکاری آن‌ها را حمایت می‌کند.

یکی از مزایای اصلی بیمه بیکاری در ایران، افزایش اعتماد بیکاران به سیستم اشتغالزایی کشور است. با ارائه بیمه بیکاری، بیکاران به این امید که در صورت بروز بحران اقتصادی و بیکاری، از حمایت دولتی بهره‌مند خواهند شد، از شرایط ناامنی اقتصادی خود در آینده آسوده‌ترند. این اعتماد به دولت و سیستم اشتغالزایی کشور، می‌تواند برای ایجاد یک بازار کار پایدار و کاهش بیکاری در بلندمدت مؤثر باشد.

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، بر روی لینک کلیک کنید.

چه کسانی به عنوان بیکار شناخته میشوند؟

اولین سوال در هنگام استفاده از بیمه بیکاری این مورد است که آیا فرد به عنوان بیکار شناخته میشود یا خیر. به همین دلیل در قوانین بیمه بیکاری به همین موضوع هم اشاره شده است که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

 

چه کسانی به عنوان بیکار شناخته میشوند؟

 

اولین مورد برای تشخیص اینکه شما از دید سازمان تامین اجتماعی بیکار محسوب میشوید یا خیر، ناخواسته بودن خروج شما از شغل سابقتان است. برای مثال شما اگر از شغلی استعفا داده باشید نمیتوانید اقدام به دریافت بیمه بیکاری کنید. لذا با تشخیص ناخواسته بودن خروج شما از شغل سابقتان یک تیم تحقیقاتی با در نظر گرفتن انصاف این موضوع را داوری میکنند.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

مورد بعدی این است که آیا شرایط کلی حاکم بر یک منطقه یا حتی کشور باعث بیکاری شما است؟ برای مثال اگر شما به علت عواملی مانند زلزله یا بیماری مجبور به ترک شغل خود شده باشید نیز جزو دسته بندی بیکاران قرار خواهید گرفت.

قوانین استفاده از بیمه بیکاری

در ایران، قوانین مربوط به بیمه بیکاری توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود. همانطور که در سر فصل قبلی عنوان شد تنها افرادی که رسما به عنوان بیکار شناخته میشووند میتوانند از این خدمت استفاده کنند.

 

قوانین استفاده از بیمه بیکاری

 

بر اساس قوانین بیمه بیکاری در ایران، هر فردی که از شغل خود بدون ترک شغل ترک کند، تا مدت یکسال از بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شود. در صورتی که افراد بیکار به علت بیماری، استفاده از مرخصی، تحصیلات، سفر های ضروری و یا هر دلیل دیگری برای مدتی از بازار کار دور باشند، با تائید سازمان تامین اجتماعی و تیم تحقیقات می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

اولین شرط مشمول شدن شما برای دریافت بیمه بیکاری پس از عوامل اثبات بیکاری شما، این مورد است که شما از زمان ترک شغل خود تنها 30 روز زمان دارید تا سازمان تامین اجتماعی را از بیکاری خود و درخواست برای بیمه بیکاری با خبر کنید.

 

برای اطلاع از سامانه مودیان مالیاتی، بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط بیمه بیکاری

در ایران، سیستم بیمه بیکاری برای افراد بیکار به شرطی که دارای مدارک و شرایط مشخصی باشند، در دسترس است. برای انتخاب افراد بیکار که از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند، باید به شرایطی مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری و وضعیت خانوادگی توجه شود. شرایط بیمه بیکاری به شرح زیر هستند.

  • شخص متقاضی باید بطور ناخواسته از کار کنار گذاشته شده باشد.
  • متقاضی نمیتواند از بازنشستگان یا افرادی باشند که توان کار را از لحاظ سنی و جسمی ندارند.
  • صاحبان مشاغل و بیمه شدگان اختیاری مشمول این طرح نمیشوند.
  • افرادی که طبق قرارداد های بلند مدت در کاری مشغول بوده باشند در پایان زمان قرارداد مشمول بیمه بیکاری هستند.
  • سربازانی که نهایتا تا 2 ماه پس از تاریخ پایان خدمت به محل کار خود مراجعه کنند اما از طرف آن مرکز پس زده شوند مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند.
  • کارگران فصلی که در حین فصل کار ناخواسته اخراج شده باشند مشمول این قانون هستند.
  • مشمول باید حداقل یک سال سابقه بیمه و قرارداد کاری با شغل سابق خود داشته باشد.
  • مشمول باید ایرانی الاصل باشد.

شرایط مشمول شدن برای بیمه بیکاری

البته باید توجه داشت که برای احراز تمامی این موارد نیاز به ارائه مدرک وجود دارد. حتی در بعضی از موارد همانطور که اشاره شد کمیته ای تشکیل میشود که وظیفه آن ها تشخیص ناخواسته بودن خروج شما از آن شغل است.

 
مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مدارک برای درخواست بیمه بیکاری

پس از درک درست از قوانین بیمه بیکاری بد نیست مدارکی که برای دریافت این بیمه نیاز دارید را بدانید. فرد مورد نظر با در دست داشتن مدارکی که در زیر به آنها اشاره شده است باید به اداره کار و تعاون مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهد.

  • اصل و کپی کارت ملی، گواهی پایان خدمت، صفحه اول دفترچه بیمه و تمامی صفحات شناسنامه
  • چهار قطعه عکس 4*3 جدید.
  • اصل و کپی شخص قرارداد سال پایانی فعالیت شما در شرکت یا سازمان مربوطه یا رای صادر شده دال بر آن.
  • معرفی نامه از کارفرما و اصل و کپی گواهی کار از جانب آن.

لازم به ذکر است شما با ورود به سامانه بیمه بیکاری Bimebikari.mcls.gov.ir نیز میتوانید اقدام به درخواست بیمه بیکاری اقدام کنید.

خلاصه مطلب

بیمه بیکاری یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار است. که طبق آن تمامی کسانی که طبق شرایط گفته شده در مقاله فوق مشمول دریافت آن شوند حداکثر تا مدت 1 سال تحت پوشش قرار گرفته. تا این اتفاق باعث آسیب های احتمالی به شما و افراد تحت تکفل شما نشود.

از دیگر مزایای بیمه بیکاری ایجاد امنیت برای افرادی است که ناخواسته از کار خود اخراج شده اند و این فرصت را برای آنان فراهم میکند که با خیال آسوده بتوانند در پی یافتن یک شغل جدید برای خود باشند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.
 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و قوانین بیمه بیکاری

 



:: برچسب‌ها: ورود به سامانه بیمه بیکاری , درخواست بیمه بیکاری , مزایای بیمه بیکاری , مشمول دریافت بیمه بیکاری , سیستم بیمه بیکاری , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از مواردی است که تمامی عزیزان بازنشسته باید از آن مطلع باشند. فیش حقوقی بازنشستگان یکی از مواردی است که بیشتر بازنشستگان دریافت می‌کنند ولی ممکن است به دلیل عدم آگاهی، از اهمیت آن بی‌خبر باشند.

تمامی افرادی که به هر نحوی طبق قوانین کار مشغول به فعالیتی در هرگونه واحد دولتی و یا خصوصی باشند پس از گذشت چند سال از خدمت خود بازنشسته میشوند و از آن پس مبلغی تحت عنوان حقوق بازنشستگی دریافت میکنند. فیش حقوقی به خلاصه صورت وضعیت پرداختی این عزیزان که شامل ریز دریافتی،

در این مقاله، ما سعی خواهیم کرد تا به شما توضیح دهیم که فیش حقوقی بازنشستگان چیست و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.

مفهوم فیش حقوقی بازنشستگان

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از مزایایی است که بازنشستگان دریافت می‌کنند. این فیش یک سند است که شامل جزئیات حقوق و مزایایی است که بازنشستگان دریافت می‌کنند. این میزان حقوق و مزایا به تفکیکی در فیش حقوقی بازنشستگان نمایش داده می‌شود و از آن برای انجام محاسبات مالی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، حکم حقوقی بازنشستگان به بازنشستگان کمک می‌کند تا محاسبات مالی خود را تحت نظر داشته باشند و برنامه‌ریزی بهتری برای آینده خود در نظر بگیرند.

 
تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مزایای فیش حقوقی بازنشستگان

فیش حقوقی بازنشستگان میتواند به صورت یک برگه فیزیکی و یا یک صفحه اینترنتی در دسترس شما قرار بگیرد. یعنی برای دریافت فیش حقوقی شما دو راه جلوی خود دارید. اولی مراجعه حضوری به مراجع ذیربط و دومی استفاده از سامانه های اینترنتی مربوطه است. اما سوال اینجاست که دریافت و اطلاع از موارد مکتوب در فیش حقوقی چه مزیتی دارد؟

مزایای فیش حقوقی بازنشستگان

موارد موجود در فیش حقوقی شامل جزئیات پرداختی های شما به همراه کسورات و کم کردن مالیات ها و... است. از دیگر مزایا دریافت فیش حقوقی می‌تواند اطلاع از سابقه کاری، سن بازنشستگی، میزان حقوق، مزایای خانواده و سایر مزایا و تسهیلات باشد.

بازنشستگان می‌توانند با استفاده از اطلاعات موجود در فیش حقوقی، به محاسبه دقیق میزان حقوق و مزایا خود بپردازند. همچنین، این فیش به بازنشستگان کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از مزایا و تسهیلات خود داشته باشند و برای زندگی بهتری بعد از بازنشستگی آماده باشند.

برای کسب اطلاع از مفهوم تعادل بازار چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 روش های دریافت فیش حقوقی بازنشستگان

همانطور که در این مطلب اشاره شد برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگی خود میتوانید از دو طریق اقدام کنید. اولی مراجعه حضوری به سازمان یا ارگان مربوطه است و دومی استفاده از سامانه های اینترنتی این مراکز است.

باید در نظر داشته باشید که انجام روند دریافت فیش حقوقی با استفاده از اینترنت کار را بسیار برای شما عزیزان ساده تر کرده و دردسر رفت و آمد، شلوغی و ترافیک و صف های طولانی این مراکز را کاملا از بین میبرد.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در روش مراجعه حضوری شما باید به مراجع مربوط به بیمه نامه یا سازمان مربوط به بازنشستگی خود مراجعه کنید و با پر کردن فرم های درخواست اقدام به دریافت فیش حقوقی کنید. اما در ادامه این مطلب به بررسی روش های دریافت فیش حقوقی از سامانه های مختلف به اختصار خواهیم پرداخت. همچنین به دریافت فیش حقوقی بازنشستگان از طریق کد ملی اشاره کرده ایم.

دریافت فیش حقوقی صندوق بازنشستگی کشور

یکی از بزرگترین ارگان هایی که اقدام به پرداخت حقوق بازنشستگان میکنند صندوق بازنشستگی کشوری است. اگر شما تحت پوشش این سازمان هستید میتوانید از طریق سامانه Retirement.ir اقدام به دریافت فیش حقوقی خود کنید.

دریافت فیش حقوقی صندوق بازنشستگی کشور

برای این امر ابتدا وارد سامانه Retirement.ir شوید و پس از ورود به بخش فیش حقوقی اطلاعات خود را مطابق تصویر فوق وارد کرده و در سامانه فیش حقوقی خود را با جزئیات کامل کسورات و مالیات و... ملاحظه کنید.

قابل توجه است که این سامانه صرفا برای عزیزانی است که حقوق آن ها در سال مالی گذشته بطور مستقیم از طرف صندوق بازنشستگی کشور به حسابشان واریز شده باشد و در غیر این صورت نمیتوانید از خدمات آنلاین این سامانه استفاده کنید. برای مشاهده فیش حقوق بازنشستگان وارد این سامانه شوید.

 
 برای مطالعه مقاله نکات حسابداری با اکسل، کلیک کنید.

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی

یکی دیگر از ارگان هایی که بسیاری از بازنشستگان تحت پوشش آن هستند سازمان تامین اجتماعی است. از این رو اطلاع از چگونگی دریافت فیش حقوقی از این ارگان برای خیل عظیمی از بازنشستگان دغدغه است.

برای این کار ابتدا باید وارد سامانه Tamin.ir شوید. اگر اولین بار باشد که به این سامانه مراجعه میکنید ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده و یک رمز عبور برای خود بسازید. پس از گذر از این مرحله اطلاعات شخصی شما خواسته خواهد شد که پس از وارد کردن دقیق اطلاعات هویتی خود میتوانید به بخش دریافت فیش حقوقی وارد شده و آن را به سادگی دریافت کنید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی

 

در نظر داشته باشید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید باید رمز عبور خود را در جایی امن محافظت کنید و در صورت فراموشی یا گم کردن رمز عبور از کد ملی خود در بخش "گذرواژه را فراموش کرده ام" استفاده کنید تا به شماره ای که با آن ثبت نام کرده اید پیامک حاوی رمز جدیدتان ارسال شود.

دریافت فیش حقوقی سازمان نیرو های مسلح

برای بازنشستگان سازمان نیروهای مسلح سامانه جداگانه ای تدارک دیده شده است که با ورود و ثبت نام در آن میتوانید به فیش حقوقی خود دسترسی پیدا کنید. برای دریافت فیش حقوقی سازمان نیرو های مسلح باید به سامانه Saba.esata.ir مراجعه کنید.

برای مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان ابتدا باید کد شناسایی خود را وارد کرده و سپس اقدام به ثبت نام و تعیین نام کاربری و رمز عبور کنید. برای ورود به سامانه فیش حقوقی باید مراحل گفته شده را انجام دهید. ورود به سامانه فیش حقوقی مستلزم داشتن رمز عبور و نام کاربری است.

 
نکات مهم در راه اندازی کسب و کار را حتما مطالعه کنید.

 

نحوه کار و دریافت فیش حقوقی سازمان نیروهای مسلح با سایر ارگان هایی که در بالا به آنها اشاره شد بسیار مشابه بوده و پس از ثبت نام و ورود به سامانه بعنوان کاربر به راحتی میتوانید به بخش فیش حقوقی رفته و آن را دریافت نمایید.

خلاصه مطلب

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از ابزارهای مهم برای بازنشستگان است تا بتوانند به مزایا و تسهیلات خود دسترسی داشته باشند و بهترین استفاده را از آن برای آینده خود بکنند. استفاده بهینه از این فیش نیازمند دقت و محاسبه دقیق است و بهتر است بازنشستگان در این زمینه از منابع آموزشی و راهنمایی‌های مناسب استفاده کنند.

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از اسناد مهم در حوزه بازنشستگی در ایران است. هر بازنشسته در هر ماه، فیش حقوقی خود را دریافت می‌کند که شامل مبالغ دریافتی، کسورات و مالیات‌های پرداخت شده است. این فیش به عنوان مدرکی از دریافت حقوق و مزایای بازنشستگی عمل می‌کند. و بازنشستگان می‌توانند با دریافت فیش حقوقی، موجودی حساب خود و جزئیات پرداخت‌ها و کسورات پرداختی خود را بررسی کنند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و فیش حقوقی بازنشستگان

 



:: برچسب‌ها: فیش حقوق بازنشستگان , فیش حقوقی , حقوق بازنشستگان , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

آشنایی با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که بنا بر تغییر اوضاع کاری شرکت نمی توانند فعالیت خود را ادامه دهند، بسیار اهمیت دارد. بعضی مواقع شرکت ها می توانند بدون فعالیت با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی از تعلق گرفتن مالیات جلوگیری نمایند.

این موضوع بر اساس مسائل مالیاتی شرکت بدون فعالیت آن بررسی می‌شود. اما اگر شرکتی بخواهد عدم فعالیت خود را به ارگان‌های مختلف اطلاع رسانی کند، باید شرایطی را رعایت کند. توجه داشته باشید در صورت ورشکستگی شرایط متفاوت است و موضوع باید جور دیگری پیگیری شود. در این مقاله سعی داریم در ارتباط با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت توضیحاتی را ارائه کنیم.

 عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟

برخی مواقع پیش می آید که شرکت جواز کسب و کار دارد، اما پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله ورشکستگی، عدم موفقیت مالی، عدم تحقق اهداف به صورت ناخواسته تعطیل شود. در چنین شرایطی اگر شرکت هیچگونه فعالیت مالی نداشته باشد، با ارائه نامه عدم فعالیت می تواند از پرداخت مالیات اجتناب نماید. علت عدم فعالیت شرکت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام کار مشخصی در یک زمان و گذشتن از آن
  • ثبت شرکت برای دستیابی به امکانات خاص از جمله خدمات مالی
  • عدم توانایی در رسیدن به اهداف تعیین شده
  • اختلاف بین شرکا و ورشکستگی و دلسردی
  •  پیش بینی غیر واقع بینانه از بازار قبل از ثبت نمودن شرکت
  • مشکلات اقتصادی و مالی

در چنین شرایطی صاحبان شرکت باید حتماً با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت آشنا باشند تا به راحتی بتوانند از پرداخت مالیات جلوگیری کنند. در هر کدام از شرایطی که به آن اشاره شد مدیران باید مراتب را به مراجع مالیاتی اطلاع دهند و منتظر اظهار نظر بر روی آن باشند.

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، کلیک کنید.

عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟ 

 عدم فعالیت شرکت با مسئولیت های محدود چیست؟

همه شرکت ‌ها از جمله شرکت‌ های سهامی عام، سهامی خاص با مسئولیت محدود و تضامنی باید اظهارنامه مالیاتی را به سازمان دارایی و مالیات ارائه دهند. با توجه به روابط شرکت های مسئولیت محدود در بین فعالیت های فعالان اقتصادی به این شرکت ها توجه ویژه خواهد شد. اگر مدیران عامل شرکت با مسئولیت محدود در سال مالی قبل فعالیت اقتصادی نداشته باشند، باید از طریق مراحل خاصی به اداره مالیات اطلاع دهند. در شرایطی که فعالیت شرکت به ثبت رسیده باشد، اما هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، باز هم باید به اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود.

ثبت اتمام فعالیت مجموعه لزوما سلب مسئولیت مالیاتی نخواهد کرد. باید این موضوع به اطلاع کارشناسان مالیاتی برسد و پس از تحقیق در مورد تایید کارشناس عدم فعالیت شرکت دریافت خواهد شد. اما در ادامه لازم است در ارتباط با نحوه اعلام عدم حمایت شرکت توضیحاتی ارائه دهیم.

برای اطلاع از تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی، کلیک کنید.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت

در هنگام اعلام عدم فعالیت شرکت باید به شرایط اعلام عدم فعالیت نیز توجه داشته باشید. درخواست عدم فعالیت شرکت باید به دوره مالی گذشته مربوط باشد. شرکت نمی تواند برای سال مالی که هنوز فرا نرسیده درخواست عدم فعالیت کند.

نامه اتمام فعالیت یک کسب و کار باید در سربرگی رسمی از صاحب آن مجموعه ارائه گردد. چنانچه شرکت در یک سال کاری فعالیت مالی نداشته باشد، می تواند درخواست عدم فعالیت خود را ثبت کند. پس ثبت اظهارنامه مالیاتی عدم پرداخت مالیات، پس از پایان هر سال صاحبان کسب و کار چهار ماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت را با دفاتر قانونی سفید همراه با نامه درخواست به اداره مالیات ارائه دهند تا مشمول جریمه نشوند.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

اگر نماینده قانونی و مدیرعامل شرکت بخواهد عدم فعالیت خود را از طریق نامه به اطلاعات اداره مالیات برساند، باید با مراحل آن آشنا شده باشد. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت شامل مراحل زیر است:

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به دارایی

برای ثبت عدم فعالیت مدیر عامل یک کسب و کار باید ابتدا نامه خود را در زمان مقرر به اداره مالیات ارائه کنید. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت شامل ارائه مدارک کافی همراه و اثبات این موضوع این شرکت فعالیت مالی نداشته است، خواهد بود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی بارگذاری می‌شود و پس از ارائه مدارک لازم باید بتوانید اثبات کنید که شرکت شما هیچ گونه فعالیتی نداشته است. برای اثبات این موارد نباید هیچ معامله یا تراکنش مالی مربوط به شرکت در بانک ها و دفاتر شرکت های دیگر و خرید و فروش وجود داشته باشد. این موضوع به اداره مالیات و در ارائه درخواست به ممیز های مالی ثبت می شود.

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

 
 استاندارد های حسابداری چیست؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش، کلیک کنید.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی چگونه است؟

چنانچه شرکت شما فعالیتی نداشته باشند، این موضوع باید به ابلاغ اداره تامین اجتماعی نیز برسد. در بررسی حقوق کارکنان و بیمه این موضوع تاثیرگذار است. با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت تامین اجتماعی، عدم ارائه حقوق و بیمه اطلاع داده خواهد شد و از جرائم و مشکلات حقوقی پیشگیری می شود. در صورتی که شرکت شما بیمه و دستمزد برای کارکنان واریز کند، این شرکت نشان می‌دهد که فعالیت مالی داشته و نمی تواند عدم فعالیت خود را ثابت کند.

خلاصه مطالب

در ارتباط با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که می خواهند از عدم تعلق گرفتن مالیات به کسب و کار خود جلوگیری کنند، اشاره کردیم.

برخی از مواقع بسیاری از شرکت ‌ها به دلیل ورشکستگی، اختلاف بین شرکای مالی و اقتصادی و عدم توانایی در رسیدن به اهداف قصد دارند که شرکت خود را تعطیل کنند و عملاً هیچگونه فعالیتی ندارند. در این شرایط باید عدم فعالیت خود را به سازمان دارایی اثبات کنند.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت و چگونگی اثبات آن به اداره اشاره کنیم. چنانچه در ارتباط با مطالب ارائه شده در این مقاله سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید تا شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

 



:: برچسب‌ها: عدم فعالیت شرکت , نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی یکی از مهمترین دغدغه‌های کارمندانی است که به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند. همانگونه که اطلاع دارید امروزه با توجه به شرایط اقتصادی دشوار بسیاری از جوانان جویای کار به دنبال یافتن شغلی هستند که بتوانند به طور دائم در آنجا کار کنند. هر شخصی با مهارت های خود برای تضمین آینده خود دنبال راه حل می باشد.

بسیاری از افراد استخدام در سازمان های دولتی با قرارداد رسمی را نوعی موفقیت می دانند و با امید رسیدن به امنیت شغلی چند ماه با قرارداد موقت مشغول به کار می شوند. از آنجا که تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی یکی از مهمترین مسائلی است که بسیاری از افراد هنگام استخدام مد نظر قرار می دهند، در ادامه لازم است توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنیم.

 آشنایی با قرارداد کاری

???? قرارداد کاری یکی از انواع قراردادها می باشد که براساس قانون کار تعریف مشخصی دارد. در ماده ۷ قانون کار آمده است که قرارداد کار عبارت است از " قرارداد کتبی و شفاهی که براساس آن کارمند در ازای دریافت حق السعی کاری را برای مدت معین از سوی کارفرما انجام می دهد" قرارداد کاری یکسری شرایط دارد و یک سند می باشد که در آن توافقات شغلی بین کارمند و کارفرما تعیین شده است.

???? اولین ویژگی که قرارداد کاری دارد، دو طرفه بودن آن است که طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر آن کارمند می باشد که عهده‌دار کاری هستند. در قرارداد کاری همه دغدغه های کارمند و کارفرما باید مطرح شود؛ از میزان دستمزد تا وضعیت بیمه و تنظیم ساعت کاری و شرح وظایف. در اما در ادامه لازم است با انواع قرارداد کار آشنا شویم.

آشنایی با قرارداد کاری

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

معرفی انواع قراردادهای کاری

???? قرارداد کاری از مهم ترین مسائلی است که در دنیا مطرح است. بسیاری از افراد مایل به تبدیل قرارداد کار موقت به دائمی هستند. هر کدام از قرارداد بسته به نوع فعالیت دارای ویژگی های خاصی می باشند. از این رو قراردادها به انواع زیر تقسیم می شوند:

✔️ قرارداد کار دائم

???? قرارداد کار دائم که به عنوان قرارداد غیر موقت نیز شناخته می‌شود، قراردادی است که در آن زمان مشخصی برای قرارداد تعیین نشده است. این نوع قرارداد برای کارگران و کارمندان بهترین گزینه است و مزایای کار ثابت را برای افراد به همراه دارد. با افزایش تعداد سال های کاری مزایای کارمندان از جمله بیمه و سنوات افزایش پیدا می‌کند. پس از پایان کار و پس از بازنشستگی نیز امکان استفاده از صندوق تامین اجتماعی برای کارمندان فراهم می باشد.

برای اطلاع از فیش حقوقی بازنشستگان با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

✔️ قرارداد کار موقت

???? یکی دیگر از انواع قراردادهای کاری، قرارداد موقت است که معمولاً به علت ماهیت آن به قرارداد کاری غیر دائم شناخته می شود و در مدت زمان مشخصی نوشته می‌شود. اما در تبصره یک ماده ۷ قانون کار عنوان شده است که حداکثر مدت قرارداد موقت کار برای کارهایی که جنبه غیر مستمر و دائمی دارند. از سوی وزارت کار و ایجاد و به تایید هیئت وزیران می‌رسد. قانون کار وظیفه مشخص کردن حداکثر زمان برای عقد قرارداد کار موقت را بر عهده وزارت کار و رفاه اجتماعی گذاشته است تا مانع قراردادهای شود که به ضرر کارمندان خواهد بود.

✔️ قرارداد کاری معین

???? قرارداد کار معین به قراردادهایی اطلاق می شود که به خاطر انجام یک کار معین بسته می شود. به این صورت که کارفرما یک وسیله را در اختیار کارگران قرار می‌دهد تا در زمان مشخص یک کار را انجام دهند. اگر قرارداد کاری معین یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، کارفرما باید برای هر سال سابقه کار براساس آخرین حقوق، مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه به کارمند بپردازد.

 
 برای اطلاع از تعادل بازار چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی چیست؟

???? اگر شما یک نمونه قرارداد را مطالعه نمایید متوجه شوید که در مفاد قرارداد کار در مورد نوع قرارداد کاری که قرار است. کارگر چه کار کند، اینگونه آورده شده است که برای کارهایی که مدت موقتی برای انجام آن ذکر شده و جنبه غیر مستمر دارد از جمله ساختمان سازی و کارهای عمرانی، قراردادهای موقت ثبت می شود. شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم به این صورت است که مثلاً برای شروع کار یا پایان کار، کارفرما تاریخ را ذکر می کند و براساس آن کارگران یک مدت زمان محدود می توانند به طور رسمی با کارفرما همکاری کنند و پس از اتمام قرارداد این قرارداد باطل می شود و ادامه همکاری با توجه به نظر کارفرما حاصل خواهد شد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

???? کارفرما اگر تمایل به همکاری با کارگر را نداشته باشد و از عملکرد وی راضی نباشد، می‌تواند نامه عدم تمدید قرارداد کار را امضا کند و کارمند باید دنبال شغل دیگری باشد. اما چگونه می توان مراحل تبدیل قرارداد موقت به دائمی را طی کرد؟ در ادامه بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

 شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی چیست؟

 چگونگی تبدیل قرارداد کار موقت به دائمی

???? همه کارمندان و کارگران در اوایل کار می خواهند که بهترین عملکرد را نشان دهند. تا به صورت مستمر و دائمی در مجموعه به مشغول فعالیت باشند و به کار خود ادامه دهند. علت این موضوع هم افزایش جمعیت بیکار کشور و بالا رفتن سن افراد و از دست رفتن سن استخدام رسمی و غیررسمی می باشد که همه افراد تلاش می‌کنند که با تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی آینده شغلی خود را تضمین نمایند.

???? براساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار اگر کار به شکل غیر مستقر باشد و مدت زمان قرارداد موقت چهار سال در نظر گرفته باشد. و کارگر بیش از چهار سال مشغول فعالیت باشد، قرارداد موقت به قرارداد دائمی تبدیل خواهد شد. اگر قرارداد کاری به مدت پنج سال با کارگر منعقد شود. و این قرارداد به مدت چهار سال متوالی پابرجا باشد و کارگر مانند سابق به فعالیت خود ادامه دهد و برای سال پنجم نیز قرارداد کار تمدید شود، این قرارداد جنبه دائمی پیدا می‌کند. در این شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی صورت می‌گیرد. در واقع از طریق این نوع قرارداد می توان فهمید که این قرارداد دیگر موقت نیست.

برای آشنایی با مالیات های گمرکی و انواع آن + {لیست نرخ های 1401} با ما همراه باشید.

خلاصه مطالب

تبدیل کردن قرارداد موقت به دائمی از مهمترین دغدغه‌های کارمندان و کارگران در طول دوران کار می باشد. برای تبدیل قرارداد موقت به دائمی کارمند یا کارگر باید حداقل چهار سال متوالی در یک شرکت یا کارگاه مشغول به فعالیت شود. و پس از ورود به سال پنجم به طور خودکار به استخدام رسمی آن مجموعه در می آید.

انواع قراردادها شامل قرارداد موقت، قرارداد دائم و قرارداد معین می باشد که در این مقاله به همه این موارد اشاره کردیم. تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی دارای یکسری مراحل می باشد که آنها را بررسی کردیم. چنانچه شما در ارتباط با مطالب مقاله این نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید. تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی

 



:: برچسب‌ها: قراردادی , ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تعادل بازار چیست؟ تعادل عرضه و تقاضا چیست؟ ویژگی های تعادل بازار چیستند؟ سوالاتی که حول محور تعادل بازار مطرح میشوند بازه ای فراتر از اینها است. اما دانستن مفاهیم این اصطلاح برای تمام علاقه مندان به حوزه های بازرگانی و تجاری واجب است.

تعادل بازار یا Market Equilibrium به حالت خاصی از بازار گفته میشود که در آن بنا به هر دلیلی عرضه یک کالا یا خدمات با تقاضای آن برابر باشد. مسلما این تعریف یک تعریف کلی است و اصل تاثیرات این حالت بر بازار است. در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده با این مفاهیم و تعاریف دقیق آنها آشنا میشویم.

عرضه و تقاضا یعنی چه؟

قبل از آغاز تعریف دقیق این مفهوم نیاز است با تعریف دقیق عرضه و تقاضا آشنا باشید. قانون عرضه و تقاضا یکی از اساسی ترین قوانین اقتصاد است که بسیاری از نظریات اقتصادی امروزی بر پایه آن است.

 

عرضه و تقاضا یعنی چه؟

 

این قانون میگوید در اقتصاد خرد عرضه یا تولید و انباشت یک کالا یا فراگیری یک خدمت رابطه بالعکس با تمایل جامعه نسبت خرید یا دریافت یک خدمت میکند و عملا روی قیمت آن کالا یا خدمت تاثیر مستقیم میگزارد. افزایش یا کاهش قیمت یک کالا یا خدمات از سمت مصرف کننده و میزان تولید از جانب تولید کننده یا عرضه کننده با قانون عرضه و تقاضا ارتباط دارد.

با یک مثال درک این مقوله کمی آسان تر خواهد بود. وقتی عرضه کالایی افزایش میابد به علت همین وفور کالا و اشباع شدن بازار از آن تمایل جامعه برای خرید آن کالا کم میشود و اصطلاحا تقاضا برای آن کم میشود. اما از طرف دیگر اگر تولید و عرضه یک کالا محدود شود تقاضای آن محصول زیاد خواهد شد. همین مساله موجب میشود بحث قیمت کالا به میان آمده و کم و زیاد شدن قیمت این موضوع را کنترل کند.

 
تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

منظور از تعادل بازار

به حالت خاصی از شرایط اقتصاد گفته میشود که در آن عرضه و تقاضای یک بازار در حالت برابر قرار گرفته باشد. در این حالت نه کالایی مازاد می ماند و نه آن کالا با کمبود رو به رو میشود.

در واقع تولید کننده همان مقداری را تولید میکند که متقاضیان نیاز دارند. یک نمودار را فرض کنید که یک محور آن قیمت و یک محور آن مقدار باشد. در این نمودار x و y یک منحنی مربوط به تقاضا و یک منحنی مربوط به عرضه خواهد بود. به نقطه برخورد منحنی عرضه و منحنی تقاضا تعادل بازار میگویند.

 

نمودار عرضه و تقاضا و تعادل بازار

 

در این حالت بخاطر وجود این تعادل در عرضه و تقاضا قیمت ثابت میماند. حالتی را تصور کنید که کالایی به علت فراوانی عرضه اش افت قیمت پیدا میکند و همین پایین بودن قیمتش باعث افزایش تقاضا آن کالا شده است و این در حالی است که کمبود کالا مجددا باعث افزایش قیمت . کاهش تقاضا میشود. وقتی این سیکل در یک بازه کوچک اتفاق بیافتد و نوسانات آن محسوس نباشد بازار در تعادل است.

در حالت تعادل بازار فروشندگان به آسانی تمام کالای خود را میفروشند و خریداران با رضایت کالای مورد نیاز خود را می خرند.

دلایل اصلی تعادل بازار

همانطور که در بالا به سوال تعادل بازار چیست؟ پاسخ داده شد حال باید دلایلی که این حالت پیش می آید را هم بررسی کنیم.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

بطور کلی تعادل بازار در سه حالت زیر یا ترکیبی از آنها به وقوع میپیوندد که در زیر به آنها اشازه شده است:

  • ✅ قیمت فروش محصول یا خدمات طوری تعریف شده باشد که با قیمت آن محصول در تلاقی محور عرضه و تقاضا یعنی نقطه تعادل یکی باشد.
  • مقدار عرضه و تقاضا محصول یا خدمات بطور طبیعی با مقدار عرضه و تقاضا برابر و در نقطه تلاقی آن در محور مذکور قرار گرفته باشد.
  • ✅ مقدار کالای تولید شده توسط تولیدی برابر با مقدار نیاز مشتری باشد. (که همان تعریف اصلی تعادل بازار نیز هست.)

پس از دانستن دلایل و تعریف تعادل بازار بد نیست بدانید تعادل بازار در 2 دسته بندی قرار میگیرد که به آنها میپردازیم.

 
 برای مطالعه مقاله نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت کلیک کنید.

تعادل جزئی بازار

در این حالت تعادل محدود به یک واحد تولیدی میشود. به این معنا که مفهوم تعادل بازار را محدود به یک کالا و یا حتی تولید خاصی از یک کالا میکنیم و در اینصورت به بررسی وجود تعادل در بازار آن کالای مشخص میپردازیم. برای مثال وقتی در اقتصاد یک جامعه فرضا میزان عرضه آهن آلات و میزان تقاضای آن برابر شده و باعث ثبات در قیمت آن کالا میشود میگویم آهن آلات در تعادل جزئی قرار دارد.

 

تعادل جزئی بازار

 

پدید آمدن تعادل جزئی در یکی از بازار های یک جامعه نوید پدید آمدن تعادل عمومی را میدهد و نشان از ثبات نسبی بازار های جامعه دارد.

تعادل عمومی بازار

برخلاف تعادل جزئی که دامنه دید آن صرفا روی بخشی از اقتصاد متمرکز است، این نوع تعادل کلیت اقتصاد یک جامعه را در نظر میگیرد. همانطور که واضح است تعادل عمومی حاصل پدید آمدن تعادل جزئی در تمامی بخش های یک نظام اقتصادی است.

 

تعادل عمومی بازار

 

میتوان گفت تعادل عمومی بیشتر ارتباط بین اجزای یک اقتصاد کل را در نظر میگیرد در صورتی که تعادل جزئی مربوط به اقتصاد خرد است. این تعادل به افتخار نام اقتصاددانی که اولین بار آن را مطرح کرد تعادل والراس نیز شناخته میشود.

برای اطلاع از نحوه نکات حسابداری با اکسل با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

عوامل موثر در تعادل بازار

با دانستن مطالب فوق میتوان پاسخ داد که تعادل بازار چیست؟ اما اینکه چه چیز هایی بر آن موثر است شما را برای درک بهتر کاربرد تعادل پایدار در بازار آماده میکند.

✅ همانطور که در بالا اشاره شد عرضه مازاد و تقاضای مازاد مهمترین عوامل تاثیر گذار هستند چرا که هر دو روی منحنی های خود تغییر ایجاد کرده و موجب تغییر نقطه تلاقیشان با هم میشوند.

✅ تغییرات در عرضه و تقاضا هم یکی دیگر از همین عوامل است. برای مثال زمانی را فرض کنید که یک مدل جدید تلفن همراه عرضه میشود و تعادل بازار موبایل را بر هم میزند. مثال دیگر زمانی است که چیزی در جامعه اصطلاحا ترند (محبوب) میشوند.

رقابت در بازار هم از آنجایی که باعث بوجود آمدن قیمت های رقابتی میشود باعث بر هم خوردن ثبات و تعادل بوجود آمده میشود. جدا از این موارد عوامل زیادی همچون سیاست های داخلی و خارجی یک کشور، بلایای طبیعی، تغییرات فصلی (مثلا در فروش بستنی یا کاپشن!) و... از آنجایی که مستقیما با عرضه و تقاضا در ارتباط قرار میگیرند پس روی تعادل بازار نیز موثر خواهند بود.

خلاصه مطلب

تعادل در بازار زمانی اتفاق می افتد که عرضه و تقاضای یک کالا در یک جامعه دقیقا برابر باشند. در این حالت هر فروشنده ای میتواند فروش ایده آلی به اندازه کالای موجودش داشته باشد و خریدار با رضایت کامل جنس مورد نظر خود را به میزان کافی و با قیمت مناسب می یابد. از مهمترین اتفاقات در هنگام ایجاد تعادل عمومی ثبات قیمت است.

در مطلب فوق پاسخ کاملی به سوال تعادل بازار چیست؟ داده شد که امید است شما را در پیدا کردن مسیر رسیدن به این تعادل و در نتیجه موفقیت در بازار رقابتی یاری کند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تعادل بازار چیست؟ 

 



:: برچسب‌ها: تعادل در بازار , تعادل بازار , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

فعالان بازار اقتصادی بسیار علاقمند هستند که بدانند مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ ممکن است این مفهوم خیلی ساده به نظر بیاید، اما عرضه و تقاضا یک تئوری در علم اقتصاد می باشد که میزان تغییرات قیمت در بازار رقابتی را بیان می کند.

قانون عرضه و تقاضا رکن اصلی تشکیل دهنده تئوری های اقتصادی است و نشان دهنده رابطه میان قیمت کالا و خدمات و تمایل افراد برای خرید و فروش آن می باشد. از آنجا که اطلاع از اینکه مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ بسیار اهمیت دارد، در ادامه این مقاله از طلوع پدیده توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما در طلوع پدیده باشید.

✔️ آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

???? تقاضا به محصولات و خدماتی اطلاع می شود که برای خریداران مطلوب می باشد. در واقع مقدار تقاضا مقدار خدمات محصولی است که مردم تمایل به خرید آن با یک قیمت مشخص را دارند. عرضه نیز به مقدار محصول یا خدمتی اطلاق می شود که تولیدکننده مایل به تامین آن با قیمت مشخص می باشد. در حقیقت عرضه نشان دهنده مقدار آورده به بازار است. اما آیا با قانون عرضه و تقاضا آشنایی دارید؟ در ادامه توضیحاتی در مورد قانون عرضه و تقاضا در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

 برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ ما در طلوع پدیده همره باشید.

✔️ معرفی قانون عرضه و تقاضا

???? رابطه ای که میان قانون قیمت و مقدار تقاضا اشاره دارد، به عنوان رابطه تقاضا شناخته می شود و ارتباط میان قیمت و مقدار محصول و یا خدمت عرضه شده به بازار رابطه عرضه اطلاق می‌شود. قیمت هر محصول یا خدمات بازتابی از عرضه و تقاضای آن می باشد. در ادامه لازم است در ارتباط با قانون تقاضا و عرضه صحبت کنیم.

قانون تقاضا

???? قانون تقاضا در واقع نشان دهنده این است که در صورت برابر بودن همه عوامل هرچه قیمت یک کالا افزایش یافت، متقاضیان کالا کاهش پیدا کند. مقدار کالایی که خریداران با قیمت بالا خواهند داشت، کمتر است، چرا که با بالا رفتن قیمت یک کالا، هزینه فرصت خرید آن نیز افزایش خواهد یافت که مردم به طور طبیعی از خرید چشم پوشی می نمایند. این کار به طور طبیعی باعث می شد خریداران از خرید محصولی که آنها آنها را مجبور می کند تا از مصرف محصولات دیگری که عرضه بالاتری دارند، اجتناب کنند. رابطه میزان قیمت با میزان تقاضا به این صورت است که هر چقدر قیمت بالا رود، میزان تقاضا کمتر و هرچه قیمت پایین تر باشد. میزان تقاضا بیشتر می باشد.

عوامل موثر بر عرضه و تقاضا

عوامل موثر بر تقاضا چیست؟

???? بر تقاضا یک محصول عواملی مانند کیفیت و هزینه آن تاثیرگذار است. تعداد محصولات جایگزین در دسترس، تغییرات در قیمت و میزان تبلیغات نیز بر میزان تقاضا تاثیرگذار خواهند بود.

قانون عرضه

???? قانون عرضه مانند قانون تقاضا نمایانگر مقدار مقادیری می باشد که با قیمت مشخص به فروش می‌رسند. اما بر خلاف قانون تقاضا، رابطه عرضه رو به بالا خواهد بود. در واقع هرچقدر قیمت بالاتر برود، مقدار عرضه آن بیشتر خواهد شد. تولید کنندگان در قیمت بالا عرضه را بیشتر خواهند کرد، چراکه فروش تعداد زیادی محصول در قیمت بالا درآمد آنها را افزایش خواهد داد.

عوامل موثر بر عرضه

???? در دنیای کسب و کار و بازار اقتصادی، عرضه به وسیله عوامل و شاخص های بسیار زیادی تعیین می ‌شود. فاکتورهایی چون ظرفیت تولید، مواد اولیه، هزینه تولید مثل حقوق نیروی کار و تعداد رقبا می توانند به شکل مستقیم بر روی میزان تولید و عرضه آن کسب و کار اثر داشته باشند.

???? عوامل دیگر از جمله در دسترس بودن مواد اولیه، قابل اتکا بودن زنجیره عرضه و حتی آب و هوا می ‌توانند به طور غیر مستقیم بر روی عرضه یک محصول یا خدمت تاثیر بگذارند.

 
نکات حسابداری با اکسل چیست؟ با ما در طلوع پدیده همره باشید.

✔️ رابطه عرضه و تقاضا چیست؟

???? رابطه عرضه برخلاف رابطه تقاضا عنصری از زمان محسوب می‌شود. در واقع در عرضه زمان بسیار حائز اهمیت است، چراکه تامین کنندگان باید هرچه سریعتر به تغییر در عرضه یا قیمت آن واکنش نشان دهند، اما نه به صورت همیشگی. این موضوع مهم است که آیا تغییر قیمت در نتیجه تغییر در تقاضا موقت یا دائم می باشد.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

???? اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، می توانیم به محصولاتی مانند کاپشن اشاره کنیم. مثلاً به دلیل شدت برف در زمستان، بازار شاهد افزایش تقاضا و قیمت برای کاپشن می باشد. تامین کنندگان خیلی ساده با سرعت دادن به زمان و استفاده از تجهیزات، پاسخگوی تقاضای مردم خواهند بود. اما اگر این بارش در نتیجه تغییرات آب و هوا باشد، مردم برای کل سال نیاز به کاپشن ندارند، در نتیجه انتظار می‌رود که تغییر در تقاضا و قیمت طولانی مدت شود. در نتیجه تامین کنندگان باید زیرساخت‌های خود را برای برآورد کردن این تقاضای طولانی تغییر دهند.

رابطه عرضه و تقاضا چیست؟

✔️ آیا عرضه و تقاضا تنها بر روی قیمت اثرگذار است؟

???? قانون عرضه و تقاضا نه تنها بر روی قیمت بلکه بر روی سایر فعالیت‌های اقتصادی نیز اثرگذار می باشد. مثلا زمانی که بیکاری بالا باشد و تعداد زیاد نیروی کار وجود داشته باشد، صاحبان کسب و کار مایل به کاهش حقوق هستند. اما وقتی نرخ بیکاری پایین باشد، نیروی کار کم است و در نتیجه برای جذب نیرو، کارفرما افزایش حقوق خواهد داد. در دنیای سرمایه گذاری بورس، عرضه و تقاضا می تواند تعیین کننده قیمت یک سهام در بازار باشد.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ پاسخ دهیم. تقاضا یکی از اساسی ترین مفاهیم در تئوری های اقتصادی می باشد و آشنایی با آن بسیار اهمیت دارد. تقاضا به مقدار محصول یا خدماتی اطلاق می گردد که برای خریداران مطلوب باشد و عرضه به خدماتی گفته می ‌شود که تولید کننده تمایل به ارسال آن با قیمت مشخصی باشد. در این مطلب سعی کردیم قانون عرضه و تقاضا را به صورت کامل بررسی کنیم. چنانچه شما در ارتباط با این موضوع که مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، کافیست با ما در ارتباط بمایند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و  مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟

 



:: برچسب‌ها: عرضه و تقاضا , مفهوم عرضه و تقاضا , عرضه , تقاضا , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

در این مقاله قصد داریم به نکات حسابداری با اکسل و کاربرد اکسل در حسابداری پرداخته و ترفند های ریز و درشتی از این نرم افزار دوست داشتنی را برای علاقه مندان به حسابداری با اکسل ارائه دهیم.

Excel یکی از نرم افزار های زیر مجموعه برند Microsoft Office  میباشد که در سال 1985 برای سیستم عامل های ابتدایی مکینتاش انتشار یافت و شروع یک ماجراجویی جذاب برای علاقه مندان به حوزه های حسابداری، ریاضیات، آمار و... شد.

نکات استفاده از این نرم افزار شامل برخی ترفند ها، کلید های میانبر اکسل و استفاده از برخی دستورات در این نرم افزار است که در ادامه این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به آن پرداخته میشود.

امکانات اکسل برای حسابداری

قطعا همراهانی که با اکسل آشنایی دارند بسیاری از قابلیت های آن را میدانند اما قبل از رسیدن به بخش ترفند ها بد نیست مروری بر امکانات این نرم افزار داشته باشیم. گستردگی امکانات این نرم افزار گاهی باعث میشود کاری که به سادگی در آن قابل انجام است را با روش های پیچیده انجام دهیم.

  • امکان تهیه چندین صفحه sheet مختلف در یک فایل اکسل برای جلوگیری از پراکنده شدن داد های مرتبط با هم.
  • تفکیک و تدوین صورت های انبارداری مرتبط با حسابداری یک مجموعه
  • استفاده از تابع های ساده یا پیچیده بدون داشتن دانش کد نویسی و فقط با استفاده از فرمول های آماده
  • امکان به دست آوردن انواع گراف ها و تحلیل های آماری به ساده ترین شکل ممکن و بیشترین دقت
  • عدم وجود هیچگونه محدودیت در تعداد ستون ها و ردیف ها و ویرایش آنها
  • وارد کردن مجموعه عظیمی از داده های خارجی و یا خروجی گرفتن از کل مقادیر یک صفحه (import / export )

 

امکانات اکسل برای حسابداری

این تنها بخش کوچکی از امکانات ساده نرم افزار اکسل بود. شما در این نرم افزار به سادگی میتوانید سیستم حسابداری خود را تدوین و تنظیم کنید طوری که در آن با تغییر یک متغیر زنجیره ای از تغیرات و اعمال فرمول های ساده و پیچیده در کل Sheet اعمال شود.

 

برای اطلاع از اینکه تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

ترفند ها و نکات حسابداری با اکسل

در این بخش از مقاله به بررسی بعضی از نکات اصلی و فرعی اکسل میپردازیم که دانستنشان برای حسابداران واجب است و کار را تا حد زیادی برای آن ها آسان میکند.

ابتدا لازم است توابع اصلی نرم افزار اکسل را بشناسید. پس از دریافت این توابع و دستورات مهم اکسل برخی ترفند های آن را که در حسابداری به شما کمک میکند مرور کرده و پس از آن میانبر های پرکاربرد نرم افزار اکسل را فرا خواهیم گرفت.

توابع پر کاربرد اکسل برای حسابداران

توابع و فرمول های بسیار زیادی در نرم افزار اکسل تعریف شده اند. اما برخی از آنها از بقیه مهم تر و پایه ای تر هستند. از پرکاربرد ترین توابع میتوان به توابع زیر اشاره کرد.

 

توابع پر کاربرد اکسل برای حسابداران

 

تابع SUM: این تابع داده های دو الی بی نهایت از سلول ها را با یکدیگر جمع کرده و در سلول مورد انتخاب شما نمایش میدهد.

تابع AVERAGE: این تابع همانطور که از نامش پیداست برای معدل گیری استفاده میشود و در واقع میانگین سلول های انتخاب شده شما را نمایش میدهد.

تابع COUNT: وظیفه این تابع شمارش مقادیر عددی بازه انتخابی شما است.

تابع CEILING: این تابع هنگام گرد کردن اعداد به بالا به کار می آید. در واقع با استفاده از این تابع عدد مورد نظر را به نزدیک ترین مضرب بزرگتر مورد نظر تغییر میدهیم.

تابع FLOOR: دقیقا مانند تابع CEILING عمل میکند با این تفاوت که اعداد را به مضرب کوچکتر گرد میکند.

تابع IF: این تابع زمانی که میخواهید برای جوابی شرط گذاری کنید به کار می آید.

توابع و توضیحات مفصل مربوط به هریک از آنها از گنجایش این مقاله خارج است اما همینکه برخی از آنها را بشناسید شما را در درک بهتر این نرم افزار کمک میکند.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات پزشکان در سال 1402، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

مهم ترین میانبر های اکسل برای حسابداری

تعداد میانبر های کاربردی اکسل نیز بسیار حجم بالایی دارد. اما برخی از مهم ترین میانبر های این نرم افزار در زیر آمده است.

Ctrl + Z: وضعیت حال حاضر را به قبل از انجام آخرین عملیات برمیگرداند. (Undo)

Ctrl + S: در اکثر نرم افزار ها این میانبر وظیفه ذخیره سازی را بر عهده دارد. (save)

Shift + Space: با این میانبر تمام سطری که در حال حاضر یک سلولش را انتخاب کرده اید را انتخاب میکنید.

Ctrl + Home: انتخاب اولین سلول این صفحه.

Ctrl + End: انتخاب آخرین سلول این صفحه.

Ctrl + D: با زدن این میانبر هر فرمولی که در خانه انتخابی شما باشد. بر روی تمام سلول های پایینتر از آن اعمال میشود.

و در آخر یکی از پر کاربرد ترین ها کلید F4 است که آخرین دستوری که داده اید را مجددا تکرار میکند.

 

ترفند های نرم افزار اکسل برای حسابداری

یکی از کاربردهای اکسل برای حسابداری ترفندهای آن است که دانستنشان در صرف زمان و انرژی شما صرفه جویی میکند. یکی از ساده ترین و پر کاربرد ترین این ترفند ها استفاده از کلید Shift است.

 

ترفند های نرم افزار اکسل برای حسابداری

 

  1. شما با نگه داشتن کلید Shift میتوانید سطر یا ستون انتخابی خود را در محور مربوط به خودش جا به جا کنید.
  2. اگر روی سلول انتخابی دکمه F2 را بزنید و علامت =e را نوشته و تعداد دلخواهی عدد 0 بزنید این تعداد صفر بطور اتوماتیک این تعداد صفر روی مقادیر شما اعمال میشود.
  3. برای کپی و پیست سریع شما با گزینه AutoFill میتوانید بجای انجام این فرایند به طور دستی اتوماتیک این عمل را انجام دهید.
  4. شما میتوانید در بخش DATA گزینه Remove Dublicates را انتخاب کرده تا تمام مقادیر تکراری از بین بروند.
  5. هنگام نوشتن یک متن بلند در یک سلول کلید Alt + Enter را بزنید تا در همان سلول وارد سطر بعدی شوید.

این ترفند ها تنها بخش کوچکی از قابلیت ها و نکات حسابداری با اکسل هستند.

برای اطلاع از تعادل بازار چیست؟، بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

نرم افزار اکسل یکی از ابزار های بسیار مفید در حسابداری است. عزیزانی که قصد دارند حسابداری کسب و کار خود را با نرم افزار اکسل انجام دهند باید قابلیت های این نرم افزار را به خوبی بشناسند تا از اکسل بهترین بهره را ببرند.

در مقاله فوق تنها بخشی از ترفند ها و نکات حسابداری با اکسل برای شما آورده شده است که برای درک عمیقتر آنها پیشنهاد میشود از خود آموز خود شرکت Microsoft که در قالب help در آن گنجانده شده استفاده کنید یا در صورت نیاز از کتاب ها و منابع ترجمه شده فارسی آموزش آن بهره ببرید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نکات حسابداری با اکسل

 



:: برچسب‌ها: حسابداری در اکسل , اکسل در حسابداری , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نحوه محاسبه مالیات پزشکان برای تمامی عزیزانی که در این مهم مشغول فعالیت هستند امری مهم و قابل مباحثه است. از آنجایی که تعداد پزشکان جامعه با توجه به فراگیر شدن دانشگاه ها و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها روند صعودی دارد، مالیاتی که دولت از این قشر کسب میکند نیز پر اهمیت است.

درآمد پزشکان بطور متوسط چیزی ورای عایدی حاصل از بسیاری رشته ها و کسب و کار های دیگر است و از طرفی عدم شفافیت و نا معلوم بودن مقدار دقیق درآمد این عزیزان کار را برای سازمان امور مالیات کمی دشوار میکند.

از این رو در این مقاله بطور کامل نحوه محاسبه مالیات پزشکان و همچنین تعاریف این مالیات را مورد بحث قرار میدهیم تا از بروز هرگونه مشکلی در ارتباط با پرداخت آن جلوگیری به عمل آید.

✔️مالیات پزشکان چیست؟

تمامی افراد جامعه بدون در نظر گرفتن میزان درآمد، طبقه اجتماعی، میزان تحصیل و... که به هر طریقی در کشور کسب درآمد میکنند ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان مالیات بر درآمد هستند.

مالیات پزشکان چیست؟

 

مالیات پزشکان یا در تعبیر درست تر مالیات بر درآمد پزشکان از دسته مالیات های مستقیم است. به این معنا که اداره مالیات مستقیما بر حسب دارایی و عایدی شخص در طول سال مالیاتی درصدی را جهت انجام پروژه های آبادسازی و عمرانی و همینطور اهدافی مانند تامین بودجه تعیین میکند و طبق آن فرد از لحاظ قانونی موظف می شود که پرداخت مالیات خود را بدون تاخیر پرداخت کند.

در ادامه مطلب به بررسی چگونگی نحوه محاسبه مالیات پزشکان پرداخته خواهد شد و با جزئیات این طرح آشنا خواهیم شد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

✔️آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

قبل از ورود به بحث نحوه محاسبه مالیات پزشکان باید بدانید که از سازمان امور مالیاتی کشور پزشکان در دو دسته بندی قرار میگیرند.

دسته اول مالیات مطب پزشکان، آن دسته از پزشکانی هستند که بطور شخصی و آزاد در مطب مشغول کسب درآمد و خدمت رسانی هستند. 

دسته دوم که شامل پزشکانی است که در مراکز درمانی مانند بیمارستان به عنوان همکار یا استخدام مشغول فعالیت هستند.

آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

 

همانطور که انتظار میرود نحوه تعیین میزان مالیات پزشکان این دو دسته با یکدیگر متفاوت است. لازم به ذکر است تعیین مبلغ مالیات پزشکان بدون در نظر گرفتن مدرک پزشک از لحاظ میزان تخصص و همچنین سابقه کار طبابت آن شخص لحاظ میشود و تنها عنصری که در مبلغ مالیات اثر گزار است صرفا درآمد پزشک میباشد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا، کلیک کنید.

 

✔️نحوه محاسبه مالیات پزشکان آزاد

مالیات پزشکانی که بصورت آزاد و در مطب کار میکنند یا در تعریف صحیح تر استخدام یا همکار رسمی هیچ مرکز درمانی خاصی نیستند باید سالانه مبلغی از درآمد خود را بعنوان مالیات بپردازند. جدول زیر با جزئیات به این موضوع اشاره میکند.

ردیف میزان دریافتی ماهانه نسبت به مازاد درصد پرداختی مالیات
1 تا 5.600.000 تومان --- 0% (معاف از مالیات)
2 از 5.600.000 تا 15.000.000 تومان 5.600.000 تومان 10%
3 از 15.000.000 تا 25.000.000 تومان 15.000.000 تومان 15%
4 از 25.000.000 تا 35.000.000 تومان 25.000.000 تومان 20%
5 از 35.000.000 تومان به بالا 35.000.000 تومان 30%

 

با ذکر یک مثال جدول فوق را توضیح میدهیم. پزشکی را فرض کنید که میزان دریافتی اش ماهانه 20.000.000 تومان باشد. پس برای محاسبه مالیات آن باید به ردیف 3 جدول توجه کرد. همانطور که در جدول آمده، بر نسبت مازاد بر 15.000.000 تومان باید درصد پرداختی را محاسبه کنیم. در اینجا 15 میلیون تومان از 20 میلیون تومان کل دریافتی شخص کم شده که عدد 5 میلیون تومان است و در ادامه 15 درصد این 5 میلیون تومان را باید بعنوان مالیات پرداخت کنیم. رقمی تقریبا برابر 750.000 تومان.

دقت داشته باشید که پزشکانی که زیر 5.600.000 تومان درآمد ماهانه داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

✔️نحوه محاسبه مالیات پزشکان همکار یا استخدام مراکز درمانی

بخش اعظمی از جامعه پزشکان کشور مشغول کار در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، خانه های سلامت و ... هستند. مالیات بر درآمد پزشکان شامل این عزیزان نیز میشود. اگر شما هم قصد دارید در ارتباط با میزان پرداختی مالیات پزشکان مطلع باشید، جدول زیر را مرور کنید.

ردیف حقوق دریافتی ماهانه پزشک درصد پرداختی بعنوان مالیات
1 تا 50.000.000 تومان 15%
2 نسبت به مازاد 50.000.000 تومان تا سقف 100.000.000 تومان 20%
3 مازاد از 100.000.000 تومان 25%

همانطور که مشاهده فرمودید نحوه محاسبه مالیات پزشکان در هر دو نوع دسته بندی پزشکان مشابه به هم است اما ارقام و درصدهای مالیاتی آنها با هم تفاوت اساسی دارد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

باید بدانید پزشکان این دسته بندی حتی با حداقل حقوق دریافتی نیز معاف از پرداخت مالیات نمیشوند.

 

✔️مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

علاوه بر دسته بندی های فوق مبنی بر تفاوت های پزشکانی که در مطب کار میکنند و پزشکانی که در بیمارستان مشغول اند، افرادی هستند که علاوه بر حضور خود در مطب ها یا بیمارستان ها، با یک مرکز درمانی دیگر قراردادی مشارکتی یا غیر مشارکتی دارند. کسب درآمد از این شیوه نیز ملزم به پرداخت مالیات پزشکان است.

 

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

 

فرض کنید پزشکی که در مطب خود مشغول است با بیمارستانی قراردادی دارد که طبق آن عمل های جراحی اش را آنجا انجام دهد. این فرد علاوه بر مبلغ مالیات بر درآمد پزشکان آزاد شامل مالیات تکلیفی پزشکان نیز میشوند.

در این حالت بیمارستان یا مرکز درمانی قبل از واریز وجه حق الزحمه پزشک باید 10% از آن را نزد خود بابت مالیات نگه داشته و در پایان سال مالیاتی ضمن قید کردن آن در اظهارنامه، اقدام به پرداخت آن را نیز بنماید.

 

✔️نحوه پرداخت مالیات پزشکان

برای جلوگیری از جریمه شدن، نیاز است تا پایان سال مالیاتی مدارک و اظهارنامه خود را ارائه داد. پزشکان نیز از این قانون مستثنی نیستند. پایان سال مالیاتی عموما تا پایان خرداد ماه اعلام میشود و ارائه اظهارنامه تا آن زمان الزامیست.

مدارک مورد نیاز برای احراز میزان درآمد از طریق دستگاه های POS صورت میگیرد. برای پرداخت بدهی مالیاتی خود نیز میتوانید از سامانه مالیات پزشکان به نشانی withholding.tax.gov.ir استفاده کنید.

خلاصه مطلب

در این مطلب تلاش نمودیم تا برای پزشکان محترم یا علاقه مندان به اینگونه مباحث، نحوه محاسبه مالیات پزشکان را زیر ذره بین ببریم. همانطور که اشاره شد بسته به میزان حقوق یا درآمد ماهانه، مالیات این عزیزان محاسبه میشود و تقریبا میتوان گفت به جز دریافتی آنها معیار دیگری برای تشخیص میزان مالیات ارائه نشده است.

اگر پزشک خارج از دو حالت گفته شده در بیمارستان یا مرکز درمانی دیگری به طور قرارداد همکاری نیز طبابت کند موظف است 10% از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کند.

لازم به ذکر است پزشکان نیز مانند سایر اغشار جامعه تا پایان سال مالیاتی فرصت دارند اظهارنامه خود را ارائه دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات پزشکان 

 



:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد پزشکان , مالیات پزشکان , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

مالیات های گمرکی و انواع آن از جنس پرداختی مالیاتی غیر مستقیم می باشند که همه عزیزانی که به هر دلیلی جهت ترخیص کالا به گمرک مراجعه کرده اند ملزم به پرداخت آن هستند.

در تعریف کلی مالیات هزینه ای است که دولت جهت رفع نیاز های بودجه سال جاری و همچنین انجام پروژه های آبادسازی و عمرانی از همه ی کسانی که به نحوی با سیستم اقتصادی کشور به صورت خرد یا کلان در ارتباط هستند دریافت میکند. در مقاله امروز به بحث در ارتباط با مالیات گمرکی می پردازیم و تلاش کرده ایم به همه سوال های شما در راستای درک بهتر مالیات های گمرکی و انواع آن پاسخ جامع دهیم. 

مالیات گمرکی چیست؟

مالیات گمرکی یکی از انواع مالیات های غیر مستقیم میباشد. شخص پرداخت کننده هزینه مالیات های غیر مستقیم عموما شخص مشخصی نمی باشد. این از جهتی بدین معناست که کالا یا خدماتی که بابت آن مالیات پرداخت می شود قابلیت انتقال به غیر را به ساده ترین نحو ممکن دارند.

برای مثال پرداخت کننده هزینه مالیات گمرکی واردات یک شیشه مربا میتواند هر کسی باشد و به سادگی قابل انتقال به غیر است. در بسیاری از مواقع حتی فرد اطلاع دقیق ندارد که پرداخت کننده هزینه مالیات آن جنس است. (مانند مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات که آن هم مالیات غیر مستقیم است)

 

مالیات گمرکی چیست؟ 

 

حال مالیات گمرکی از همین دسته غیر مستقیم است و به مالیاتی گفته میشود که شخص معمولا در هنگام ترخیص جنس خود از گمرک ملزم به پرداخت آن است. نکته جالب اینکه تفاوتی نمی کند شما بابت کالایی که در گمرک دارید پول پرداخته باشید یا آن کالا هدیه است و شما پولی بابت آن نداده اید، به هر حال شخص صاحب آن کالا یا فرد ترخیص کننده آن باید هزینه واردات گمرکی را پرداخت کنند.

برای اطلاع از پیگیری سود سهام عدالت با کد ملی، بر روی لینک کلیک کنید.

انواع مالیات گمرکی

پس از تعریف مالیات های گمرکی، بد نیست از انواع این مالیات نیز بدانید. بطور کلی 4 نوع مالیات گمرکی وجود دارد که در زیر ارائه شده است. پس از نام بردن از این چهار دسته به بررسی هر کدام می پردازیم. لازم به ذکر است پس از بررسی و آموزش نحوه محاسبه هر کدام از انواع مالیات گمرکی، در ارتباط با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده گمرکی نیز بخشی در نظر گرفته شده است.

مالیات بر حقوق گمرکی سود بازرگانی
حق الثبت سفارش کالا عوارض اتومبیل وارداتی

منطق سیاست گذاری اجرای این نوع مالیات جلوگیری از تورم و کالای قاچاق، پیشگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری و در نهایت حمایت از تولید ملی است.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

مالیات بر حقوق گمرک

یکی از انواع مالیات های گمرکی است که با نام مالیات واردات هم شناخته میشود. طبق قانون همه ی کسانی که کالایی در گمرک دارند جهت ترخیص آن موظفند هزینه ای تحت عنوان مالیات بر حقوق گمرک پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت این مالیات امکان ترخیص کالای شما تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

سازمان امور مالیات کشور در قانونی که در این رابطه توسط مجلس به تصویب رسانده اعلام می دارد طبق مآخذ محاسبه مالیات واردات کالا منتشر شده در هر سال از سوی سازمان همه ی کالا ها به میزان 4% از ارزش کلشان مشمول پرداخت مالیات میشوند.

 

مالیات بر حقوق گمرک 

منظور از مآخذ فهرست هایی از هرنوع کالایی که ممکن است وارد شده باشد به همراه قیمت مورد تائید آن کالا برای سازمان امور مالیاتی است. یعنی در واقع فارق از این که واقعا شما برای خرید و واردات یک کالا چقدر هزینه کرده اید، صرفا 4% از مبلغی که خود سازمان امور مالیاتی اعلام کرده را پرداخت میکنید.

نکته جالب اینکه در مواردی خاص که اطلاعاتی از یک کالا در دست نباشد بر حسب اندازه فیزیکی و وزن آن محاسبه قیمت و 4% آن انجام میشود.

برای اطلاع از ثبت نام سهام عدالت با کد ملی، بر روی لینک کلیک کنید.

 

مالیات گمرکی سود بازرگانی

همانند مالیات بر حقوق گمرک این نوع از مالیات نیز طبق قانون و اعلام سازمان مربوطه اعلام میشود. با این تفاوت که بسته به شرایط روز، مالیات برخی کالا ها ممکن است بیشتر و یا کمتر از یکدیگر باشند. این سیاست گذاری ها بیشتر جنبه های اقتصادی و کنترل قیمت و تورم را دارد.

میزان عرضه و تقاضا نیز مستقیما روی این سیاست ها تاثیر گذاشته و برای جلوگیری از ضرر و زیان گاها این رقم میتواند مبلغ بسیار زیادی نسبت به ارزش واقعی آن کالا باشد.

مالیات بر واردات خودرو وارداتی

از دیگر انواع مهم مالیات های گمرکی میتوان به مالیات بر واردات خودرو خارجی اشاره کرد. مجددا نرخ یا ماخذ این نوع از مالیات نیز بصورت سالانه منتشر و ارائه میشود و بسته به حجم موتور، مدل خودرو، سال تولید و... میتواند درصد های مختلفی باشد.

حق الثبت سفارش کالا

در این بخش از مقاله با پرداخت حق الثبت سفارش کالا آشنا میشویم. توضیح پیچیده ای وجود ندارد، همانطور که از نام آن پیداست در هنگام ثبت سفارش و برای گشایش اعتبار نزد بانک واسطه مالیاتی تحت عنوان مالیات حق الثبت سفارش کالا اخذ میشود. که بسته میزان اعتبار داده شده ممکن است مبالغ مختلفی باشد.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده گمرکی

پس از آشنایی با مالیات های گمرکی و انواع آن یکی دیگر از مواردی که پیش بینی و البته نحوه محاسبه تعرفه های گمرگی برای همه واردکنندگان مهم خواهد بود. میزان مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی است. بدست آوردن میزان این مالیات از یک فرمول سده به شرح زیر پیروی میکند:

( ارزش افزوده کالا + مبلغ کرایه حمل کالا  ) * مبلغ بیمه * قیمت ارز اعلامی گمرک = مالیات بر ارزش افزوده گمرکی

 

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده گمرکی 

 

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401 ، بر روی لینک کلیک کنید.

در این فرمول منظور از مبلغ کرایه حمل، تمام هزینه هایی است که از مبدا ارسالی تا گمرک برای انتقال این کالا پرداخت شده. همچنین در همین فرمول ارز اعلامی گمرک ممکن است با قیمت روز ارز کمی متفاوت باشد. پس به یاد داشته باشید، ملاک قیمت اعلامی ارز از جانب خود گمرک میباشد.

خلاصه مطلب

همه ی عزیزانی که به هر نحوی نیازمند ترخیص کالایی از گمرک هستند. موظفند در قبال خدمات این سازمان هزینه ای تحت عنوان مالیات گمرکی ارائه دهند. همانطور که در مطلب اشاره شد این مالیات ها به 4 دسته تقسیم شده و پرداخت هرکدام از آنها در مراحل ترخیص کالای شما الزامیست.

اعمال سیاست قیمت گذاری مآخذ و همچنین دستورات ارائه شده در زمینه های مختلف این طرح مالیاتی بر اساس حمایت از تولید ملی طراحی شده است. عملا از ورود بی رویه کالا هایی که ضرورت ندارند و به سبب آن خروج ارز جلوگیری میکند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات های گمرکی و انواع آن



:: برچسب‌ها: مالیات گمرکی , مالیات , انواع مالیات گمرکی , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

مالیات خودرو چیست؟ این یکی از سوالاتی است که تمام صاحبان خودرو ها از زمان تصویب این قانون به ذهنشان میرسد. قطعا زمانی که اسم پرداخت مالیات خودرو به میان می آید همراه با خود نگرانی هایی را برای دارندگان وسایل نقلیه بوجود می آورد. مطمئنا اطلاع داشتن از این موضوع که آیا شما هم جزو مشمولین مالیات خودرو در ایران هستید یا خیر در جلوگیری از متضرر شدن شما تاثیر مستقیم میگذارد.

در این مقاله از طلوع پدیده تلاش شده است به بررسی تمام جوانب این طرح پرداخته شده و در رابطه با پاسخ این سوال که مالیات خودرو چیست؟ ابتدا به چرایی وجود این مقوله یعنی تعریف مالیات به تنهایی و پس از آن مالیات خودرو پرداخته و به بررسی نرخ قیمت های سال 1401 مالیات انواع خودرو میپردازیم.

منظور از مالیات و مالیات خودرو چیست؟

برای درک بهتر این مقوله مالیات خودرو بد نیست با تعریف عمومی مالیات آشنا شویم. مالیات به مبلغی گفته میشود که اشخاص حقیقی و یا حقوقی رسمی یک جامعه جهت انجام انواع امور دولتی از جمله خدمات دولتی به دولت پرداخته کرده و پرداخت آن وظیفه شخص محسوب میشود. به این معنا که عدم واریز مالیات به دولت میتواند از طرف اداره مالیات در مراجع قضایی پیگیری شده و برای آن شخص حقیقی یا حقوقی مجازات تعیین گردد.

منظور از مالیات و مالیات خودرو چیست؟ 

پس از درک جدیت و اهمیت پرداخت مالیات به بررسی مالیات خودرو میپردازیم. طبق قوانین موجود در لایحه بودجه سال 1402 تمام اشخاص حقیق و یا حقوقی که مجموع دارایی خودرویی آنها بالاتر از مبلغ یک میلیارد تومان باشد مشمول پرداخت مالیات خودرو هستند. مجموع کل دارایی های خودرویی به این معناست که مالیات خودرو برای موجودیت خودرو نیست و بحث سر میزان و تعداد ماشین هایی است که شخص در تملک دارد.

برای مثال اگر شخصی یک خودروی 400 میلیون تومانی داشته باشد و یک خودروی 700 میلیون تومانی درست است که هر یک از خودرو های او ارزشی کمتر از سه میلیارد تومان دارند اما از آنجا که مجموع دارایی خودرویی بیشتر از سه میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات میشود.

با توجه به اینکه با کلیت مفهوم مالیات و مالیات ماشین آشنا شدیم در ادامه به جزئیات این طرح می پردازیم.

 
مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ + نحوه محاسبه برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

جزئیات طرح مالیات خودرو

در صورتی که مجموع قیمت خودرو های شما بیشتر از یک میلیارد تومان است نیاز است با جزئیات این طرح بیشتر آشنا شوید. در زیر فهرستی مشاهده خواهید کرد که این جزئیات را برای شما شرح میدهد.

  • تمامی خودروهای سواری به علاوه وانت های دو کابین ( دو در و چهار در) شامل این طرح هستند.
  • ایرانی و یا خارجی بودن خودرو تاثیری بر معاف از مالیات بودن شما ندارند.
  • سال ساخت خودرو اهمیتی ندارد و ملاک قیمت روز خودرو در پایان سال 1401 میباشد.
  • این طرح شامل خودرو هایی با شماره انتظامی شخصی هستند. پس عملا دارندگان خودروهای سایر انواع شماره های انتظامی از پرداخت مالیات خودرو معاف هستند.
  • امکان درخواست اعسار برای کسانی که مجموع قیمت ماشین های تحت تملکشان بیش از 1 میلیارد تومان است وجود ندارد.
  • و نکته مهم دیگر اگر شخص مالکیت خودرو خود را به فرزند زیر 18 سال خود و یا شخص تحت کفالت خود انتقال داده باشد باز هم در محاسبه مجموع قیمت های خودروهای او ماشین هایی که به نام فرزند زیر 18 سال تمام و فرد تحت تکفل زیر 18 سال تمام هستند نیز محاسبه میشود.

جزئیات طرح مالیات خودرو 

حال به بررسی میزان مالیات خودرو میپردازیم. همانطور که انتظار می رود این مالیات برای همه خودرو ها یکسان نیست.

برای خودرو هایی با ارزش 1 میلیارد تا 1.5 تومان، مبلغ 1% به نسبت مازاد 1 میلیارد تومان در نظر گرفته شده.

برای خودروهایی که ارزششان 1.5 تا 3 میلیارد تومان است نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان برابر با 2% ارزش کل خودرو یا خودرو هاست.

برا خودروهایی با ارزش زیر 4.5 میلیارد این درصد برابر با 3 است و به نسبت مازاد 3 میلیارد تومان محاسبه میشود.

برای خودرو هایی با ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان نیز میزان 4% نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان مالیات بریده می شود.

برای درک بهتر این محاسبات مقاله مربوط به آن را مشاهده فرمایید.

مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

جریمه مهلت پرداخت مالیات خودرو

طبق قانونی که در پایان سال گذشته برای صاحبین خودروها در نظر گرفته شد، افراد تا پایان بهمن ماه سال 1401 مهلت داشتند تا اقدام به پرداخت مالیات نمایند. از آنجایی که سیستم مالیات ایران دقت لازمه را داراست و عملا هر سال یکی از عوامل موثر در لایحه بودجه بندی سال آینده اش است پیش بینی میشود تاریخ مهلت پرداخت مالیات بر ماشین های تحت مالکیت شخص در سال آینده نیز حوالی بهمن ماه اعلام شود.

در صورتی که هرگونه اطلاعیه و خبری مبنی بر اعلام زمان دقیق مهلت پرداخت مالیات خودرو 1402 در دسترس قرار بگیرد در همین مقاله به اطلاع شما همراهان می رسانیم.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو

یکی دیگر از نگرانی هایی که ممکن است برای شما هم بوجود بیاید این است که در صورت عدم پرداخت این مالیات چه اتفاقی خواهد افتاد. مالیات بر خودرو تحت تملک از نوع مالیات مستقیم بوده به این معنا که این مالیات بر اساس دارایی های شخص معین می شود و دلیل استفاده از واژه مستقیم در این مفهوم این است که خود شخص حقیقی و یا حقوقی موظف به پرداخت آن میشود و در این میان واسطه سازمانی، ارکانی و... وجود ندارد.

عدم پرداخت مالیات خودرو 

 

 برای آشنایی با نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401 روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

طبق آخرین آیین اجرایی مربوط به مالیات خودرو های سواری تحت تملک، عدم پرداخت و یا هرگونه تعلل در پرداخت این مالیات موجب توقیف اموال منقول و یا غیر منقول شخص از طرف سازمان امور مالیاتی می شود.

در این صورت شخص موظف به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود به علاوه 10 درصد از آن و بسته به میزان دیرکرد، قیمت خودرو و... شامل جریمه های مالیاتی میشود.

با توجه به توضیحاتی که در مقاله برای شما ارائه شد باید به این نکته نیز اشاره کرد که شما در زمان خرید و فروش خودرو نیز باید به پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک اشاره کرد. برای استعلام مالیات خودرو باید به سامانه مالیات خودرو مراجعه فرمائید. 

خلاصه مطلب

در مطلب فوق به پاسخ این سوال که مالیات خودرو چیست؟ پرداختیم. افرادی که مجموع قیمت خودرو های تحت تملیک آنها بیش از 1 میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات ماشین هستند. در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در پرداخت اداره مالیات مجاز به جریمه شخص خاطی است که این جریمه شامل توقیف اموال، جریمه نقدی و... میباشد.

میزان پرداخت بدهی این اشخاص طبق قیمت روز خودرو محاسبه شده و نحوه محاسبه آن در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. مهلت پرداخت عوارض خودرو طبق پیش بینی ها با توجه به روند سال گذشته احتمالا بهمن ماه سال 1402 خواهد بود.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات خودرو چیست؟

 



:: برچسب‌ها: مالیات خودرو , مالیات , خودرو , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از دغدغه های اساسی صاحبین مشاغل این است که بدانند مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ طبق قانون کشور مالیات بر درآمد مشاغل یک نوع مالیات مستقیم است و پرداخت آن برای تمام مشمولین الزامیست. در واقع می توان اینگونه گفت تمامی اشخاص حقیقی ایرانی که از هر طریق در ایران به اشتغال داشته و کسب درآمد میکنند مشمول این قانون هستند. اما جای نگرانی نیست چرا که قوانینی هم برای معافیت از این مالیات وضع شده است.

در این مطلب از نرم افزار حسابداری طلوع پدیده به مواردی از جمله دسته بندی مشاغل، صاحبین مشاغل، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل میپردازیم و قوانینی که در این موضوع استفاده میشوند را مرور میکنیم.

منظور از مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات یکی از روش های کسب درآمد دولت است که صرف تامین بودجه سالانه کشوری میباشد و طبق آن افرادی از جامعه و یا انجام کارهایی در جامعه نیازمند پرداخت مبلغی به عنوان مالیات میشود. مالیات بر درآمد مشاغل هم یکی از انواع مالیات ها است. لازم به ذکر است پرداخت مالیات یک وظیفه مدنی است و عدم پرداخت آن موجب جرایم مختلف و حتی توقیف اموال میشود.

 

منظور از مالیات بر درآمد مشاغل 

 

تمام مشاغل مختلفی که از راه های قانونی در کشور به کسب و کار پرداخته اند مطابق با درآمد سالانه خود ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پس از آن پرداخت مالیات هستند. این مالیات در واقع درصدی از کل عایدی آن کسب و کار است که طبق اظهارنامه ارسالی، دفتر های روزنامه آن کسب و کار و همچنین این موضوع که شما جزو کدام دسته از مشاغل هستید محاسبه میشود.

 
مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

دسته بندی صاحبان مشاغل

برای پاسخ به این سوال که مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ ابتدا نیاز است بدانید شما در کدام دسته بندی شغلی قرار می گیرید و اینکه آیا شما اصلا مشمول این مالیات هستید یا خیر.

صاحبان مشاغل در واقع افرادی هستند که بصورت حقیقی در شغلی که در دسته بندی اصناف، صنعتگران، پیشه وران، کسبه و... قرار بگیرد مشغول فعالیت باشند. برای مشخص شدن مشمولیت پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل دسته بندی زیر مطرح میشود.

دسته اول صاحبان مشاغل

این دسته شامل موارد زیر است که در قالب جدول آمده است:

وارد کنندگان و صادر کنندگان صاحبان کارخانجات، تولیدی ها، بهره برداران معادن هتلداران سه، چهار و پنج ستاره
صرافان صاحبان مراکز درمانی بهداشتی (بیمارستان، درمانگاه و...) صاحبان فروشگاه های زنجیره ای
صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری، مشاوره ای، طراحی سیستم و... صاحبان موسسات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی صاحبان مشاغلی که در سال های گذشته به هر دلیلی در دسته اول قرار داشته اند.

مورد آخر اشاره به این موضوع دارد که مبنای دسته بندی مشاغل قرار گیری آن شغل در دسته بندی سال گذشته اش است.

برای کسب اطلاع از مفهوم استعلام کد اقتصادی با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

دسته دوم صاحبان مشاغل

در این دسته تمامی مشاغلی که جزو دسته اول نباشند و درآمد سالانه آنها طبق دفاتر روزنامه ای که در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیات ارائه داده اند بیش از 1 میلیارد و هشتصد میلیون تومان و تا سقف پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان باشد قرار میگیرند.

در رابطه با این دسته هم در بررسی های مربوط به سازمان مالیات دسته بندی سال های قبل مودی هم در نظر گرفته میشود.

دسته سوم صاحبان مشاغل

این دسته در واقع مربوط به صاحبین مشاغلی است که در سه ساله اول فعالیت خود قرار دارند. البته باید مد نظر داشته باشید کسانی که به علت نوع شغل در دسته بندی اول قرار بگیرند در سه ساله اول نیز در همان دسته اول شمرده میشوند و در دسته سوم صاحبان مشاغل قرار نمی گیرند.

این دسته از سال سوم فعالیت به بعد شامل قوانین اجرایی یکی از دو دسته اول میشوند.

الزامات هر یک از دسته بندی های صاحبان مشاغل

در هر سال مالیاتی مودیان محترمی که در هر یک از این سه دسته بندی قرار بگیرند نیاز است تا اقداماتی را پیش از تعیین شدن میزان پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خود انجام بدهند. این اقدامات برای هر دسته از این عزیزان متفاوت است که در زیر به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

  1. دسته اول: صاحبان این مشاغل در پایان هر سال مالیاتی باید تمامی دفاتر روزنامه، دفاتر حساب های دستی و یا الکترونیکی و مدارک آن را جهت اظهارنامه مالیاتی خود نگهداری و ارائه کنند.
  2. دسته دوم: صاحبان مشاغل این دسته اسناد و مدارک معاملات سالانه شامل خرید و فروش کالا، ارائه خدمات، دفاتر روزنامه را نگهداری کرده و با اظهارنامه مالیاتی خود ارائه دهند.
  3. دسته سوم: این دسته نیز باید تمامی اسناد مربوط به درآمد خود را حفظ کرده و خلاصه وضعیت شغل خود را از نظر درآمد ها و هزینه ها به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کنند.

در صورتی که هر کدام از صاحبین مشاغل سه دسته اسناد و مدارک و اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان سال مالیاتی (معمولا خرداد ماه) ارائه ندهند شامل 10% جریمه میشوند.

 
 برای مطالعه مقاله نرم افزار حسابداری چیست؟، کلیک کنید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

حال با توجه به اینکه دسته بندی کلی صاحبان مشاغل را بررسی کردیم و برای درک هرچه بیشتر پاسخ به این سوال که مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ باید دانست که این مالیات چگونه حساب میشوند. فرمول محاسبه مالیات بر درآمد در واقع درصدی از درآمد شخص حقیقی است که در جدول زیر آن را بررسی کرده ایم.

تا 50 میلیون تومان درآمد 15%
تا 100 میلیون تومان (نسبت به مازاد 50 میلیون تومان) 20%
بیش از 100 میلیون تومان (نسبت به مازاد 100 میلیون تومان) 25%

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

 

باید بدانید این اعداد و ارقام هرساله با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ممکن است کم یا زیاد شود. لازم به ذکر است افرادی که در ارائه اظهارنامه مالیاتی خود دیرکرد داشته باشند شامل جریمه 10% ای نیز خواهند شد.

 
 برای مطالعه مقاله نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401  کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در این مقال پاسخ دادیم که مالیات بردرآمد مشاغل چیست؟ و به دسته بندی صاحبان مشاغل و نحوه محاسبه این مالیات پرداختیم. مودیان محترم هرکدام از این سه دسته ملزم به ارائه مدارک مربوط به درآمد سالانه خود و اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کار خود هستند و بسته به میزان درآمدشان پانزده، بیست و یا 25 درصد مالیات برای آنها تعیین میشود.

مالیات بر درآمد مشاغل از نوع مالیات مستقیم است و پرداخت آن وظیفه قانونی مودیان است و در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در ارائه اظهارنامه مالیاتی خود مشمول جریمه مالیاتی 10 درصدی نیز می شوند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات بر درآمد مشاغل

 



:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد مشاغل , مالیات بر درآمد , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

دولت برای جلوگیری از اتلاف وقت مشمولین طرح مالیات خودرو، اقدام به راه اندازی سایت Expcar.tax.gov.ir یا سامانه پرداخت مالیات خودرو کرده است. همانطور که میدانید افرادی که مجموع قیمت خودروهایشان بیشتر از 1 میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات خود در مهلت مقرر هستند و در صورت اهمال در پرداخت شامل مجازات میشوند. علاوه بر این اشخاصی که مالیات خودروی خود را پرداخت نکرده اند نمیتوانند اقدام به فروش هیچکدام از خودرو های خود کنند.

تمامی مشمولین پرداخت مالیات ماشین موظف هستند برای تسویه حساب تا پایان مهلت اعلام شده به این سامانه وارد شده و پرداخت خود را انجام دهند. لازم است بدانید پرداخت مالیات خودرو تنها از طریق این سامانه قابل انجام است.

سامانه پرداخت مالیات خودرو یکی از سامانه های زیر مجموعه اداره مالیات است که در آن به راحتی میتوانید به مشاهده مفاصا حساب مالیاتی، بدهی مالیاتی، لیست تراکنش ها و محاسبه آنلاین مالیات خودرو و ... بپردازید. برای اطلاع از قابلیت های این سامانه، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم.

نحوه ثبت نام در سامانه Expcar.tax.gov.ir

برای استعلام مالیات خودرو با کد ملی ابتدا نیاز است در مرورگر خود آدرس وبسایت سامانه پرداخت مالیات به نشانی Expcar.tax.gov.ir را وارد کنید. اگر سابقا در این سایت ثبت نام نکرده اید روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. و در غیر این صورت در فیلد های مربوطه کد ملی و رمز عبوری که قبلا تعیین کرده اید را وارد کنید تا به سایت وارد شوید.

نحوه ثبت نام در سامانه Expcar.tax.gov.ir

در صورت نیاز به ثبت نام روی لینک ثبت نام کلیک کنید و در بخش باز شده کد ملی، شماره موبایلی که به نام خودتان است و تاریخ تولد خود را وارد کنید. در صورتی که شماره ملی شما با شماره ملی مالک سیم کارتی که با آن ثبت نام کرده اید مغایرت داشته باشد ثبت نام شما لغو میشود.

نحوه ثبت نام در سایت Expcar.tax.gov.ir

پس از ثبت نام وارد وب سایت شوید و اگر بخش درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی برای شما نمایش داده نشد با استفاده از اطلاعات ثبت نام در بخش ورود اقدام به ورود کنید. در این حالت شما دسترسی به داشبورد مالیاتی خود دارید که از طریق آن میتوانید اقدام به بررسی وضعیت فعلی خود در این سامانه بکنید.

رمز ورود شما هر بار بصورت رمز یک بار مصرف به شماره ای که با آن ثبت نام کرده اید ارسال میشود.

در صورتی که بدهی مالیاتی داشته باشید خود سامانه به شما پیغام اخطار میدهد و شما را به بخش پرداخت بدهی ارجاع میدهد.

نکته دیگر در زمینه عزیزانی است که تابعیت ایران را ندارند که قبل از اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد به ادارات کل مالیاتی مراجعه کرده و پس از تایید این مراکز اقدام به ثبت نام در سامانه کنند.

 

برای اطلاع از اینکه نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

ثبت نام اشخاص حقوقی در سایت Expcar.tax.gov.ir

در صورتی که شما بعنوان مالک یک شخصیت حقوقی نیاز به پرداخت بدهی مالیات خودرو های تحت مالکیت شخص حقوقی را داشته باشید روند ثبت نام کمی برای شما متفاوت است. نقشه راه شما برای ثبت نام در این سامانه شامل چهار مرحله است:

۱- مرحله پیش ثبت نام: در این مرحله شما باید اطلاعات اولیه کار خود را وارد کرده و پس از گذشت 30 دقیقه تا یک ساعت نام کاربری و رمز عبور خود را در قالب پیامک از طرف سامانه دریافت میکنید.

۲- ثبت نام الکترونیکی: در این مرحله شما اطلاعات تکمیلی و جامع را در خصوص کسب و کارتان وارد میکنید. این اطلاعات میتواند شامل اطلاعات اصل فعالیت، شعب، مجوز ها، انبار ها، اعضا و... میباشد

۳- راستی آزمایی اطلاعات : در این مرحله صحت اطلاعات شما مورد بررسی قرار میگیرد و شما وارد مرحله نهایی میشوید.

۴-  مرحله نهایی : در این مرحله پیامکی به عنوان تایید شما در این سامانه فرستاده میشود و از آن پس شما میتوانید وارد سامانه شوید.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

داشبورد مالیاتی برای پرداخت مالیات خودرو

در صورتی که ورود شما با موفقیت انجام گرفته باشد. شما وارد صفحه جدیدی میشوید که در واقع پنل مدیریت مالی شما در سازمان امور مالیاتی کشور است. در این بخش شما بدهی های خود را اعم از بدهی مالیات مشاغل، بدهی مالیات ماشین و... را خواهید دید و میتوانید از این پس از این طریق آن ها را مدیریت کنید.

داشبورد مالیاتی برای پرداخت مالیات خودرو

از پنل آبی رنگ کناری سایت روی  محل پرداخت مالیات خودرو کلیک کنید تا وارد صفحه جدیدی برای وارد کردن اطلاعات کارت بانکی شده و سپس پرداخت بدهی خود را انجام دهید.

دقت داشته باشید این سامانه بطور خودکار هم پیامی برای شما به نمایش در می آورد که مبنی بر پرداخت بدهی است. اما باید بدانید در صورت کلیک روی این گزینه تمامی های بدهی های مالیاتی شما به نمایش در می آید. پس چنانچه قصد دارید فقط مالیات خودرو خود را بپردازید از این گزینه استفاده نکنید.

برای اطلاع ازنحوه استعلام بدهی مالیاتی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

لزوم استفاده از سامانه پرداخت مالیات خودرو

پس از مشاهده چگونگی ثبت نام در سایت Expcar.tax.gov.ir با هم به بررسی لزوم استفاده از این سامانه میپردازیم. همانطور که پیشتر اشاره شد استفاده از سامانه مالیات خودرو تنها راه مشاهده صورتحساب های مالیاتی شما و همچنین پرداخت آنها میباشد.

پس از این مورد باید بدانید دیرکرد یا عدم پرداخت بدهی مالیات خودرو سبب توقیف اموال منقول و غیر منقول شما میشود. در واقع پرداخت به موقع این مالیات که به عنوان یک وظیفه عمومی بر دوش مالکین خودرو های بالای یک میلیارد است و انجام ندادن این وظیفه موجب مجازات این فرد میشود.

جریمه در نظر گرفته شده در این مورد شامل جریمه نقدی و پرداخت اصلی بدهی به علاوه 10% از آن است. علاوه بر این رفع توقیف اموال کاری وقت گیر است که تمامی این دلایل باعث میشود پرداخت به موقع مالیات خودرو از طریق سامانه پرداخت مالیات خودرو را کار بسیار منطقی تر از تعلل و عدم پرداخت مالیات باشد.

برای اطلاع ازنحوه دریافت کد بورس کالا، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

خلاصه مطلب

عزیزانی که مجموع ارزش قیمتی خودرو هایشان بیشتر از 1 میلیارد تومان باشد موظف به پرداخت مالیاتی تحت عنوان مالیات خودرو هستند. این عوارض بطور سالانه و مستقیم است و عدم پرداخت آن موجب توقیف اموال منقول و غیر منقول، جریمه دیرکرد مجازات خواهد بود. اشخاصی که این شرایط را دارند باید با ورود به سامانه Expcar.tax.gov.ir بدهی خود را پرداخت کنند. پرداخت مالیات خودرو تنها از طریق این سامانه میسر است و مراجعه حضوری به اداره مالیات بیهوده است.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و سامانه پرداخت مالیات خودرو

 



:: برچسب‌ها: پرداخت مالیات خودرو , مالیات خودرو , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , نرم افزار بازرگانی ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی از جمله مواردی است که تمامی عزیزانی که درآمد و کسب و کارشان به نحوی با وسایل خودرویی در ارتباط است نیاز دارند که بدانند. این مالیات از نوع مالیات مستقیم بوده و هرساله در پایان سال مالیاتی و پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی و مدارک آن قابل پرداخت است.

ارائه مدارک و اظهارنامه مالیاتی برای این عزیزان در دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان دولت بطور رایگان انجام می پذیرد. در ضمن میتوانید با مراجعه به سامانه My.tax.Gov اقدام به دریافت مفاصا حساب خود کنید.

مالیات مشاغل خودرویی

همه اشخاص حقیقی که به وسیله خودرو کسب درآمد میکنند موظفند میزانی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. میزان درآمد این عزیزان از طریق اظهارنامه مالیاتی هر ساله باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود تا بسته به میزان درآمدشان و شهری که در آن مشغول به کار هستند مالیات آن ها مشخص شود.

افرادی که در مشاغل خودرویی فعالیت می کنند عبارتند از اشخاصی که با وسایل نقلیه باربری، وسایل نقلیه مربوط به ساخت و ساز ساختمانی و راهسازی، وسائط نقلیه مسافربری و مواردی از این قبیل مشغول به کسب درآمد هستند. تاکسی ها، مینی بوس ها، اتوبوس ها، وانت بارها، کامیونت ها و کامیون ها نیز در همین دسته قرار میگیرند.

مالیات مشاغل خودرویی 

این افراد باید با مدارکی که در ادامه مقاله به آنها اشاره شده است به دفاتر پیشخوان و یا پستی مراجعه کرده و بطور رایگان اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه خود کنند.

برای اطلاع از نحوه سامانه پرداخت مالیات خودرو، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

مدارک اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

    1. سند ماشین یا برگ سبز خودرو
    2. کارت ملی و شناسنامه مالک و در صورت عدم مالکیت خودرو وکالتنامه از طرف مالک

پس از اقدام حضوری شما و تشکیل پرونده مالیاتی در صورتی که اطلاعات مغایرتی با واقعیت نداشته باشد پس از مدتی شرایط شما بررسی شده و قبضی به عنوان قبض پرداخت مالیات به شما ارائه می شود که نحوه پرداخت آن بصورت آنلاین و از طریق سامانه My.tax.gov میباشد.

مدارک اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی 

در همین سامانه شما علاوه بر پرداخت قبض مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی خود میتوانید به جزئیات این پرداختی و همچنین مفاصا حساب مالیاتی خود در همه ی موارد مالیاتی نیز بپردازید.

مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

پیش از شروع توضیحات مبنی بر نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بد نیست بدانید برای ارائه این اظهارنامه شما باید در مهلت مقرری اقدام کنید و در غیر این صورت شامل جریمه دیرکرد می شوید. دارندگان انواع خودرو های باربری، مسافربری و ماشین آلات عمرانی و راهسازی موظف هستند که طبق زمان اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال مالیاتی که معمولا پایان خرداد ماه است اظهارنامه خود را ارائه دهند.

در صورت عدم پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی 30% به مالیات شما اضافه شده و به ازای هر ماه دیرکرد 2.5 درصد دیگر نیز روی آن 30% می آید.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، کلیک کنید.

آموزش نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

برای نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی ابتدا باید بدانید در کدام دسته بندی شهری قرار می گیرید. این دسته بندی بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی، شهر ها را از یکدیگر مجزا میکند و هر دسته شامل قوانین مالیاتی خود است. این گروه بندی استانی به شرح زیر است:

  • گروه اول: شهر تهران
  • گروه دوم: استان های آذربایجان شرقی، استان البرز، خراسان رضوی، استان فارس، استان قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و سایر شهر های استان تهران به جز خود شهر تهران
  • گروه سوم: آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، استان زنجان، قم، مرکزی، بوشهر، خوزستان و همدان
  • گروه چهارم: استان  چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، استان لرستان و خراسان شمالی
  • گروه پنجم: استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل

طبق درآمد محاسبه شده سالانه شما، مبلغی به عنوان مالیات اعلام میشود که بسته به شهری که در آن مشغول به کار هستید درصدی از آن کسر شده و سپس قبض پرداخت مالیات شما ابلاغ میگردد. کسری مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی به تفکیک استان و شهر را در جدول زیر آورده ایم.

 محل فعالیت استان تهران استان های گروه دوم  استان های گروه سوم استان های گروه چهارم استان های گروه پنجم
مراکز استان ها 0% 5% 10% 15% 20%
شهرستان های درجه اول 5% 10% 15% 20% 25%
شهرستان های درجه دوم 10% 15% 20% 25% 30%

مورد دیگری که در محاسبه میزان پرداختی شما تاثیر مستقیم میگذارد مدت فعالیت شما است. علاوه بر این نوع خودرو و سال تولید خودرو نیز در مبلغ مالیات موثر است. هرچه خودرویی که با آن کار میکنید قدیمی تر باشد مالیات شما کمتر خواهد بود و هرچه نوع خودرویی که استفاده میکنید لوکس تر باشد به مبلغ مالیات اضافه خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک، کلیک کنید.

معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

پس از توضیح نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی نیاز است مواردی که شما را از پرداخت این مالیات معاف میکنند را نیز بدانید. از آنجایی که شرایط مختلفی بر کارکرد و درآمد شخص و همچنین اقتصاد کشور پیش می آید دولت برای دسته های خاصی از مردم قوانینی مطرح کرده است که در صورت تطابق آن با شخص، باعث معافیت او از پرداخت مالیات میشود. این شرایط عبارت اند از:

    • کسب و کار در منطقه آزاد تجاری
    • فعالیت در مناطق توسعه نیافته
    • کسانی که فقط یک خودرو تاکسی/ وانت بار دارند.

معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی 

علاوه بر این سقف کارکردی هر ساله تعیین میشود که در صورتی که کمتر از آن فعالیت کرده باشید از پرداخت مالیات معاف میشوید.

خلاصه مطلب

در این مقاله به چگونگی و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی پرداختیم. همه عزیزانی که به طریقی از وسیله نقلیه خود برای کسب درآمد استفاده میکنند موظف به پرداخت بخشی از درآمد سالانه خود تحت عنوان مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی به دولت می باشند. این مبلغ به نسبت شهر محل کار، مدل و سال ساخت ماشین و میزان درآمد شخص میتواند متفاوت باشد.

افرادی که با ماشین های باربری، خودرو های مسافربری، ماشین های عمرانی و راهسازی، اتوبوس ها و مینی بوس ها فعالیت می کنند شامل این مالیات می باشند و باید از طریق مراجعه به دفاتر پستی و یا دفاتر پیشخوان دولت اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود کرده و پس از ارسال قبض پرداخت مالیات از طریق سامانه My.tax.gov مالیات خود را بپردازند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

 



:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی , مالیات بر درآمد , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تمامی عزیزانی که یکی از طرفین خرید و فروش ملک می باشند باید نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک را بدانند. مالیات نقل و انتقال ملک از نوع مستقیم مالیات می باشد و در واقع فرد موظف به پرداخت آن است. امروزه با توجه به تنوع بالای قیمت ها در مناطق مختلف و همچنین تغییرات قوانین مربوط به نقل و انتقال ملک. آگاهی هرچه بیشتر نسبت به فرایند خرید و فروش تاثیر به سزایی در امنیت و رضایت معامله برای هر یک از طرفین دارد.

در این مقاله از نرم افزار مالی حسابداری طلوع پدیده تلاش شده است تا تمام جزئیات مربوط به این امر و همچنین نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک را در اختیار شما همراهان قرار دهیم. 

مالیات نقل و انتقال ملک چیست؟

همانطور که اشاره شد مالیات نقل و انتقال ملک مالیاتی است که در زمان انتقال سند در دفترخانه پرداخت میشود و عموما این هزینه بر عهده فروشنده است. این هزینه مجزا از پرداخت هزینه های مربوط به خود دفترخانه و دارایی میباشد.

مالیات نقل و انتقال ملک یکی از انواع مالیات های مستقیم است. در تعریف مالیات های مستقیم میتوان گفت نوعی مالیات است که مبلغ آن مستقیم از درآمد و یا دارایی شخص تعیین شده و فرد در صورت تعیین آن موظف به پرداخت میباشد. در غیر این صورت مودی مالیاتی شامل جریمه و حتی در مواردی توقیف اموال میشود.

 

نحوه دریافت کد بورس کالا برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

آموزش نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

بطور کلی در هنگام انتقال سند ملک زمانی که در دفترخانه هستید مالیات نقل و انتقال ملک شما محاسبه میشود. فقط در زمانی که این مالیات پرداخت شد شما اجازه انتقال سند به شما داده میشود.

آموزش نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک فرمول بسیار ساده ای دارد و آن هم به این صورت است که سازمان امور مالیاتی کشور میزان 5% از کل مبلغ مورد معامله را به عنوان مالیات برای شما تعیین میکند. در واقع تمام عناصر تاثیر گذاری که روی قیمت یک ملک تاثیر گذار باشد، در تعیین کردن میزان مالیات پرداختی شخص هم موثر بوده.

در ادامه این مطلب با توجه به این موضوع که نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک برای ما مشخص شد به موارد جانبی پرداخت این مالیات میپردازیم.

 

برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک تجاری

در محاسبه مالیات انتقال سند املاک تجاری باید در نظر داشت که دقیقا مانند سایر املاک با آن برخورد میشود. یعنی 5% از مقدار کل مبلغ معامله به عنوان مالیات اخذ میشود با این تفاوت که در بعضی از موارد تجاری شخص فروشنده سرقفلی ملک خود را به فروش میرساند. در این حالت 2% از مبلغ سر قفلی هم بابت مالیات از فروشنده اخذ میشود.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در این حالت نیز از آنجایی که مبلغ معامله ممکن است کم یا زیاد شود مبلغ مالیات انتقال سند نیز به همان نسبت تغییر میکند. در قسمت قبل توضیحاتی در خصوص مالیات نقل و انتقال ملک تجاری برای شما ارائه شد.

مالیات نقل و انتقال ملک نوساز

برای اولین نقل و انتقال یک ملک نوساز سازنده ملک که در اینجا یک شخص حقیقی فروشنده نیز هست بین 15 تا 25 درصد از مبلغ اولین فروش خود را به عنوان مالیات پرداخت میکنند. این رقم برای سازندگان حقوقی دقیقا 25% میباشد و برای شرکت های تعاونی مسکن رقمی برابر 18.75 درصد در نظر گرفته شده است.

 
 

مالیات پنهان برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

دفترخانه موظف است قبل از انتقال سند از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک مورد نظر اطمینان حاصل کند. در غیر این صورت مرتکب خطا شده است و موظف به پرداخت دو برابر میزان مالیات مورد نظر یعنی 10% مبلغ کل ملک مورد معامله میباشد. به همین دلیل شما قبل از انجام کار های نهایی انتقال سند باید به پرداخت مالیات خود اقدام کنید. مدارکی که برای این امر نیاز خواهید داشت به شرح زیر هستند:

  • برگه استعلام دفترخانه (جهت اطمینان از انتقال سند)
  • کپی از اسناد ملک
  • کپی از گواهی شهرداری
  • کپی از شناسنامه خریدار و فروشنده
  • کپی از کارت ملی خریدار و فروشنده
  • کپی از پروانه و برگه پایان کار ساختمان
  • نقشه و کروکی محل دقیق ساختمان
  • آدرس پستی دقیق ملک

مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

با به همراه داشتن تمام موارد قید شده در بالا باید ابتدا به ادارات مالیات مراجعه کرده و پس از پرداخت و دریافت رسید پرداخت مجددا به دفترخانه مراجعه کنید. فراموش نکنید پرداخت عوارض شهرداری و همچنین دارایی اوامری جدا هستند که برای انتقال مالکیت ملک نیاز به آنها نیز خواهید داشت.

معافیت از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

جالب است بدانید موارد خاصی هستند که در حال انتقال آنها نیازی به پرداخت مالیات نقل و انتقال ملکشان نیست. برای مثال تمامی املاکی که جهت اجرای قانون تملیک ماده 34 قانون ثبت مصوب آمده اند (از بعد از سال 1320) از پرداخت مالیات انتقال سند معاف هستند.

از موارد دیگری که از معافیت مالیات نقل و انتقال ملک هستند املاکی هستند که در فهرست آثار ملی ایران قرار داشته و قرار بر این باشد که مالکیت آنها به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود. علاوه بر این مورد اگر صاحب این ملک قصد داشته باشد آن را حفظ کند شامل 50% معافیت از درآمد املاک هستند. علاوه بر این ها ماده 59 الی 60 قانون مالیات های مستقیم بطور مفصل همه ی این معافیت ها را توضیح داده است.

مورد دیگری که احتمال دارد در بعضی مواقع اتفاق بیفتد این است که پس از پرداخت مالیات نقل و انتقال بنا به هر دلیلی معامله ملغی شود. در این صورت فروشنده باید با مدارک دال بر این مورد که معامله ملکی که مالیاتش را پرداخت کرده لغو شده به اداره مالیات رجوع کند. فرم مربوط به آن را پر کرده تا ظرف حدود 20 روز کاری مبلغ مالیات به فروشنده پس داده شود.

خلاصه مطلب

تمامی املاک مورد معامله شامل هزینه تحت عنوان مالیات نقل و انتقال ملک میشوند. بدیهی است بدون پرداخت این مالیات امکان معامله به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. در این مطلب به نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک پرداختیم. که طبق آن 5% از مبلغ مورد تفاهم طرفین از فروشنده به عنوان مالیات انتقال مالکیت اخذ میشود. در خصوص املاک سرقفلی این رقم 2% میباشد. املاک نوساز نیز با توجه به شرایطی که آن ملک دارد این رقم فقط در فروش اول مبلغی بین 15 تا 25 درصد میباشد.

در رابطه با معاملاتی که پس از پرداخت مالیات به هر دلیلی ملغی شوند نیز سازمان امور مالیاتی موظف عودت وجه پرداخت شده میگردد.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

 



:: برچسب‌ها: مالیات نقل و انتقال ملک , نقل و انتقال ملک , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()