نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

حسابداری شعب چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افرادی که دارای کسب و کار هستند و شعبه های مختلف را برای کسب و کار خود ایجاد کرده اند، با آن مواجه می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها برای گسترش فعالیت خود دست به تاسیس دفاتر و شعبه در نقاط جغرافیایی مختلف می زنند. نحوه حسابداری شرکت هایی که دارای شعب متفاوتی هستند دارای رویکردها و یکسری موارد خاص می باشد که به آن حسابداری شعب گفته می شود.

در واقع حسابداری شرکت هایی که دارای بخش‌های مختلف هستند، باید براساس قواعد خاصی انجام بگیرد. شرکت های دارای مجموعه شعب، شرکت هایی هستند که در یک محل با نظارت مدیریت فعالیت می‌کنند و دارای شرایط خاصی هستند که این شرایط در چگونگی محاسبه هزینه ها و درآمدها و سود و زیان مجموعه ها بسیار تاثیر گذار می باشد. از آنجایی که پاسخ به این سوال که حسابداری شعب چیست؟ بسیار اهمیت دارد، در ادامه این مقاله از طلوع پدیده نکات مهمی را در روش حسابداری این نوع شرکت ها ارائه خواهیم کرد. 

 آشنایی با حسابداری شعب

حسابداری شعب در واقع یک نوع سیستم حسابداری می باشد که حساب های جداگانه هر شعبه یا محل عملیاتی یک سازمان در آن نگهداری خواهد شد. این شیوه از حسابداری در شرکت هایی که پراکندگی جغرافیایی دارند و علاوه بر آن شرکت های چند ملیتی و اپراتورهای زنجیره ای بیشترین استفاده را دارد.

در استاندارد حسابداری شعب، هر شعبه به عنوان یک نهاد متفاوت مدنظر قرار داده می‌ شود و دفاتر حساب های متنوع، به صورت جداگانه برای آنها ثبت و نگهداری خواهد شد. این حساب های جداگانه شامل موجودی کالا، حساب های دریافتنی، تجهیزات و هزینه هایی مانند اجاره وجوه نقد و بیمه و دستمزدها می باشد. با این تفاسیر می ‌توان گفت حسابداری شعب سیستمی است که در آن برای هر شعبه حساب های جداگانه در نظر گرفته خواهد شد. این شعب براساس موقعیت جغرافیایی تقسیم شده و هر کدام از بخش ها دارای مراکز سود و زیان می باشند.

در این روش حسابداری صورت سود و زیان، تراز آزمایشی و ترازنامه به صورت جداگانه از سوی هرکدام از شعب تهیه می شوند. قابل توجه اینکه در استاندارد حسابداری شعب هرکدام از شعبه ها موظف هستند دفاتر خود را مستقلاً تهیه و نگهداری کنند و در موعد مقرر به دفتر مرکزی ارسال نمایند تا با سایر واحدها ترکیب شود. حسابداری شعب و افزایش شناخت وضعیت جریان نقدی شرکت ها کمک می کند تا یک تصویر جامع از فعالیت های شرکت به مدیران ارائه شود. اما هدف از حسابداری شعب چیست؟ در ادامه بیشتر در رابطه با این مسئله توضیح خواهیم داد.

 

برای اطلاع از نحوه استعلام چک صیادی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 هدف از حسابداری شعب

تا اینجا به این سوال که حسابداری شعب چیست؟ پاسخ دادیم. اما آیا شما از هدف حسابداری شعب چیزی می دانید؟ برخی از اهداف مهم حسابداری شعب شامل موارد زیر می باشد:

اطلاع از وضعیت نقدینگی هر کدام از شعبه ‌ها

تحقق جریان نقدی یا درآمد ایجاد شده از سوی شعب

اطلاع از سود و زیان تولید شده توسط شعبه ها

آگاهی از وضعیت مالی هر کدام از شعب توسط حسابداران مالیاتی با تجربه

ارزیابی عملکرد همه شعبه ها برای مقایسه آنها با یکدیگر و یافتن شیوه‌های مناسب برای توسعه بیشتر کسب و کار

هدف از حسابدار شعب

 

برای اطلاع ازنحوه دریافت کد بورس کالا، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

دو سیستم موجود برای حسابداری شعب

???? سیستم غیر مستقل(متمرکز):

این سیستم حسابداری شعب برای تمام عملیات مالی خود دفاتر جداگانه ندارد و برای عملیات های خود دفاتری جدا ایجاد نمی کند. سیستم غیر مستقل تمام سابقه های حسابداری شعب خود را در دفتر مرکزی به ثبت می رساند و داخل دفتر مرکزی نگهداری می کند.

???? سیستم مستقل(متمرکز):

در سیستم مستقل یا سیستم حسابداری شعب غیر متمرکز شعبه برای اینکه عملیات خود را ثبت کند دفاتری جدا از دفتر مرکزی دارد. بنابراین جهت تهیه صورت های مالی ترکیبی چکیده عملیات شعبه را به دفتر مرکزی فرستاده میشود.

روش‌های حسابداری شعب کدامند؟

برای نگهداری حساب های هرکدام از شعبه ها بر اساس پیچیدگی کسب و کار همراه با حفظ استقلال عملکردی هر شعبه، از چند تکنیک منحصر به فرد استفاده می شود. اما برخی از افراد این سوال را دارند که روش های حسابداری شعب چیست؟ شناخته شده ترین شیوه های حسابداری هر کدام از شعبه ها عبارتند از:

???? روش بدهکاران

در روش بدهکاران، حسابداری شعب به صورت بدهکار انجام می شود. در دفاتر حسابداری، دفتر مرکزی شعبه ها، حساب های کالاهای عرضه شده و هزینه های دفتر مرکزی، هزینه هایی که توسط یک شعبه انجام شده از سوی دفتر به صورت حساب بدهکار ثبت خواهد شد و مانند حساب مشتریان پس از دریافت برگشتی و حواله ها به حساب شعبه مرکزی، حسابها به صورت بستانکار ثبت خواهند شد. از روش بدهکاران برای پی بردن به سود و زیان هرکدام از برندها استفاده می شود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

???? روش حساب‌های نهایی

در روش حساب های نهایی، حساب های سود و زیان و حساب های مالیاتی آماده می شوند تا سود ناخالص و زیان ناخالص به همراه سود خالص و زیان خالص هر شعبه حساب شود. در روش حساب های نهایی، ارزش موجودی کالا در آغاز دوره مالی و آن دسته از کالاهایی که به شعبه ارسال می شوند، در حسابداری مالیاتی بدهکار محسوب می گردند. علاوه بر این موجودی پایانی کالاها و محصولات که توسط شعبه ها برگشت می شوند، در حساب معاملاتی به صورت بستانکار ثبت می گردند.

???? روش بدهکاران و موجودی

مواردی که در آن کالا به قیمت فروش به شعب مختلف ارسال می‌شود و شعبه ها اجازه تغییر قیمت ندارد، بهتر است از روش بدهکاران و موجودی استفاده شود. حساب های متنوعی در روش بدهکاران و موجودی باید ایجاد شود و شامل موارد حساب دارایی، شعبه حساب موجودی شعب و حساب هزینه شعبه ها می باشد.

???? روش شعبه‌های عمده فروش

بسیاری مایلند بدانند حسابداری شعب به روش فروش به عنوان یکی از روش های حسابداری شعب چیست؟ در روش شعب عمده فروش، صورتحساب کالا به قیمت عمده فروشی به شعبه های خرده فروش ارسال می گردد. در این روش موجودی ابتدای دوره مالی و موجودی پایانی شعبه ها براساس قیمت عمده فروشی نشان داده می شود.

علاوه بر این سود های محقق نشده در موجودی پایانی به عنوان اندوخته موجودی به حساب سود و زیان دفتر مرکزی لحاظ می گردد. از این رو موجودی ابتدایی ذخیره شده در حساب سود و زیان دفتر مرکزی به عنوان بستانکار ثبت می شود.

فرق بین شعبه و نمایندگی

یکی از سوال هایی که در مورد حسابداری شعب و نمایندگی بوجود می آید این است که تفاوت بین شعبه و نمایندگی چیست؟ در این قسمت باید به تعاریف این دو مفهوم بپردازیم تا تفاوت بین شعبه و نمایندگی را متوجه شویم. شعبه واحد تجاری است که برای توسعه واحد تجاری در قسمت جغرافیایی دیگر احداث می شود.

نمایندگی نیز فرد حقیقی یا حقوقی با اختیار تام است به نام شرکت عملیات فروش خود را انجام می دهد. بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که تفاوت بین شعبه و نمایندگی در مسئولیت و اختیار آنهاست. بدین معنی که شعب با شرکت اصلی در ارتباط هستند و تحت امر دفتر مرکزی هستند. اما نمایندگی تحت امر خود و در اختیار خود است.

پس زمانی که قرار است از شرکت اصلی شعبه یا نمایندگی دریافت کنید به نکات ذکر شده دقت کنید تا در زمان پرداخت ها و یا دریافت ها به مشکل برنخورید. اگر به طور کامل در این زمینه تحقیق کنید و نکات مربوطه را مطالعه کنید دیگر دچار مشکلات با شرکت اصلی نمی شوید. در زمان عقد قرارداد با شرکت اصلی حتما نوع همکاری خود را با شرکت اصلی مشخص کنید تا در پایان دوره های مالی با مشکلات عدیده ای که وقت شما را درگیر می کند مواجه نشوید.

 

روش های حسابداری شعب کدامند؟

 

برای اطلاع از اینکه درآمد غیر فعال چیست؟، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که حسابداری شعب چیست؟ پاسخ دهیم و روش هایی که برای حسابداری شعب وجود دارد را بررسی کردیم. حسابداری شعب یکی از انواع حسابداری برای آن از دست از شرکت هایی می باشد که مایل به گسترش کسب و کار خود و تاسیس دفاتر و شعب در نقاط جغرافیایی مختلف می باشد.

توجه داشته باشید که حسابداری شعب با انواع دیگر حسابداری متفاوت است و محاسبه آن تابع رویکردها و قواعد خاصی می باشد. به افرادی که این سوال را دارند که حسابداری شعب چیست؟ باید بگوییم که حسابداری شعب سیستمی است که در آن برای هر شعبه حساب های جداگانه مدنظر قرار گرفته می ‌شود و طبق موقعیت جغرافیایی، هر مرکز دارای سود و زیان خاص خود می باشد. در حسابداری شعب تراز آزمایشی، صورت سود و زیان و ترازنامه صورت جداگانه تهیه می شود. چنانچه شما عزیزان نیازمند اطلاعات بیشتر در ارتباط با حسابداری شعب می باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

 

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و حسابداری شعب چیست؟

 



:: برچسب‌ها: حسابداری شعب , حسابداری شعب چیست؟ , سیستم حسابداری , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

بسیاری از افراد این سوال را دارند که اساساً درآمد غیرفعال چیست؟ درآمد غیرفعال یکی از انواع درآمد است که بدون نیاز به حضور و فعالیت مستمر می توانید آن را به دست آورید. درآمد غیرفعال از طریق خرید و فروش سهام، اجاره دادن ملک، سرمایه گذاری در یک تجارت یا راه اندازی کسب و کار اینترنتی ایجاد می شود.

در حال حاضر اصطلاح درآمد غیرفعال بسیار به کار گرفته می‌شود؛ چرا که وسیله داشتن یک دارایی یا ارث حقوق بازنشستگی می توانید آن را دریافت کنید و از آنجا که بسیاری می خواهند اطلاعات بیشتری در مورد این امر که درآمد غیرفعال چیست؟ داشته باشند. لذا در ادامه سعی می‌کنیم توضیحاتی در این خصوص ارائه دهیم. پس تا انتها با ما باشید.

 آشنایی با درآمد غیرفعال

???? درآمد غیرفعال یکی از اصطلاحاتی است که برای اشاره به درآمد حاصل از اموالی مانند زمین و سایر انحصارها بکار گرفته شده است. در واقع درآمد غیرفعال در ایران درآمدی است که از یک ملک اجاره ای با مشارکت های محدود یا سایر شرکت هایی که شخص به طور فعال در آن مشارکت نخواهد داشت، به دست می‌آید. درآمد غیرفعال در ایران مانند درآمد فعال مشمول مالیات خواهد شد. بسیاری از افراد به خاطر داشتن دارایی‌هایی چون ارث، حقوق بازنشستگی و مبالغی که از طریق رفاه عمومی دریافت می کنند، دارای درآمد غیرفعال می باشند.

???? اما انواع درآمد غیرفعال بر اساس مالکیت دارایی شامل موارد زیر است:

✔️ اجاره ای که از مالکیت منابع طبیعی دریافت می گردد.

✔️ سود دریافت شده به خاطر داشتن دارایی‌های مالی

✔️ سود دریافت شده از مالکیت تجهیزات سرمایه

???? کسب درآمد حاصل از اجاره نیازمند دانش اقتصادی و آشنایی کامل با بازار مالی است تا عدم دانش باعث از دست رفتن سود نشود. برخی از افراد تمایل دارند به جای خرید ملک و اجاره دادن آن، سرمایه خود را در کارهایی سرمایه گذاری کنند که ارزش اقتصادی بیشتری دارند و با گذشت زمان ارزش آنها بالاتر می‌ رود. درآمد غیرفعال اغلب به عنوان درآمد منفعل نیز عنوان می‌شود. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری بر روی یک تجارت به معنای این نیست که شما یک سرمایه گذار هستید. برخی از کسب و کارها برای توسعه نیازمند سرمایه گذاری های دیگری نیز می باشند.

آشنایی با درآمد غیرفعال

 

برای اطلاع از استعلام چک صیادی، بر روی لینک کلیک کنید.

نکات طلایی در ارتباط با درآمد غیرفعال

????در ارتباط با درآمد غیرفعال باید یک سری نکات توجه داشته باشید:

✔️ درآمد غیرفعال قابل تخصیص به حساب بازنشستگی افراد نیست.

✔️ درآمد غیرفعال از طریق فعالیت ‌های تجاری و کار به دست نمی ‌آید.

✔️ نرخ مالیات بر درآمد غیر فعال با نرخ درآمد دریافتی متفاوت می باشد.

✔️پیش از بازنشستگی درآمد غیرفعال می تواند به عنوان مکمل دریافتی فرد باشد.

✔️اغلب درآمد غیرفعال تنها منبع درآمد در سال های پس از بازنشستگی است.

✔️درآمد دریافتی شامل حقوق، دستمزد خود اشتغالی خواهد بود.

نکات طلایی در ارتباط با درآمد غیرفعال

 تفاوت درآمد دریافتی و درآمد غیرفعال چیست؟

????بسیاری از افراد مایلند بدانند که تفاوت درآمد دریافتی و درآمد غیرفعال چیست؟ باید بگوییم که به دلیل تفاوت کیفی میان این دو نوع درآمد، میزان مالیات درآمد دریافتی و درآمد غیرفعال متفاوت خواهد بود و اکثر منابع درآمد غیرفعال شامل مالیات حقوق و دستمزد نیستند و هیچکدام موظف به پرداخت مالیات هایی که مربوط به مشاغل مانند تامین اجتماعی و خدمات پزشکی باشند، نخواهند بود. از این رو برای افرادی که دارای درآمد غیرفعال هستند، آگاهی از مالیات بر این نوع درآمد بسیار اهمیت دارد.

 

برای اطلاع از گردش موجودی کالا چیست؟، بر روی لینک کلیک کنید.

 انواع درآمد غیرفعال چیست؟

????درآمد حاصل از سود سهام رایج ترین نوع درآمد غیرفعال است و از چند نمونه درآمد غیر فعال می باشد. پول دریافتی از این طریق به عنوان درآمد غیرفعال شناخته می‌ شود و مالیات پرداخت شده در آن مالیات بر درآمد غیرفعال محسوب می گردد. چند نمونه درآمد غیر فعال شامل موارد زیر می‌باشد:

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

✔️ درآمد حاصل از سود مانند بهره حاصل از حساب های سپرده چک، پس انداز وام و سپرده که معمولاً به عنوان درآمد عادی، مشمول مالیات خواهد شد.

✔️سود سهام که درآمد حاصل از سرمایه گذاری می باشد و می تواند با نرخ مالیات معمولی، مالیات بر عایدی سرمایه بلندمدت ترجیحی مشمول مالیات گردد. در سرمایه گذاری ها معمولاً به‌ طور منظم سود سهام به سهامداران پرداخت خواهد شد. سودها معمولا به صورت ماهانه، سالانه و شش ماهه به حساب سرمایه گذاران که مالیات را به سود آنها تعلق می گیرد، پرداخت می‌شود. سود سهام عادی نیز شکل رایج سود سهام دریافتی از مالیات می باشد و مالیات آن بر اساس نرخ عادی محاسبه می گردد.

انواع درآمد غیرفعال چیست؟

 منابع دیگر درآمد غیرفعال کدامند؟

???? منابع دیگری که می توانید برای درآمد غیرفعال در نظر بگیرید شامل موارد زیر می باشند:

✔️ برنده شدن در لاتاری

✔️ بهره از مزایای تامین اجتماعی

✔️ مزایای رفاهی

✔️ درآمد ملک

✔️ غرامت های بیکاری

✔️ نفقه

✔️ ارث

✔️ حقوق بازنشستگی و مستمری

✔️ مزایای مربوط به امور سربازان قدیمی (VA)

چند نمونه ایده درآمد غیر فعال

???? فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه دراپ شیپینگ:

این نوع فروشگاه های اینترنتی یکی از پردرآمدترین شغل ها با حاشیه سود خوب عنوان می شود. این نوع فروشگاه ها به صورت آنلاین خدمات ارائه می دهند و نقطه شروع خوبی به حساب می آید. شما می توانید از طریق این فروشگاه های اینترنتی مهمترین محصولات با مشتریان زیاد را پیدا کنید. زمانی که شما این محصولات را یافتید می توانید به صورت آنلاین این محصولات را به فروش برسانید که این خریداران ممکن است از اقسا نقاط جهان باشند که به صورت آنلاین محصولاتی را که شما ارائه دادید را خریداری کنند. 

 برای اینکه شما بتوانید در زمینه کسب درآمد غیر فعال به نتایجی مثبت دست پیدا کنید بهتر است بیشتر تحقیق و مطالعه کنید. کتاب در مورد درآمد غیر فعال پیدا کنید و این کتاب ها را مطالعه کنید و اطلاعات خوبی کسب کنید.

???? تولید محتوا:

یکی از بهترین درآمد غیر فعال تولید محتوا است. این ایده به شما این امکان را می دهد تا مشتریان زیادی به دست آورید و به طبع کسب درآمد نیز بوجود می آید. شما می توانید با تولید محتوا در انواع شبکه های اجتماعی و ایجاد صفحات زیاد در این شبکه های اجتماعی به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید و راه کسب درآمد غیر فعال را برای خود هموار کنید. یکی از شبکه های اجتماعی قدرتمند که می توانید در آن تولید محتوا کنید اینستاگرام است. شما در این پلتفرم می توانید با جذب مخاطبان زیاد بوسیله تولید محتوا به درآمد برسید. در اینستاگرام شما می توانید بدون محدودیت صفحات زیادی با تولید محتواهای مختلف ایجاد کنید. شما با توجه به محتوایی که تولید می کنید می توانید دنبال کننده به دست آورید.

???? افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing):

بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از چند نمونه درآمد غیر فعال است. این نوع بازاریابی در گذشته به صورت آفلاین و سنتی انجام می گرفت. اما امروزه این مقوله به صورت آنلاین انجام می گیرد. این نوع بازاریابی به طوری است که امروزه اکثر شرکت هایی که محصولاتی برای فروش دارند از این روش برای فروش محصولات خود استفاده می کنند. شما از این روش می توانید فقط کمیسیون فروش خود را دریافت کنید. قبل از آغاز کردن فعالیت در بازاریابی وابسته حتما به طور کامل و مفید در مورد بهترین برنامه های بازاریابی شرکت ها اطلاعات به دست آورید و به طور مناسب در مورد این بازار تحقیق کنید.

خلاصه مطالب

در مقاله به این سوال که درآمد غیرفعال چیست؟ و انواع این نوع از درآمد پاسخ دادیم. درآمد غیرفعال یکی از انواع درآمد است که بدون نیاز به فعالیت مستمر و حضور در مکان به دست می آید و معمولا از طریق خرید و فروش سهام، اجاره ملک یا سرمایه گذاری در یک تجارت و یا از طریق راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ایجاد می شود.

از آنجا که آشنایی با درآمد غیرفعال و انواع آن برای بسیاری از افراد حائز اهمیت می باشد،سعی کردیم مطالبی را در این خصوص را ارائه کنیم. چنانچه شما عزیزان در ارتباط با درآمد غیرفعال نیازمند کسب اطلاعات تکمیلی هستید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و درآمد غیرفعال چیست؟

 



:: برچسب‌ها: درآمد غیرفعال , درآمد غیرفعال چیست؟ , انواع درآمد , چند نمونه درآمد غیر فعال , کتاب در مورد درآمد غیر فعال , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

گردش موجودی کالا چیست؟ و نحوه محاسبه آن چگونه است؟ بعضی مواقع محصولی به راحتی به فروش می ‌رسد و از قفسه کالا خارج می‌گردد. اما بعضی مواقع نیز محصولات با اینکه به اندازه کافی تخفیف دارند، اما به فروش نمی رسند. این به معنی است که کالا در حال جابجایی می‌باشد. بنابراین شرکت ها، کسب و کارها و فروشگاه های کوچک و بزرگ باید گردش موجودی کالا را کنترل کنند و سرعت حرکت محصولات خود را زیر مد نظر داشته باشند.

محاسبه گردش موجودی کالا، همه فاکتورها از استراتژی قیمت گذاری گرفته تا تبلیغات و چرخه عمر محصول را مشخص می‌ کند. از آنجا که بسیاری از افراد سوال دارند که گردش موجودی کالا چیست؟ در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب از طلوع پدیده با ما باشید.

 آشنایی با مفهوم گردش موجودی کالا

بسیاری از فعالان تجاری اغلب این سوال را دارند که گردش موجودی کالا چیست؟ باید بگوییم که گردش موجودی کالا نسبت مالی است که نشان می دهد در یک بازه زمانی مشخص یک شرکت طی چند مرحله موجودی کالای خود را به فروش رسانده باشد و مجددا آن را جایگزین نموده است.

گردش کامل موجودی به این معنا می باشد یک شرکت کل موجودی کالای خود را که خریداری کرده است را فروخته و این کالا می تواند حتی یک کالای آسیب دیده یا از بین رفته باشد. موجودی شامل تمام کالاهای خام یا تمام شده می باشد که یک شرکت پس از فروش در انبار نگهداری می کند.

شرکت هایی که فروش بالایی دارند، معمولاً چند گردش موجودی کالا در سال خواهند داشت، اما بنا بر دسته محصولات و نوع صنایع، گردش متفاوتی دارند. مثلاً کالاهای بسته بندی مصرفی گردش بالایی دارند، اما کالاهای لوکس و گران قیمت شامل کیف دستی های لوکس، تعداد کمی فروش در سال دارند و زمان تولید آنها نیز طولانی خواهد بود. چالش های مدیریت موجودی از جمله تغییر تقاضای مشتری، ذخیره کردن بیش از حد کالا، برنامه ریزی ضعیف برای زنجیره تامین می تواند بر گردش موجودی کالا تاثیر منفی بگذارد. اما یکی از مفاهیمی که معمولاً در ارتباط با گردش موجودی کالا با آن برخورد می کنیم، نسبت گردش موجودی کالا است که باید در ادامه توضیحاتی در مورد آن ارائه کنیم.

 برای اطلاع از استعلام چک صیادی بر روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با مفهوم گردش موجودی کالا

 نسبت گردش موجودی کالا

نسبت دوره گردش موجودی کالا در حقیقت تعداد دفعاتی است که یک شرکت موجودی خود را در یک بازه زمانی مشخص فروخته و سپس آن را شارژ نموده است. از فرمول محاسبه نسبت گردش کالا برای محاسبه تعداد روزهایی که برای فروش موجودی در دسترس نیاز است، استفاده می شود. برای محاسبه نسبت دوره گردش موجودی کالا باید از فرمول ریاضی بهره برد که در آن قیمت تمام شده همه کالاهای فروخته شده تقسیم بر موجودی همان دوره خواهد شد. 

نسبت بالاتر گردش موجودی کالا به فروش قوی تر و نسبت پایین گردش موجودی کالاها به فروش ضعیف اشاره می نماید. نسبت بالاتر می تواند نمایانگر موجودی ناکافی و نسبت کمتر می تواند نمایانگر موجودی بیش از حد کالا در انبارها باشد. گردش موجودی کالا، نرخی است که براساس آن کالاهای انبار به فروش می رسند یا مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در گام بعد جایگزین می شوند. اما مزایای اطلاع از نسبت گردش موجودی کالا چیست؟ در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

نسبت گردش موجودی کالا

 برای اطلاع از درآمد غیر فعال چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

 مزایای اطلاع از نسبت گردش موجودی کالا چیست؟

چنانچه شما از نسبت گردش موجودی کالا اطلاع داشته باشید، می توانید به شکل موثری موجودی را کنترل کنید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت بینش خوبی در مورد تمامی اختیارات خود داشته باشد. محاسبه کردن و کنترل گردش موجودی کالا به کسب و کارها بسیار کمک خواهد کرد و می‌ تواند در زمینه‌ های مختلفی از جمله بازاریابی محصول، قیمت گذاری، خرید و مدیریت انبار و تولیدات منجر به تصمیمات موثرتری شود.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در نهایت باید بگوییم که نسبت دوره گردش موجودی کالا مشخص می‌کند یک شرکت چقدر از موجودی کالاهای خود را به فروش می رساند. میانگین موجودی غالباً جهت یر به یر نمودن افت و خیزهای ناشی از تغییرات در یک برهه زمانی از جمله تغییرات یک روز یا یک ماه بکار می رود. میانگین موجودی معیاری قابل اعتماد و پایدار را ارائه می‌کند. در نظر بگیرد در مورد فروش فصلی، موجودی برخی از اقلام مانند پوشاک زمستانی، درست قبل از فصل مناسب به طور غیرعادی بالا می رود و در پایان فصل به طور چشمگیری کاهش می یابد.

در حقیقت نسبت گردش موجودی کالا از طریق اعداد موجودی پایانی در بازه زمانی که قیمت تمام شده کالاهای فروخته شده حاصل می شود، بدست می آید. فرمول نسبت گردش موجودی کالا برای محاسبه مدت زمان لازم برای فروش تمام موجودی انبار استفاده می شود. روزهای مورد نیاز برای فروش کالای موجود به شکل زیر محاسبه می گردد:

میانگین موجودی تقسیم بر قیمت تمام شده کالای فروخته شده ضربدر  365

مزایای اطلاع از نسبت گردش موجودی کالا چیست؟

 
 برای اطلاع از قوانین ترک کار بر روی لینک کلیک کنید.

چگونگی محاسبه میانگین موجودی کالا

همه کسب و کارها می توانند با یک فرمول بسیار ساده گردش موجودی خود را حساب کنند. این روش شامل اطلاعات فروش بازار یا بهای تمام شده کالای فروخته شده تقسیم بر موجودی می باشد. در آغاز، باید میانگین موجودی در یک دوره مشخص را محاسبه کنید. برای این کار باید موجودی اولیه و موجودی پایانی را تقسیم بر 2 کنید.

میانگین موجودی کالا = (موجودی ابتدایی کالا + موجودی پایانی کالا) / 2

چگونگی محاسبه نسبت گردش موجودی

اگر کسب و کار شما نوسانات فصلی ندارد، می توانید از موجود نهایی به جای موجود میانگین استفاده کنید. با این وجود هر چه نقاط داده بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید موجودی خود را محاسبه کنید. موجودی ماهانه را بر ۱۲ تقسیم کنید و از میانگین سالانه موجودی بهره ببرید. سپس فرمول گردش موجودی کالا را اعمال نمایید.

 نسبت گردش موجودی کالا = قیمت تمام شده کالای فروخته شده / میانگین موجودی کالا

 

فرق در گردش موجودی کالا بر پایه صنعت

صنایعی که حجم بالا و حاشیه کم دارند خواستار گردش موجودی کالا در حجم بالایی هستند. بالعکس صنایعی که حجمی کم و حاشیه بالایی دارند به گردش موجودی پایین تری گرایش دارند. به طور مثال تولید کننده های محصولاتی با حجم کم و حاشیه سود پایین تر نسبت به یک تعمیرکار یا تولیدکننده محصولاتی با حجم بالا و حاشیه سود بالاتر در طول یک دوره حسابداری مشخص و یکسان سود کمتری می برند.

بنابراین زمانی که واحد اقتصادی شروع به کار می کند باید به این نکته توجه داشته باشد که حاشیه سود و حجم کالا یا خدماتی که تولید می کند در پیشبرد اهداف واحد اقتصادی موثر است. 

گردش موجودی کالا با نسبت پایین

زمانی که در پی علت پایین بودن نسبت گردش موجودی کالا هستید باید موجودی را بررسی کنید تا به علت آن برسید و همچنین تحلیل نسبت گردش موجودی کالا نیز انجام دهید. در همین راستا به سوالات دیگری خواهید رسید که باید با انجام بررسی و تغییراتی به جواب این سوال ها برسید. رقبای شما برای محصولات خود قیمت کمتری تعیین می کنند؟ باید سیاست های که طبق آن قیمت گذاری صورت می گیرد نیز به صورت دقیق تجزیه و تحلیل نسبت گردش موجودی کالا انجام شود. متقاضیان کالا شما کاهش پیدا کرده؟ در این مرحله باید موجودی جدیدتری را وارد انبار و حیطه فعالیت خود کنید.

خرید هایی که انجام می دهید دیگر مفید نیست و اجناس خریداری شده در حال انباشت در انبار است؟ بنابراین باید سیاست های خرید خود را تغییر دهید تا سرمایه شما دیگر در موجودی شما درگیر نباشد. از عملکرد فروشندگان راضی نیستید؟ در زمینه فروش دقت بیشتری به خرج دهید و تیم فروش مجربی را استخدام کنید و یا آموزش را مدنظر قرار دهید تا از فروش بهتر بهره ببرید. اگر این موارد را رعایت کنید می توانید بهبود کسب و کار خود را سرعت بخشید. شما برای اینکه در واحد تولیدی خود به موفقیت نزدیک شوید باید همه این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

 

چگونگی محاسبه نسبت گردش موجودی

برای آشنایی با هزینه معوق چیست؟  با ما همراه باشید.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که گردش موجودی کالا چیست؟ پاسخ داده و نحوه محاسبه آن را در اختیار شما قرار دهیم. گردش موجودی کالا در واقع یکی از راه هایی است که شما می توانید از طریق آن در بازه زمانی مشخص کنید. که شرکت چند بار موجودی کالای خود را به فروش رسانده و مجدداً آن را جایگزین کرده است. گردش کامل موجودی کالا به این معنی است که یک شرکت کل موجودی کالای خریداری شده را فروخته است.

از آنجا که آشنایی با گردش موجودی کالا برای صاحبان کسب و کار بسیار اهمیت دارد. صاحبان کسب و کار راحت تر می توانند بر تولیدات خود کنترل داشته باشند. برنامه‌ریزی بهتری کنند، در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با این سوال که گردش موجودی کالا چیست؟ اطلاعات دقیقی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه نیازمند کسب راهنمایی های بیشتر در ارتباط با مطالب این مقاله هستید. می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و گردش موجودی کالا چیست؟

 

 



:: برچسب‌ها: گردش موجودی کالا چیست؟ , گردش موجودی کالا , نسبت گردش موجودی کالا , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1456 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

دانستن . یکی از موضوعاتی است که دغدغه فکری بسیاری از عزیزانی است که قصد خارج شدن از شغل فعلی خود را دارند. این موضوع در مورد اشخاصی که در شرکت های بزرگ و با قرارداد های پر جزئیات در حال کار هستند اهمیت ویژه تری پیدا میکند. زمانی که کارگر یا کارمند قوانین ترک کار در وزارت کار را نداند ممکن است به مشکلاتی رو به رو شود.

برای خاتمه یک رابطه کاری از جانب کارمند باید قوانینی رعایت شود تا در آینده برای هر دو طرف قرارداد موجب مشکل نشود. در این زمینه این مقاله از وبسایت طلوع پدیده قصد دارد تا شما را با جزئیات قوانین ترک کار آشنا کرده و به مفاد آن بپردازد.

ترک کار چیست؟

ترک کار به معنی ترک کردن شغل خود توسط یک کارمند است. همانطور که از نام آن مشخص است در مواقعی که شخص بدون خواست خود از کار منع شود ترک کار صورت نگرفته است.

پس نکته اول در خصوص ترک کار این موضوع است که شما باید خود برای خارج شدن از شرکت یا سازمان و محل کار خود اقدام کنید. به قوانین ترک کار کارگر که در بند اول دستورالعمل 17 وزارت کار به آن اشاره کرده توجه فرمایید:

 ترک کار عبارت است از فسخ یکجانبه قرارداد کار از طرف کارگر بدون مجوز قانونی. برای محقق شدن ترک کار، کارگر می باید قصد و نیت انجام این عمل حقوقی را داشته باشد، بنابراین در صورتی که قصد و نیت فسخ قرارداد وجود نداشته باشد عمل انجام شده ترک کار محسوب نمی شود.

ترک کار چیست؟

در ادامه این مقاله به قوانین ترک کار در تامین اجتماعی و روش های ترک کار خواهیم پرداخت.

تفاوت ترک کار با غیبت کاری

 در این متن به تفاوت غیبت و ترک کار اشاره شده است. تفاوت غیبت با ترک کار به صورتی است که ندانستن این تفاوت جزو ضعف های کارمند یا کارگر محسوب می شود. ترک کار همانطور که گفته شد بدون دلیل موجه انجام میگیرد و کاری غیر حرفه ای است. اما باید در نظر داشت که طبق قانون ترک کار در صورتی که شخص دچار بیماری یا سایر مشکلات جدی خانوادگی و... شود و به این دلایل در محل کار حضور نیابد شامل ترک کار نمیشود و به چنین حالتی غیبت کاری میگویند.

❌ نکته مهم در رابطه با غیبت کاری این است که اگر غیبت شما در محل کار به علت بی میلی شما برای انجام کار و تمایل شما به فسخ قرارداد باشد، تشخیص این که این عمل شما ترک کار محسوب میشود یا خیر به مراجع حل اختلافات کاری یا اداره کار واگذار میشود.

استعلام چک صیادی برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

تفاوت ترک کار و انواع دیگر خاتمه کار

طبق قوانین ترک کار در قانون کار، این عمل بدون اعلام قبلی و درخواست استعفا رسمی از نظر معنوی عملی ناخوشایند و از نظر قانونی محکوم است. همانطور که اشاره شد ترک کار فقط به زمانی گفته میشود که شخص کارمند یا کارگر بدون هیچگونه توجیح یا دلیل موجه از کار خارج شود.

 در ادامه به شرایط ترک کار می پردازیم. اما در این میان سوال پیش می آید که برای خارج شدن از یک پست شغلی چه راه هایی رو به روی ما قرار دارد. طبق ماده 21 قانون کار، یک رابطه کاری در شرایط زیر خاتمه میابد:

  • وفات یافتن شخص
  • بازنشستگی شخص
  • از کار افتادگی شخص
  • پایان قرارداد های موقت و عدم تجدید آن
  • استعفای شخص
  • فسخ قرارداد بعلت رخداد یکی از شروط فسخ قرارداد در متن همان قرارداد

اما راه حل خارج شدن از یک کار با استعفای شخص راه حل درستی برای این کار است که آن هم قوانین خود را دارد. شخص باید استعفای خود را کتبا به کارفرما ارائه کند، پس از آن موظف است تا 30 روز به کار خود ادامه دهد.

مهمترین نکته این است که شخص تا روز پانزدهم از زمان درخوست استعفا میتواند بطور قانونی از استعفای خود صرف نظر کند. در این صورت باید مجددا مراتب انصراف استعفا خود را به مدیریت بصورت کتبی اعلام دارد.

برای کسب اطلاع از هزینه معوق چیست؟ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

عواقب قانونی ترک کار

اگر شخصی اقدام به ترک کار کند، کارفرما میتواند بر علیه او شکایت تنظیم کند و اعاده ضرر و زیان کند. این شکایات در اداره کار مطرح میشوند و پس از بررسی این اداره و با توجه به حکم ایشان مبنی بر ترک کار یا عدم ترک کار توسط متشاکی ممکن است حکم های مختلفی صادر شود.

عواقب قانونی ترک کار

اگر در هنگام عقد قرارداد سفته هایی جهت حسن انجام کار از جانب شخص به کارفرما ارائه شده باشد در صورتی که رای شورا به برد کارفرما باشد، وی میتواند آن ها را به اجرا گذاشته یا در صورتی که در قرارداد اشاره ای به این وضع شده باشد حق خود را طلب کند.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اما باید بدانید کارفرما برای اثبات ادعای خود باید بتواند ترک کار متشاکی را با ارائه مدرک مستدل کند. علی ایحال در هر صورت موظف به پرداخت مزایای پایان کار و همچنین سنوات به فرد ترک کننده کار است.

تاثیر مشکلات بین کارمند و کارفرما بر ترک کار

طبق قوانین ترک کار در قانون کار به طور کلی مشکلات شخصی بین کارمند و کارفرما به هیچ عنوان دلیل موجه و محکمه پسندی برای ترک کار نیستند. در هیچ حالتی بعلت مشکلات شخصی یا غیر شخصی کارمند مجاز به ترک وظیفه نیست.

تاثیر مشکلات بین کارمند و کارفرما بر ترک کار

اما در صورتی که مشکلات احتمالی پیش آمده بین کارمند (کارگر) و کارفرما ارتباطی با هر یک از بند های موارد فسخ قرارداد در قرارداد مذکور داشته باشد و یکی از آن بندها در شرایط موجود صدق کند، عملا میتوان قرارداد را فسخ کرد و این عمل ترک کار محسوب نمیشود.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

ترک کار بعلت عدم پرداخت حقوق

بعضا پیش می آید که کارفرما در خصوص پرداخت حق و حقوق کارگران و کارمندان خود تعلل کرده و با عدم پرداخت آن موجب نارضایتی و ایجاد تنش هایی در محل کار میشود.

طبق قوانین ترک کار در خصوص چنین شرایطی باید بدانید که برای حل این اختلاف باید از مراجع قانونی ذیربط اقدام کنید و مراحل پیگیری را از طریق اداره کار پیگیری کنید و لازم به ذکر است عدم پرداخت حقوق نیز دلیل موجهی برای ترک کار نیست.

قانون و تبصره های آن برای قصور کارگر

ماده ۲۷ قانون کار در مورد موضوع قصور کارگر اینگونه می گوید که: در هر زمانی که کارگر در انجام امور محول شده به آن کوتاهی کند و از آئین نامه های انضباطی محیط کار خود پیروی نکند، شخص کارفرما اجازه دارد تا با نظر موافق شورای اسلامی کار، با پرداخت حقوق و مطالبات معوق، به فراخور هر سال، سابقه کار برابر با یک ماه آخرین حقوق کارگر را تحت عنوان حق سنوات به کارگر پرداخت کرده و قرارداد کاری فی مابین را فسخ کند.

در خصوص نظر شورای اسلامی کار باید این نکته را عنوان کرد که در برخی واحد ها این شورا وجود ندارد و به جای این شورا، کارفرما باید نظر موافق انجمن صنفی را داشته باشد. در ضمن اگر حل کردن این مسئله با توافق دو طرف حل شد که دو طرف با انجام توافقات لازم قطع همکاری را اعلام می کنند اما اگر با توافق به نتیجه نرسید باید به هیئت تشخیص مراجعه کنند و اگر در این هیئت هم مسئله حل نشد به هیئت حل اختلاف مراجعه می کنند و در آنجا به مشکل رسیدگی می شود.

زمانی که مراجع حل اختلاف در حال رسیدگی هستند قرارداد کار به حالت تعلیق می باشد. در تبصره 1 ماده ۲۷ آمده است که اگر کارگاه یا واحد صنفی فاقد قانون شورای اسلامی کار و انجمن صنفی باشند و نماینده کارگر نداشته باشد. اعلام نظر موافق هیئت تشخیص در زمانی که قرار به فسخ قرارداد کار است الزامی می باشد. در زمان فسخ قرارداد باید آئین نامه های انضباطی، موارد قصور و دستورالعمل هایی که توسط شورای عالی کار به تصویب رسیده و طبق قوانین اداره کار می باشد باید به هیئت تشخیص ارائه شود. 

بنابراین در زمان قصور کارگر حتما مدارک لازم توسط کارفرما ارائه شود تا حق کارفرما یا کارگر پایمال نشود و دو طرف بتوانند به درستی از حق و حقوق خود دفاع کنند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به قوانین ترک کار اشاره شد و دریافتیم عملی نادرست است و میتواند عواقب سختگیرانه ای بسته به پیگیری کارفرما و رای صادره از جانب شورای حل اختلاف اداره کار داشته باشد. شرایط ترک کار به شرایطی میگویند که شخص بدون هیچ دلیل موجهی قراردادی که هنوز به پایان نرسیده را یک جانبه فسخ کند.

در صورتی که نیاز میدانید از کار خود بنا به هر دلیل خارج شوید میتوانید استعفای خود را کتبا به مدیریت یا کارفرما ارائه دهید و تا 30 روز هم در همان مجموعه وظایف خود را انجام داده تا در پایان این 30 روز بتوانید به صورت قانونی از شغل خود خارج شوید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و قوانین ترک کار

 

 



:: برچسب‌ها: قوانین ترک کار در وزارت کار , قوانین ترک کار , تفاوت غیبت با ترک کار , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1456 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

این مقاله از وبسایت طلوع پدیده حول محور این سوال که هزینه معوق چیست؟ خواهد بود. همانطور که در سایر مقالات در رابطه با هزینه ها مانند هزینه های سرمایه ای و هزینه های جاری پرداختیم در این مقاله با نوع دیگری از هزینه ها به نام هزینه های معوق آشنا خواهیم شد.

مقوله هزینه ها و مخارج قطعا یکی از اساسی ترین داده های حسابداری یک کسب و کار محسوب میشود و مستقیما بر سوددهی یا ضرر و زیان یک مجموعه اثر خواهد گذاشت.

همانطور که از نام آن پیداست هزینه های معوق به هزینه هایی میگویند که عملا هنوز پرداخت نشده اند اما طبق پیش بینی آن کسب و کار موظف به پرداخت آن است. در ادامه این مقاله از شرکت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده پاسخ کاملی برای سوال هزینه معوق چیست خواهید یافت. 

هزینه معوق یعنی چه؟

هزینه معوق در حسابداری به هزینه ای می گویند که شرکت یا کسب و کار به یک مجموعه دیگر یا کارمندان و پرسنل خود یا ماشین آلات و ابزار خود و... بدهکار است اما هنوز پرداختی در جهت رفع آن انجام نداده باشد.

به عنوان مثال فرض کنید یک شخص چکی برای 3 ماه آینده از شرکت ما اخذ کرده باشد. پایان سال مالی حسابداری قبل از رسیدن به موعد پرداخت چک است و قاعدتا هنوز پولی از حساب شرکت کسر نشده.

هزینه معوق یعنی چه؟

اما این دقیقا مثال بارز یک هزینه معوق است. درست است این بدهی هنوز پرداخت نشده اما برای تعیین وضعیت سود و ضرر در پایان سال جاری عاملی تاثیر گذار است.

در این حالت حسابدار باید این هزینه ای که هنوز پرداخت نشده را بعنوان یک بدهی در نظر گرفته و در تمام محاسبات خود آن را اعمال کند. در غیر این صورت با فرض اینکه آن چک رقم بالایی داشته باشد ممکن است عواقب جبران ناپذیزی به همراه داشته باشد.

پس یکی از وظایف پر اهمیت یک حسابدار زبده تلاش برای مشخص سازی و پیش بینی هر چه دقیق تر هزینه های معوق است.

برای کسب اطلاع از نحوه استعلام چک صیادی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

زمان محاسبه هزینه های معوق

در بخش قبل به این سوال پاسخ داده شد که هزینه معوق چیست؟ اما این مفهوم نکات ریز دیگری دارد که غافل شدن از آنها ممکن است باعث ضرر های هنگفتی شده و یا وقت انرژی شما را صرف یک عمل بیهوده کنند.

یکی از مهمترین مواردی که در مقوله بدهی معوق باید در نظر داشت زمان محاسبه آن است. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که همیشه قرار نیست حسابدار و مجموعه از مبلغ هزینه معوق خود اطلاع دقیق داشته باشند.

از همین رو زمانی که یک هزینه پرداخت نشده بوجود می آید شرکت تصمیم میگیرد تا پایان سال مالی صبر کند و در صورتی که تکلیف پرداخت و مبلغ آن هزینه مشخص نشد اقدام به محاسبه آن به عنوان بدهی معوق کنند.

پیش بینی هزینه های معوق

درست است که اشاره کردیم اصولا زمانی یک هزینه پرداخت نشده تبدیل به هزینه معوق میشود که در نزدیکی پایان سال مالی باشیم اما باید بدانید غفلت از این هزینه ها میتواند دردسرساز باشد.

پیش بینی هزینه های معوق

یک حسابدار باید به طور مستمر در جریان هزینه های معوق باشد هرچند که هنوز در محاسبات سود و زیان آنها را بعنوان هزینه معوق قید نکرده باشد. در نتیجه نیاز است حسابدار دائما در حال بروزرسانی مبالغ بدهی های شرکت باشد.

هزینه های معوق شرکت لزوما لازم نیست مالی باشند. این هزینه ها گاها ممکن است یک دارایی باشند.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

چند مثال برای درک بهتر هزینه های معوق

یکی از مواردی که تقریبا همه م با آن سر و کار داریم مساله حقوق است. در واقع با گذر هر یک روز از کار کردن یک نیروی استخدامی، شرکت به آن شخص بدهکار میشود و عملا این بدهکاری تبدیل به یک هزینه معوق میشود.

مثال دیگر زمانی است که شما پیش بینی میکنید یکی از قطعات خط تولید شما به دلیل استهلاک فقط تا چند هفته دیگر قابل استفاده است یا حتی از بین رفته و هم اکنون نیاز است تا آن را تعویض کنید. در این حالت نیز تا زمانی که آن قطعه را نخرید هزینه آن جزو هزینه های معوق در حسابداری حساب میشود و شما عملا بدهکار هستید.

 

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

 

ارتباط هزینه های سرمایه ای و جاری با هزینه معوق چیست؟

در مطالب دیگری از وبسایت طلوع پدیده به بررسی دو مفهوم هزینه های جاری و هزینه های سرمایه ای مفصلا پرداخته ایم. اما شاید برای شما جالب باشد ارتباط این هزینه های را با هزینه معوق بدانید.

هزینه های جاری از آن جایی که در همان لحظه ی پدید آمدن نیاز پرداخت میشوند عملا در مواقع نادری میتوانند با ثبت هزینه معوق همپوشانی داشته باشند. هزینه آب و برق یک واحد تجاری را تصور کنید که هم در دسته بندی هزینه های جاری و هم در دسته بندی هزینه معوق قرار میگیرند.

در ارتباط با هزینه های سرمایه ای اما این مطلب بیشتر اتفاق می افتد. زمانی که شرکت احساس نیاز برای راه اندازی یک خط تولید جدید میکند. یا لازم است قطعاتی از یک ماشین نوسازی شوند. این هزینه ها بر دارایی شرکت موثرند و تا زمان پرداخت، معوق منظور میشوند.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید سهام در بورس روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

تفاوت پیش پرداخت هزینه و هزینه معوق

در اصطلاحات حسابداری شما با موردی به نام پیش پرداخت هم رو به رو میشوید. پیش پرداخت دقیقا نقطه مخالف هزینه معوق است. یعنی شما قبل از اینکه چیزی تهیه کنید هزینه آن را پرداخته باشید. این نوع از هزینه ها از آنجا که کاملا شفاف هستند از همان ابتدا در محاسبات حسابداری اعمال میشوند.

هزینه پیش پرداخت اول پرداخت میشود و بعد به هزینه تبدیل میشود اما هزینه معوق اول هزینه میشود بعد پرداخت میگردد.

تفاوت پیش پرداخت هزینه و هزینه معوق

خلاصه مطلب

در این مطلب به مفهوم کلی هزینه معوق و پاسخ به این سوال که هزینه معوق چیست پرداخته شد. با توجه به تعاریف ارائه شده هر نوع هزینه ای که بابت خدمات یا کالایی که دریافت کرده ایم. هنوز نپرداختیم جزو این دسته بندی قرار میگیرند.

یکی از رایج ترین انواع هزینه های معوق، حقوق معوق است. باید در نظر داشت که هزینه های معوق در بازه های زمانی کوتاه محاسبه نمیشوند. چرا که هنوز مدرک مهمی دال بر پرداخت یا عدم پرداخت آن تا پایان سال مالی جاری وجود ندارد.

در تضاد با مفهوم هزینه معوق بحث پیش پرداخت پدید می‌ آید. که منظور از آن هزینه ای است که قبل از دریافت یک کالا یا خدمات پرداخته ایم اما هنوز اصل آنرا دریافت نکرده ایم.

 

برای دانلود مطالب ین صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و هزینه معوق چیست؟

 



:: برچسب‌ها: هزینه معوق در حسابداری , هزینه های معوق , هزینه معوق , بدهی معوق , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

استعلام چک صیادی و نحوه دریافت آن یکی از مهمترین مسائلی است که دغدغه تمام کسانی که به هر طریقی با چک ها در ارتباط هستند شده است. طبق قانونی که در سال 99 به اجرا درآمد تمامی چک های جدید باید دارای شناسه صیادی معتبر بوده و از طرف طرفین مورد معامله مورد تائید قرار گیرد.
چک های صیادی باید حتما به نام فرد گیرنده باشند. علاوه بر این باید فرد گیرنده نیز میتواند با اسفاده از کد صیادی چک دریافتی از وضعیت حساب شخص صادر کننده اطمینان حاصل کند.
در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به بررسی دقیق چک صیادی و نحوه استعلام چک صیادی پرداخته خواهد شد و آگاهی های لازم را هنگام دریافت و یا صدور این نوع از چک ها را در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

چک صیادی چیست؟

چک صیادی در اصل چک تضمین شده توسط هر دو طرف گیرنده و پرداخت کننده میباشد، صاحب دسته چک صیادی باید مشخصات چک نوشته را قبل از پرداخت نمودن در سامانه صیادی ثبت و به نام تحویل گیرنده بزند.
 
چک صیادی چیست؟
 
از آنجایی که سامانه صیادی چک ها به منظور جلوگیری از سواستفاده از چک، استعلام چک ثبت شده و جلوگیری از کشیدن چک بدون پشتیبانی مالی میباشد. اطلاعات مربوط به حسابی که چک آن در سامانه صیادی ثبت شده قابل بررسی میباشد.
اعتبار سنجی چک از نظر تقلبی بودن و وضعیت سفید یا قرمز بودن حساب که در ادامه به آن میپردازیم از جمله اهداف راه اندازی سامانه صیادی و استعلام چک صیادی میباشد.
 
گردش موجودی کالا چیست؟ برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

نحوه استعلام چک صیادی

هدف از این مقاله بررسی کلی چک های صیادی ، اعتبار سنجی چک های صیادی ، استعلام چک صیادی با کد ملی، روش های کلاهبرداری با استفاده از چک های صیادی است. اما قبل از آن باید مفاهیمی در باره چک های صیادی و سامانه استعلام چک صیادی پرداخت.
به طور خلاصه  سامانه صیادی با ارائه یک کد 16 رقمی به شما تمام اطلاعات لازم برای دریافت چک و یا عدم دریافت چک را میدهد. برای اینکار کافی است تا به سامانه Cbi.ir مراجعه کنید.
علاوه بر این تمامی اپلیکیشن های موبایل بانک و سامانه های بانکی نیز قابلیت استعلام و تعیین مالکیت چک صیادی را دارند.
 
نرم افزار حسابداری طلوع پدیده
 

تفاوت چک های صیادی با دیگر چک ها

به طور کلی چک های صیادی نیز همانند باقی چک ها میباشند و مقادیری مشابه با اطلاعاتی که روی هر برگ چک درج شده است مثل : تاریخ چک ، نام دریافت کننده چک ، کد ملی دریافت کننده چک ، شماره حساب صاحب چک ، مبلغ چک به عدد و حروف ، سریال و سری چک را دارند.
 
تفاوت چک های صیادی با دیگر چک ها
 
اما باید بدانید در چک های صیادی یک کد 16 رقمی در قسمت پایینی سری و سریال چک نوشته شده است. که در اصل کد صیادی این برگ چک میباشد. و تمام اطلاعات بر روی برگ چک میباید با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیادی یکی باشد.
این عدد 16 رقمی قابلیت استعلام چک صیادی را به شما ارائه میکند. و همچنین یک qr code در کنار کد 16 رقمی صیادی وجود دارد که برای استعلام چک صیادی به وصیله دوربین تلفن همراه و یا اسکنر های دیگر قابل استفاده است.
 
برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

نکات مورد توجه در هنگام استعلام چک صیادی

بعد از دریافت چک اولین کاری که باید کرد بررسی کردن صیادی بودن چک میباشد. اگر چک رنگ مایل به بنفش و دارای کد 16 رقمی صیادی و همچنین کیو ار کد مخصوص استعلام چک صیادی بود باید اقدام به تایید کردن چک کنیم.

وارد سامانه صیادی میشویم و کد 16 رقمی چک را وارد میکنیم. اطلاعات ثبت شده در آن را با اطلاعات روی چک مقایسه میکنیم و در صورت مغایرت از تایید و دریافت چک میپرهیزیم. حتما استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک را قبل از دریافت چک انجام دهید.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اگر تمام اطلاعات صحیح بود بعد از تایید چک توسط گیرنده هم اکنون چک را میتوانیم نقد کنیم و به حساب خود واریز نماییم. در هنگام دریافت چک استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک بسیار مهم میباشد. که آن را در سامانه استعلام چک صیادی بررسی کنیم. و قبل از دریافت چک از اطلاعات و وضعیت چک اطمینان کافی را حاصل کنیم و دریافت بدون استعلام چک صیادی بپرهیزیم.

عده ای سودجو چک را پرداخت نموده و از تایید آن سر باز میزنند و باعث بروز مشکلاتی برای شما میشوند. لذا از دریافت چک قبل از تایید آن در سامانه صیادی و استعلام چک رایگان صیادی دوری کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام بورس کالا خودرو، با ما همراه باشید.

بررسی وضعیت چک صیادی

به طور کلی نظام بانکی در هیچ کشوری قادر نیست به طور تضمینی بگوید این حساب قادر پرداخت مبلغی نمیباشد. لذا شرایط خاص مانند فروش منزل یا ماشین در شرایط کلی حساب تاثیر گذار میباشد.
اما نکته ای که قابل بررسی میباشد و با استعلام چک صیادی با کد رهگیری میتوانیم به آن پی ببریم وضعیت حساب به طور کلی میباشد. این نوع استعلام در حقیقت به شما میگوید حسابی که چک از آن استخراج پول میکند تا کنون سابقه برگشت چک داشته یا خیر.
در اصل وظیفه سامانه صیادی این میباشد که به شما تمام اطلاعات یک حساب و دسته چک داخل یک سامانه ثبت شده را ارائه کند. سامانه صیادی نموداری را طراحی کرده است. که به شما وضعیت چک را از رنگ سفید (بدون برگشتی) تا رنگ قرمز (چک های برگشتی متعدد) نشان میدهد.
 
خلاصه مطلب
بررسی اعتبار چک صیادی یکی از روش‌های مهم برای کاهش خطرات پرداخت‌های ناموفق و برگشتی است. در این روش، با استفاده از سامانه‌ استعلام چک صیادی بانک مرکزی ایجاد شده است به آدرس Cbi.ir، می‌توان اطلاعاتی از شخص یا شرکتی که چک را صادر می‌کند دریافت کرد.

با استفاده از استعلام چک صیادی با کد ملی، می‌توانید وضعیت چک را بررسی کنید. و اطمینان حاصل کنید که چک صادر شده دارای اعتبار است و برگشتی نخواهد شد. این روش به شما اجازه می‌دهد که در امور مالی خود از پرداخت‌های برگشتی جلوگیری کنید و خطرات مرتبط با آن را کاهش دهید.

برای استعلام چک صیادی با بارکد، کافی است کد 16 رقمی چک را وارد کنید و سامانه اطلاعات لازم را به شما نشان می‌دهد. همچنین، سامانه به شما امکان می‌دهد وضعیت چک را در قالب نموداری از رنگ سفید (بدون برگشتی) تا رنگ قرمز (چک‌های برگشتی متعدد) مشاهده کنید.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و استعلام چک صیادی

 



:: برچسب‌ها: چک , چک صیادی , استعلام چک صیادی , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , استعلام چک صیادی بانک مرکزی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نکات مهم در راه اندازی کسب و کار، یکی از مهمترین و پر چالش ترین مواردی است که برای هر فردی با ایده کسب و کار وجود دارد. در بازار پر هیاهوی امروز رقابت و پیشبرد اهداف یک کسب و کار از قبل نیز پیچیده در شده و باید بسیار محتاطانه در این مسیر قدم گذاشت.

در این مقاله از وب سایت طلوع پدیده به بررسی نکاتی که در راه اندازی کسب و کار بسیار مهم هستند، خواهیم پرداخت. قبل از هر چیز پیشنهاد میشود برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از همراهی یک مشاور معتمد و حرفه ای در این روند بهره ببرید.

نکات قبل از راه اندازی کسب و کار

برای انجام هرگونه فعالیتی در بازار کسب و کار نیاز است تا با یک ایده خوب شروع کنید. بهترین راه برای شروع این است که بازار را بررسی کنید و تحقیقات لازم را در زمینه نیازها و تقاضای بازار انجام دهید. شروع با یک ایده خوب و خلاقانه مسیر را در همان ابتدای کار برای شما هموار تر از پیش میکند.

علاوه بر داشتن یک ایده خلاقانه برای راه اندازی کسب و کار، نیاز است که یک برنامه ریزی مالی دقیق و کامل داشته باشید. برای این منظور، باید هزینه های لازم برای شروع کسب و کار، پرسنل، تجهیزات و هزینه های مربوط به بازاریابی و تبلیغات را محاسبه کنید.

انجام هرچه صادقانه تر این محاسبات به نفع شما خواهد بود چرا که بلند پروازی های بیش از اندازه و یا سهل انگاری در برآورد هزینه ها در آینده میتواند برای شما دردسر ساز شود.

مرحله بعدی انجام تحقیقات در بازار است. برای تشخیص نیازهای بازار و همچنین شناخت رقبای خود، باید به تحقیق در بازار بپردازید. در این بخش باید با تحلیل بازار و تعیین نقاط قوت و ضعف رقبا، بتوانید بهترین راه حل ها را برای کسب و کار خود پیدا کنید.

برای اطلاع از نحوه تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

بررسی محصول و برندسازی در شروع کسب و کار

یکی از نکات مهم در راه اندازی کسب و کار این است که محصول یا خدمات خود را به دیگران معرفی کنید. برای راه اندازی کسب و کار موفق، باید به واسطه محصول یا خدمات خوب خود به دیگران معرفی شوید. در واقع خود این موضوع که محصول شما از لحاظ کیفیت ویژگی و برتری خاصی نسبت به رقبای خود داشته باشد بزرگترین تبلیغ برای شما است.

نکات قبل از راه اندازی کسب و کار

از روش های دیگر تبلیغات برای شروع یک کسب و کار میتوان به تبلیغات محلی، راه اندازی یک وبسایت بهینه، تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی و... اشاره کرد. شما در این مرحله باید تبلیغات

از دیگر مراحل راه اندازی کسب و کار  این مورد است که باید به توسعه برند خود توجه داشته باشید. برای این کار می توانید از روش های مختلفی مانند داشتن یک لوگوی قوی، روابط عمومی مؤثر و استفاده صحیح از رسانه های اجتماعی استفاده کنید. مشتری باید با شما احساس صمیمیت کند تا از یک مشتری ساده به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

برای اطلاع از نحوه قوانین بیمه بیکاری، کلیک کنید.

شناخت کسب و کار و قوانین آن

در ادامه بررسی مراحل راه اندازی کسب و کار باید به نقاط قوت و ضعف خود بپردازید تا بتوانید توسعه کسب و کار خود را بهبود ببخشید. در این بخش باید به مزایا و معایب کسب و کار خود توجه داشته باشید و برای بهبود آنها، تلاش کنید.

برای مثال شما میتوانید از نظرات مشتریان در رابطه با محصول خود یا محصولات مشابه محصولتان در بازار استفاده کنید تا به طور دقیق نیاز های مشتری را سنجیده و در قالب رفع این نیاز ها قدم بردارید.

همچنین نیاز است قوانین صنفی کسب و کار خود را شناخته و آنها را بدانید. برای راه اندازی کسب و کار موفق، باید به دستورالعمل های مربوط به کسب و کار توجه کرده و از روی آنها عمل کنید. علاوه بر قوانین صنفی و چارچوب قوانین مدنی شما باید مقررات و اصول ایمنی کار و حفاظت از محیط زیست را نیز رعایت کنید.

مدیریت یک کسب و کار جدید

در مدیریت و راه اندازی کسب و کار موفق، باید به مدیریت منابع انسانی توجه کرد. شما در این راه باید از مشاوران برای تحقیق در مورد راه اندازی کسب و کار خود استفاده کنید.

مدیریت یک کسب و کار جدید

علاوه بر این نیازهای پرسنلی کسب و کار خود را مورد بررسی قرار داده و برای جذب و حفظ کارکنان با استعداد، برنامه هایی برای افزایش اثربخشی و حفظ آسایش و امنیت شغلی آنها داشته باشید.

نظارت بر عملکرد کسب و کار تازه تاسیس

برای راه اندازی کسب و کار موفق، باید به نظارت بر عملکرد کسب و کار خود توجه کنید. از روش های مختلف مانند تحلیل داده ها، برنامه های مدیریت عملکرد و استفاده از فناوری اطلاعات استفاده کنید. برای تدوین بهترین برنامه ها در خصوص آینده کسب و کارتان باید از زمان پایه ریزی این کسب و کار به عملکرد خود در مقاطع زمانی مختلف مسلط باشید.

نظارت بر عملکرد کسب و کار تازه تاسیس

توصیه می‌شود که در هر مرحله از راه اندازی کسب و کار شخصی، به دستورالعمل های مربوط به آن مراجعه کنید و از نظرات و پیشنهادات مشتریان و مشاوران استفاده کنید. همچنین، باید به توسعه مهارت های لازم برای مدیریت کسب و کار خود، شامل مهارت های مالی، بازاریابی، مدیریت و منابع انسانی توجه کنید.

همچنین، باید بروزرسانی و توسعه کسب و کار خود توجه کنید و نگرانی های بازار و رقبای خود را بررسی کنید. در نهایت، بهترین راه برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، تلاش، پشتکار و همکاری با افراد متخصص و باسواد در صنعت مورد نظر است.

خلاصه مطلب

در این مقاله، ما به بررسی ده نکته مهم در راه‌اندازی کسب و کار پرداختیم. اگرچه هر کسب و کار راهکارهای خاص خود را دارد، اما این نکات عمومی می‌توانند به شما کمک کنند که با یک دید جامع به تجارت خود نگاه کنید و موفقیت بیشتری برای خود رقم بزنید.

نکات ارائه شده، شامل شروع با یک ایده مطلوب، برنامه‌ریزی مالی دقیق، تحقیق در بازار، معرفی محصول/خدمات، تعیین نقاط قوت و ضعف خود، مطالعه دستورالعمل‌های مربوط به کسب و کار، توسعه برند و... است.

با اجرای این نکات و داشتن برنامه‌ریزی مناسب، شما می‌توانید از شروع تجارت خود لذت ببرید و به سرعت به موفقیت دست پیدا کنید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و  نکات مهم در راه اندازی کسب و کار

 



:: برچسب‌ها: نکات مهم در راه اندازی کسب و کار , راه اندازی کسب و کار , هزینه های لازم برای شروع کسب و کار , راه اندازی کسب و کار موفق , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

قوانین بیمه بیکاری و اطلاع از جزئیات آن برای تمامی افرادی که به طریقی از کار خود خارج شده اند نیازی بسیار اساسی است. چرا که بیمه بیکاری میتواند موجب اطمینان خاطر شما در طول این دوره باشد و به شما در حفظ تمرکز برای پیدا کردن شغل جدید کمک اساسی کند.

بیکاری یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی کشورهاست که به دلیل عدم توازن در بازار کار به وجود می‌آید. قوانین بیمه بیکاری تامین اجتماعی نیز به عنوان یکی از سیاست‌های اشتغال زایی مطرح است که با ایجاد تضمین اجتماعی برای بیکاران، برای آن‌ها فرصتی برای یافتن شغل ایجاد می‌کند. در ایران، بیمه بیکاری به عنوان یکی از سیاست‌های دولت برای حمایت از جامعه بیکار در نظر گرفته شده است. در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به بررسی مفاهیم، مزایا و چالش‌های بیمه بیکاری در ایران پرداخته خواهد شد.

مفهوم بیمه بیکاری در ایران

قانون بیمه بیکاری در ایران از سال ۱۳۸۲ مورد اجرا قرار گرفت و هدف آن ایجاد امنیت اجتماعی برای افراد بیکار است. با توجه به این قانون، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد برای افراد بیکار مزایایی مانند کمک به بیکاری، کمک‌های نقدی و یا کمک به جستجوی کار، ارائه دهد.

طبق آخرین قانون کار و تامین اجتماعی بیمه بیکاری در ایران به عنوان یکی از بخش‌های سیاست اشتغالزایی دولت، به شکلی طراحی شده است که برای بیکاران یک فرصت برای یافتن شغل ایجاد می‌کند. در این سیاست، بیمه بیکاری به عنوان یک سیستم تضمین اجتماعی برای بیکاران در نظر گرفته شده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد که به مدت معینی از بیکاری با استفاده از بیمه خود بهره‌مند شوند. در واقع، بیمه بیکاری یکی از مزایای اصلی این سیاست است که به بیکاران فرصتی برای یافتن شغل می‌دهد و در عین حال، از مشکلات اقتصادی‌شان در طول دوره بیکاری آن‌ها را حمایت می‌کند.

یکی از مزایای اصلی بیمه بیکاری در ایران، افزایش اعتماد بیکاران به سیستم اشتغالزایی کشور است. با ارائه بیمه بیکاری، بیکاران به این امید که در صورت بروز بحران اقتصادی و بیکاری، از حمایت دولتی بهره‌مند خواهند شد، از شرایط ناامنی اقتصادی خود در آینده آسوده‌ترند. این اعتماد به دولت و سیستم اشتغالزایی کشور، می‌تواند برای ایجاد یک بازار کار پایدار و کاهش بیکاری در بلندمدت مؤثر باشد.

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، بر روی لینک کلیک کنید.

چه کسانی به عنوان بیکار شناخته میشوند؟

اولین سوال در هنگام استفاده از بیمه بیکاری این مورد است که آیا فرد به عنوان بیکار شناخته میشود یا خیر. به همین دلیل در قوانین بیمه بیکاری به همین موضوع هم اشاره شده است که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

 

چه کسانی به عنوان بیکار شناخته میشوند؟

 

اولین مورد برای تشخیص اینکه شما از دید سازمان تامین اجتماعی بیکار محسوب میشوید یا خیر، ناخواسته بودن خروج شما از شغل سابقتان است. برای مثال شما اگر از شغلی استعفا داده باشید نمیتوانید اقدام به دریافت بیمه بیکاری کنید. لذا با تشخیص ناخواسته بودن خروج شما از شغل سابقتان یک تیم تحقیقاتی با در نظر گرفتن انصاف این موضوع را داوری میکنند.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

مورد بعدی این است که آیا شرایط کلی حاکم بر یک منطقه یا حتی کشور باعث بیکاری شما است؟ برای مثال اگر شما به علت عواملی مانند زلزله یا بیماری مجبور به ترک شغل خود شده باشید نیز جزو دسته بندی بیکاران قرار خواهید گرفت.

قوانین استفاده از بیمه بیکاری

در ایران، قوانین مربوط به بیمه بیکاری توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود. همانطور که در سر فصل قبلی عنوان شد تنها افرادی که رسما به عنوان بیکار شناخته میشووند میتوانند از این خدمت استفاده کنند.

 

قوانین استفاده از بیمه بیکاری

 

بر اساس قوانین بیمه بیکاری در ایران، هر فردی که از شغل خود بدون ترک شغل ترک کند، تا مدت یکسال از بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شود. در صورتی که افراد بیکار به علت بیماری، استفاده از مرخصی، تحصیلات، سفر های ضروری و یا هر دلیل دیگری برای مدتی از بازار کار دور باشند، با تائید سازمان تامین اجتماعی و تیم تحقیقات می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

اولین شرط مشمول شدن شما برای دریافت بیمه بیکاری پس از عوامل اثبات بیکاری شما، این مورد است که شما از زمان ترک شغل خود تنها 30 روز زمان دارید تا سازمان تامین اجتماعی را از بیکاری خود و درخواست برای بیمه بیکاری با خبر کنید.

 

برای اطلاع از سامانه مودیان مالیاتی، بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط بیمه بیکاری

در ایران، سیستم بیمه بیکاری برای افراد بیکار به شرطی که دارای مدارک و شرایط مشخصی باشند، در دسترس است. برای انتخاب افراد بیکار که از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند، باید به شرایطی مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری و وضعیت خانوادگی توجه شود. شرایط بیمه بیکاری به شرح زیر هستند.

  • شخص متقاضی باید بطور ناخواسته از کار کنار گذاشته شده باشد.
  • متقاضی نمیتواند از بازنشستگان یا افرادی باشند که توان کار را از لحاظ سنی و جسمی ندارند.
  • صاحبان مشاغل و بیمه شدگان اختیاری مشمول این طرح نمیشوند.
  • افرادی که طبق قرارداد های بلند مدت در کاری مشغول بوده باشند در پایان زمان قرارداد مشمول بیمه بیکاری هستند.
  • سربازانی که نهایتا تا 2 ماه پس از تاریخ پایان خدمت به محل کار خود مراجعه کنند اما از طرف آن مرکز پس زده شوند مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند.
  • کارگران فصلی که در حین فصل کار ناخواسته اخراج شده باشند مشمول این قانون هستند.
  • مشمول باید حداقل یک سال سابقه بیمه و قرارداد کاری با شغل سابق خود داشته باشد.
  • مشمول باید ایرانی الاصل باشد.

شرایط مشمول شدن برای بیمه بیکاری

البته باید توجه داشت که برای احراز تمامی این موارد نیاز به ارائه مدرک وجود دارد. حتی در بعضی از موارد همانطور که اشاره شد کمیته ای تشکیل میشود که وظیفه آن ها تشخیص ناخواسته بودن خروج شما از آن شغل است.

 
مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مدارک برای درخواست بیمه بیکاری

پس از درک درست از قوانین بیمه بیکاری بد نیست مدارکی که برای دریافت این بیمه نیاز دارید را بدانید. فرد مورد نظر با در دست داشتن مدارکی که در زیر به آنها اشاره شده است باید به اداره کار و تعاون مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهد.

  • اصل و کپی کارت ملی، گواهی پایان خدمت، صفحه اول دفترچه بیمه و تمامی صفحات شناسنامه
  • چهار قطعه عکس 4*3 جدید.
  • اصل و کپی شخص قرارداد سال پایانی فعالیت شما در شرکت یا سازمان مربوطه یا رای صادر شده دال بر آن.
  • معرفی نامه از کارفرما و اصل و کپی گواهی کار از جانب آن.

لازم به ذکر است شما با ورود به سامانه بیمه بیکاری Bimebikari.mcls.gov.ir نیز میتوانید اقدام به درخواست بیمه بیکاری اقدام کنید.

خلاصه مطلب

بیمه بیکاری یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار است. که طبق آن تمامی کسانی که طبق شرایط گفته شده در مقاله فوق مشمول دریافت آن شوند حداکثر تا مدت 1 سال تحت پوشش قرار گرفته. تا این اتفاق باعث آسیب های احتمالی به شما و افراد تحت تکفل شما نشود.

از دیگر مزایای بیمه بیکاری ایجاد امنیت برای افرادی است که ناخواسته از کار خود اخراج شده اند و این فرصت را برای آنان فراهم میکند که با خیال آسوده بتوانند در پی یافتن یک شغل جدید برای خود باشند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.
 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و قوانین بیمه بیکاری

 



:: برچسب‌ها: ورود به سامانه بیمه بیکاری , درخواست بیمه بیکاری , مزایای بیمه بیکاری , مشمول دریافت بیمه بیکاری , سیستم بیمه بیکاری , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

سامانه مودیان مالیاتی ایران، راهی برای آسان شدن پرداخت مالیات بصورت آنلاین است که با استفاده از آن میتوانید اقداماتی نظیر ارسال اظهارنامه های الکترونیکی، ثبت مشاغل و اشخاص حقوقی و... را انجام دهید.

لازم به ذکر است تمامی اشخاص حقوقی، تمامی صاحبان مشاغل و بطور کلی تمامی عزیزانی که به طریقی مشمول پرداخت مالیات هستن الزاما باید در این سامانه اقدام به ثبت مشخصات خود کنند.

 

معرفی سامانه مودیان مالیاتی

از آنجا که پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه مهم و الزامی برای همه افراد حقوقی و حقیقی در کشورمان محسوب می‌شود، استفاده از سامانه مودیان مالیاتی به عنوان یک ابزار آنلاین در پرداخت مالیات، بسیار مفید و کارآمد است. این سامانه از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است و برای کاربران، یک راه آسان و سریع برای پرداخت مالیات فراهم می‌کند.

 

 

این سامانه به آدرس اینترنتی Tp.Tax.gov.ir در دسترس تمامی مردم است و بسیاری از دردسر های مراجعات حضوری از جمله سختی رفت و آمد و اتلاف وقت ارباب رجوع و مسئولین را کاملا از بین میبرد.

از جمله امکانات و ویژگی های این سامانه می‌توان به دسترسی آسان و سریع بصورت آنلاین، پرداخت مالیات و پیگیری وضعیت مالیات، میزان بدهی، ارائه اظهارنامه الکترونیکی با ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی و... اشاره کرد. با ورود به سایت مودیان مالیاتی به آدرس Tp.tax.gov.ir ، کاربران می‌توانند به راحتی با وارد کردن شناسه ملی و رمز عبور خود، به حساب کاربری خود وارد شوند و مالیات خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

برای کسب اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

نحوه استفاده از سامانه مودیان مالیاتی

برای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، کاربران باید ابتدا به سایت Tp.Tax.gov.ir مراجعه کرده و با ورود به حساب کاربری خود، صفحه‌ی اصلی سایت را مشاهده کنند. این صفحه، کاربران می‌توانند اطلاعات مالی خود را به روز کنند و مالیات خود را پرداخت کنند.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در صورتی که موفق به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی نشده اید باید روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات خود را در آن وارد کنید. در صورتیکه شماره تلفن همراهی که با آن ثبت نام میکنید به نام خودتان باشد برای شما یک پیامک تائید فرستاده میشود و با استفاده از آن میتوانید وارد سامانه شده و صورتحساب خود را با جزئیات کامل مشاهده کنید.

پس از ورود به سامانه کارپوشه یا همان پنل کاربری مخصوص به کسب و کارتان نمایش داده میشود که شامل بخش های متنوعی است که مهم ترین آنها جزئیات صورتحساب، پرداخت صورتحساب و... میباشد.

برای کسب اطلاع از قوانین بیمه بیکاری روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مزایای Tp.tax.gov.ir برای کسب و کار های کلان

یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این سامانه که برای رفاه حال صاحبین مشاغل دسته اول در نظر گرفته شده است. امکان ارسال آنلاین صورتحساب ها و فاکتور های رسمی خرید و فروش است.

 

مزایای Tp.tax.gov.ir برای کسب و کار های کلان

 

با وجود این سامانه به جای ارسال صورتحساب های معاملات فصلی، دفاتر روزنامه و اظهارنامه های مالیاتی بصورت حضوری تنها لازم است. در بخش اظهارنامه و صورتحساب ها اقدام به بارگذاری موارد ذکر شده کنید.

علاوه بر این تمامی عزیزانی که در اینگونه واحد ها بعنوان صاحب آن شغل فعال هستند بدون مراجعه حضوری و تنها با در اختیار داشتن شناسه ملی اقدام به ثبت نام در این سامانه کنند.

سامانه مودیان مالیاتی برای خرده فروشان

یکی از ویژگی های این سامانه قابلیت اتصال پایانه های فروشگاهی به آن است. صاحبان این نوع مشاغل باید تمامی پایانه های پرداخت خود را اعم از دستگاه های کارتخوان، درگاه های الکترونیکی اینترنتی خود را به این سامانه معرفی کنند.

این کار علاوه بر اینکه نیاز شما برای ارائه صورتحساب های ریز و درشت و اتلاف وقت و هزینه زیاد برای جمع آوری اطلاعات را از میان برمیدارد. به شفافیت و دقت محاسبات مالیاتی شما نیز کمک شایانی کرده و شما را از مراجعات حضوری کاملا بی نیاز میسازد.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

ویژگی‌های سامانه مودیان مالیاتی

با وجود این که پرداخت مالیات یک وظیفه مهم است اما بسیاری از افراد به دلیل مشکلاتی مانند کمبود وقت و یا عدم آگاهی از روش‌های پرداخت مالیات، به این وظیفه عمدتاً توجه نمی‌کنند. با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، می‌توانید به راحتی و سرعت به این وظیفه بپردازید و از تمامی ویژگی‌های سامانه مودیان مالیاتی ارائه می‌دهد، بهره مند شوید.

 

ویژگی‌های سامانه مودیان مالیاتی

 

سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی، به عنوان یک سامانه آنلاین، از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی و آسانی در استفاده از این سامانه

با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، فرایند پرداخت مالیات بسیار ساده و آسان می‌شود و نیازی به حضور شخصی در مراکز مالیاتی نیست. این مورد به خودی خود از بسیاری از اصتحکاک های بی موردی که در این نوع فرایند ها پیش می آید جلوگیری میکند. مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی از دیگر ویژگی های سامانه مودیان مالیاتی است.

با ورود به سامانه مودیان مالیاتی، می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به حضور شخصی، مالیات خود را آنلاین پرداخت کنید. این ویژگی به شما امکان پرداخت سریع، راحت و آسان را می‌دهد.

  • امنیت در پرداخت و حفاظت از اطلاعات شما

این سامانه از پروتکل امن SSL استفاده می‌کند و از طریق اتصالات امن به اینترنت، اطلاعات کاربران را محافظت می‌کند. به این معنا که هیچ شخص سومی امکان ندارد به اطلاعات وارده شما در سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی دسترسی داشته باشد. همچنین، برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی، نیاز به شماره ملی و کد اعتبارسنجی دومرحله‌ای دارید. که امنیت و حفاظت از اطلاعات شخصی شما را تضمین می‌کند.

  • ارائه اطلاعات دقیق و شفافیت در صورتحساب ها

با ورود به سامانه مودیان مالیاتی، می‌توانید به راحتی اطلاعات دقیقی در مورد مالیات سالانه‌ خود داشته باشید. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به مبالغ پرداختی، مهلت‌های پرداختی و وضعیت پرداخت خود را بررسی کنید. علاوه بر این تمامی اظهارنامه های شما بصورت آنلاین بارگزاری میشود. سامانه مودیان مالیاتی، به صورت آنلاین همیشه در دسترس شماست و می‌توانید به راحتی و هر زمانی که بخواهید، از آن استفاده کنید.

خلاصه مطلب

سامانه مالیاتی، به عنوان یک راهکار آسان، سریع و امن برای پرداخت مالیات، به همه کاربران در کشورمان توصیه می‌شود. در صورت ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی می توانید با استفاده از این سامانه، به راحتی و بدون نیاز به حضور شخصی، مالیات خود را پرداخت کنید. و همچنین اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت مالیاتی خود داشته باشید.

برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی، می‌توانید به آدرس Tp.tax.gov.ir مراجعه کنید. و با ورود به سامانه مالیاتی، می‌توانید به راحتی مالیات خود را پرداخت کنید و همچنین اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد وضعیت مالیاتی خود به دست آورید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و سامانه مودیان مالیاتی

 



:: برچسب‌ها: سامانه مالیاتی , سامانه مودیان مالیاتی , وضعیت مالیاتی , ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی , سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی , سامانه آنلاین , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از مواردی است که تمامی عزیزان بازنشسته باید از آن مطلع باشند. فیش حقوقی بازنشستگان یکی از مواردی است که بیشتر بازنشستگان دریافت می‌کنند ولی ممکن است به دلیل عدم آگاهی، از اهمیت آن بی‌خبر باشند.

تمامی افرادی که به هر نحوی طبق قوانین کار مشغول به فعالیتی در هرگونه واحد دولتی و یا خصوصی باشند پس از گذشت چند سال از خدمت خود بازنشسته میشوند و از آن پس مبلغی تحت عنوان حقوق بازنشستگی دریافت میکنند. فیش حقوقی به خلاصه صورت وضعیت پرداختی این عزیزان که شامل ریز دریافتی،

در این مقاله، ما سعی خواهیم کرد تا به شما توضیح دهیم که فیش حقوقی بازنشستگان چیست و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.

مفهوم فیش حقوقی بازنشستگان

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از مزایایی است که بازنشستگان دریافت می‌کنند. این فیش یک سند است که شامل جزئیات حقوق و مزایایی است که بازنشستگان دریافت می‌کنند. این میزان حقوق و مزایا به تفکیکی در فیش حقوقی بازنشستگان نمایش داده می‌شود و از آن برای انجام محاسبات مالی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، حکم حقوقی بازنشستگان به بازنشستگان کمک می‌کند تا محاسبات مالی خود را تحت نظر داشته باشند و برنامه‌ریزی بهتری برای آینده خود در نظر بگیرند.

 
تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مزایای فیش حقوقی بازنشستگان

فیش حقوقی بازنشستگان میتواند به صورت یک برگه فیزیکی و یا یک صفحه اینترنتی در دسترس شما قرار بگیرد. یعنی برای دریافت فیش حقوقی شما دو راه جلوی خود دارید. اولی مراجعه حضوری به مراجع ذیربط و دومی استفاده از سامانه های اینترنتی مربوطه است. اما سوال اینجاست که دریافت و اطلاع از موارد مکتوب در فیش حقوقی چه مزیتی دارد؟

مزایای فیش حقوقی بازنشستگان

موارد موجود در فیش حقوقی شامل جزئیات پرداختی های شما به همراه کسورات و کم کردن مالیات ها و... است. از دیگر مزایا دریافت فیش حقوقی می‌تواند اطلاع از سابقه کاری، سن بازنشستگی، میزان حقوق، مزایای خانواده و سایر مزایا و تسهیلات باشد.

بازنشستگان می‌توانند با استفاده از اطلاعات موجود در فیش حقوقی، به محاسبه دقیق میزان حقوق و مزایا خود بپردازند. همچنین، این فیش به بازنشستگان کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از مزایا و تسهیلات خود داشته باشند و برای زندگی بهتری بعد از بازنشستگی آماده باشند.

برای کسب اطلاع از مفهوم تعادل بازار چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 روش های دریافت فیش حقوقی بازنشستگان

همانطور که در این مطلب اشاره شد برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگی خود میتوانید از دو طریق اقدام کنید. اولی مراجعه حضوری به سازمان یا ارگان مربوطه است و دومی استفاده از سامانه های اینترنتی این مراکز است.

باید در نظر داشته باشید که انجام روند دریافت فیش حقوقی با استفاده از اینترنت کار را بسیار برای شما عزیزان ساده تر کرده و دردسر رفت و آمد، شلوغی و ترافیک و صف های طولانی این مراکز را کاملا از بین میبرد.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در روش مراجعه حضوری شما باید به مراجع مربوط به بیمه نامه یا سازمان مربوط به بازنشستگی خود مراجعه کنید و با پر کردن فرم های درخواست اقدام به دریافت فیش حقوقی کنید. اما در ادامه این مطلب به بررسی روش های دریافت فیش حقوقی از سامانه های مختلف به اختصار خواهیم پرداخت. همچنین به دریافت فیش حقوقی بازنشستگان از طریق کد ملی اشاره کرده ایم.

دریافت فیش حقوقی صندوق بازنشستگی کشور

یکی از بزرگترین ارگان هایی که اقدام به پرداخت حقوق بازنشستگان میکنند صندوق بازنشستگی کشوری است. اگر شما تحت پوشش این سازمان هستید میتوانید از طریق سامانه Retirement.ir اقدام به دریافت فیش حقوقی خود کنید.

دریافت فیش حقوقی صندوق بازنشستگی کشور

برای این امر ابتدا وارد سامانه Retirement.ir شوید و پس از ورود به بخش فیش حقوقی اطلاعات خود را مطابق تصویر فوق وارد کرده و در سامانه فیش حقوقی خود را با جزئیات کامل کسورات و مالیات و... ملاحظه کنید.

قابل توجه است که این سامانه صرفا برای عزیزانی است که حقوق آن ها در سال مالی گذشته بطور مستقیم از طرف صندوق بازنشستگی کشور به حسابشان واریز شده باشد و در غیر این صورت نمیتوانید از خدمات آنلاین این سامانه استفاده کنید. برای مشاهده فیش حقوق بازنشستگان وارد این سامانه شوید.

 
 برای مطالعه مقاله نکات حسابداری با اکسل، کلیک کنید.

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی

یکی دیگر از ارگان هایی که بسیاری از بازنشستگان تحت پوشش آن هستند سازمان تامین اجتماعی است. از این رو اطلاع از چگونگی دریافت فیش حقوقی از این ارگان برای خیل عظیمی از بازنشستگان دغدغه است.

برای این کار ابتدا باید وارد سامانه Tamin.ir شوید. اگر اولین بار باشد که به این سامانه مراجعه میکنید ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده و یک رمز عبور برای خود بسازید. پس از گذر از این مرحله اطلاعات شخصی شما خواسته خواهد شد که پس از وارد کردن دقیق اطلاعات هویتی خود میتوانید به بخش دریافت فیش حقوقی وارد شده و آن را به سادگی دریافت کنید.

 

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی

 

در نظر داشته باشید در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اید باید رمز عبور خود را در جایی امن محافظت کنید و در صورت فراموشی یا گم کردن رمز عبور از کد ملی خود در بخش "گذرواژه را فراموش کرده ام" استفاده کنید تا به شماره ای که با آن ثبت نام کرده اید پیامک حاوی رمز جدیدتان ارسال شود.

دریافت فیش حقوقی سازمان نیرو های مسلح

برای بازنشستگان سازمان نیروهای مسلح سامانه جداگانه ای تدارک دیده شده است که با ورود و ثبت نام در آن میتوانید به فیش حقوقی خود دسترسی پیدا کنید. برای دریافت فیش حقوقی سازمان نیرو های مسلح باید به سامانه Saba.esata.ir مراجعه کنید.

برای مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان ابتدا باید کد شناسایی خود را وارد کرده و سپس اقدام به ثبت نام و تعیین نام کاربری و رمز عبور کنید. برای ورود به سامانه فیش حقوقی باید مراحل گفته شده را انجام دهید. ورود به سامانه فیش حقوقی مستلزم داشتن رمز عبور و نام کاربری است.

 
نکات مهم در راه اندازی کسب و کار را حتما مطالعه کنید.

 

نحوه کار و دریافت فیش حقوقی سازمان نیروهای مسلح با سایر ارگان هایی که در بالا به آنها اشاره شد بسیار مشابه بوده و پس از ثبت نام و ورود به سامانه بعنوان کاربر به راحتی میتوانید به بخش فیش حقوقی رفته و آن را دریافت نمایید.

خلاصه مطلب

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از ابزارهای مهم برای بازنشستگان است تا بتوانند به مزایا و تسهیلات خود دسترسی داشته باشند و بهترین استفاده را از آن برای آینده خود بکنند. استفاده بهینه از این فیش نیازمند دقت و محاسبه دقیق است و بهتر است بازنشستگان در این زمینه از منابع آموزشی و راهنمایی‌های مناسب استفاده کنند.

فیش حقوقی بازنشستگان یکی از اسناد مهم در حوزه بازنشستگی در ایران است. هر بازنشسته در هر ماه، فیش حقوقی خود را دریافت می‌کند که شامل مبالغ دریافتی، کسورات و مالیات‌های پرداخت شده است. این فیش به عنوان مدرکی از دریافت حقوق و مزایای بازنشستگی عمل می‌کند. و بازنشستگان می‌توانند با دریافت فیش حقوقی، موجودی حساب خود و جزئیات پرداخت‌ها و کسورات پرداختی خود را بررسی کنند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و فیش حقوقی بازنشستگان

 



:: برچسب‌ها: فیش حقوق بازنشستگان , فیش حقوقی , حقوق بازنشستگان , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

آشنایی با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که بنا بر تغییر اوضاع کاری شرکت نمی توانند فعالیت خود را ادامه دهند، بسیار اهمیت دارد. بعضی مواقع شرکت ها می توانند بدون فعالیت با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی از تعلق گرفتن مالیات جلوگیری نمایند.

این موضوع بر اساس مسائل مالیاتی شرکت بدون فعالیت آن بررسی می‌شود. اما اگر شرکتی بخواهد عدم فعالیت خود را به ارگان‌های مختلف اطلاع رسانی کند، باید شرایطی را رعایت کند. توجه داشته باشید در صورت ورشکستگی شرایط متفاوت است و موضوع باید جور دیگری پیگیری شود. در این مقاله سعی داریم در ارتباط با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت توضیحاتی را ارائه کنیم.

 عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟

برخی مواقع پیش می آید که شرکت جواز کسب و کار دارد، اما پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله ورشکستگی، عدم موفقیت مالی، عدم تحقق اهداف به صورت ناخواسته تعطیل شود. در چنین شرایطی اگر شرکت هیچگونه فعالیت مالی نداشته باشد، با ارائه نامه عدم فعالیت می تواند از پرداخت مالیات اجتناب نماید. علت عدم فعالیت شرکت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام کار مشخصی در یک زمان و گذشتن از آن
  • ثبت شرکت برای دستیابی به امکانات خاص از جمله خدمات مالی
  • عدم توانایی در رسیدن به اهداف تعیین شده
  • اختلاف بین شرکا و ورشکستگی و دلسردی
  •  پیش بینی غیر واقع بینانه از بازار قبل از ثبت نمودن شرکت
  • مشکلات اقتصادی و مالی

در چنین شرایطی صاحبان شرکت باید حتماً با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت آشنا باشند تا به راحتی بتوانند از پرداخت مالیات جلوگیری کنند. در هر کدام از شرایطی که به آن اشاره شد مدیران باید مراتب را به مراجع مالیاتی اطلاع دهند و منتظر اظهار نظر بر روی آن باشند.

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟، کلیک کنید.

عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟ 

 عدم فعالیت شرکت با مسئولیت های محدود چیست؟

همه شرکت ‌ها از جمله شرکت‌ های سهامی عام، سهامی خاص با مسئولیت محدود و تضامنی باید اظهارنامه مالیاتی را به سازمان دارایی و مالیات ارائه دهند. با توجه به روابط شرکت های مسئولیت محدود در بین فعالیت های فعالان اقتصادی به این شرکت ها توجه ویژه خواهد شد. اگر مدیران عامل شرکت با مسئولیت محدود در سال مالی قبل فعالیت اقتصادی نداشته باشند، باید از طریق مراحل خاصی به اداره مالیات اطلاع دهند. در شرایطی که فعالیت شرکت به ثبت رسیده باشد، اما هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، باز هم باید به اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود.

ثبت اتمام فعالیت مجموعه لزوما سلب مسئولیت مالیاتی نخواهد کرد. باید این موضوع به اطلاع کارشناسان مالیاتی برسد و پس از تحقیق در مورد تایید کارشناس عدم فعالیت شرکت دریافت خواهد شد. اما در ادامه لازم است در ارتباط با نحوه اعلام عدم حمایت شرکت توضیحاتی ارائه دهیم.

برای اطلاع از تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی، کلیک کنید.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت

در هنگام اعلام عدم فعالیت شرکت باید به شرایط اعلام عدم فعالیت نیز توجه داشته باشید. درخواست عدم فعالیت شرکت باید به دوره مالی گذشته مربوط باشد. شرکت نمی تواند برای سال مالی که هنوز فرا نرسیده درخواست عدم فعالیت کند.

نامه اتمام فعالیت یک کسب و کار باید در سربرگی رسمی از صاحب آن مجموعه ارائه گردد. چنانچه شرکت در یک سال کاری فعالیت مالی نداشته باشد، می تواند درخواست عدم فعالیت خود را ثبت کند. پس ثبت اظهارنامه مالیاتی عدم پرداخت مالیات، پس از پایان هر سال صاحبان کسب و کار چهار ماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت را با دفاتر قانونی سفید همراه با نامه درخواست به اداره مالیات ارائه دهند تا مشمول جریمه نشوند.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

اگر نماینده قانونی و مدیرعامل شرکت بخواهد عدم فعالیت خود را از طریق نامه به اطلاعات اداره مالیات برساند، باید با مراحل آن آشنا شده باشد. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت شامل مراحل زیر است:

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به دارایی

برای ثبت عدم فعالیت مدیر عامل یک کسب و کار باید ابتدا نامه خود را در زمان مقرر به اداره مالیات ارائه کنید. نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت شامل ارائه مدارک کافی همراه و اثبات این موضوع این شرکت فعالیت مالی نداشته است، خواهد بود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی بارگذاری می‌شود و پس از ارائه مدارک لازم باید بتوانید اثبات کنید که شرکت شما هیچ گونه فعالیتی نداشته است. برای اثبات این موارد نباید هیچ معامله یا تراکنش مالی مربوط به شرکت در بانک ها و دفاتر شرکت های دیگر و خرید و فروش وجود داشته باشد. این موضوع به اداره مالیات و در ارائه درخواست به ممیز های مالی ثبت می شود.

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

 
 استاندارد های حسابداری چیست؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش، کلیک کنید.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی چگونه است؟

چنانچه شرکت شما فعالیتی نداشته باشند، این موضوع باید به ابلاغ اداره تامین اجتماعی نیز برسد. در بررسی حقوق کارکنان و بیمه این موضوع تاثیرگذار است. با ارائه نامه عدم فعالیت شرکت تامین اجتماعی، عدم ارائه حقوق و بیمه اطلاع داده خواهد شد و از جرائم و مشکلات حقوقی پیشگیری می شود. در صورتی که شرکت شما بیمه و دستمزد برای کارکنان واریز کند، این شرکت نشان می‌دهد که فعالیت مالی داشته و نمی تواند عدم فعالیت خود را ثابت کند.

خلاصه مطالب

در ارتباط با نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که می خواهند از عدم تعلق گرفتن مالیات به کسب و کار خود جلوگیری کنند، اشاره کردیم.

برخی از مواقع بسیاری از شرکت ‌ها به دلیل ورشکستگی، اختلاف بین شرکای مالی و اقتصادی و عدم توانایی در رسیدن به اهداف قصد دارند که شرکت خود را تعطیل کنند و عملاً هیچگونه فعالیتی ندارند. در این شرایط باید عدم فعالیت خود را به سازمان دارایی اثبات کنند.

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت و چگونگی اثبات آن به اداره اشاره کنیم. چنانچه در ارتباط با مطالب ارائه شده در این مقاله سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید تا شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

 

برای دانلود پی دی اف مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت

 



:: برچسب‌ها: عدم فعالیت شرکت , نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی یکی از مهمترین دغدغه‌های کارمندانی است که به صورت قراردادی فعالیت می‌کنند. همانگونه که اطلاع دارید امروزه با توجه به شرایط اقتصادی دشوار بسیاری از جوانان جویای کار به دنبال یافتن شغلی هستند که بتوانند به طور دائم در آنجا کار کنند. هر شخصی با مهارت های خود برای تضمین آینده خود دنبال راه حل می باشد.

بسیاری از افراد استخدام در سازمان های دولتی با قرارداد رسمی را نوعی موفقیت می دانند و با امید رسیدن به امنیت شغلی چند ماه با قرارداد موقت مشغول به کار می شوند. از آنجا که تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی یکی از مهمترین مسائلی است که بسیاری از افراد هنگام استخدام مد نظر قرار می دهند، در ادامه لازم است توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنیم.

 آشنایی با قرارداد کاری

???? قرارداد کاری یکی از انواع قراردادها می باشد که براساس قانون کار تعریف مشخصی دارد. در ماده ۷ قانون کار آمده است که قرارداد کار عبارت است از " قرارداد کتبی و شفاهی که براساس آن کارمند در ازای دریافت حق السعی کاری را برای مدت معین از سوی کارفرما انجام می دهد" قرارداد کاری یکسری شرایط دارد و یک سند می باشد که در آن توافقات شغلی بین کارمند و کارفرما تعیین شده است.

???? اولین ویژگی که قرارداد کاری دارد، دو طرفه بودن آن است که طرف قرارداد کارفرما و طرف دیگر آن کارمند می باشد که عهده‌دار کاری هستند. در قرارداد کاری همه دغدغه های کارمند و کارفرما باید مطرح شود؛ از میزان دستمزد تا وضعیت بیمه و تنظیم ساعت کاری و شرح وظایف. در اما در ادامه لازم است با انواع قرارداد کار آشنا شویم.

آشنایی با قرارداد کاری

برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

معرفی انواع قراردادهای کاری

???? قرارداد کاری از مهم ترین مسائلی است که در دنیا مطرح است. بسیاری از افراد مایل به تبدیل قرارداد کار موقت به دائمی هستند. هر کدام از قرارداد بسته به نوع فعالیت دارای ویژگی های خاصی می باشند. از این رو قراردادها به انواع زیر تقسیم می شوند:

✔️ قرارداد کار دائم

???? قرارداد کار دائم که به عنوان قرارداد غیر موقت نیز شناخته می‌شود، قراردادی است که در آن زمان مشخصی برای قرارداد تعیین نشده است. این نوع قرارداد برای کارگران و کارمندان بهترین گزینه است و مزایای کار ثابت را برای افراد به همراه دارد. با افزایش تعداد سال های کاری مزایای کارمندان از جمله بیمه و سنوات افزایش پیدا می‌کند. پس از پایان کار و پس از بازنشستگی نیز امکان استفاده از صندوق تامین اجتماعی برای کارمندان فراهم می باشد.

برای اطلاع از فیش حقوقی بازنشستگان با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

✔️ قرارداد کار موقت

???? یکی دیگر از انواع قراردادهای کاری، قرارداد موقت است که معمولاً به علت ماهیت آن به قرارداد کاری غیر دائم شناخته می شود و در مدت زمان مشخصی نوشته می‌شود. اما در تبصره یک ماده ۷ قانون کار عنوان شده است که حداکثر مدت قرارداد موقت کار برای کارهایی که جنبه غیر مستمر و دائمی دارند. از سوی وزارت کار و ایجاد و به تایید هیئت وزیران می‌رسد. قانون کار وظیفه مشخص کردن حداکثر زمان برای عقد قرارداد کار موقت را بر عهده وزارت کار و رفاه اجتماعی گذاشته است تا مانع قراردادهای شود که به ضرر کارمندان خواهد بود.

✔️ قرارداد کاری معین

???? قرارداد کار معین به قراردادهایی اطلاق می شود که به خاطر انجام یک کار معین بسته می شود. به این صورت که کارفرما یک وسیله را در اختیار کارگران قرار می‌دهد تا در زمان مشخص یک کار را انجام دهند. اگر قرارداد کاری معین یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، کارفرما باید برای هر سال سابقه کار براساس آخرین حقوق، مبلغی به عنوان حقوق ماهیانه به کارمند بپردازد.

 
 برای اطلاع از تعادل بازار چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی چیست؟

???? اگر شما یک نمونه قرارداد را مطالعه نمایید متوجه شوید که در مفاد قرارداد کار در مورد نوع قرارداد کاری که قرار است. کارگر چه کار کند، اینگونه آورده شده است که برای کارهایی که مدت موقتی برای انجام آن ذکر شده و جنبه غیر مستمر دارد از جمله ساختمان سازی و کارهای عمرانی، قراردادهای موقت ثبت می شود. شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائم به این صورت است که مثلاً برای شروع کار یا پایان کار، کارفرما تاریخ را ذکر می کند و براساس آن کارگران یک مدت زمان محدود می توانند به طور رسمی با کارفرما همکاری کنند و پس از اتمام قرارداد این قرارداد باطل می شود و ادامه همکاری با توجه به نظر کارفرما حاصل خواهد شد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

???? کارفرما اگر تمایل به همکاری با کارگر را نداشته باشد و از عملکرد وی راضی نباشد، می‌تواند نامه عدم تمدید قرارداد کار را امضا کند و کارمند باید دنبال شغل دیگری باشد. اما چگونه می توان مراحل تبدیل قرارداد موقت به دائمی را طی کرد؟ در ادامه بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

 شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی چیست؟

 چگونگی تبدیل قرارداد کار موقت به دائمی

???? همه کارمندان و کارگران در اوایل کار می خواهند که بهترین عملکرد را نشان دهند. تا به صورت مستمر و دائمی در مجموعه به مشغول فعالیت باشند و به کار خود ادامه دهند. علت این موضوع هم افزایش جمعیت بیکار کشور و بالا رفتن سن افراد و از دست رفتن سن استخدام رسمی و غیررسمی می باشد که همه افراد تلاش می‌کنند که با تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی آینده شغلی خود را تضمین نمایند.

???? براساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار اگر کار به شکل غیر مستقر باشد و مدت زمان قرارداد موقت چهار سال در نظر گرفته باشد. و کارگر بیش از چهار سال مشغول فعالیت باشد، قرارداد موقت به قرارداد دائمی تبدیل خواهد شد. اگر قرارداد کاری به مدت پنج سال با کارگر منعقد شود. و این قرارداد به مدت چهار سال متوالی پابرجا باشد و کارگر مانند سابق به فعالیت خود ادامه دهد و برای سال پنجم نیز قرارداد کار تمدید شود، این قرارداد جنبه دائمی پیدا می‌کند. در این شرایط تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی صورت می‌گیرد. در واقع از طریق این نوع قرارداد می توان فهمید که این قرارداد دیگر موقت نیست.

برای آشنایی با مالیات های گمرکی و انواع آن + {لیست نرخ های 1401} با ما همراه باشید.

خلاصه مطالب

تبدیل کردن قرارداد موقت به دائمی از مهمترین دغدغه‌های کارمندان و کارگران در طول دوران کار می باشد. برای تبدیل قرارداد موقت به دائمی کارمند یا کارگر باید حداقل چهار سال متوالی در یک شرکت یا کارگاه مشغول به فعالیت شود. و پس از ورود به سال پنجم به طور خودکار به استخدام رسمی آن مجموعه در می آید.

انواع قراردادها شامل قرارداد موقت، قرارداد دائم و قرارداد معین می باشد که در این مقاله به همه این موارد اشاره کردیم. تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی دارای یکسری مراحل می باشد که آنها را بررسی کردیم. چنانچه شما در ارتباط با مطالب مقاله این نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید. تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تبدیل قرارداد کاری موقت به دائمی

 



:: برچسب‌ها: قراردادی , ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تعادل بازار چیست؟ تعادل عرضه و تقاضا چیست؟ ویژگی های تعادل بازار چیستند؟ سوالاتی که حول محور تعادل بازار مطرح میشوند بازه ای فراتر از اینها است. اما دانستن مفاهیم این اصطلاح برای تمام علاقه مندان به حوزه های بازرگانی و تجاری واجب است.

تعادل بازار یا Market Equilibrium به حالت خاصی از بازار گفته میشود که در آن بنا به هر دلیلی عرضه یک کالا یا خدمات با تقاضای آن برابر باشد. مسلما این تعریف یک تعریف کلی است و اصل تاثیرات این حالت بر بازار است. در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده با این مفاهیم و تعاریف دقیق آنها آشنا میشویم.

عرضه و تقاضا یعنی چه؟

قبل از آغاز تعریف دقیق این مفهوم نیاز است با تعریف دقیق عرضه و تقاضا آشنا باشید. قانون عرضه و تقاضا یکی از اساسی ترین قوانین اقتصاد است که بسیاری از نظریات اقتصادی امروزی بر پایه آن است.

 

عرضه و تقاضا یعنی چه؟

 

این قانون میگوید در اقتصاد خرد عرضه یا تولید و انباشت یک کالا یا فراگیری یک خدمت رابطه بالعکس با تمایل جامعه نسبت خرید یا دریافت یک خدمت میکند و عملا روی قیمت آن کالا یا خدمت تاثیر مستقیم میگزارد. افزایش یا کاهش قیمت یک کالا یا خدمات از سمت مصرف کننده و میزان تولید از جانب تولید کننده یا عرضه کننده با قانون عرضه و تقاضا ارتباط دارد.

با یک مثال درک این مقوله کمی آسان تر خواهد بود. وقتی عرضه کالایی افزایش میابد به علت همین وفور کالا و اشباع شدن بازار از آن تمایل جامعه برای خرید آن کالا کم میشود و اصطلاحا تقاضا برای آن کم میشود. اما از طرف دیگر اگر تولید و عرضه یک کالا محدود شود تقاضای آن محصول زیاد خواهد شد. همین مساله موجب میشود بحث قیمت کالا به میان آمده و کم و زیاد شدن قیمت این موضوع را کنترل کند.

 
تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

منظور از تعادل بازار

به حالت خاصی از شرایط اقتصاد گفته میشود که در آن عرضه و تقاضای یک بازار در حالت برابر قرار گرفته باشد. در این حالت نه کالایی مازاد می ماند و نه آن کالا با کمبود رو به رو میشود.

در واقع تولید کننده همان مقداری را تولید میکند که متقاضیان نیاز دارند. یک نمودار را فرض کنید که یک محور آن قیمت و یک محور آن مقدار باشد. در این نمودار x و y یک منحنی مربوط به تقاضا و یک منحنی مربوط به عرضه خواهد بود. به نقطه برخورد منحنی عرضه و منحنی تقاضا تعادل بازار میگویند.

 

نمودار عرضه و تقاضا و تعادل بازار

 

در این حالت بخاطر وجود این تعادل در عرضه و تقاضا قیمت ثابت میماند. حالتی را تصور کنید که کالایی به علت فراوانی عرضه اش افت قیمت پیدا میکند و همین پایین بودن قیمتش باعث افزایش تقاضا آن کالا شده است و این در حالی است که کمبود کالا مجددا باعث افزایش قیمت . کاهش تقاضا میشود. وقتی این سیکل در یک بازه کوچک اتفاق بیافتد و نوسانات آن محسوس نباشد بازار در تعادل است.

در حالت تعادل بازار فروشندگان به آسانی تمام کالای خود را میفروشند و خریداران با رضایت کالای مورد نیاز خود را می خرند.

دلایل اصلی تعادل بازار

همانطور که در بالا به سوال تعادل بازار چیست؟ پاسخ داده شد حال باید دلایلی که این حالت پیش می آید را هم بررسی کنیم.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

بطور کلی تعادل بازار در سه حالت زیر یا ترکیبی از آنها به وقوع میپیوندد که در زیر به آنها اشازه شده است:

  • ✅ قیمت فروش محصول یا خدمات طوری تعریف شده باشد که با قیمت آن محصول در تلاقی محور عرضه و تقاضا یعنی نقطه تعادل یکی باشد.
  • مقدار عرضه و تقاضا محصول یا خدمات بطور طبیعی با مقدار عرضه و تقاضا برابر و در نقطه تلاقی آن در محور مذکور قرار گرفته باشد.
  • ✅ مقدار کالای تولید شده توسط تولیدی برابر با مقدار نیاز مشتری باشد. (که همان تعریف اصلی تعادل بازار نیز هست.)

پس از دانستن دلایل و تعریف تعادل بازار بد نیست بدانید تعادل بازار در 2 دسته بندی قرار میگیرد که به آنها میپردازیم.

 
 برای مطالعه مقاله نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت کلیک کنید.

تعادل جزئی بازار

در این حالت تعادل محدود به یک واحد تولیدی میشود. به این معنا که مفهوم تعادل بازار را محدود به یک کالا و یا حتی تولید خاصی از یک کالا میکنیم و در اینصورت به بررسی وجود تعادل در بازار آن کالای مشخص میپردازیم. برای مثال وقتی در اقتصاد یک جامعه فرضا میزان عرضه آهن آلات و میزان تقاضای آن برابر شده و باعث ثبات در قیمت آن کالا میشود میگویم آهن آلات در تعادل جزئی قرار دارد.

 

تعادل جزئی بازار

 

پدید آمدن تعادل جزئی در یکی از بازار های یک جامعه نوید پدید آمدن تعادل عمومی را میدهد و نشان از ثبات نسبی بازار های جامعه دارد.

تعادل عمومی بازار

برخلاف تعادل جزئی که دامنه دید آن صرفا روی بخشی از اقتصاد متمرکز است، این نوع تعادل کلیت اقتصاد یک جامعه را در نظر میگیرد. همانطور که واضح است تعادل عمومی حاصل پدید آمدن تعادل جزئی در تمامی بخش های یک نظام اقتصادی است.

 

تعادل عمومی بازار

 

میتوان گفت تعادل عمومی بیشتر ارتباط بین اجزای یک اقتصاد کل را در نظر میگیرد در صورتی که تعادل جزئی مربوط به اقتصاد خرد است. این تعادل به افتخار نام اقتصاددانی که اولین بار آن را مطرح کرد تعادل والراس نیز شناخته میشود.

برای اطلاع از نحوه نکات حسابداری با اکسل با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

عوامل موثر در تعادل بازار

با دانستن مطالب فوق میتوان پاسخ داد که تعادل بازار چیست؟ اما اینکه چه چیز هایی بر آن موثر است شما را برای درک بهتر کاربرد تعادل پایدار در بازار آماده میکند.

✅ همانطور که در بالا اشاره شد عرضه مازاد و تقاضای مازاد مهمترین عوامل تاثیر گذار هستند چرا که هر دو روی منحنی های خود تغییر ایجاد کرده و موجب تغییر نقطه تلاقیشان با هم میشوند.

✅ تغییرات در عرضه و تقاضا هم یکی دیگر از همین عوامل است. برای مثال زمانی را فرض کنید که یک مدل جدید تلفن همراه عرضه میشود و تعادل بازار موبایل را بر هم میزند. مثال دیگر زمانی است که چیزی در جامعه اصطلاحا ترند (محبوب) میشوند.

رقابت در بازار هم از آنجایی که باعث بوجود آمدن قیمت های رقابتی میشود باعث بر هم خوردن ثبات و تعادل بوجود آمده میشود. جدا از این موارد عوامل زیادی همچون سیاست های داخلی و خارجی یک کشور، بلایای طبیعی، تغییرات فصلی (مثلا در فروش بستنی یا کاپشن!) و... از آنجایی که مستقیما با عرضه و تقاضا در ارتباط قرار میگیرند پس روی تعادل بازار نیز موثر خواهند بود.

خلاصه مطلب

تعادل در بازار زمانی اتفاق می افتد که عرضه و تقاضای یک کالا در یک جامعه دقیقا برابر باشند. در این حالت هر فروشنده ای میتواند فروش ایده آلی به اندازه کالای موجودش داشته باشد و خریدار با رضایت کامل جنس مورد نظر خود را به میزان کافی و با قیمت مناسب می یابد. از مهمترین اتفاقات در هنگام ایجاد تعادل عمومی ثبات قیمت است.

در مطلب فوق پاسخ کاملی به سوال تعادل بازار چیست؟ داده شد که امید است شما را در پیدا کردن مسیر رسیدن به این تعادل و در نتیجه موفقیت در بازار رقابتی یاری کند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تعادل بازار چیست؟ 

 



:: برچسب‌ها: تعادل در بازار , تعادل بازار , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

فعالان بازار اقتصادی بسیار علاقمند هستند که بدانند مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ ممکن است این مفهوم خیلی ساده به نظر بیاید، اما عرضه و تقاضا یک تئوری در علم اقتصاد می باشد که میزان تغییرات قیمت در بازار رقابتی را بیان می کند.

قانون عرضه و تقاضا رکن اصلی تشکیل دهنده تئوری های اقتصادی است و نشان دهنده رابطه میان قیمت کالا و خدمات و تمایل افراد برای خرید و فروش آن می باشد. از آنجا که اطلاع از اینکه مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ بسیار اهمیت دارد، در ادامه این مقاله از طلوع پدیده توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما در طلوع پدیده باشید.

✔️ آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

???? تقاضا به محصولات و خدماتی اطلاع می شود که برای خریداران مطلوب می باشد. در واقع مقدار تقاضا مقدار خدمات محصولی است که مردم تمایل به خرید آن با یک قیمت مشخص را دارند. عرضه نیز به مقدار محصول یا خدمتی اطلاق می شود که تولیدکننده مایل به تامین آن با قیمت مشخص می باشد. در حقیقت عرضه نشان دهنده مقدار آورده به بازار است. اما آیا با قانون عرضه و تقاضا آشنایی دارید؟ در ادامه توضیحاتی در مورد قانون عرضه و تقاضا در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

 برای اطلاع از تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ ما در طلوع پدیده همره باشید.

✔️ معرفی قانون عرضه و تقاضا

???? رابطه ای که میان قانون قیمت و مقدار تقاضا اشاره دارد، به عنوان رابطه تقاضا شناخته می شود و ارتباط میان قیمت و مقدار محصول و یا خدمت عرضه شده به بازار رابطه عرضه اطلاق می‌شود. قیمت هر محصول یا خدمات بازتابی از عرضه و تقاضای آن می باشد. در ادامه لازم است در ارتباط با قانون تقاضا و عرضه صحبت کنیم.

قانون تقاضا

???? قانون تقاضا در واقع نشان دهنده این است که در صورت برابر بودن همه عوامل هرچه قیمت یک کالا افزایش یافت، متقاضیان کالا کاهش پیدا کند. مقدار کالایی که خریداران با قیمت بالا خواهند داشت، کمتر است، چرا که با بالا رفتن قیمت یک کالا، هزینه فرصت خرید آن نیز افزایش خواهد یافت که مردم به طور طبیعی از خرید چشم پوشی می نمایند. این کار به طور طبیعی باعث می شد خریداران از خرید محصولی که آنها آنها را مجبور می کند تا از مصرف محصولات دیگری که عرضه بالاتری دارند، اجتناب کنند. رابطه میزان قیمت با میزان تقاضا به این صورت است که هر چقدر قیمت بالا رود، میزان تقاضا کمتر و هرچه قیمت پایین تر باشد. میزان تقاضا بیشتر می باشد.

عوامل موثر بر عرضه و تقاضا

عوامل موثر بر تقاضا چیست؟

???? بر تقاضا یک محصول عواملی مانند کیفیت و هزینه آن تاثیرگذار است. تعداد محصولات جایگزین در دسترس، تغییرات در قیمت و میزان تبلیغات نیز بر میزان تقاضا تاثیرگذار خواهند بود.

قانون عرضه

???? قانون عرضه مانند قانون تقاضا نمایانگر مقدار مقادیری می باشد که با قیمت مشخص به فروش می‌رسند. اما بر خلاف قانون تقاضا، رابطه عرضه رو به بالا خواهد بود. در واقع هرچقدر قیمت بالاتر برود، مقدار عرضه آن بیشتر خواهد شد. تولید کنندگان در قیمت بالا عرضه را بیشتر خواهند کرد، چراکه فروش تعداد زیادی محصول در قیمت بالا درآمد آنها را افزایش خواهد داد.

عوامل موثر بر عرضه

???? در دنیای کسب و کار و بازار اقتصادی، عرضه به وسیله عوامل و شاخص های بسیار زیادی تعیین می ‌شود. فاکتورهایی چون ظرفیت تولید، مواد اولیه، هزینه تولید مثل حقوق نیروی کار و تعداد رقبا می توانند به شکل مستقیم بر روی میزان تولید و عرضه آن کسب و کار اثر داشته باشند.

???? عوامل دیگر از جمله در دسترس بودن مواد اولیه، قابل اتکا بودن زنجیره عرضه و حتی آب و هوا می ‌توانند به طور غیر مستقیم بر روی عرضه یک محصول یا خدمت تاثیر بگذارند.

 
نکات حسابداری با اکسل چیست؟ با ما در طلوع پدیده همره باشید.

✔️ رابطه عرضه و تقاضا چیست؟

???? رابطه عرضه برخلاف رابطه تقاضا عنصری از زمان محسوب می‌شود. در واقع در عرضه زمان بسیار حائز اهمیت است، چراکه تامین کنندگان باید هرچه سریعتر به تغییر در عرضه یا قیمت آن واکنش نشان دهند، اما نه به صورت همیشگی. این موضوع مهم است که آیا تغییر قیمت در نتیجه تغییر در تقاضا موقت یا دائم می باشد.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

???? اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، می توانیم به محصولاتی مانند کاپشن اشاره کنیم. مثلاً به دلیل شدت برف در زمستان، بازار شاهد افزایش تقاضا و قیمت برای کاپشن می باشد. تامین کنندگان خیلی ساده با سرعت دادن به زمان و استفاده از تجهیزات، پاسخگوی تقاضای مردم خواهند بود. اما اگر این بارش در نتیجه تغییرات آب و هوا باشد، مردم برای کل سال نیاز به کاپشن ندارند، در نتیجه انتظار می‌رود که تغییر در تقاضا و قیمت طولانی مدت شود. در نتیجه تامین کنندگان باید زیرساخت‌های خود را برای برآورد کردن این تقاضای طولانی تغییر دهند.

رابطه عرضه و تقاضا چیست؟

✔️ آیا عرضه و تقاضا تنها بر روی قیمت اثرگذار است؟

???? قانون عرضه و تقاضا نه تنها بر روی قیمت بلکه بر روی سایر فعالیت‌های اقتصادی نیز اثرگذار می باشد. مثلا زمانی که بیکاری بالا باشد و تعداد زیاد نیروی کار وجود داشته باشد، صاحبان کسب و کار مایل به کاهش حقوق هستند. اما وقتی نرخ بیکاری پایین باشد، نیروی کار کم است و در نتیجه برای جذب نیرو، کارفرما افزایش حقوق خواهد داد. در دنیای سرمایه گذاری بورس، عرضه و تقاضا می تواند تعیین کننده قیمت یک سهام در بازار باشد.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ پاسخ دهیم. تقاضا یکی از اساسی ترین مفاهیم در تئوری های اقتصادی می باشد و آشنایی با آن بسیار اهمیت دارد. تقاضا به مقدار محصول یا خدماتی اطلاق می گردد که برای خریداران مطلوب باشد و عرضه به خدماتی گفته می ‌شود که تولید کننده تمایل به ارسال آن با قیمت مشخصی باشد. در این مطلب سعی کردیم قانون عرضه و تقاضا را به صورت کامل بررسی کنیم. چنانچه شما در ارتباط با این موضوع که مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟ نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، کافیست با ما در ارتباط بمایند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و  مفهوم عرضه و تقاضا چیست؟

 



:: برچسب‌ها: عرضه و تقاضا , مفهوم عرضه و تقاضا , عرضه , تقاضا , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

در این مقاله قصد داریم به نکات حسابداری با اکسل و کاربرد اکسل در حسابداری پرداخته و ترفند های ریز و درشتی از این نرم افزار دوست داشتنی را برای علاقه مندان به حسابداری با اکسل ارائه دهیم.

Excel یکی از نرم افزار های زیر مجموعه برند Microsoft Office  میباشد که در سال 1985 برای سیستم عامل های ابتدایی مکینتاش انتشار یافت و شروع یک ماجراجویی جذاب برای علاقه مندان به حوزه های حسابداری، ریاضیات، آمار و... شد.

نکات استفاده از این نرم افزار شامل برخی ترفند ها، کلید های میانبر اکسل و استفاده از برخی دستورات در این نرم افزار است که در ادامه این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به آن پرداخته میشود.

امکانات اکسل برای حسابداری

قطعا همراهانی که با اکسل آشنایی دارند بسیاری از قابلیت های آن را میدانند اما قبل از رسیدن به بخش ترفند ها بد نیست مروری بر امکانات این نرم افزار داشته باشیم. گستردگی امکانات این نرم افزار گاهی باعث میشود کاری که به سادگی در آن قابل انجام است را با روش های پیچیده انجام دهیم.

  • امکان تهیه چندین صفحه sheet مختلف در یک فایل اکسل برای جلوگیری از پراکنده شدن داد های مرتبط با هم.
  • تفکیک و تدوین صورت های انبارداری مرتبط با حسابداری یک مجموعه
  • استفاده از تابع های ساده یا پیچیده بدون داشتن دانش کد نویسی و فقط با استفاده از فرمول های آماده
  • امکان به دست آوردن انواع گراف ها و تحلیل های آماری به ساده ترین شکل ممکن و بیشترین دقت
  • عدم وجود هیچگونه محدودیت در تعداد ستون ها و ردیف ها و ویرایش آنها
  • وارد کردن مجموعه عظیمی از داده های خارجی و یا خروجی گرفتن از کل مقادیر یک صفحه (import / export )

 

امکانات اکسل برای حسابداری

این تنها بخش کوچکی از امکانات ساده نرم افزار اکسل بود. شما در این نرم افزار به سادگی میتوانید سیستم حسابداری خود را تدوین و تنظیم کنید طوری که در آن با تغییر یک متغیر زنجیره ای از تغیرات و اعمال فرمول های ساده و پیچیده در کل Sheet اعمال شود.

 

برای اطلاع از اینکه تفاوت مخارج سرمایه ای و مخارج جاری چیست؟ ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

ترفند ها و نکات حسابداری با اکسل

در این بخش از مقاله به بررسی بعضی از نکات اصلی و فرعی اکسل میپردازیم که دانستنشان برای حسابداران واجب است و کار را تا حد زیادی برای آن ها آسان میکند.

ابتدا لازم است توابع اصلی نرم افزار اکسل را بشناسید. پس از دریافت این توابع و دستورات مهم اکسل برخی ترفند های آن را که در حسابداری به شما کمک میکند مرور کرده و پس از آن میانبر های پرکاربرد نرم افزار اکسل را فرا خواهیم گرفت.

توابع پر کاربرد اکسل برای حسابداران

توابع و فرمول های بسیار زیادی در نرم افزار اکسل تعریف شده اند. اما برخی از آنها از بقیه مهم تر و پایه ای تر هستند. از پرکاربرد ترین توابع میتوان به توابع زیر اشاره کرد.

 

توابع پر کاربرد اکسل برای حسابداران

 

تابع SUM: این تابع داده های دو الی بی نهایت از سلول ها را با یکدیگر جمع کرده و در سلول مورد انتخاب شما نمایش میدهد.

تابع AVERAGE: این تابع همانطور که از نامش پیداست برای معدل گیری استفاده میشود و در واقع میانگین سلول های انتخاب شده شما را نمایش میدهد.

تابع COUNT: وظیفه این تابع شمارش مقادیر عددی بازه انتخابی شما است.

تابع CEILING: این تابع هنگام گرد کردن اعداد به بالا به کار می آید. در واقع با استفاده از این تابع عدد مورد نظر را به نزدیک ترین مضرب بزرگتر مورد نظر تغییر میدهیم.

تابع FLOOR: دقیقا مانند تابع CEILING عمل میکند با این تفاوت که اعداد را به مضرب کوچکتر گرد میکند.

تابع IF: این تابع زمانی که میخواهید برای جوابی شرط گذاری کنید به کار می آید.

توابع و توضیحات مفصل مربوط به هریک از آنها از گنجایش این مقاله خارج است اما همینکه برخی از آنها را بشناسید شما را در درک بهتر این نرم افزار کمک میکند.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات پزشکان در سال 1402، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

مهم ترین میانبر های اکسل برای حسابداری

تعداد میانبر های کاربردی اکسل نیز بسیار حجم بالایی دارد. اما برخی از مهم ترین میانبر های این نرم افزار در زیر آمده است.

Ctrl + Z: وضعیت حال حاضر را به قبل از انجام آخرین عملیات برمیگرداند. (Undo)

Ctrl + S: در اکثر نرم افزار ها این میانبر وظیفه ذخیره سازی را بر عهده دارد. (save)

Shift + Space: با این میانبر تمام سطری که در حال حاضر یک سلولش را انتخاب کرده اید را انتخاب میکنید.

Ctrl + Home: انتخاب اولین سلول این صفحه.

Ctrl + End: انتخاب آخرین سلول این صفحه.

Ctrl + D: با زدن این میانبر هر فرمولی که در خانه انتخابی شما باشد. بر روی تمام سلول های پایینتر از آن اعمال میشود.

و در آخر یکی از پر کاربرد ترین ها کلید F4 است که آخرین دستوری که داده اید را مجددا تکرار میکند.

 

ترفند های نرم افزار اکسل برای حسابداری

یکی از کاربردهای اکسل برای حسابداری ترفندهای آن است که دانستنشان در صرف زمان و انرژی شما صرفه جویی میکند. یکی از ساده ترین و پر کاربرد ترین این ترفند ها استفاده از کلید Shift است.

 

ترفند های نرم افزار اکسل برای حسابداری

 

  1. شما با نگه داشتن کلید Shift میتوانید سطر یا ستون انتخابی خود را در محور مربوط به خودش جا به جا کنید.
  2. اگر روی سلول انتخابی دکمه F2 را بزنید و علامت =e را نوشته و تعداد دلخواهی عدد 0 بزنید این تعداد صفر بطور اتوماتیک این تعداد صفر روی مقادیر شما اعمال میشود.
  3. برای کپی و پیست سریع شما با گزینه AutoFill میتوانید بجای انجام این فرایند به طور دستی اتوماتیک این عمل را انجام دهید.
  4. شما میتوانید در بخش DATA گزینه Remove Dublicates را انتخاب کرده تا تمام مقادیر تکراری از بین بروند.
  5. هنگام نوشتن یک متن بلند در یک سلول کلید Alt + Enter را بزنید تا در همان سلول وارد سطر بعدی شوید.

این ترفند ها تنها بخش کوچکی از قابلیت ها و نکات حسابداری با اکسل هستند.

برای اطلاع از تعادل بازار چیست؟، بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

نرم افزار اکسل یکی از ابزار های بسیار مفید در حسابداری است. عزیزانی که قصد دارند حسابداری کسب و کار خود را با نرم افزار اکسل انجام دهند باید قابلیت های این نرم افزار را به خوبی بشناسند تا از اکسل بهترین بهره را ببرند.

در مقاله فوق تنها بخشی از ترفند ها و نکات حسابداری با اکسل برای شما آورده شده است که برای درک عمیقتر آنها پیشنهاد میشود از خود آموز خود شرکت Microsoft که در قالب help در آن گنجانده شده استفاده کنید یا در صورت نیاز از کتاب ها و منابع ترجمه شده فارسی آموزش آن بهره ببرید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نکات حسابداری با اکسل

 



:: برچسب‌ها: حسابداری در اکسل , اکسل در حسابداری , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نحوه محاسبه مالیات پزشکان برای تمامی عزیزانی که در این مهم مشغول فعالیت هستند امری مهم و قابل مباحثه است. از آنجایی که تعداد پزشکان جامعه با توجه به فراگیر شدن دانشگاه ها و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها روند صعودی دارد، مالیاتی که دولت از این قشر کسب میکند نیز پر اهمیت است.

درآمد پزشکان بطور متوسط چیزی ورای عایدی حاصل از بسیاری رشته ها و کسب و کار های دیگر است و از طرفی عدم شفافیت و نا معلوم بودن مقدار دقیق درآمد این عزیزان کار را برای سازمان امور مالیات کمی دشوار میکند.

از این رو در این مقاله بطور کامل نحوه محاسبه مالیات پزشکان و همچنین تعاریف این مالیات را مورد بحث قرار میدهیم تا از بروز هرگونه مشکلی در ارتباط با پرداخت آن جلوگیری به عمل آید.

✔️مالیات پزشکان چیست؟

تمامی افراد جامعه بدون در نظر گرفتن میزان درآمد، طبقه اجتماعی، میزان تحصیل و... که به هر طریقی در کشور کسب درآمد میکنند ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان مالیات بر درآمد هستند.

مالیات پزشکان چیست؟

 

مالیات پزشکان یا در تعبیر درست تر مالیات بر درآمد پزشکان از دسته مالیات های مستقیم است. به این معنا که اداره مالیات مستقیما بر حسب دارایی و عایدی شخص در طول سال مالیاتی درصدی را جهت انجام پروژه های آبادسازی و عمرانی و همینطور اهدافی مانند تامین بودجه تعیین میکند و طبق آن فرد از لحاظ قانونی موظف می شود که پرداخت مالیات خود را بدون تاخیر پرداخت کند.

در ادامه مطلب به بررسی چگونگی نحوه محاسبه مالیات پزشکان پرداخته خواهد شد و با جزئیات این طرح آشنا خواهیم شد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

✔️آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

قبل از ورود به بحث نحوه محاسبه مالیات پزشکان باید بدانید که از سازمان امور مالیاتی کشور پزشکان در دو دسته بندی قرار میگیرند.

دسته اول مالیات مطب پزشکان، آن دسته از پزشکانی هستند که بطور شخصی و آزاد در مطب مشغول کسب درآمد و خدمت رسانی هستند. 

دسته دوم که شامل پزشکانی است که در مراکز درمانی مانند بیمارستان به عنوان همکار یا استخدام مشغول فعالیت هستند.

آموزش نحوه محاسبه مالیات پزشکان

 

همانطور که انتظار میرود نحوه تعیین میزان مالیات پزشکان این دو دسته با یکدیگر متفاوت است. لازم به ذکر است تعیین مبلغ مالیات پزشکان بدون در نظر گرفتن مدرک پزشک از لحاظ میزان تخصص و همچنین سابقه کار طبابت آن شخص لحاظ میشود و تنها عنصری که در مبلغ مالیات اثر گزار است صرفا درآمد پزشک میباشد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا، کلیک کنید.

 

✔️نحوه محاسبه مالیات پزشکان آزاد

مالیات پزشکانی که بصورت آزاد و در مطب کار میکنند یا در تعریف صحیح تر استخدام یا همکار رسمی هیچ مرکز درمانی خاصی نیستند باید سالانه مبلغی از درآمد خود را بعنوان مالیات بپردازند. جدول زیر با جزئیات به این موضوع اشاره میکند.

ردیف میزان دریافتی ماهانه نسبت به مازاد درصد پرداختی مالیات
1 تا 5.600.000 تومان --- 0% (معاف از مالیات)
2 از 5.600.000 تا 15.000.000 تومان 5.600.000 تومان 10%
3 از 15.000.000 تا 25.000.000 تومان 15.000.000 تومان 15%
4 از 25.000.000 تا 35.000.000 تومان 25.000.000 تومان 20%
5 از 35.000.000 تومان به بالا 35.000.000 تومان 30%

 

با ذکر یک مثال جدول فوق را توضیح میدهیم. پزشکی را فرض کنید که میزان دریافتی اش ماهانه 20.000.000 تومان باشد. پس برای محاسبه مالیات آن باید به ردیف 3 جدول توجه کرد. همانطور که در جدول آمده، بر نسبت مازاد بر 15.000.000 تومان باید درصد پرداختی را محاسبه کنیم. در اینجا 15 میلیون تومان از 20 میلیون تومان کل دریافتی شخص کم شده که عدد 5 میلیون تومان است و در ادامه 15 درصد این 5 میلیون تومان را باید بعنوان مالیات پرداخت کنیم. رقمی تقریبا برابر 750.000 تومان.

دقت داشته باشید که پزشکانی که زیر 5.600.000 تومان درآمد ماهانه داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

✔️نحوه محاسبه مالیات پزشکان همکار یا استخدام مراکز درمانی

بخش اعظمی از جامعه پزشکان کشور مشغول کار در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، خانه های سلامت و ... هستند. مالیات بر درآمد پزشکان شامل این عزیزان نیز میشود. اگر شما هم قصد دارید در ارتباط با میزان پرداختی مالیات پزشکان مطلع باشید، جدول زیر را مرور کنید.

ردیف حقوق دریافتی ماهانه پزشک درصد پرداختی بعنوان مالیات
1 تا 50.000.000 تومان 15%
2 نسبت به مازاد 50.000.000 تومان تا سقف 100.000.000 تومان 20%
3 مازاد از 100.000.000 تومان 25%

همانطور که مشاهده فرمودید نحوه محاسبه مالیات پزشکان در هر دو نوع دسته بندی پزشکان مشابه به هم است اما ارقام و درصدهای مالیاتی آنها با هم تفاوت اساسی دارد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

باید بدانید پزشکان این دسته بندی حتی با حداقل حقوق دریافتی نیز معاف از پرداخت مالیات نمیشوند.

 

✔️مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

علاوه بر دسته بندی های فوق مبنی بر تفاوت های پزشکانی که در مطب کار میکنند و پزشکانی که در بیمارستان مشغول اند، افرادی هستند که علاوه بر حضور خود در مطب ها یا بیمارستان ها، با یک مرکز درمانی دیگر قراردادی مشارکتی یا غیر مشارکتی دارند. کسب درآمد از این شیوه نیز ملزم به پرداخت مالیات پزشکان است.

 

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

 

فرض کنید پزشکی که در مطب خود مشغول است با بیمارستانی قراردادی دارد که طبق آن عمل های جراحی اش را آنجا انجام دهد. این فرد علاوه بر مبلغ مالیات بر درآمد پزشکان آزاد شامل مالیات تکلیفی پزشکان نیز میشوند.

در این حالت بیمارستان یا مرکز درمانی قبل از واریز وجه حق الزحمه پزشک باید 10% از آن را نزد خود بابت مالیات نگه داشته و در پایان سال مالیاتی ضمن قید کردن آن در اظهارنامه، اقدام به پرداخت آن را نیز بنماید.

 

✔️نحوه پرداخت مالیات پزشکان

برای جلوگیری از جریمه شدن، نیاز است تا پایان سال مالیاتی مدارک و اظهارنامه خود را ارائه داد. پزشکان نیز از این قانون مستثنی نیستند. پایان سال مالیاتی عموما تا پایان خرداد ماه اعلام میشود و ارائه اظهارنامه تا آن زمان الزامیست.

مدارک مورد نیاز برای احراز میزان درآمد از طریق دستگاه های POS صورت میگیرد. برای پرداخت بدهی مالیاتی خود نیز میتوانید از سامانه مالیات پزشکان به نشانی withholding.tax.gov.ir استفاده کنید.

خلاصه مطلب

در این مطلب تلاش نمودیم تا برای پزشکان محترم یا علاقه مندان به اینگونه مباحث، نحوه محاسبه مالیات پزشکان را زیر ذره بین ببریم. همانطور که اشاره شد بسته به میزان حقوق یا درآمد ماهانه، مالیات این عزیزان محاسبه میشود و تقریبا میتوان گفت به جز دریافتی آنها معیار دیگری برای تشخیص میزان مالیات ارائه نشده است.

اگر پزشک خارج از دو حالت گفته شده در بیمارستان یا مرکز درمانی دیگری به طور قرارداد همکاری نیز طبابت کند موظف است 10% از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کند.

لازم به ذکر است پزشکان نیز مانند سایر اغشار جامعه تا پایان سال مالیاتی فرصت دارند اظهارنامه خود را ارائه دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات پزشکان 

 



:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد پزشکان , مالیات پزشکان , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

مالیات های گمرکی و انواع آن از جنس پرداختی مالیاتی غیر مستقیم می باشند که همه عزیزانی که به هر دلیلی جهت ترخیص کالا به گمرک مراجعه کرده اند ملزم به پرداخت آن هستند.

در تعریف کلی مالیات هزینه ای است که دولت جهت رفع نیاز های بودجه سال جاری و همچنین انجام پروژه های آبادسازی و عمرانی از همه ی کسانی که به نحوی با سیستم اقتصادی کشور به صورت خرد یا کلان در ارتباط هستند دریافت میکند. در مقاله امروز به بحث در ارتباط با مالیات گمرکی می پردازیم و تلاش کرده ایم به همه سوال های شما در راستای درک بهتر مالیات های گمرکی و انواع آن پاسخ جامع دهیم. 

مالیات گمرکی چیست؟

مالیات گمرکی یکی از انواع مالیات های غیر مستقیم میباشد. شخص پرداخت کننده هزینه مالیات های غیر مستقیم عموما شخص مشخصی نمی باشد. این از جهتی بدین معناست که کالا یا خدماتی که بابت آن مالیات پرداخت می شود قابلیت انتقال به غیر را به ساده ترین نحو ممکن دارند.

برای مثال پرداخت کننده هزینه مالیات گمرکی واردات یک شیشه مربا میتواند هر کسی باشد و به سادگی قابل انتقال به غیر است. در بسیاری از مواقع حتی فرد اطلاع دقیق ندارد که پرداخت کننده هزینه مالیات آن جنس است. (مانند مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات که آن هم مالیات غیر مستقیم است)

 

مالیات گمرکی چیست؟ 

 

حال مالیات گمرکی از همین دسته غیر مستقیم است و به مالیاتی گفته میشود که شخص معمولا در هنگام ترخیص جنس خود از گمرک ملزم به پرداخت آن است. نکته جالب اینکه تفاوتی نمی کند شما بابت کالایی که در گمرک دارید پول پرداخته باشید یا آن کالا هدیه است و شما پولی بابت آن نداده اید، به هر حال شخص صاحب آن کالا یا فرد ترخیص کننده آن باید هزینه واردات گمرکی را پرداخت کنند.

برای اطلاع از پیگیری سود سهام عدالت با کد ملی، بر روی لینک کلیک کنید.

انواع مالیات گمرکی

پس از تعریف مالیات های گمرکی، بد نیست از انواع این مالیات نیز بدانید. بطور کلی 4 نوع مالیات گمرکی وجود دارد که در زیر ارائه شده است. پس از نام بردن از این چهار دسته به بررسی هر کدام می پردازیم. لازم به ذکر است پس از بررسی و آموزش نحوه محاسبه هر کدام از انواع مالیات گمرکی، در ارتباط با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده گمرکی نیز بخشی در نظر گرفته شده است.

مالیات بر حقوق گمرکی سود بازرگانی
حق الثبت سفارش کالا عوارض اتومبیل وارداتی

منطق سیاست گذاری اجرای این نوع مالیات جلوگیری از تورم و کالای قاچاق، پیشگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری و در نهایت حمایت از تولید ملی است.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

مالیات بر حقوق گمرک

یکی از انواع مالیات های گمرکی است که با نام مالیات واردات هم شناخته میشود. طبق قانون همه ی کسانی که کالایی در گمرک دارند جهت ترخیص آن موظفند هزینه ای تحت عنوان مالیات بر حقوق گمرک پرداخت کنند. در صورت عدم پرداخت این مالیات امکان ترخیص کالای شما تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

سازمان امور مالیات کشور در قانونی که در این رابطه توسط مجلس به تصویب رسانده اعلام می دارد طبق مآخذ محاسبه مالیات واردات کالا منتشر شده در هر سال از سوی سازمان همه ی کالا ها به میزان 4% از ارزش کلشان مشمول پرداخت مالیات میشوند.

 

مالیات بر حقوق گمرک 

منظور از مآخذ فهرست هایی از هرنوع کالایی که ممکن است وارد شده باشد به همراه قیمت مورد تائید آن کالا برای سازمان امور مالیاتی است. یعنی در واقع فارق از این که واقعا شما برای خرید و واردات یک کالا چقدر هزینه کرده اید، صرفا 4% از مبلغی که خود سازمان امور مالیاتی اعلام کرده را پرداخت میکنید.

نکته جالب اینکه در مواردی خاص که اطلاعاتی از یک کالا در دست نباشد بر حسب اندازه فیزیکی و وزن آن محاسبه قیمت و 4% آن انجام میشود.

برای اطلاع از ثبت نام سهام عدالت با کد ملی، بر روی لینک کلیک کنید.

 

مالیات گمرکی سود بازرگانی

همانند مالیات بر حقوق گمرک این نوع از مالیات نیز طبق قانون و اعلام سازمان مربوطه اعلام میشود. با این تفاوت که بسته به شرایط روز، مالیات برخی کالا ها ممکن است بیشتر و یا کمتر از یکدیگر باشند. این سیاست گذاری ها بیشتر جنبه های اقتصادی و کنترل قیمت و تورم را دارد.

میزان عرضه و تقاضا نیز مستقیما روی این سیاست ها تاثیر گذاشته و برای جلوگیری از ضرر و زیان گاها این رقم میتواند مبلغ بسیار زیادی نسبت به ارزش واقعی آن کالا باشد.

مالیات بر واردات خودرو وارداتی

از دیگر انواع مهم مالیات های گمرکی میتوان به مالیات بر واردات خودرو خارجی اشاره کرد. مجددا نرخ یا ماخذ این نوع از مالیات نیز بصورت سالانه منتشر و ارائه میشود و بسته به حجم موتور، مدل خودرو، سال تولید و... میتواند درصد های مختلفی باشد.

حق الثبت سفارش کالا

در این بخش از مقاله با پرداخت حق الثبت سفارش کالا آشنا میشویم. توضیح پیچیده ای وجود ندارد، همانطور که از نام آن پیداست در هنگام ثبت سفارش و برای گشایش اعتبار نزد بانک واسطه مالیاتی تحت عنوان مالیات حق الثبت سفارش کالا اخذ میشود. که بسته میزان اعتبار داده شده ممکن است مبالغ مختلفی باشد.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده گمرکی

پس از آشنایی با مالیات های گمرکی و انواع آن یکی دیگر از مواردی که پیش بینی و البته نحوه محاسبه تعرفه های گمرگی برای همه واردکنندگان مهم خواهد بود. میزان مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی است. بدست آوردن میزان این مالیات از یک فرمول سده به شرح زیر پیروی میکند:

( ارزش افزوده کالا + مبلغ کرایه حمل کالا  ) * مبلغ بیمه * قیمت ارز اعلامی گمرک = مالیات بر ارزش افزوده گمرکی

 

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده گمرکی 

 

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401 ، بر روی لینک کلیک کنید.

در این فرمول منظور از مبلغ کرایه حمل، تمام هزینه هایی است که از مبدا ارسالی تا گمرک برای انتقال این کالا پرداخت شده. همچنین در همین فرمول ارز اعلامی گمرک ممکن است با قیمت روز ارز کمی متفاوت باشد. پس به یاد داشته باشید، ملاک قیمت اعلامی ارز از جانب خود گمرک میباشد.

خلاصه مطلب

همه ی عزیزانی که به هر نحوی نیازمند ترخیص کالایی از گمرک هستند. موظفند در قبال خدمات این سازمان هزینه ای تحت عنوان مالیات گمرکی ارائه دهند. همانطور که در مطلب اشاره شد این مالیات ها به 4 دسته تقسیم شده و پرداخت هرکدام از آنها در مراحل ترخیص کالای شما الزامیست.

اعمال سیاست قیمت گذاری مآخذ و همچنین دستورات ارائه شده در زمینه های مختلف این طرح مالیاتی بر اساس حمایت از تولید ملی طراحی شده است. عملا از ورود بی رویه کالا هایی که ضرورت ندارند و به سبب آن خروج ارز جلوگیری میکند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات های گمرکی و انواع آن



:: برچسب‌ها: مالیات گمرکی , مالیات , انواع مالیات گمرکی , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

مالیات خودرو چیست؟ این یکی از سوالاتی است که تمام صاحبان خودرو ها از زمان تصویب این قانون به ذهنشان میرسد. قطعا زمانی که اسم پرداخت مالیات خودرو به میان می آید همراه با خود نگرانی هایی را برای دارندگان وسایل نقلیه بوجود می آورد. مطمئنا اطلاع داشتن از این موضوع که آیا شما هم جزو مشمولین مالیات خودرو در ایران هستید یا خیر در جلوگیری از متضرر شدن شما تاثیر مستقیم میگذارد.

در این مقاله از طلوع پدیده تلاش شده است به بررسی تمام جوانب این طرح پرداخته شده و در رابطه با پاسخ این سوال که مالیات خودرو چیست؟ ابتدا به چرایی وجود این مقوله یعنی تعریف مالیات به تنهایی و پس از آن مالیات خودرو پرداخته و به بررسی نرخ قیمت های سال 1401 مالیات انواع خودرو میپردازیم.

منظور از مالیات و مالیات خودرو چیست؟

برای درک بهتر این مقوله مالیات خودرو بد نیست با تعریف عمومی مالیات آشنا شویم. مالیات به مبلغی گفته میشود که اشخاص حقیقی و یا حقوقی رسمی یک جامعه جهت انجام انواع امور دولتی از جمله خدمات دولتی به دولت پرداخته کرده و پرداخت آن وظیفه شخص محسوب میشود. به این معنا که عدم واریز مالیات به دولت میتواند از طرف اداره مالیات در مراجع قضایی پیگیری شده و برای آن شخص حقیقی یا حقوقی مجازات تعیین گردد.

منظور از مالیات و مالیات خودرو چیست؟ 

پس از درک جدیت و اهمیت پرداخت مالیات به بررسی مالیات خودرو میپردازیم. طبق قوانین موجود در لایحه بودجه سال 1402 تمام اشخاص حقیق و یا حقوقی که مجموع دارایی خودرویی آنها بالاتر از مبلغ یک میلیارد تومان باشد مشمول پرداخت مالیات خودرو هستند. مجموع کل دارایی های خودرویی به این معناست که مالیات خودرو برای موجودیت خودرو نیست و بحث سر میزان و تعداد ماشین هایی است که شخص در تملک دارد.

برای مثال اگر شخصی یک خودروی 400 میلیون تومانی داشته باشد و یک خودروی 700 میلیون تومانی درست است که هر یک از خودرو های او ارزشی کمتر از سه میلیارد تومان دارند اما از آنجا که مجموع دارایی خودرویی بیشتر از سه میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات میشود.

با توجه به اینکه با کلیت مفهوم مالیات و مالیات ماشین آشنا شدیم در ادامه به جزئیات این طرح می پردازیم.

 
مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ + نحوه محاسبه برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

جزئیات طرح مالیات خودرو

در صورتی که مجموع قیمت خودرو های شما بیشتر از یک میلیارد تومان است نیاز است با جزئیات این طرح بیشتر آشنا شوید. در زیر فهرستی مشاهده خواهید کرد که این جزئیات را برای شما شرح میدهد.

  • تمامی خودروهای سواری به علاوه وانت های دو کابین ( دو در و چهار در) شامل این طرح هستند.
  • ایرانی و یا خارجی بودن خودرو تاثیری بر معاف از مالیات بودن شما ندارند.
  • سال ساخت خودرو اهمیتی ندارد و ملاک قیمت روز خودرو در پایان سال 1401 میباشد.
  • این طرح شامل خودرو هایی با شماره انتظامی شخصی هستند. پس عملا دارندگان خودروهای سایر انواع شماره های انتظامی از پرداخت مالیات خودرو معاف هستند.
  • امکان درخواست اعسار برای کسانی که مجموع قیمت ماشین های تحت تملکشان بیش از 1 میلیارد تومان است وجود ندارد.
  • و نکته مهم دیگر اگر شخص مالکیت خودرو خود را به فرزند زیر 18 سال خود و یا شخص تحت کفالت خود انتقال داده باشد باز هم در محاسبه مجموع قیمت های خودروهای او ماشین هایی که به نام فرزند زیر 18 سال تمام و فرد تحت تکفل زیر 18 سال تمام هستند نیز محاسبه میشود.

جزئیات طرح مالیات خودرو 

حال به بررسی میزان مالیات خودرو میپردازیم. همانطور که انتظار می رود این مالیات برای همه خودرو ها یکسان نیست.

برای خودرو هایی با ارزش 1 میلیارد تا 1.5 تومان، مبلغ 1% به نسبت مازاد 1 میلیارد تومان در نظر گرفته شده.

برای خودروهایی که ارزششان 1.5 تا 3 میلیارد تومان است نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان برابر با 2% ارزش کل خودرو یا خودرو هاست.

برا خودروهایی با ارزش زیر 4.5 میلیارد این درصد برابر با 3 است و به نسبت مازاد 3 میلیارد تومان محاسبه میشود.

برای خودرو هایی با ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان نیز میزان 4% نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان مالیات بریده می شود.

برای درک بهتر این محاسبات مقاله مربوط به آن را مشاهده فرمایید.

مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

جریمه مهلت پرداخت مالیات خودرو

طبق قانونی که در پایان سال گذشته برای صاحبین خودروها در نظر گرفته شد، افراد تا پایان بهمن ماه سال 1401 مهلت داشتند تا اقدام به پرداخت مالیات نمایند. از آنجایی که سیستم مالیات ایران دقت لازمه را داراست و عملا هر سال یکی از عوامل موثر در لایحه بودجه بندی سال آینده اش است پیش بینی میشود تاریخ مهلت پرداخت مالیات بر ماشین های تحت مالکیت شخص در سال آینده نیز حوالی بهمن ماه اعلام شود.

در صورتی که هرگونه اطلاعیه و خبری مبنی بر اعلام زمان دقیق مهلت پرداخت مالیات خودرو 1402 در دسترس قرار بگیرد در همین مقاله به اطلاع شما همراهان می رسانیم.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو

یکی دیگر از نگرانی هایی که ممکن است برای شما هم بوجود بیاید این است که در صورت عدم پرداخت این مالیات چه اتفاقی خواهد افتاد. مالیات بر خودرو تحت تملک از نوع مالیات مستقیم بوده به این معنا که این مالیات بر اساس دارایی های شخص معین می شود و دلیل استفاده از واژه مستقیم در این مفهوم این است که خود شخص حقیقی و یا حقوقی موظف به پرداخت آن میشود و در این میان واسطه سازمانی، ارکانی و... وجود ندارد.

عدم پرداخت مالیات خودرو 

 

 برای آشنایی با نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401 روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

طبق آخرین آیین اجرایی مربوط به مالیات خودرو های سواری تحت تملک، عدم پرداخت و یا هرگونه تعلل در پرداخت این مالیات موجب توقیف اموال منقول و یا غیر منقول شخص از طرف سازمان امور مالیاتی می شود.

در این صورت شخص موظف به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود به علاوه 10 درصد از آن و بسته به میزان دیرکرد، قیمت خودرو و... شامل جریمه های مالیاتی میشود.

با توجه به توضیحاتی که در مقاله برای شما ارائه شد باید به این نکته نیز اشاره کرد که شما در زمان خرید و فروش خودرو نیز باید به پرداخت مالیات خودرو جهت تعویض پلاک اشاره کرد. برای استعلام مالیات خودرو باید به سامانه مالیات خودرو مراجعه فرمائید. 

خلاصه مطلب

در مطلب فوق به پاسخ این سوال که مالیات خودرو چیست؟ پرداختیم. افرادی که مجموع قیمت خودرو های تحت تملیک آنها بیش از 1 میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات ماشین هستند. در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در پرداخت اداره مالیات مجاز به جریمه شخص خاطی است که این جریمه شامل توقیف اموال، جریمه نقدی و... میباشد.

میزان پرداخت بدهی این اشخاص طبق قیمت روز خودرو محاسبه شده و نحوه محاسبه آن در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. مهلت پرداخت عوارض خودرو طبق پیش بینی ها با توجه به روند سال گذشته احتمالا بهمن ماه سال 1402 خواهد بود.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات خودرو چیست؟

 



:: برچسب‌ها: مالیات خودرو , مالیات , خودرو , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از دغدغه های اساسی صاحبین مشاغل این است که بدانند مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ طبق قانون کشور مالیات بر درآمد مشاغل یک نوع مالیات مستقیم است و پرداخت آن برای تمام مشمولین الزامیست. در واقع می توان اینگونه گفت تمامی اشخاص حقیقی ایرانی که از هر طریق در ایران به اشتغال داشته و کسب درآمد میکنند مشمول این قانون هستند. اما جای نگرانی نیست چرا که قوانینی هم برای معافیت از این مالیات وضع شده است.

در این مطلب از نرم افزار حسابداری طلوع پدیده به مواردی از جمله دسته بندی مشاغل، صاحبین مشاغل، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل میپردازیم و قوانینی که در این موضوع استفاده میشوند را مرور میکنیم.

منظور از مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات یکی از روش های کسب درآمد دولت است که صرف تامین بودجه سالانه کشوری میباشد و طبق آن افرادی از جامعه و یا انجام کارهایی در جامعه نیازمند پرداخت مبلغی به عنوان مالیات میشود. مالیات بر درآمد مشاغل هم یکی از انواع مالیات ها است. لازم به ذکر است پرداخت مالیات یک وظیفه مدنی است و عدم پرداخت آن موجب جرایم مختلف و حتی توقیف اموال میشود.

 

منظور از مالیات بر درآمد مشاغل 

 

تمام مشاغل مختلفی که از راه های قانونی در کشور به کسب و کار پرداخته اند مطابق با درآمد سالانه خود ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پس از آن پرداخت مالیات هستند. این مالیات در واقع درصدی از کل عایدی آن کسب و کار است که طبق اظهارنامه ارسالی، دفتر های روزنامه آن کسب و کار و همچنین این موضوع که شما جزو کدام دسته از مشاغل هستید محاسبه میشود.

 
مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

دسته بندی صاحبان مشاغل

برای پاسخ به این سوال که مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ ابتدا نیاز است بدانید شما در کدام دسته بندی شغلی قرار می گیرید و اینکه آیا شما اصلا مشمول این مالیات هستید یا خیر.

صاحبان مشاغل در واقع افرادی هستند که بصورت حقیقی در شغلی که در دسته بندی اصناف، صنعتگران، پیشه وران، کسبه و... قرار بگیرد مشغول فعالیت باشند. برای مشخص شدن مشمولیت پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل دسته بندی زیر مطرح میشود.

دسته اول صاحبان مشاغل

این دسته شامل موارد زیر است که در قالب جدول آمده است:

وارد کنندگان و صادر کنندگان صاحبان کارخانجات، تولیدی ها، بهره برداران معادن هتلداران سه، چهار و پنج ستاره
صرافان صاحبان مراکز درمانی بهداشتی (بیمارستان، درمانگاه و...) صاحبان فروشگاه های زنجیره ای
صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری، مشاوره ای، طراحی سیستم و... صاحبان موسسات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی صاحبان مشاغلی که در سال های گذشته به هر دلیلی در دسته اول قرار داشته اند.

مورد آخر اشاره به این موضوع دارد که مبنای دسته بندی مشاغل قرار گیری آن شغل در دسته بندی سال گذشته اش است.

برای کسب اطلاع از مفهوم استعلام کد اقتصادی با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

دسته دوم صاحبان مشاغل

در این دسته تمامی مشاغلی که جزو دسته اول نباشند و درآمد سالانه آنها طبق دفاتر روزنامه ای که در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیات ارائه داده اند بیش از 1 میلیارد و هشتصد میلیون تومان و تا سقف پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان باشد قرار میگیرند.

در رابطه با این دسته هم در بررسی های مربوط به سازمان مالیات دسته بندی سال های قبل مودی هم در نظر گرفته میشود.

دسته سوم صاحبان مشاغل

این دسته در واقع مربوط به صاحبین مشاغلی است که در سه ساله اول فعالیت خود قرار دارند. البته باید مد نظر داشته باشید کسانی که به علت نوع شغل در دسته بندی اول قرار بگیرند در سه ساله اول نیز در همان دسته اول شمرده میشوند و در دسته سوم صاحبان مشاغل قرار نمی گیرند.

این دسته از سال سوم فعالیت به بعد شامل قوانین اجرایی یکی از دو دسته اول میشوند.

الزامات هر یک از دسته بندی های صاحبان مشاغل

در هر سال مالیاتی مودیان محترمی که در هر یک از این سه دسته بندی قرار بگیرند نیاز است تا اقداماتی را پیش از تعیین شدن میزان پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خود انجام بدهند. این اقدامات برای هر دسته از این عزیزان متفاوت است که در زیر به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

  1. دسته اول: صاحبان این مشاغل در پایان هر سال مالیاتی باید تمامی دفاتر روزنامه، دفاتر حساب های دستی و یا الکترونیکی و مدارک آن را جهت اظهارنامه مالیاتی خود نگهداری و ارائه کنند.
  2. دسته دوم: صاحبان مشاغل این دسته اسناد و مدارک معاملات سالانه شامل خرید و فروش کالا، ارائه خدمات، دفاتر روزنامه را نگهداری کرده و با اظهارنامه مالیاتی خود ارائه دهند.
  3. دسته سوم: این دسته نیز باید تمامی اسناد مربوط به درآمد خود را حفظ کرده و خلاصه وضعیت شغل خود را از نظر درآمد ها و هزینه ها به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کنند.

در صورتی که هر کدام از صاحبین مشاغل سه دسته اسناد و مدارک و اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان سال مالیاتی (معمولا خرداد ماه) ارائه ندهند شامل 10% جریمه میشوند.

 
 برای مطالعه مقاله نرم افزار حسابداری چیست؟، کلیک کنید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

حال با توجه به اینکه دسته بندی کلی صاحبان مشاغل را بررسی کردیم و برای درک هرچه بیشتر پاسخ به این سوال که مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟ باید دانست که این مالیات چگونه حساب میشوند. فرمول محاسبه مالیات بر درآمد در واقع درصدی از درآمد شخص حقیقی است که در جدول زیر آن را بررسی کرده ایم.

تا 50 میلیون تومان درآمد 15%
تا 100 میلیون تومان (نسبت به مازاد 50 میلیون تومان) 20%
بیش از 100 میلیون تومان (نسبت به مازاد 100 میلیون تومان) 25%

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

 

باید بدانید این اعداد و ارقام هرساله با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور ممکن است کم یا زیاد شود. لازم به ذکر است افرادی که در ارائه اظهارنامه مالیاتی خود دیرکرد داشته باشند شامل جریمه 10% ای نیز خواهند شد.

 
 برای مطالعه مقاله نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک 1401  کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در این مقال پاسخ دادیم که مالیات بردرآمد مشاغل چیست؟ و به دسته بندی صاحبان مشاغل و نحوه محاسبه این مالیات پرداختیم. مودیان محترم هرکدام از این سه دسته ملزم به ارائه مدارک مربوط به درآمد سالانه خود و اظهارنامه مالیاتی مربوط به کسب و کار خود هستند و بسته به میزان درآمدشان پانزده، بیست و یا 25 درصد مالیات برای آنها تعیین میشود.

مالیات بر درآمد مشاغل از نوع مالیات مستقیم است و پرداخت آن وظیفه قانونی مودیان است و در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در ارائه اظهارنامه مالیاتی خود مشمول جریمه مالیاتی 10 درصدی نیز می شوند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات بر درآمد مشاغل

 



:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد مشاغل , مالیات بر درآمد , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

پس از انجام توافقات اولیه خرید و فروش خودرو این سوال به وجود می آید که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ در واقع در بیشتر موارد خریداران خودرو این پرداختی را حق خود نمی دانند و بالعکس فروشندگان نیز ادعا میکنند که خریداران باید هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند.

اما شاید ندانید که قانون برای رفع اینگونه مشکلاتی که در هنگام معاملات خودرو بوجود می آید. ماده ها و تبصره هایی دارد که دانستن آنها برای انجام معاملات الزامیست و روند کار تسریع و تسهیل میکند. برای دانستن این قوانین پیشنهاد میکنیم این متن را تا انتها مطالعه فرمایید.

مالیات انتقال مالکیت خودرو داخلی با کیست؟

از آنجایی که امروزه با افزایش چشمگیر تولیدات خودروی داخلی و تنوع آنها معاملات این ماشین ها بیش از پیش شده. ابتدا برای مقوله ماشین های داخلی به جواب این سوال می پردازیم که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ قیمت به صرفه این خودرو ها نیز از دیگر مزایایی است که باعث شده خرید و فروش خودرو های داخلی بیشتر شوند.

 

مالیات انتقال مالکیت خودرو داخلی با کیست؟ 

 

تمام خودرو های داخلی و موتورسیکلت ها در هنگام انتقال سند مالکیت شامل پرداخت هزینه مالیات انتقال مالکیت می شوند. در اینجا این سوال به وجود می آید که مالیات نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده؟ برای خودرو ها و یا موتور سیکلت های داخلی این میزان مبلغ 1% نسبت به ماخذ اعلامی سازمان امور مالیاتی اعلام شده و طبق قانون فروشنده موظف به پرداخت آن است.

ماخذ در واقع فهرست بلند بالاییست که سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله بنا به میزان تورم و شرایط و اقتصادی، قیمت مورد تایید خود برای انواع خودرو و موتور سیکلت را در آن اعلام میکند.

از لحاظ منطقی هم دقیقا باید همینطور باشد چون در واقع این فروشنده است. که در طول سالهایی که خودرو تحت مالکیت او بوده از آن بهره می برده است. قاعدتا اوست که باید هزینه مالیاتی که برای آن ماشین یا موتور در نظر گرفته شده است را پرداخت کند. 

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات نقل و انتقال خودرو های خارجی

همانطور که میدانید خودرو های خارجی نیز از پرداخت مالیات در هنگام نقل و انتقال مالکیت خودرو معاف نیستند. این خودرو ها علاوه بر پرداختی که در هنگام نقل و انتقال مالکیت دارند، طبق قوانین جدید بطور سالانه نیز موظف به پرداخت مالیات خودرو هستند.

هزینه مالیات انتقال مالکیت این خودرو ها از قرار 2% نسبت به ماخذ اعلامی سازمان امور مالیاتی است. علاوه بر هزینه عوارض شهرداری، و هزینه دفتر اسناد رسمی و مالیات نقل و انتقال صاحبین خودرو های خارجی که قیمت روز آنها بیش از 1 میلیارد تومان باشند باید مالیات خود خودرو را نیز پرداخت کنند تا بتوانند مالکیت آن را به شخص دیگری منتقل کنند.

 

مالیات نقل و انتقال خودرو های خارجی 

 

توجه داشته باشید در صورتی که قیمت خودرو خارجی شما زیر یک میلیارد است. اما خودرو یا خودرو های دیگری نیز تحت تملک دارید که مجموع ارزش آن بیش از یک میلیارد تومان است هم موظف به پرداخت مالیات هستید که در مقاله مالیات خودرو چیست به صورت مفصل به آن پرداخته ایم.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو های خارجی هم مانند خودرو های داخلی از دید قانون بر عهده فروشنده است. فروشنده هزینه انتقال سند و همچنین عوارض شهرداری را نیز پرداخت میکند و خریدار از دید قانون فقط هزینه تعویض پلاک را بر عهده دارد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات ماشین های صفر را چه کسی باید پرداخت کند؟

تا اینجای کار در پاسخ به این سوال که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ فقط فرض را بر این گذاشتیم که خودرو یا موتورسیکلت مورد معامله دست دوم هستند و دو شخصیت حقیقی یا حقوقی معمولی طرفین معامله هستند. اما مواردی پیش می آید که یک طرف معامله خریدار و طرف دیگر معامله کارخانه تولید کننده آن خودرو، وارد کننده خودرو است.

در این حالت طبق قانون کارخانه تولید کننده و یا وارد کننده آن خودرو وظیفه پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال آن خودرو را دارد. عملا خریدار در هنگام انتقال مالکیت هزینه جانبی پرداخت نمیکند.

مفاد قوانین مالیات نقل و انتقال خودرو

تا اینجای مقاله در رابطه با قانون های مالیات نقل و انتقال خودرو خواندید اما حالا به قانون اصلی این مالیات یعنی ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم. از دیدگاه قانون بطور کلی هزینه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، پرداخت عوارض شهرداری و همچنین انتقال مالکیت انواع خودرو بدون در نظر گرفتن قیمت مورد توافق، شرایط ظاهری و فنی خودرو و ... بر عهده فروشنده است.

 

مفاد قوانین مالیات نقل و انتقال خودرو

 

در تبصره اول این قانون آمده است که دفاتر اسناد رسمی موظفند این هزینه را دریافت کنند. در صورتی که این هزینه را به هر دلیلی دریافت نکرده باشند ملزم به پرداخت جریمه ای به میزان دو برابر مبلغ میشوند.

تبصره دوم نیز اشاره به لزوم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو صفر از جانب کارخانه سازنده، مونتاژ کننده داخلی و یا واردکننده آن خودرو میکند. در تبصره سوم آمده است که ماشین یا موتور سیکلت های دارای شماره انتظامی مناطق آزاد معاف از این مالیات هستند. همچنین در متن این قانون آمده است که ماشین های راهسازی، کشاورزی، کارگاهی و انواع شناور ها از این قانون مستثنی هستند.

برای اطلاع از دلار سهمیه چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

اهمیت توافقات حاصله در عهده داری پرداخت مالیات خودرو

در مواردی پیش می آید که در توافقنامه یا قولنامه ای که طرفین معامله با هم نوشته اند این موضوع قید شده که کدام طرف معامله موظف به پرداخت در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو است.

در این حالت بدون در نظر گرفتن این مطلب که طبق قانون فروشنده باید در سامانه پرداخت مالیات انتقال مالکیت خودرو را پرداخت کند، هر آنچه در توافق نامه آمده باشد باید انجام شود. ممکن است بنا به شرایط خاصی مانند تخفیف داده شده از جانب فروشنده یا شرایط ویژه خودرو در متن قولنامه آمده باشد. هزینه مالیات و عوارض و دفترخانه بر عهده خریدار است و در این حال خریدار ملزم به پرداخت این هزینه هاست.

خلاصه مطلب

مالیات نقل و انتقال مالکیت خودرو مالیاتی از نوع مستقیم است و طبق قانون جهت انتقال مالکیت خودرو پرداخت آن الزامیست. طبق ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخت این مالیات بر عهده فروشنده میباشد و مالیات نقل و انتقال خودرو صفر بر عهده وارد کننده و یا تولید کننده آن خودرو موظف به پرداخت این مالیات هستند.

در مواردی که در قولنامه بطور دقیق آمده باشد که کدام یک از طرفین باید این مالیات را پرداخت کنند. بدون در نظر گرفتن این عرف، فرد یاد شده در قولنامه ملزم به پرداخت مالیات انتقال مالکیت خودرو است.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ 

 



:: برچسب‌ها: مالیات نقل و انتقال خودرو , مالیات خودرو , مالیات نقل و انتقال , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیات , ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1456 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

دولت برای جلوگیری از اتلاف وقت مشمولین طرح مالیات خودرو، اقدام به راه اندازی سایت Expcar.tax.gov.ir یا سامانه پرداخت مالیات خودرو کرده است. همانطور که میدانید افرادی که مجموع قیمت خودروهایشان بیشتر از 1 میلیارد تومان است موظف به پرداخت مالیات خود در مهلت مقرر هستند و در صورت اهمال در پرداخت شامل مجازات میشوند. علاوه بر این اشخاصی که مالیات خودروی خود را پرداخت نکرده اند نمیتوانند اقدام به فروش هیچکدام از خودرو های خود کنند.

تمامی مشمولین پرداخت مالیات ماشین موظف هستند برای تسویه حساب تا پایان مهلت اعلام شده به این سامانه وارد شده و پرداخت خود را انجام دهند. لازم است بدانید پرداخت مالیات خودرو تنها از طریق این سامانه قابل انجام است.

سامانه پرداخت مالیات خودرو یکی از سامانه های زیر مجموعه اداره مالیات است که در آن به راحتی میتوانید به مشاهده مفاصا حساب مالیاتی، بدهی مالیاتی، لیست تراکنش ها و محاسبه آنلاین مالیات خودرو و ... بپردازید. برای اطلاع از قابلیت های این سامانه، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم.

نحوه ثبت نام در سامانه Expcar.tax.gov.ir

برای استعلام مالیات خودرو با کد ملی ابتدا نیاز است در مرورگر خود آدرس وبسایت سامانه پرداخت مالیات به نشانی Expcar.tax.gov.ir را وارد کنید. اگر سابقا در این سایت ثبت نام نکرده اید روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. و در غیر این صورت در فیلد های مربوطه کد ملی و رمز عبوری که قبلا تعیین کرده اید را وارد کنید تا به سایت وارد شوید.

نحوه ثبت نام در سامانه Expcar.tax.gov.ir

در صورت نیاز به ثبت نام روی لینک ثبت نام کلیک کنید و در بخش باز شده کد ملی، شماره موبایلی که به نام خودتان است و تاریخ تولد خود را وارد کنید. در صورتی که شماره ملی شما با شماره ملی مالک سیم کارتی که با آن ثبت نام کرده اید مغایرت داشته باشد ثبت نام شما لغو میشود.

نحوه ثبت نام در سایت Expcar.tax.gov.ir

پس از ثبت نام وارد وب سایت شوید و اگر بخش درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی برای شما نمایش داده نشد با استفاده از اطلاعات ثبت نام در بخش ورود اقدام به ورود کنید. در این حالت شما دسترسی به داشبورد مالیاتی خود دارید که از طریق آن میتوانید اقدام به بررسی وضعیت فعلی خود در این سامانه بکنید.

رمز ورود شما هر بار بصورت رمز یک بار مصرف به شماره ای که با آن ثبت نام کرده اید ارسال میشود.

در صورتی که بدهی مالیاتی داشته باشید خود سامانه به شما پیغام اخطار میدهد و شما را به بخش پرداخت بدهی ارجاع میدهد.

نکته دیگر در زمینه عزیزانی است که تابعیت ایران را ندارند که قبل از اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد به ادارات کل مالیاتی مراجعه کرده و پس از تایید این مراکز اقدام به ثبت نام در سامانه کنند.

 

برای اطلاع از اینکه نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

ثبت نام اشخاص حقوقی در سایت Expcar.tax.gov.ir

در صورتی که شما بعنوان مالک یک شخصیت حقوقی نیاز به پرداخت بدهی مالیات خودرو های تحت مالکیت شخص حقوقی را داشته باشید روند ثبت نام کمی برای شما متفاوت است. نقشه راه شما برای ثبت نام در این سامانه شامل چهار مرحله است:

۱- مرحله پیش ثبت نام: در این مرحله شما باید اطلاعات اولیه کار خود را وارد کرده و پس از گذشت 30 دقیقه تا یک ساعت نام کاربری و رمز عبور خود را در قالب پیامک از طرف سامانه دریافت میکنید.

۲- ثبت نام الکترونیکی: در این مرحله شما اطلاعات تکمیلی و جامع را در خصوص کسب و کارتان وارد میکنید. این اطلاعات میتواند شامل اطلاعات اصل فعالیت، شعب، مجوز ها، انبار ها، اعضا و... میباشد

۳- راستی آزمایی اطلاعات : در این مرحله صحت اطلاعات شما مورد بررسی قرار میگیرد و شما وارد مرحله نهایی میشوید.

۴-  مرحله نهایی : در این مرحله پیامکی به عنوان تایید شما در این سامانه فرستاده میشود و از آن پس شما میتوانید وارد سامانه شوید.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

داشبورد مالیاتی برای پرداخت مالیات خودرو

در صورتی که ورود شما با موفقیت انجام گرفته باشد. شما وارد صفحه جدیدی میشوید که در واقع پنل مدیریت مالی شما در سازمان امور مالیاتی کشور است. در این بخش شما بدهی های خود را اعم از بدهی مالیات مشاغل، بدهی مالیات ماشین و... را خواهید دید و میتوانید از این پس از این طریق آن ها را مدیریت کنید.

داشبورد مالیاتی برای پرداخت مالیات خودرو

از پنل آبی رنگ کناری سایت روی  محل پرداخت مالیات خودرو کلیک کنید تا وارد صفحه جدیدی برای وارد کردن اطلاعات کارت بانکی شده و سپس پرداخت بدهی خود را انجام دهید.

دقت داشته باشید این سامانه بطور خودکار هم پیامی برای شما به نمایش در می آورد که مبنی بر پرداخت بدهی است. اما باید بدانید در صورت کلیک روی این گزینه تمامی های بدهی های مالیاتی شما به نمایش در می آید. پس چنانچه قصد دارید فقط مالیات خودرو خود را بپردازید از این گزینه استفاده نکنید.

برای اطلاع ازنحوه استعلام بدهی مالیاتی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

لزوم استفاده از سامانه پرداخت مالیات خودرو

پس از مشاهده چگونگی ثبت نام در سایت Expcar.tax.gov.ir با هم به بررسی لزوم استفاده از این سامانه میپردازیم. همانطور که پیشتر اشاره شد استفاده از سامانه مالیات خودرو تنها راه مشاهده صورتحساب های مالیاتی شما و همچنین پرداخت آنها میباشد.

پس از این مورد باید بدانید دیرکرد یا عدم پرداخت بدهی مالیات خودرو سبب توقیف اموال منقول و غیر منقول شما میشود. در واقع پرداخت به موقع این مالیات که به عنوان یک وظیفه عمومی بر دوش مالکین خودرو های بالای یک میلیارد است و انجام ندادن این وظیفه موجب مجازات این فرد میشود.

جریمه در نظر گرفته شده در این مورد شامل جریمه نقدی و پرداخت اصلی بدهی به علاوه 10% از آن است. علاوه بر این رفع توقیف اموال کاری وقت گیر است که تمامی این دلایل باعث میشود پرداخت به موقع مالیات خودرو از طریق سامانه پرداخت مالیات خودرو را کار بسیار منطقی تر از تعلل و عدم پرداخت مالیات باشد.

برای اطلاع ازنحوه دریافت کد بورس کالا، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

خلاصه مطلب

عزیزانی که مجموع ارزش قیمتی خودرو هایشان بیشتر از 1 میلیارد تومان باشد موظف به پرداخت مالیاتی تحت عنوان مالیات خودرو هستند. این عوارض بطور سالانه و مستقیم است و عدم پرداخت آن موجب توقیف اموال منقول و غیر منقول، جریمه دیرکرد مجازات خواهد بود. اشخاصی که این شرایط را دارند باید با ورود به سامانه Expcar.tax.gov.ir بدهی خود را پرداخت کنند. پرداخت مالیات خودرو تنها از طریق این سامانه میسر است و مراجعه حضوری به اداره مالیات بیهوده است.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و سامانه پرداخت مالیات خودرو

 



:: برچسب‌ها: پرداخت مالیات خودرو , مالیات خودرو , مالیات , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , نرم افزار بازرگانی ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی از جمله مواردی است که تمامی عزیزانی که درآمد و کسب و کارشان به نحوی با وسایل خودرویی در ارتباط است نیاز دارند که بدانند. این مالیات از نوع مالیات مستقیم بوده و هرساله در پایان سال مالیاتی و پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی و مدارک آن قابل پرداخت است.

ارائه مدارک و اظهارنامه مالیاتی برای این عزیزان در دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان دولت بطور رایگان انجام می پذیرد. در ضمن میتوانید با مراجعه به سامانه My.tax.Gov اقدام به دریافت مفاصا حساب خود کنید.

مالیات مشاغل خودرویی

همه اشخاص حقیقی که به وسیله خودرو کسب درآمد میکنند موظفند میزانی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. میزان درآمد این عزیزان از طریق اظهارنامه مالیاتی هر ساله باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود تا بسته به میزان درآمدشان و شهری که در آن مشغول به کار هستند مالیات آن ها مشخص شود.

افرادی که در مشاغل خودرویی فعالیت می کنند عبارتند از اشخاصی که با وسایل نقلیه باربری، وسایل نقلیه مربوط به ساخت و ساز ساختمانی و راهسازی، وسائط نقلیه مسافربری و مواردی از این قبیل مشغول به کسب درآمد هستند. تاکسی ها، مینی بوس ها، اتوبوس ها، وانت بارها، کامیونت ها و کامیون ها نیز در همین دسته قرار میگیرند.

مالیات مشاغل خودرویی 

این افراد باید با مدارکی که در ادامه مقاله به آنها اشاره شده است به دفاتر پیشخوان و یا پستی مراجعه کرده و بطور رایگان اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه خود کنند.

برای اطلاع از نحوه سامانه پرداخت مالیات خودرو، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

مدارک اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

    1. سند ماشین یا برگ سبز خودرو
    2. کارت ملی و شناسنامه مالک و در صورت عدم مالکیت خودرو وکالتنامه از طرف مالک

پس از اقدام حضوری شما و تشکیل پرونده مالیاتی در صورتی که اطلاعات مغایرتی با واقعیت نداشته باشد پس از مدتی شرایط شما بررسی شده و قبضی به عنوان قبض پرداخت مالیات به شما ارائه می شود که نحوه پرداخت آن بصورت آنلاین و از طریق سامانه My.tax.gov میباشد.

مدارک اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی 

در همین سامانه شما علاوه بر پرداخت قبض مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی خود میتوانید به جزئیات این پرداختی و همچنین مفاصا حساب مالیاتی خود در همه ی موارد مالیاتی نیز بپردازید.

مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

پیش از شروع توضیحات مبنی بر نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بد نیست بدانید برای ارائه این اظهارنامه شما باید در مهلت مقرری اقدام کنید و در غیر این صورت شامل جریمه دیرکرد می شوید. دارندگان انواع خودرو های باربری، مسافربری و ماشین آلات عمرانی و راهسازی موظف هستند که طبق زمان اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال مالیاتی که معمولا پایان خرداد ماه است اظهارنامه خود را ارائه دهند.

در صورت عدم پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی 30% به مالیات شما اضافه شده و به ازای هر ماه دیرکرد 2.5 درصد دیگر نیز روی آن 30% می آید.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، کلیک کنید.

آموزش نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

برای نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی ابتدا باید بدانید در کدام دسته بندی شهری قرار می گیرید. این دسته بندی بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی، شهر ها را از یکدیگر مجزا میکند و هر دسته شامل قوانین مالیاتی خود است. این گروه بندی استانی به شرح زیر است:

  • گروه اول: شهر تهران
  • گروه دوم: استان های آذربایجان شرقی، استان البرز، خراسان رضوی، استان فارس، استان قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و سایر شهر های استان تهران به جز خود شهر تهران
  • گروه سوم: آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، استان زنجان، قم، مرکزی، بوشهر، خوزستان و همدان
  • گروه چهارم: استان  چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، استان لرستان و خراسان شمالی
  • گروه پنجم: استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل

طبق درآمد محاسبه شده سالانه شما، مبلغی به عنوان مالیات اعلام میشود که بسته به شهری که در آن مشغول به کار هستید درصدی از آن کسر شده و سپس قبض پرداخت مالیات شما ابلاغ میگردد. کسری مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی به تفکیک استان و شهر را در جدول زیر آورده ایم.

 محل فعالیت استان تهران استان های گروه دوم  استان های گروه سوم استان های گروه چهارم استان های گروه پنجم
مراکز استان ها 0% 5% 10% 15% 20%
شهرستان های درجه اول 5% 10% 15% 20% 25%
شهرستان های درجه دوم 10% 15% 20% 25% 30%

مورد دیگری که در محاسبه میزان پرداختی شما تاثیر مستقیم میگذارد مدت فعالیت شما است. علاوه بر این نوع خودرو و سال تولید خودرو نیز در مبلغ مالیات موثر است. هرچه خودرویی که با آن کار میکنید قدیمی تر باشد مالیات شما کمتر خواهد بود و هرچه نوع خودرویی که استفاده میکنید لوکس تر باشد به مبلغ مالیات اضافه خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک، کلیک کنید.

معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

پس از توضیح نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی نیاز است مواردی که شما را از پرداخت این مالیات معاف میکنند را نیز بدانید. از آنجایی که شرایط مختلفی بر کارکرد و درآمد شخص و همچنین اقتصاد کشور پیش می آید دولت برای دسته های خاصی از مردم قوانینی مطرح کرده است که در صورت تطابق آن با شخص، باعث معافیت او از پرداخت مالیات میشود. این شرایط عبارت اند از:

    • کسب و کار در منطقه آزاد تجاری
    • فعالیت در مناطق توسعه نیافته
    • کسانی که فقط یک خودرو تاکسی/ وانت بار دارند.

معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی 

علاوه بر این سقف کارکردی هر ساله تعیین میشود که در صورتی که کمتر از آن فعالیت کرده باشید از پرداخت مالیات معاف میشوید.

خلاصه مطلب

در این مقاله به چگونگی و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی پرداختیم. همه عزیزانی که به طریقی از وسیله نقلیه خود برای کسب درآمد استفاده میکنند موظف به پرداخت بخشی از درآمد سالانه خود تحت عنوان مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی به دولت می باشند. این مبلغ به نسبت شهر محل کار، مدل و سال ساخت ماشین و میزان درآمد شخص میتواند متفاوت باشد.

افرادی که با ماشین های باربری، خودرو های مسافربری، ماشین های عمرانی و راهسازی، اتوبوس ها و مینی بوس ها فعالیت می کنند شامل این مالیات می باشند و باید از طریق مراجعه به دفاتر پستی و یا دفاتر پیشخوان دولت اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود کرده و پس از ارسال قبض پرداخت مالیات از طریق سامانه My.tax.gov مالیات خود را بپردازند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

 



:: برچسب‌ها: مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی , مالیات بر درآمد , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

تمامی عزیزانی که یکی از طرفین خرید و فروش ملک می باشند باید نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک را بدانند. مالیات نقل و انتقال ملک از نوع مستقیم مالیات می باشد و در واقع فرد موظف به پرداخت آن است. امروزه با توجه به تنوع بالای قیمت ها در مناطق مختلف و همچنین تغییرات قوانین مربوط به نقل و انتقال ملک. آگاهی هرچه بیشتر نسبت به فرایند خرید و فروش تاثیر به سزایی در امنیت و رضایت معامله برای هر یک از طرفین دارد.

در این مقاله از نرم افزار مالی حسابداری طلوع پدیده تلاش شده است تا تمام جزئیات مربوط به این امر و همچنین نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک را در اختیار شما همراهان قرار دهیم. 

مالیات نقل و انتقال ملک چیست؟

همانطور که اشاره شد مالیات نقل و انتقال ملک مالیاتی است که در زمان انتقال سند در دفترخانه پرداخت میشود و عموما این هزینه بر عهده فروشنده است. این هزینه مجزا از پرداخت هزینه های مربوط به خود دفترخانه و دارایی میباشد.

مالیات نقل و انتقال ملک یکی از انواع مالیات های مستقیم است. در تعریف مالیات های مستقیم میتوان گفت نوعی مالیات است که مبلغ آن مستقیم از درآمد و یا دارایی شخص تعیین شده و فرد در صورت تعیین آن موظف به پرداخت میباشد. در غیر این صورت مودی مالیاتی شامل جریمه و حتی در مواردی توقیف اموال میشود.

 

نحوه دریافت کد بورس کالا برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

آموزش نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

بطور کلی در هنگام انتقال سند ملک زمانی که در دفترخانه هستید مالیات نقل و انتقال ملک شما محاسبه میشود. فقط در زمانی که این مالیات پرداخت شد شما اجازه انتقال سند به شما داده میشود.

آموزش نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک فرمول بسیار ساده ای دارد و آن هم به این صورت است که سازمان امور مالیاتی کشور میزان 5% از کل مبلغ مورد معامله را به عنوان مالیات برای شما تعیین میکند. در واقع تمام عناصر تاثیر گذاری که روی قیمت یک ملک تاثیر گذار باشد، در تعیین کردن میزان مالیات پرداختی شخص هم موثر بوده.

در ادامه این مطلب با توجه به این موضوع که نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک برای ما مشخص شد به موارد جانبی پرداخت این مالیات میپردازیم.

 

برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک تجاری

در محاسبه مالیات انتقال سند املاک تجاری باید در نظر داشت که دقیقا مانند سایر املاک با آن برخورد میشود. یعنی 5% از مقدار کل مبلغ معامله به عنوان مالیات اخذ میشود با این تفاوت که در بعضی از موارد تجاری شخص فروشنده سرقفلی ملک خود را به فروش میرساند. در این حالت 2% از مبلغ سر قفلی هم بابت مالیات از فروشنده اخذ میشود.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در این حالت نیز از آنجایی که مبلغ معامله ممکن است کم یا زیاد شود مبلغ مالیات انتقال سند نیز به همان نسبت تغییر میکند. در قسمت قبل توضیحاتی در خصوص مالیات نقل و انتقال ملک تجاری برای شما ارائه شد.

مالیات نقل و انتقال ملک نوساز

برای اولین نقل و انتقال یک ملک نوساز سازنده ملک که در اینجا یک شخص حقیقی فروشنده نیز هست بین 15 تا 25 درصد از مبلغ اولین فروش خود را به عنوان مالیات پرداخت میکنند. این رقم برای سازندگان حقوقی دقیقا 25% میباشد و برای شرکت های تعاونی مسکن رقمی برابر 18.75 درصد در نظر گرفته شده است.

 
 

مالیات پنهان برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

دفترخانه موظف است قبل از انتقال سند از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک مورد نظر اطمینان حاصل کند. در غیر این صورت مرتکب خطا شده است و موظف به پرداخت دو برابر میزان مالیات مورد نظر یعنی 10% مبلغ کل ملک مورد معامله میباشد. به همین دلیل شما قبل از انجام کار های نهایی انتقال سند باید به پرداخت مالیات خود اقدام کنید. مدارکی که برای این امر نیاز خواهید داشت به شرح زیر هستند:

  • برگه استعلام دفترخانه (جهت اطمینان از انتقال سند)
  • کپی از اسناد ملک
  • کپی از گواهی شهرداری
  • کپی از شناسنامه خریدار و فروشنده
  • کپی از کارت ملی خریدار و فروشنده
  • کپی از پروانه و برگه پایان کار ساختمان
  • نقشه و کروکی محل دقیق ساختمان
  • آدرس پستی دقیق ملک

مدارک لازم برای پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

با به همراه داشتن تمام موارد قید شده در بالا باید ابتدا به ادارات مالیات مراجعه کرده و پس از پرداخت و دریافت رسید پرداخت مجددا به دفترخانه مراجعه کنید. فراموش نکنید پرداخت عوارض شهرداری و همچنین دارایی اوامری جدا هستند که برای انتقال مالکیت ملک نیاز به آنها نیز خواهید داشت.

معافیت از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

جالب است بدانید موارد خاصی هستند که در حال انتقال آنها نیازی به پرداخت مالیات نقل و انتقال ملکشان نیست. برای مثال تمامی املاکی که جهت اجرای قانون تملیک ماده 34 قانون ثبت مصوب آمده اند (از بعد از سال 1320) از پرداخت مالیات انتقال سند معاف هستند.

از موارد دیگری که از معافیت مالیات نقل و انتقال ملک هستند املاکی هستند که در فهرست آثار ملی ایران قرار داشته و قرار بر این باشد که مالکیت آنها به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود. علاوه بر این مورد اگر صاحب این ملک قصد داشته باشد آن را حفظ کند شامل 50% معافیت از درآمد املاک هستند. علاوه بر این ها ماده 59 الی 60 قانون مالیات های مستقیم بطور مفصل همه ی این معافیت ها را توضیح داده است.

مورد دیگری که احتمال دارد در بعضی مواقع اتفاق بیفتد این است که پس از پرداخت مالیات نقل و انتقال بنا به هر دلیلی معامله ملغی شود. در این صورت فروشنده باید با مدارک دال بر این مورد که معامله ملکی که مالیاتش را پرداخت کرده لغو شده به اداره مالیات رجوع کند. فرم مربوط به آن را پر کرده تا ظرف حدود 20 روز کاری مبلغ مالیات به فروشنده پس داده شود.

خلاصه مطلب

تمامی املاک مورد معامله شامل هزینه تحت عنوان مالیات نقل و انتقال ملک میشوند. بدیهی است بدون پرداخت این مالیات امکان معامله به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. در این مطلب به نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک پرداختیم. که طبق آن 5% از مبلغ مورد تفاهم طرفین از فروشنده به عنوان مالیات انتقال مالکیت اخذ میشود. در خصوص املاک سرقفلی این رقم 2% میباشد. املاک نوساز نیز با توجه به شرایطی که آن ملک دارد این رقم فقط در فروش اول مبلغی بین 15 تا 25 درصد میباشد.

در رابطه با معاملاتی که پس از پرداخت مالیات به هر دلیلی ملغی شوند نیز سازمان امور مالیاتی موظف عودت وجه پرداخت شده میگردد.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

 



:: برچسب‌ها: مالیات نقل و انتقال ملک , نقل و انتقال ملک , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از انواع مالیات، مالیات‌ بر ارث است. اما مالیات بر ارث چیست؟ این مالیات مقداری پیچیده است و با اصطلاحات حقوقی آمیخته شده است. قبل از هر چیز باید بگوییم که درست است که موضوعات حقوقی، مقداری دشوار به نظر می‌آید؛ ولی درصورتی‌ که با ما در ادامه این مقاله همراه باشید با آموزش مالیات‌ بر ارث به شکل ساده، شما را در فهم این قوانین مالیاتی یاری می‌کنیم.

خیلی از قوانین مالیات‌ بر ارث در سال‌های اخیر تغییر کرده‌اند که آگاهی از این تغییرات باعث کاهش هزینه‌ها برای ارباب‌ رجوع می‌شود. برای اینکه بشود در راستای کم‌ شدن هزینه‌ های مالیاتی و به‌ ویژه درباره ارث‌ و میراث اقدامی نمود باید به قوانین تسلط نسبی داشت تا باعث کسب نتایج مطلوب شود.

مالیات‌ بر ارث چیست؟

اموال و دارایی‌های متوفی بعد از فوت‌شدن او، مطابق قانون به وراث متعلق است؛ اما پیش از پرداخت مالیات، سند به اسم وراث صادر نمی‌گردد. پس امکان فروش یا منتقل‌ کردن ماترک برای وراث وجود ندارد. در جواب پرسش مالیات بر ارث چیست؟ می توان گفت که  به مالیاتی که دولت برای ارث از وراث می‌گیرد "مالیات‌ بر ارث" می‌گویند.

محاسبه مالیات ارث  

مالیات‌ بر ارث چگونه محاسبه می شود؟

پس از پاسخ به سوال مالیات بر ارث چیست؟ حالا باید این سوال که مالیات بر ارث چگونه محاسبه می شود می پردازیم. مقدار مالیات‌ بر ارث به تاریخ فوت متوفی، نسبت وراث با متوفی و نوع و ارزش اموال و دارایی‌های باقی‌مانده از متوفی وابسته است. قوانین مالیاتی مرتبط با ارث در سال 1395 عوض شد. پس در صورتی‌ که تاریخ فوت متوفی مربوط به سال 1394 یا پیش از آن باشد، مالیات طبق قانون قدیم حساب می‌شود. در صورتی که تاریخ فوت در سال 1395 یا پس از آن باشد، مالیات مربوطه طبق قانون جدید متعلق به وراث است.

هرچقدر که وراث با متوفی نسبت نزدیک‌تری داشته باشد میزان مالیات اموال ورثه‌ای کمتر است، و هرچه این نسبت دورتر باشد، مالیات ورثه بیشتر است. در قانون جدید نرخ مالیات برای انواع دارایی‌ها از قبیل ملک، مغازه، خودرو، حساب بانکی و … باهم فرق می‌کند. ولی در قانون قدیم میزان مالیات برای همه دارایی‌ها یک اندازه است و مجموع ارزش اموال، مشخص‌کننده نرخ مزبور است. به‌صورت کلی در قانون قدیم هرچه ارزش ماترک زیادتر باشد، نرخ مالیات نیز بیشتر خواهد شد.

???? در جواب این سؤال که مالیات‌ بر ارث زمین چه مقدار است باید به این نکات توجه کنید:

 مالیات بر ارث ملک مسکونی 7.5% ، برای مالیات بر ارث ملک تجاری و اداری 3% ارزش روز و باغ، زمین و اراضی بایر 7.5% ارزش معاملاتی حساب خواهد شد. ارزش معاملاتی قیمتی است که در دفترچه توسط سازمان امور مالیاتی برای مناطق مختلف منتشر شده است. قیمت‌های موجود در دفترچه ارزش معاملاتی از قیمت اصلی ملک کمتر است. ولی برای املاک تجاری ارزش‌ گذاری ملک از طریق کارشناس امور مالیاتی و طبق ارزش اصلی در تاریخ روز معین می‌گردد.

فرار از مالیات بر ارث 

شما حتما باید مالیات بر ارث را پرداخت کنید. اگر از این موضوع فرار کنید و مالیات خود را پرداخت نکنید جرایمی به شما تعلق خواهد گرفت که مهمترین این جرایم این است که دیگر دارایی به شما انتقال داده نمی شود. زیرا بر اساس قانون مادامی که مالیات بر ارث پرداخت نشود دارایی به ورثه تعلق نمی گیرد. تا قبل ازینکه شخص فوت کند وی در مورد تمام اموال خود اختیار تصمیم گیری دارد. بعد از وفات ایشان هرچه که به نام ایشان بوده مشمول مالیات بر ارث می شود. به جز اموالی که به عنوان معافیت از مالیات بر ارث دیده شده باشد. پس ورثه وظیفه دارند در مدت مشخص شده مالیات را پرداخت کنند. 

در بیشتر موارد دیده شده که ورثه قبل از فوت مورث، به این نتیجه میرسند که اموال را با در نظر گرفتن قانون بین خود تقسیم کنند. وراث فکر می کنند با انجام این عمل از پرداخت مالیات معاف می شوند. در صورتی که نه تنها کمک به پرداخت نکردن مالیات نمی کند بلکه این عمل باطل محسوب می شود. علت این امر این است که مالکیت این اموال تقسیم شده بر عهده شخص متوفی می باشد (قبل از فوت) پس در نتیجه انتقال این اموال بر عهده خود شخص می باشد. احتمال دارد در این موارد وراث اعلام کنند که این تقسیم بندی با رضایت خود مورث انجام شده است که این مسئله نیز برای فرار از مالیات بر ارث کافی نیست و فایده ای در این مورد ندارد. 

بهترین روش برای انتقال اموال به ورثه، تنظیم عقد صلح است. این عقد، به مالک این قابلیت را می دهد که هر کدام از اموال خود را که بخواهد می تواند در به اشخاص انتقال دهد و این عقد بنا به لازم بودن تا زمان بعد از فوت نیز باقی می ماند.

مالیات‌ بر ارث خودرو

خودرو در دسته اموال منقول قرار می‌گیرد. برای حساب‌کردن مالیات‌ بر ارث خودرو، تاریخ فوت و طبقه وراث مهم است. باتوجه‌ به تغییر کردن قوانین مالیاتی ارث در سال 95، درصورتی‌که تاریخ فوت متوفی پس از سال 95 بوده باشد، ورثه مشمول قانون جدید خواهند بود. برای متوفی سال 94 به قبل، وراث مشمول قانون قدیم هستند.

برای اطلاع از پاسخ پرسش حسابداری ارزی چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

طبقه وراث و نحوه تعیین نرخ مالیات‌ بر ارث

بر اساس قانون جدید مالیات‌برارث که از سال 1395 در کشور اجرا می‌شود، وراث طبق نسبتی که با متوفی دارند، دسته‌بندی می‌شوند. در این طبقه‌بندی سه طبقه به شرح زیر وجود دارد:

☑️ دسته اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد

☑️ دسته دوم: اجداد، خواهر و برادر و اولاد

☑️  دسته سوم: عمو، عمه، خاله، دایی و اولاد

این طبقه‌بندی به این دلیل انجام‌ گرفته است که مقدار مالیاتی که به ارث هر فرد تعلق می‌گیرد، باتوجه‌ به اینکه در کدام طبقه قرار گرفته است، با یکدیگر فرق دارد. به‌عنوان‌ مثال وراث طبقه اول قادر خواهند بود بعد از پرداخت 3 درصد مالیات، سپرده‌ های بانکی متوفی را به خود منتقل نمایند. درحالی‌ که این مقدار برای وراث طبقه سوم، 12 درصد یعنی 4 برابر مالیات‌ بر ارث وراث طبقه اول است. برای مشاهده دیگر درصد‌ های مالیاتی به انواع ماترک که وراث با توجه‌ به طبقه خویشاوندی ملزم به پرداخت آن هستند، می‌توانید از جدول زیر استفاده نمایید.

برای آشنایی استعلام بدهی مالیاتی {نحوه مشاهده با کد ملی} بر روی لینک کلیک کنید.

 

نحوه محاسبه ارزش دارایی‌ های متوفی

یکی از مواردی که باید در آموزش مالیات‌ بر ارث برقرار بگیرد، نحوه محاسبه ارزش دارایی‌ های متوفی و مالیات متوفی است. خوب است بدانید که در قانون قدیم، مالیات ارث، بعد از اظهار کلیه اموال متوفی در اظهارنامه، برای تمام اموال و یکجا محاسبه می‌گردد. وراث مکلف بودند جهت منتقل نمودن اموال به خود، هزینه زیادی را به‌عنوان مالیات‌ بر ارث پرداخت کنند.

پرداخت مالیات ارث 

اما در قانون جدید، الزامی جهت تعیین تکلیف همه دارایی‌ ها به شکل یکجا وجود ندارد.

???? برای پرداخت مالیات‌ بر ارث به کجا مراجعه کنیم؟

بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت، باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کنید و مبلغ مالیات‌ بر ارث را پرداخت نمایید. بعد از آن اداره مالیات برگه‌ای به‌عنوان مفاصا حساب مالیات ورثه تحویل خواهد داد. طی‌کردن این مرحله یک یا 2 ماه زمان خواهد برد.

در مرحله وراث باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. گواهی حصر وراثت و مفاصا حساب مالیات را به دفترخانه بدهند. دفترخانه این مدارک را به اداره ثبت می‌فرستد تا سند تک برگی به اسم وراث صادر گردد. در آخر بعد از 2 ماه، سند تک برگی به نشانی محل سکونت وراث پست خواهد شد.

???? مالیات‌ بر ارث به چه مواردی تعلق خواهد گرفت؟

مالیات‌ بر ارث بر ماترک باقی‌ مانده از متوفی در 6 دسته سهام، وسایل نقلیه، اموال، املاک، امتیازات مثل سرقفلی و حق اختراع و اموال خارج از ایران تعلق خواهد گرفت. با این‌ وجود قسمت‌هایی از ماترک مشمول مالیات‌ بر ارث نخواهند بود. به همین دلیل به آنها معافیت‌ های مالیات‌ بر ارث گفته می‌شود. لازم به ذکر است به جز این موارد، هیچ معافیتی برای وراث مشخص نگردیده است.

معافیت‌ های مالیات بر ارث چیست؟

معافیت های مالیات بر ارث شامل موارد زیر است:

????  مطالبات مرتبط با خسارت اخراج، بازخرید خدمت و بیمه‌های اجتماعی

???? وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه

???? اموالی که وقف مؤسسات دولتی شده‌اند

????  اثاث منزل محل سکونت

???? انواع بیمه‌های عمر

???? خسارت فوت

نرم افزار حسابداری چیست؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش با ما همراه باشید.

خلاصه مطلب

آگاهی به قوانین مالیاتی برای ارث، ضروری است. به‌ویژه باتوجه‌ به تغییراتی که در این قوانین صورت‌ گرفته است، داشتن آگاهی به آن در تسریع فرایندهای پیش رو جهت تقسیم ارث و دوری از پرداخت مالیات‌ های سنگین، کمک‌ کننده خواهد بود. آموزش مالیات‌ بر ارث و دانستن قوانین آن، بیشتر متکی بر آگاهی وراث از قوانین مالیاتی خواهد بود. همین‌طور چگونگی محاسبه هزینه‌ها طبق طبقه وراث و ماترک به‌جا مانده از متوفی در این مورد خیلی اهمیت دارد. به همین دلیل نمی‌توان این روند را با یک برنامه حسابداری به مخاطبان آموزش داد. با این‌ وجود، ما همه تلاشمان را به کار گرفتیم تا پاسخ جامعی به پرسش " مالیات بر ارث چیست؟ " بدهیم و مهم‌ترین نکات مالیات‌ بر ارث را برای شما شرح دهیم.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده  و مالیات بر ارث چیست؟

 

 



:: برچسب‌ها: نرم افزارحسابداری طلوع پدیده نرم افزارمالیاتی مشاوره مالیاتی مشاوره مالیاتی رایگان آموزش حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

پیگیری پرداخت حقوق بیمه‌ای، از اهداف اساسی سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان در طول روند اداری حسابرسی بیمه، کارگران را شناسایی می‌کند و از بهره‌مندی آن‌ها از حقوقشان آگاه می‌شود. در ادامه این سؤال وجود دارد که حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟ روند حسابرسی بیمه، و ارزیابی دفاتر قانونی و اسناد مالی کارفرمایان با هدف شناسایی نیروی کار و اجرای دستورالعمل‌ها به آن‌ها است. در اصل تأمین حقوق حق بیمه در حسابرسي بیمه هدف خیلی مهمی است. در این مقاله به بررسی روند حسابرسی بیمه تامین اجتماعی و مهم‌ترین مباحث آن خواهیم پرداخت. مراحل کسر بیمه از حقوق کارگران در نرم افزار حسابداری طراحی شده و کا را برای امور مالی آسان تر کرده است.

حسابرسی بیمه‌ای چیست؟

حسابرسی بیمه‌ای چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که حسابرسی بیمه‌ای که به آن حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی نیز گفته می‌شود روند رسیدگی به دفاتر قانونی اسناد کارفرمایانی است که کارگاه دارند و با تشکیل پرونده در تأمین اجتماعی، کد کارگاهی دریافت نموده‌اند. حسابرسي بیمه به‌عنوان یکی از فرایندهای اداری سازمان تأمین اجتماعی، جهت شناسایی کارگران بوده است و هدف آن، تأمین حقوق کارگران است. همچنین هدف این حسابرسی، ارزیابی نمودن حساب‌های هزینه‌ای مرتبط با اسناد مالی کارگاه‌ها است، تا از پرداخت حق بیمه شرکت مطمئن شوند. همان‌طور که می‌دانید حسابرسي بیمه‌ای یکی از انواع حسابرسی است.

???? هدف از حسابرسی بیمه چیست؟

این حسابرسی دو هدف عمده دارد که عبارت‌اند از:

???? کارفرما ملزم به رعایت حق بیمه پرسنل است.

برای بنیاد تأمین اجتماعی آگاه شود که صاحب‌کار حق بیمه پرسنل را رعایت نموده است یا نه باید مدارک مرتبط به حقوق مثل فهرست بیمه و مالیات حقوق را بررسی نماید. صاحب‌کار باید تمام مدارک مورد نیاز را در دسترس رسیدگی‌کننده قرار دهد. با تطبیق‌دادن هر چیزی که صاحب‌کار ارائه می‌دهد با مقررات مربوطه فرد رسیدگی‌کننده برپایی حق‌ و حقوق پرسنل را تنظیم می‌نماید. این حسابرسی به دلیل اعتماد از پرداخت حق بیمه انجام شده به‌وسیله کارگاه انجام می‌شود.

???? صاحب‌کار در عقد قرارداد و پرداخت حقوق، قانونی عمل کند.

منظور از حسابرسی بیمه این است که صاحب‌کار باید عقد قرارداد و پرداخت حقوق را قانونی اعمال کند. طبق ضوابط تأمین اجتماعی حقوق پرداخت شده به اشخاص غیر از بیمه‌شدگان مؤسسه هم دربرگیرنده بیمه تأمین اجتماعی است و صاحب‌کاران باید موقع پرداخت حقوق این اشخاص این موضوع را در نظر بگیرند. به این شکل جهت شخص رسیدگی‌کننده برای مهار این مسئله و آگاهی از صحت یا غلط بودن آن‌ها، صورت‌حساب کارمزدی، فاکتورهای کارمزد و پرداخت کارمزدها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مجموعه رسیدگی‌کننده برای حسابرسی بیمه همه اسناد مالی را از تأییدیه مالیاتی و اوراق بازشناسی مالیاتی تا فاکتورهای مالی و دفاتر قانونی ارزیابی می‌کنند.

حسابرسی بیمه چیست؟

پیش حسابرسی بیمه

قبل از اینکه حسابرسان تامین اجتماعی برای حسابرسی مراجعه کنند، داده ها و اطلاعات شرکت مورد بررسی قرار می گیرند تا اشتباهات و خطاهای احتمالی برطرف شود. به این عمل پیش حسابرسی بیمه گفته می شود. در پیش حسابرسی بیمه می توانید اعمالی را انجام دهید تا از جریمه بیمه ای پیشگیری کنید و حتی جریمه را حذف کنید و مبالغ بیمه را کم کنید. پیش حسابرسی بیمه برای این انجام می شود که از جریمه شدن و بوجود آمدن هزینه های سنگین از طرف حسابرسان تامین اجتماعی پیشگیری کنید. پیش حسابرسی باعث می شود شما اشتباهات احتمالی را برطرف کنید. در اصل پیش حسابرسی بیمه به شما در جلوگیری از جریمه شدن از سوی بیمه با مبالغ سنگین اطمینان خاطر می دهد.

حسابرسی بیمه کیست؟

حسابرس بیمه شخصی است که بررسی دفاتر رسمی و قانونی و همچنین صورت ها و اسناد مالی شرکت ها و کارگاه ها را می پذیرد. شخص حسابرس از پرداخت بیمه کارمندان و کارگران شرکت یا کارگاه مطمئن می شود. بنابر این حسابرسی بیمه بر عهده حسابرس بیمه است.

تفاوت حسابرسی بیمه و حسابرسی مالیاتی در چیست؟

تفاوت این حسابرسی بیمه و مالیات در این است که حسابرسی بیمه به قسمت هزینه ها ولی حسابرسی مالیاتی به درآمدها می پردازد. حسابرسی بیمه به هزینه های مربوط به نیروی کار و شغل سر و کار دارد و آنها را بررسی می کند و به دیگر مسائل ورود نمی کند.

اما حسابرسی مالیاتی قسمت درآمد ها  را مورد بررسی قرار می دهد و هزینه ها را از درآمد ها کسر می کند. در حسابرسی بیمه ای به موارد زیر پرداخته می شود:

  • مالیات تکمیلی
  • دارایی های ثابت
  • صورت کامل واردات و صادرات
  • تراز حساب ها با دفاتر و صورت های مالی
  • خسارت های شعبات و نمایندگی ها
  • حقوق و دستمزد
  • تعدیلات سنواتی
  • معامله ها با اشخاص ثالث
  • صورت کامل گردش مواد اولیه و کالا و قیمت تمام شده کالاها و خدمات
  • میزان درآمد و هزینه

کاربرد حسابرسی بیمه

بیمه مثل یک ضامن بین مؤسسه بیمه‌کننده و بیمه شده به شمار می‌رود که در صورت ایجاد هر نوع پیشامد ناخودآگاه و غیرعمدی مخارج ایجاد شده به بیمه دهنده از طریق مؤسسه بیمه‌کننده پرداخت می‌گردد. اصولاً حق بیمه به‌صورت سالانه بوده که از طریق مؤسسات بیمه‌ای اخذ می‌شود. با ملاحظه به‌ دشواری کار در حال حاضر و دشواری‌هایی وجود دارد بیمه یکی فاکتورهای اصلی در زمان قرارداد کاری به شمار می‌رود.

این حسابرسی مثل یک ارزیابی کلی برای بررسی حساب‌های هزینه‌ای مؤسسات متنوع است که نشان‌ دهنده حق مخارج بیمه ادا شده به مؤسسات است. حسابرسی بیمه برای اعتماد و اطمینان از پرداخت بیمه‌های مؤسسات است.

حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟

شعبه‌های بنیاد تأمین اجتماعی وظیفه نظارت دوره‌ای از دفاتر مؤسسات حقیقی و حقوقی را دارند. اما حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟ مراحل حسابرسی تأمین اجتماعی به چه شکلی است؟

در مجموع مراحل زیر باید انجام شود تا نظارت بر حسابرسی بیمه در یک مؤسسه انجام شود:

✔️ در شروع اعمال این حسابرسی از شعبه‌ای که پرونده مؤسسه در آن ارزیابی می‌شود صادر می‌گردد.

✔️ اسناد مرتبط با این حسابرسی را به شرکت‌های حسابرسی تأمین اجتماعی می‌فرستند و یا این شرکت‌ها اسناد مرتبط را از بنیاد تأمین اجتماعی تقاضا می‌کنند.

✔️ قبل از شروع پروسه حسابرسی بیمه، فرم‌های مخصوص به مؤسسه موردنظر صادر می‌ گردد تا داده‌های  دفاتر قانونی و تأییدیه‌ های مالیاتی در آن ثبت شود.

✔️ مؤسسه، فرم‌های مربوطه را تکمیل می‌کند و به شعبه و یا شرکت حسابرسی تأمین اجتماعی ارسال می‌کند.

✔️ شرکت‌های حسابرسی پس از ارزیابی اسناد، دستاوردها را در فرم‌های مخصوص وارد می‌کنند و به بخشی که پرونده بازخواستی مؤسسه در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌فرستند.

✔️ در پایان شعبه بعد از اخذ گزارش میزان بدهی این حسابرسی بیمه را ارزیابی و گزارش می‌کند.

برای آشنایی با استعلام بدهی مالیاتی با ما همراه باشید.

مراحل حسابرسی بیمه

مراحل حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی عبارت‌اند از:

✔️ آماده‌ نمودن و ارسال مدارک اولیه؛

✔️ فرستادن مدارک به تأمین اجتماعی؛

✔️ ارسال حکم حسابرسی؛

✔️ کامل‌کردن برگه‌ها؛

✔️ بازرسی نمودن دفاتر قانونی؛

✔️ صادرکردن نتیجه حسابرسی

شرکت با آماده‌کردن و فرستادن مدارک و ارسال آن‌ها به تأمین اجتماعی فرایند نخستین حسابرسی بیمه را انجام می‌دهد. در مرحله بعدی، درخواست انجام حسابرسی بیمه از شعبه بررسی‌کننده پرونده، صادر می‌شود. عموماً پیش از آغاز مراحل حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی، فرم‌های مشخصی (کاربرگ‌های حسابرسی بیمه) برای شرکت مذکور ارسال می‌گردد که اطلاعات مرتبط با دفاتر قانونی و اسناد مالیاتی برای حسابرسی تأمین اجتماعی در آن ثبت گردد. شرکت پس از دریافت و تکمیل فرم‌ها، آن‌ها را به مؤسسه حسابرسی تأمین اجتماعی ارسال می‌نماید. مؤسسه نیز بعد از بررسی نمودن مدارک، نتایج را در فرم‌ ثبت کرد می‌کند و آن‌ها را برای شعبه رسیدگی‌کننده می‌فرستد. بعد از آن مؤسسه حسابرسی پس از دریافت نمودن گزارش‌ها، مقدار بدهی حسابرسی شرکت را حساب کرده و اعلام می‌کند.

حسابرسی در بیمه

مدارک لازم برای حسابرسی تأمین اجتماعی

طبق ماده ۴۷ قانون تأمین اجتماعی که مرجع حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی محسوب می‌شود، بازرسان مؤسسه می‌توانند تقریباً تمام مدارک مالی مجموعه را در حسابرسی تأمین اجتماعی بررسی کنند. این مدارک عبارت‌اند از:

✔️ کاربرگ‌های حسابرسی؛

✔️ صورت حقوق و مزایا؛

✔️ برگه‌های تشخیص و قطعی؛

✔️ صورت‌های مالی؛

✔️ دفاتر قانونی؛

✔️  اسناد مالی؛

✔️ فهرست کارکنان فیش‌های حق بیمه؛

✔️ اسامی بازنشستگان و حکم‌های بازنشستگی؛

✔️ تراز معین و تفصیلی؛

✔️ قرارداد های حساب‌های مربوطه.

برای اطلاع از پاسخ پرسش حسابداری ارزی چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در این مطلب سعی کردیم به‌صورت کلیدی به مسائل مربوط به حسابرسی تأمین اجتماعی و پاسخ به پرسش حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟ بپردازیم. ما به توضیح حسابرسی بیمه، اهداف، مراحل و مدارک ضروری آن پرداختیم و درباره چگونگی اعتراض به حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی را بیان نمودیم. در آخر به این نکته اشاره می‌کنیم که نظام حسابداری، علاوه بر کارکردهای گسترده‌ای که دارد، به‌ عنوان یک ابزار اساسی در بهینه‌سازی ریسک‌ های محیط تجاری ایفای نقش می‌کند.

 

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

 

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده  و حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟

 

 

حسابرسی بیمه‌ای چیست؟

حسابرسی بیمه‌ای چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که حسابرسی بیمه‌ای که به آن حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی نیز گفته می‌شود روند رسیدگی به دفاتر قانونی اسناد کارفرمایانی است که کارگاه دارند و با تشکیل پرونده در تأمین اجتماعی، کد کارگاهی دریافت نموده‌اند. حسابرسي بیمه به‌عنوان یکی از فرایندهای اداری سازمان تأمین اجتماعی، جهت شناسایی کارگران بوده است و هدف آن، تأمین حقوق کارگران است. همچنین هدف این حسابرسی، ارزیابی نمودن حساب‌های هزینه‌ای مرتبط با اسناد مالی کارگاه‌ها است، تا از پرداخت حق بیمه شرکت مطمئن شوند. همان‌طور که می‌دانید حسابرسي بیمه‌ای یکی از انواع حسابرسی است.

???? هدف از حسابرسی بیمه چیست؟

این حسابرسی دو هدف عمده دارد که عبارت‌اند از:

???? کارفرما ملزم به رعایت حق بیمه پرسنل است.

برای بنیاد تأمین اجتماعی آگاه شود که صاحب‌کار حق بیمه پرسنل را رعایت نموده است یا نه باید مدارک مرتبط به حقوق مثل فهرست بیمه و مالیات حقوق را بررسی نماید. صاحب‌کار باید تمام مدارک مورد نیاز را در دسترس رسیدگی‌کننده قرار دهد. با تطبیق‌دادن هر چیزی که صاحب‌کار ارائه می‌دهد با مقررات مربوطه فرد رسیدگی‌کننده برپایی حق‌ و حقوق پرسنل را تنظیم می‌نماید. این حسابرسی به دلیل اعتماد از پرداخت حق بیمه انجام شده به‌وسیله کارگاه انجام می‌شود.

???? صاحب‌کار در عقد قرارداد و پرداخت حقوق، قانونی عمل کند.

منظور از حسابرسی بیمه این است که صاحب‌کار باید عقد قرارداد و پرداخت حقوق را قانونی اعمال کند. طبق ضوابط تأمین اجتماعی حقوق پرداخت شده به اشخاص غیر از بیمه‌شدگان مؤسسه هم دربرگیرنده بیمه تأمین اجتماعی است و صاحب‌کاران باید موقع پرداخت حقوق این اشخاص این موضوع را در نظر بگیرند. به این شکل جهت شخص رسیدگی‌کننده برای مهار این مسئله و آگاهی از صحت یا غلط بودن آن‌ها، صورت‌حساب کارمزدی، فاکتورهای کارمزد و پرداخت کارمزدها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مجموعه رسیدگی‌کننده برای حسابرسی بیمه همه اسناد مالی را از تأییدیه مالیاتی و اوراق بازشناسی مالیاتی تا فاکتورهای مالی و دفاتر قانونی ارزیابی می‌کنند.

[caption id="attachment_15125" align="aligncenter" width="574"]حسابرسی بیمه چیست؟ حسابرسی بیمه چیست؟[/caption]

پیش حسابرسی بیمه

قبل از اینکه حسابرسان تامین اجتماعی برای حسابرسی مراجعه کنند، داده ها و اطلاعات شرکت مورد بررسی قرار می گیرند تا اشتباهات و خطاهای احتمالی برطرف شود. به این عمل پیش حسابرسی بیمه گفته می شود. در پیش حسابرسی بیمه می توانید اعمالی را انجام دهید تا از جریمه بیمه ای پیشگیری کنید و حتی جریمه را حذف کنید و مبالغ بیمه را کم کنید. پیش حسابرسی بیمه برای این انجام می شود که از جریمه شدن و بوجود آمدن هزینه های سنگین از طرف حسابرسان تامین اجتماعی پیشگیری کنید. پیش حسابرسی باعث می شود شما اشتباهات احتمالی را برطرف کنید. در اصل پیش حسابرسی بیمه به شما در جلوگیری از جریمه شدن از سوی بیمه با مبالغ سنگین اطمینان خاطر می دهد.

حسابرسی بیمه کیست؟

حسابرس بیمه شخصی است که بررسی دفاتر رسمی و قانونی و همچنین صورت ها و اسناد مالی شرکت ها و کارگاه ها را می پذیرد. شخص حسابرس از پرداخت بیمه کارمندان و کارگران شرکت یا کارگاه مطمئن می شود. بنابر این حسابرسی بیمه بر عهده حسابرس بیمه است.

تفاوت حسابرسی بیمه و حسابرسی مالیاتی در چیست؟

تفاوت این حسابرسی بیمه و مالیات در این است که حسابرسی بیمه به قسمت هزینه ها ولی حسابرسی مالیاتی به درآمدها می پردازد. حسابرسی بیمه به هزینه های مربوط به نیروی کار و شغل سر و کار دارد و آنها را بررسی می کند و به دیگر مسائل ورود نمی کند.

اما حسابرسی مالیاتی قسمت درآمد ها  را مورد بررسی قرار می دهد و هزینه ها را از درآمد ها کسر می کند. در حسابرسی بیمه ای به موارد زیر پرداخته می شود:

  • مالیات تکمیلی
  • دارایی های ثابت
  • صورت کامل واردات و صادرات
  • تراز حساب ها با دفاتر و صورت های مالی
  • خسارت های شعبات و نمایندگی ها
  • حقوق و دستمزد
  • تعدیلات سنواتی
  • معامله ها با اشخاص ثالث
  • صورت کامل گردش مواد اولیه و کالا و قیمت تمام شده کالاها و خدمات
  • میزان درآمد و هزینه

کاربرد حسابرسی بیمه

بیمه مثل یک ضامن بین مؤسسه بیمه‌کننده و بیمه شده به شمار می‌رود که در صورت ایجاد هر نوع پیشامد ناخودآگاه و غیرعمدی مخارج ایجاد شده به بیمه دهنده از طریق مؤسسه بیمه‌کننده پرداخت می‌گردد. اصولاً حق بیمه به‌صورت سالانه بوده که از طریق مؤسسات بیمه‌ای اخذ می‌شود. با ملاحظه به‌ دشواری کار در حال حاضر و دشواری‌هایی وجود دارد بیمه یکی فاکتورهای اصلی در زمان قرارداد کاری به شمار می‌رود.

این حسابرسی مثل یک ارزیابی کلی برای بررسی حساب‌های هزینه‌ای مؤسسات متنوع است که نشان‌ دهنده حق مخارج بیمه ادا شده به مؤسسات است. حسابرسی بیمه برای اعتماد و اطمینان از پرداخت بیمه‌های مؤسسات است.

حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟

شعبه‌های بنیاد تأمین اجتماعی وظیفه نظارت دوره‌ای از دفاتر مؤسسات حقیقی و حقوقی را دارند. اما حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟ مراحل حسابرسی تأمین اجتماعی به چه شکلی است؟

در مجموع مراحل زیر باید انجام شود تا نظارت بر حسابرسی بیمه در یک مؤسسه انجام شود:

✔️ در شروع اعمال این حسابرسی از شعبه‌ای که پرونده مؤسسه در آن ارزیابی می‌شود صادر می‌گردد.

✔️ اسناد مرتبط با این حسابرسی را به شرکت‌های حسابرسی تأمین اجتماعی می‌فرستند و یا این شرکت‌ها اسناد مرتبط را از بنیاد تأمین اجتماعی تقاضا می‌کنند.

✔️ قبل از شروع پروسه حسابرسی بیمه، فرم‌های مخصوص به مؤسسه موردنظر صادر می‌ گردد تا داده‌های  دفاتر قانونی و تأییدیه‌ های مالیاتی در آن ثبت شود.

✔️ مؤسسه، فرم‌های مربوطه را تکمیل می‌کند و به شعبه و یا شرکت حسابرسی تأمین اجتماعی ارسال می‌کند.

✔️ شرکت‌های حسابرسی پس از ارزیابی اسناد، دستاوردها را در فرم‌های مخصوص وارد می‌کنند و به بخشی که پرونده بازخواستی مؤسسه در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌فرستند.

✔️ در پایان شعبه بعد از اخذ گزارش میزان بدهی این حسابرسی بیمه را ارزیابی و گزارش می‌کند.

برای آشنایی با استعلام بدهی مالیاتی با ما همراه باشید.

مراحل حسابرسی بیمه

مراحل حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی عبارت‌اند از:

✔️ آماده‌ نمودن و ارسال مدارک اولیه؛

✔️ فرستادن مدارک به تأمین اجتماعی؛

✔️ ارسال حکم حسابرسی؛

✔️ کامل‌کردن برگه‌ها؛

✔️ بازرسی نمودن دفاتر قانونی؛

✔️ صادرکردن نتیجه حسابرسی

شرکت با آماده‌کردن و فرستادن مدارک و ارسال آن‌ها به تأمین اجتماعی فرایند نخستین حسابرسی بیمه را انجام می‌دهد. در مرحله بعدی، درخواست انجام حسابرسی بیمه از شعبه بررسی‌کننده پرونده، صادر می‌شود. عموماً پیش از آغاز مراحل حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی، فرم‌های مشخصی (کاربرگ‌های حسابرسی بیمه) برای شرکت مذکور ارسال می‌گردد که اطلاعات مرتبط با دفاتر قانونی و اسناد مالیاتی برای حسابرسی تأمین اجتماعی در آن ثبت گردد. شرکت پس از دریافت و تکمیل فرم‌ها، آن‌ها را به مؤسسه حسابرسی تأمین اجتماعی ارسال می‌نماید. مؤسسه نیز بعد از بررسی نمودن مدارک، نتایج را در فرم‌ ثبت کرد می‌کند و آن‌ها را برای شعبه رسیدگی‌کننده می‌فرستد. بعد از آن مؤسسه حسابرسی پس از دریافت نمودن گزارش‌ها، مقدار بدهی حسابرسی شرکت را حساب کرده و اعلام می‌کند.

[caption id="attachment_15126" align="aligncenter" width="574"]حسابرسی در بیمه حسابرسی در بیمه[/caption]

مدارک لازم برای حسابرسی تأمین اجتماعی

طبق ماده ۴۷ قانون تأمین اجتماعی که مرجع حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی محسوب می‌شود، بازرسان مؤسسه می‌توانند تقریباً تمام مدارک مالی مجموعه را در حسابرسی تأمین اجتماعی بررسی کنند. این مدارک عبارت‌اند از:

✔️ کاربرگ‌های حسابرسی؛

✔️ صورت حقوق و مزایا؛

✔️ برگه‌های تشخیص و قطعی؛

✔️ صورت‌های مالی؛

✔️ دفاتر قانونی؛

✔️  اسناد مالی؛

✔️ فهرست کارکنان فیش‌های حق بیمه؛

✔️ اسامی بازنشستگان و حکم‌های بازنشستگی؛

✔️ تراز معین و تفصیلی؛

✔️ قرارداد های حساب‌های مربوطه.

برای اطلاع از پاسخ پرسش حسابداری ارزی چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در این مطلب سعی کردیم به‌صورت کلیدی به مسائل مربوط به حسابرسی تأمین اجتماعی و پاسخ به پرسش حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟ بپردازیم. ما به توضیح حسابرسی بیمه، اهداف، مراحل و مدارک ضروری آن پرداختیم و درباره چگونگی اعتراض به حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی را بیان نمودیم. در آخر به این نکته اشاره می‌کنیم که نظام حسابداری، علاوه بر کارکردهای گسترده‌ای که دارد، به‌ عنوان یک ابزار اساسی در بهینه‌سازی ریسک‌ های محیط تجاری ایفای نقش می‌کند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 



:: برچسب‌ها: نرم,افزار,حسابداری,طلوع,پدیده نرم,افزار,مالیاتی مشاوره,مالیاتی مشاوره,مالیاتی,رایگان آموزش,حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

امروزه استفاده از نرم افزار حسابداری وب به دلیل امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می ‌دهد، بسیار رواج یافته است. انتخاب یک نرم افزار حسابداری که قابلیت های متنوعی را در اختیار حسابداران قرار دهد، از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب و کار است. نرم افزار حسابداری تحت وب یکی از نرم افزارهایی است که از طریق اینترنت طراحی و پیاده سازی شده است و نیازی به نصب نرم افزار برای سیستم های کامپیوتری نیست.

در حال حاضر بسیاری از مدیران مایل به استفاده از این نرم افزار در شرکت های خود می باشند، اما اطلاعات کافی از نحوه استفاده و کار با آن را ندارند. از این رو در ادامه به بررسی شرایط استفاده از این نرم افزار و قابلیت ها و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می دهد، خواهیم پرداخت.

معرفی نرم افزار حسابداری تحت وب

????نرم افزار حسابداری تحت وب یکی از نرم افزارهای است که به صورت آنلاین طراحی و پیاده سازی شده است و حسابداران برای انجام فرآیندهای حسابداری نیاز به نصب ان بر روی سیستم کامپیوتر خود ندارند. در واقع این نرم افزار جهت استفاده به قطعات سخت افزاری، پشتیبان گیری و نگهداری نیازی ندارد و نرخ هزینه ها را بسیار کاهش می دهد.

????در نرم افزار حسابداری آنلاین، کاربران با استفاده از دستگاه الکترونیکی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، می توانند به راحتی در هر زمان و مکان کنترل رویدادهای مالی خود را در اختیار داشته باشند و دیگر محدود به کار در فضای اداری و شرکتی نخواهند بود. اما قابلیت های کار با نرم افزار حسابداری تحت وب چیست؟ چرا نرم افزار حسابداری آنلاین میان صاحبان کسب و کار محبوبیت زیادی دارد؟ در ادامه به ویژگی های منحصر به فرد  این نرم افزار اشاره خواهیم کرد.

 

معرفی نرم افزار حسابداری تحت وب

 

مزایای کار با نرم افزار حسابداری وب

????از مهم ترین مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری تحت وب این است که کاربران می ‌توانند رویدادهای حسابداری را در هر شرایطی بدون حضور در فضای اداری انجام دهند. این نرم افزارها برای شرکت هایی که دارای چندین شعب می باشند، بسیار حائز اهمیت است، چرا که می‌ توانند داده‌ ها و اطلاعات مالی را به راحتی مدیریت کرده و آن ها را به صورت یکپارچه در بیاورند.

????علاوه بر این در شرایطی که شرکتی دارای چندین انبار از محصولات باشد، برای آسان تر شدن کار، انبارداران می ‌توانند از این نرم افزارها استفاده کنند و نیاز به نصب نرم افزارها بر روی سیستم نیست. در مجموع می‌ توان قابلیت های نرم افزارهای حسابداری آنلاین را در موارد زیر خلاصه کرد:

قابلیت اتصال به نرم افزارهای مختلف نرم افزار حسابداری آنلاین امکان اتصال به سیستم تولید و پخش شرکت ها را دارد.
قابلیت اتصال به ابزارهای آنلاین یکی دیگر از قابلیت های این نرم افزار امکان اتصال به نرم افزارهای فروشگاهی است.
اطلاع رسانی از طریق پیامک این نرم افزار دارای امکانات پیامکی اعم از ارسال گزارش مالی به مدیران است.
 دارای یکپارچگی در عملکرد نرم افزارهای حسابداری آنلاین دارای عملکرد یکپارچه و سازماندهی شده است.
برخورداری از پشتیبانی بسیار مناسب شرکت های ارائه دهنده نرم افزار تحت وب دارای پشتیبانی مداوم هستند.

 

شرایط استفاده ازنرم افزار حسابداری وب

????از اصلی ترین چیزهایی که برای دسترسی به نرم افزار حسابداری وب ضروری است، این است که دستگاهتان به سرور اتصال پیدا کند. این اتصال می تواند از طریق شبکه داخلی یا اینترنت انجام شود. بنابراین برای استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین در وهله اول به یک وب سرور که وظیفه رسیدگی به درخواست ‌های ارسالی از طرف کاربر را دارد، نیاز است. علاوه بر این دستگاه باید یک نرم افزار کاربردی برای اجرایی کردن دستوراتی که به سرور موجود ارسال شده و پایگاه داده ای برای ذخیره کردن داده ها و اطلاعات موجود داشته باشد. اما مراحل کار با نرم افزارهای آنلاین چگونه است؟ با ما باشید تا بیشتر با چگونگی کار با این نرم افزار آشنا شوید.

 

برای اطلاع از انواع اظهارنامه مالیاتی، کلیک کنید.

 

مراحل بکارگیری نرم افزار حسابداری وب

????کاربران برای انجام فرایندهای مختلف از طریق این نرم افزار باید به وسیله رابط کاربری درخواست خود را از طریق شبکه وب سرور ارسال کنند. پس از آن وب سرور درخواست را بررسی می ‌کند و آن را به سرویس دهنده نرم افزار ارسال می کند. پس از آن سرویس دهنده نرم افزار نتیجه را به سرور منتقل می ‌کند و اطلاعات درخواستی از طریق وب سرور به کاربر منتقل می شود. در پایان نیز اطلاعات درخواستی از سوی کاربر در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

 

بهترین نرم افزار های حسابداری تحت وب

????تا اینجای مقاله در مورد مزایا و مراحل کار با نرم افزاری حسابداری و مالی وب توضیح دادیم. اما بسیاری دغدغه بهترین نرم افزار حسابداری و مالی آنلاین را دارند که امکانات زیادی داشته باشد. در ادامه به برخی از بهترین نرم افزارهای تحت وب که با بیشترین استقبال از سوی کاربران رو به رو شده اند، اشاره می کنیم.

✔️ نرم افزار حسابداری تحت وب هوفر

یکی از نرم افزارهای حسابداری آنلاین که برای شرکت ها و سازمان های بزرگ و کسب و کارهای نوپا طراحی شده، نرم افزار حسابداری آنلاین هوفر است. این سیستم قابلیت اتصال به فروشگاه اینترنتی، حساب های بانکی و دیگر زیر ساختار های دیجیتال را دارد. نرم افزار حسابداری تحت وب هوفر اکنون در گوگل پلی و کافه بازار در دسترس است.

 

✔️ نرم افزار حسابداری تحت وب ابرستان

یکی دیگر از نرم افزارهای حسابداری که به صورت آنلاین در دسترس است و امکانات متنوعی از جمله مدیریت خرید و فروش، دریافت و پرداخت، مدیریت انبارداری را در اختیار حسابداران قرار می ‌دهد، نرم افزار حسابداری تحت وب ابرستان است که با استفاده از مزایایی که این نرم افزار دارد، می ‌توانید به گسترش کسب و کار خود ادامه دهید. برخی از امکانات شامل در دسترس بودن همیشگی، بی ‌نیاز از خرید تجهیزات گران قیمت سخت افزاری، امنیت و محافظت از داده ها، کاهش هزینه‌ های نگهداری و بروزرسانی است.

 

 

بهترین نرم افزار حسابداری

 

✔️ نرم افزار حسابداری تحت وب قیاس

بسیاری از کاربران برای سهولت در محاسبات مالی، خزانه داری، حقوق و دستمزد و ... از این نرم افزار استفاده می کنند. نرم افزارهای آنلاین قیاس امکانی را در اختیار کاربران قرار می‌ دهد که می توانند وضعیت کسب و کار خود را با بهره گیری از گزارش ‌های ارائه‌ شده بررسی نمایند. برخی از ویژگی های این نرم افزار امکان ثبت و نگهداری معاملات مالی، قابلیت مدیریت مشاغل با چندین شعبه، عملیات پایان سال خودکار، ایجاد سال مالی جدید، افزودن شرح استاندارد جهت ثبت اسناد حسابداری می باشد.

✔️ نرم افزار حسابداری تحت وب شایگان سیستم

یکی از بهترین نرم افزارهای تحت وب که امکانات محسابات یکپارچه مالی، خرید و فروش، درآمد و هزینه را دارد، نرم افزار حسابداری تحت وب شایگان سیستم است که راهکارهای متنوعی برای شرکت های خدماتی، بازرگانی، پیمانکاری، کارخانجات فراهم می کند. از بهترین ویژگی های این نرم افزار این است که مطابق با آخرین تغییرات قوانین مالی و مالیاتی به‌ روزرسانی می ‌شود و بسیاری از کاربران به دلیل به روز بودن این نرم ‌افزار رضایت بالایی از آن دارد.

 

 استاندارد های حسابداری چیست؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش، کلیک کنید.

 

خلاصه مقاله

در حال حاضر نرم افزار حسابداری تحت وب بین کاربران به دلیل دسترسی آسان و هزینه های کم از محبوبیت بالایی برخوردار است و امکانات متنوعی در اختیار افرادی که با رویدادهای حسابداری سروکار دارند، قرار می دهد. از مهم ترین مزایای این نرم‌ افزار می‌ توان به کاهش هزینه‌ ها و عدم نیاز به نصب بر روی سیستم های کامپیوتری اشاره کرد و کاربران می توانند در هر زمان و مکان به داده های خود دسترسی داشته باشند. نرم افزار حسابداری تحت وب رایگان هم مانند این نرم افزارها عمل نمی کند چرا که امکانات کمتری دارد. نرم افزار حسابداری رایگان و نرم افزار حسابداری تحت وب رایگان امنیت کمتری نسبت به نرم افزارهای دیگر دارد.

در این مقاله به بررسی ویژگی ها و امکانات این نرم افزار و نحوه کار با آن پرداختیم. چنانچه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نرم افزار حسابداری وب هستید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در طلوع پدیده تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند و بهترین راهنمایی را به شما عزیزان ارائه دهند. شما می توانید با مطالعه مقاله 5 نکته در نرم افزارهای حسابداری به این نرم افزارها شناخت بهتری پیدا کنید.

برای دانلود پی دی اف مطالب این صفحه، کلیک کنید.

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده  و نرم افزار حسابداری وب

 



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

در حال حاضر نرم افزار حسابداری ابری یکی از بهترین نرم افزارهای موجود دنیای حسابداری است. در سال های اخیر در دنیای کسب و کار، سیستم های حسابداری و مدیریت مالی دستخوش تحولات زیادی بوده اند. از گذشته تاکنون سیستم های حسابداری به شکل سنتی مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از بهترین نرم افزارهای حسابداری ابری تنها امنیت، پشتیبانی، قیمت و تعداد کاربران را در نظر می گرفتند.

اما نرم افزار حسابداری ابری یکی از نرم افزارهایی است که می ‌توانید به وسیله آن در کمترین زمان به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید و هزینه های خود را کاهش دهید. در واقع ایجاد سیستم پردازش ابری یکی از تحولات دنیای حسابرسی و حسابداری به شمار می آید. از آنجا که بسیاری از افراد اطلاعات لازم را از قابلیت های این نرم افزار ندارند، در ادامه اطلاعات مفیدی در خصوص مزایای استفاده از این نرم افزار و میزان امنیت آن در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس انتهای مقاله با ما باشید.

آشنایی با سیستم پردازش ابری

✅  بسیاری از بهترین نرم افزارهای حسابداری ابری قابلیت پشتیبانی و حفظ اطلاعات را در فایل و یا سی دی برای کاربران فراهم می ‌کنند و می ‌توانند پس از انجام مراحل نصب، به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. اما سیستم پردازش ابری نیازی به این مراحل ندارد، در واقع حسابداران می توانند در یک فضای ابری به سرعت به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند، همانند حساب های کاربری جی میل که می توانید در هر سیستم عامل از گوشی هوشمند گرفته تا لپ تاپ از طریق اینترنت در هر زمان و مکانی به نرم افزار و اطلاعات موجود خود دسترسی پیدا کنید.

✅سیستم پردازش ابری هم اینگونه عمل می ‌کند و شما می توانید بدون محدودیت زمانی و مکانی به اطلاعات خود دسترسی داشته و نصب نرم افزار را در یک فضای ابری و به صورت آنلاین انجام دهید. چنانچه نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و نحوه خرید این نرم افزار هستید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس حاصل نمایید و از سرویس های متنوع ما بهره مند شوید.

حسابداری چیست؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 

نرم افزار حسابداری ابری چیست؟

نرم افزار حسابداری ابری چیست؟

????  در سیستم سنتی، نرم افزارها به صورت دستی روی هارد دیسک کامپیوتر قابل نصب بودند و کاربران برای استفاده باید از یک کامپیوتر خاص استفاده می ‌کردند. اما در بهترین نرم افزارهای حسابداری ابری که به نوعی یک نوع حسابداری آنلاین می باشد، سیستم مانند فضای ابری کار می کند. از سوی دیگر حسابداری ابری در نحوه کارکرد و ارائه خدمات تفاوتی با نرم افزار های سنتی ندارد، اما می توانید تمام رویدادهای حسابداری را بدون هیچ گونه محدودیت از طریق این نرم افزار انجام دهید. این را هم بدانید که نرم افزار حسابداری تحت وب رایگان از امنیت و سرعت پایینی برخوردار است.

????  بعلاوه یکی از مزیت هایی که نرم افزار حسابداری ابری دارد این است که شما بدون نیاز به نصب دوباره نرم افزار، می توانید از طریق مرورگر وب و اینترنت به رویدادهای حسابداری خود دسترسی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با قابلیت های این نرم افزار، در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

جهت آشنایی با اصول اولیه حسابداری و 10 نکته برای خرید نرم افزار حسابداری روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری ابری

✅  همانگونه که اشاره شد نرم افزار حسابداری ابری با دیگر سیستم های حسابداری از نظر ارائه خدمات تفاوت چندانی ندارند و همه محاسبات و استانداردهای حسابداری از جمله پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل و سایر امور حسابداری قابل انجام است. با این وجود نرم افزار حسابداری ابری قابلیت‌ها و کارکردهای دارد که آن را از سیستم های حسابداری سنتی متمایز می کند. این مزایا و قابلیت ها شامل موارد زیر می باشد:

دسترسی لحظه‌ای و سریع به داده‌ ها اطلاعات حسابداری ابری به صورت آنلاین قابل دسترسی است و روی سرور های ابری قرار دارد و شما با هر سیستم عاملی می توانید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.
عدم نیاز به ایجاد زیر ساخت های جدید با استفاده از نرم افزار های حسابداری ابری نیازی به اختصاص سرمایه و نیروی انسانی جدید نخواهید داشت و اطلاعات شما به راحتی می تواند مورد آنالیز قرار بگیرد.
امنیت اطلاعات در صورت استفاده از نرم افزار حسابداری ابری معتبر اطلاعات شما با امنیت بسیار بالا حفظ خواهد شد و هیچ جای نگرانی ای بابت سواستفاده از آن ها وجود ندارد.
وجود نسخه یکپارچه شما در صورت استفاده از نرم افزار های حسابداری از هر مکان و با چند سیستم مختلف می توانید دسترسی به اطلاعات خود داشته باشید.
قیمت مقرون به صرفه در برخی از نرم افزار های حسابداری ابری شما برای قابلیت های حسابداری مدرن و حرفه نیاز نیست هزینه خیلی زیادی پرداخت نمایید و با حداقل هزینه از آن ها بهره مند می شوید.

 

بهترین نرم افزار حسابداری ابری چیست؟ 

 

برای آشنایی با مفهوم کدینگ حسابداری با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

میزان امنیت نرم افزار حسابداری ابری

✔️ سیستم های حسابداری قبل از هرچیز از اطلاعات و داده ‌های شما نسخه پشتیبان می ‌گیرند و می توانید اطلاعات خود را از طریق فضای مجازی در این سیستم ها به روز و ذخیره کنید. سیستم امنیت نرم افزار ابری شامل سیاست ‌ها و فناوری هایی است که امنیت داده‌ ها را بالا می ‌برد. از آنجا که فضای مجازی به گونه ‌ای طراحی شده است که افراد زیادی به آن دسترسی دارند و فضای ناامنی محسوب می شود، امنیت نرم افزار ابری که از مباحث چالش برانگیز است.

✔️ در مجموع باید گفت که در سیستم پردازش ابری معمولاً یک پوشش محافظتی برای اطلاعات وجود دارد. از بهترین روش ها در امنیت ابری کدگذاری و رمزنگاری اطلاعات است که این رمزنگاری باعث حفاظت اطلاعات می شود و از بین رفتن آن ها را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. استفاده از فایروال نیز یکی دیگر از روش های موثر در سیستم پردازش ابری است که می ‌تواند مانع امنیتی در اطراف زیرساخت‌های ابری ایجاد کند.

خلاصه مقاله

یکی از نرم افزارهای حسابداری مدرن که می توانید به وسیله آن به اطلاعات خود در هر زمان و مکانی در دسترسی داشته باشید، سیستم نرم افزار حسابداری ابری است که با مزایا و قابلیت هایی که دارد، از نرم افزارهای سنتی مدیریت مالی پیشی گرفته است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که نرم افزار حسابداری تحت وب رایگان از امنیت و امکانات کمتری برخوردار است. 

یکی از مهم ترین چالش های پیش رو، بحث امنیت داده‌ها و اطلاعات در این سیستم است. اما همانطور که در این مقاله اشاره شد سیستم پردازش ابری به دلیل داشتن پوشش محافظتی و امنیت در کدگذاری و رمزنگاری داده ها می تواند احتمال خطر از بین رفتن اطلاعات را تا حد زیادی به حداقل برساند و چنانچه دارای کسب و کاری هستید که می خواهید مدیریت حساب های خود را با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان و با امنیت بالا انجام دهید، به شما سیستم نرم افزار حسابداری ابری را توصیه می کنیم، چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نحوه خرید و قیمت این نرم افزار هستید، می توانید با مشاوران طلوع پدیده تماس حاصل نمایید تا راهنمایی های لازم را به شما عزیزان ارائه دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده  و نرم افزار حسابداری ابری

 



:: برچسب‌ها: نرم افزارحسابداری طلوع پدیده , نرم افزارمالیاتی , مشاوره مالیاتی , مشاوره مالیاتی رایگان , آموزش حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

امروزه در اغلب شرکت ها برای انجام محاسبات حسابداری آنلاین، از نرم افزار استفاده می شود. زیرا، بهتر است تا اطلاعات مالی در مدت زمان کوتاهی در یک شرکت در یک نرم افزار معتبر ثبت و نگهداری شوند. لذا، افرادی که از این نرم افزارها استفاده می کنند و یا تصمیم دارند تا این نرم افزارها را خریداری کنند، باید نکاتی را دانسته و رعایت فرمایند. اگر شما هم جز این افراد هستید، بهتر است که با 5 نکته در نرم افزار حسابداری آشنا شوید. برای آشنایی با آن ها می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. این نرم افزار ها باید از استاندارد های حسابداری پیروی کنند.

نرم افزار حسابداری چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که بخواهیم شما را با نکات مربوط به استفاده و خرید نرم افزار حسابداری آشنا کنیم، بهتر است بدانید که این نرم افزارها چه کاربردی دارند. تمامی نرم افزارهای حسابداری، به کارکنان یک شرکت و مدیران کمک می کنند تا به سرعت تمامی صورت های سود و زیان و... را به راحتی محاسبه کنند. علاوه بر این، با کمک این نرم افزارها، تمامی حساب های یک شرکت به صورت یکپارچه محاسبه شده و گزارشات مالی آن ها نیز کامل تر ارائه می شوند. البته، این کاربردها برای تمامی نرم افزارها نیست و فقط برخی از بهترین نرم افزار حسابداری این کاربردها را دارند. لذا، هر یک از افراد پیش از خرید باید با ویژگی های یک نرم افزار خوب آشنا شده و سپس آن را تهیه کنند.

برای استفاده از نرم افزار حسابداری رایگان روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

نکات مهم در زمان استفاده از نرم افزار حسابداری

پس از خرید هر یک از نرم افزارهای حسابداری، شما عزیزان باید در زمان استفاده نکاتی را دانسته و رعایت کنید. این نکات کمک می کنند که کارایی نرم افزار شما بهتر شود. تعدادی از مهم ترین این نکات، به شرح زیر می باشند:

تحلیل الگوهای فروش در نرم افزار حسابداری

حسابدار باید در زمان استفاده هر یک از نرم افزارهای حسابداری، الگوهایی را به آن ها دهد که بر اساس آن ها، فروش شما را محاسبه کند. در واقع، شما از طریق این الگوها می توانید میزان فروش خود را نسبت به ماه های گذشته مقایسه کنید. علاوه بر این، می توانید الگوهای فروش خود را با الگوهای فروش رقبای خود مقایسه کنید. با این کار می توانید فروش خود را افزایش داده و یا کاهش دهید.

معرفی نکات استفاده از نرم افزار حسابداری 

پیش بینی اعتبارات مالی و بودجه شرکت

پیش بینی کردن اعتبارات مالی و بودجه یک شرکت، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا، از طریق آن یک شرکت می تواند به اهداف بلند مدت خود برسد. لذا، حسابداران یک شرکت باید در بخشی از این نرم افزار، این موضوع را تعبیه کنند. این امکان، برای تمامی نرم افزارها وجود ندارد و فقط برخی از آن ها دارای این ویژگی هستند.

برای آشنایی با مفهوم بهترین نرم افزار حسابداری برای کامپیوتر با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

ثبت خودکار هزینه های شرکت در نرم افزار های حسابداری

در زمان استفاده از نرم افزار حسابداری، حتما گزینه ثبت خودکار هزینه ها را فعال کنید. با این کار هر هزینه جدیدی که در یک شرکت به وجود آید، به طور خودکار ثبت شده و به صورت گزارش به مدیریت ارسال خواهد شد. در این صورت، هم وقت حسابدار هدر نمی رود و هم گزارش مالی به صورت دقیق و بدون هیچ اختلالی به دست مدیریت می رسد.

تهیه نمودار از تمامی گزارش های مالی

یکی دیگر از نکاتی که در زمان استفاده از نرم افزار حسابداری باید دانسته و رعایت کنید، تهیه نمودار از تمامی گزارشات مالی است. در واقع، تمامی حسابداران باید از گزارش های مالی یک شرکت نموداری تهیه کرده و به مسئولین مربوطه تحویل دهند. برای این که در وقت حسابداران شرکت صرفه جویی شود، می توان گزینه تهیه نمودار را در نرم افزار فعال کرد. با این کار، خود نرم افزار به راحتی و در مدت زمان کوتاهی، نمودار هر یک از صورت های مالی را تهیه می کند.

نکات مهم نرم افزار حسابداری

تهیه گزارش های روزانه و ماهانه نرم افزار حسابداری

گزارش های مالی یک شرکت و یا موسسه باید به روز باشند. زیرا، اگر آخرین گزارش مالی برای یک سال پیش باشد، مدیر آن شرکت نمی تواند از اوضاع مالی اطلاع دقیقی داشته باشد. بنابراین، توصیه می شود تا نرم افزار حسابداری خود را به نحوی آماده کنید که بتواند به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه، گزارش مالی را طراحی کرده و تحویل دهد. دقت کنید که هر نرم افزاری نمی تواند این کار را به صورت دقیق انجام دهد. لذا، نرم افزاری را انتخاب کنید که این امکان را داشته باشد. این گزارشات در موعد مالیاتی نیز به کمک می آیند و کار را نسبت به گذشته های دور آسانتر می کنند.

علاوه بر تمامی نکات ذکر شده، دقت کنید که نرم افزار مصرفی شما باید امنیت بالایی داشته باشد. زیرا، گزارش های مالی شرکت شما نباید به دست رقبا یا سایر افراد برسد. لذا، زمانی که یک نرم افزار حسابداری امنیت خوبی نداشته باشد، تمامی اطلاعات شما در خطر هستند. پس، دقت کنید که محصولی خریداری کنید که هم تمامی نکات گفته شده و ویژگی ها را دارا باشد و هم اطلاعات مهم شرکت و یا سازمان شما را حفظ و نگهداری کند.

خلاصه مقاله

ما در مقاله 5 نکته در نرم افزار حسابداری سعی داشتیم تا شما را با نکات مهم استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین آشنا کنیم. لازم به ذکر است تا بدانید که پیش از خرید نرم افزار حسابداری، باید اطلاعات کاملی از تمامی امکانات و ویژگی های آن ها کسب کنید. زیرا، با این کار به راحتی می توانید تشخیص دهید که یک نرم افزار خوب و یا بد است. اگر به یک نرم افزار خوب نیاز دارید که تمامی ویژگی ها را داشته باشد، می توانید با همکاران ما در طلوع پدیده ارتباط برقرار کنید. همکاران ما بهترین نرم افزار حسابداری را برای شما طراحی کرده و شما را در زمان استفاده از آن یاری می کنند.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده  و 5 نکته در نرم افزار حسابداری

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: نرم,افزار,حسابداری,طلوع,پدیده نرم,افزار,مالیاتی مشاوره,مالیاتی مشاوره,مالیاتی,رایگان آموزش,حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

هر شرکتی برای داشتن یک نظام هدفمند مدیریت مالی و حفظ مستندات کسب و کار خود نیازمند یک سیستم حسابداری می باشد. در گذشته حسابداران به صورت دستی فرایندهای حسابرسی را انجام می ‌دادند، اما در حال حاضر نرم افزارهای حسابداری می توانند در کوتاه ترین زمان پروسه حسابداری مالی را برای شرکت ها انجام دهند و همین موضوع موجب بالا رفتن اهمیت اطلاع از نکات خرید نرم افزار حسابداری شده است.

نرم افزارهای حسابداری متعددی در بازار وجود دارند که به کمک آنها حسابداران فرایندهای حسابداری را انجام می دهند. اما در انتخاب نرم افزار حسابداری باید به یک راهنمای خرید نرم افزار حسابداری دست پیدا کنید تا متناسب با کسب و کار شما باشد و باید با توجه به زمینه کاری خود این نرم افزار را تهیه نمایید. اما سوال اینجاست که نرم افزار حسابداری مناسب چه ویژگی هایی دارد و هنگام خرید نرم افزار حسابداری به چه نکاتی باید توجه کرد. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به ۱۰ نکته برای خرید نرم افزار حسابداری اشاره خواهیم کرد.

 

نرم افزار حسابداری متناسب با زمینه کاری

???? در حال حاضر نرم افزارهای مختلفی در زمینه حسابداری وجود دارند که باید هر کدام از این نرم افزار ها با توجه به زمینه کاری انتخاب شوند، چرا که شرکت های تولید نرم افزار برای هر رسته شغلی نرم افزار مورد نیاز خود را تهیه می کنند. به طور مثال صنف رستوران نرم افزار حسابداری خاصی دارد که تعمیرگاه های خودرو و دفاتر پیمانکاری از این نرم افزار استفاده نمی کنند. بنابراین یکی از ۱۰ نکته برای خرید نرم افزار حسابداری، توجه به زمینه کاری و نوع طراحی آن برای مشاغل است.

برای استفاده از نرم افزار حسابداری رایگان روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

توجه به زیر سیستم ها و افزونه های نرم افزار حسابدرای

???? نرم افزارهای حسابداری و مالی هر کدام دارای زیر سیستم ها و امکانات خاصی هستند که شامل خرید و فروش، انبارداری، خزانه داری، مدیریت ارتباط با مشتری، اتوماسیون اداری، حقوق و دستمزد و... می باشد. جهت خرید نرم افزار مناسب باید راهنمای خرید نرم افزار حسابداری را پیدا کنید و بخوانید، ابتدا باید بدانید به چه زیر سیستمی نیاز دارید، به طور مثال حسابداری مالی، برای رسیدگی به اسناد حسابداری و گزارش تراز مالی، نرم افزار انبار و خرید و فروش برای ثبت رسید و حواله ورود و خروج کالا از انبار مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۰ نکته برای خرید نرم افزار مالیاتی 

قابلیت توسعه و مقیاس پذیری نرم افزار حسابداری

???? ممکن است بعضی از شرکت ها و کسب و کار ها ابتدا به امکانات زیاد نرم افزار حسابداری و مالی نیاز نداشته باشند، اما با گسترش بازار و کسب و کار خود احتمالاً نیازمند امکانات بیشتری در نرم افزار مالی حسابداری هستند. یکی از ۱۰ نکته برای خرید نرم افزار حسابداری، توجه به مقیاس پذیری و قابلیت توسعه نرم افزار است.

???? اکنون برخی از نرم افزارهای ساده این امکان را فراهم کردند که در ابتدای کار می توانید تنها هزینه امکانات اولیه نرم افزار پرداخت کنید و بعد با هزینه بیشتری امکانات جدیدی به نرم افزار خود اضافه نمایید. بنابراین نرم افزار حسابداری تهیه کنید که قابلیت توسعه داشته باشد.

برای آشنایی با نرم افزار حسابداری ابری با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

ارائه خدمات پس از فروش از سوی شرکت نرم افزار حسابداری

???? یکی دیگر از نکات راهنمای خرید نرم افزار حسابداری، خدمات پس از فروش آن است. بسیاری از حسابداران که از نرم افزارها برای رویداد های حسابرسی استفاده می کنند، نیازمند خدمات پس از فروش هستند. شرکتی که خدمات مربوط به فروش نرم افزارهای حسابداری را ارائه می دهد، باید خیال حسابداران را جهت پاسخگویی به مسائل آن راحت کند و حسابداران اطمینان داشته باشند که متناسب با نیاز خود هر لحظه که بخواهند می‌توانند از پشتیبانی برای رفع مسائل مهم خدمات پس از فروش با کیفیت بهره ببرند.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

ارائه گزارش های کاربردی و تحلیلی حسابداری

???? در دنیای کسب و کار اطلاعات و دیتاها مهم ترین بخش کار هستند که با تکیه بر تحلیل آنها توان تصمیم گیری مدیران بیشتر می‌ شود و می  توانند نسبت به مسائل و رویدادها مالی تصمیم بگیرند. در حال حاضر به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی و تحلیل درستی اطلاعات بسیاری از شرکت ‌ها ورشکسته می شوند. بنابراین استفاده از یک نرم افزار حسابداری که گزارش‌ های مورد نیاز شما را تهیه کند، باعث ارتقای سازمان خواهد شد.

???? همچنین ارائه گزارش های قانونی مانند گزارش های خرید و فروش فصلی، اظهارنامه های مالیاتی اصلی ترین بخش کار حسابداران است. لذا لازم است که از نرم افزارهای حسابداری کمک بگیرید که با صرف زمان کمتر، گزارش های دقیق و کاربردی را به شما ارائه دهند.

برای آشنایی با مفهوم حقوق و دستمزد و مالیات حقوق با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

اهمیت به روز بودن نرم افزار حسابداری

???? یکی دیگر از 10 نکته برای خرید نرم افزار حسابداری، توجه به آپدیت بودن آن است. نرم افزار حسابداری باید با تغییرات قانونی و استانداردهای حسابداری سازگار باشند. قوانین حسابداری چنانچه تغییر داشته باشند، شرکت تولید کننده نرم افزار باید توانایی سازگاری با تغییرات را در نرم افزار ایجاد کند و حسابداران بابت تغییر مقررات دغدغه نداشته باشند.

???? از این رو حضور یک تیم متخصص در حوزه برنامه نویسی نرم افزار می تواند باعث اطمینان حسابداران شود. کارشناسان طلوع پدیده می توانند با ارائه مشاوره های مناسب، شما را در انتخاب بهترین نرم افزارها با قابلیت به روزرسانی مطابق با استانداردهای حسابداری شما را یاری کنند.

یکپارچگی نرم افزار حسابداری

???? یکی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید نرم افزار حسابداری مدرن باید به آن توجه داشته باشید، این است که نرم افزار حسابداری صرفاً برای ثبت امور مالی سازمان طراحی نشده و باید فعالیت های متعدد از جمله کنترل عملیات چک، انبارداری، مدیریت فروش، محاسبه دستمزد کارکنان کارکنان، کنترل حساب های بانکی، خرید از تامین کننده و ... را داشته باشد.

???? در واقع تمامی اطلاعات باید در نهایت تبدیل به موجودی های مالی سازمان شود. بنابراین یکپارچگی نرم افزار حسابداری می تواند اطلاعات را به روش منسجم ثبت کند و از دوباره کاری جلوگیری کند. بنابراین نرم افزاری را تهیه کنید که بتواند امکانات متعددی را در اختیار شما قرار دهد.

نکاتی که قبل از خرید نرم افزار حسابداری باید به آن توجه کرد 

تهیه نرم افزار حسابداری بدون پرداخت هزینه اضافی

???? یکی از دغدغه هایی که معمولاً حسابداران هنگام خرید نرم افزار حسابداری با آن مواجه می شوند، نیاز به هزینه های جانبی متعدد پس از خرید نرم افزار است. البته نرم افزارهای وجود دارند که می توانید با اطمینان از پشتیبانی آنها در آینده از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

در اغلب موارد نسخه پایه نرم افزار با قیمت اندک به مشتریان فروخته می‌ شود ولی برای راه اندازی و نصب برنامه های جانبی باید هزینه‌ های غیرمتعارف پرداخت شود. بنابراین قبل از خرید نرم افزار سعی کنید با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهند.

تضمین امنیت اطلاعات در نرم افزار حسابداری

???? از اصلی ترین داده ها در یک سازمان، اطلاعات مالی آن است، چرا که سرقت هر یک از داده ها می تواند خسارات جبران ناپذیری به کل سیستم مالی آن سازمان وارد آورد. از این رو تأمین امنیت اطلاعات مالی در فرایند حسابرسی بسیار اهمیت دارد. پس نرم افزاری را انتخاب کنید که امنیت داده های شما را تضمین کند.

اهمیت توجه به رابط کاربری نرم افزار حسابداری

???? یکی از 10 نکته برای خرید نرم افزار حسابداری، توجه به رابط کاربری مناسب نرم افزار است. باید توجه داشته باشید که سادگی و راحتی کار با نرم افزار در اولویت باشد. رابط کاربری اولین وجه نرم افزار است که با آن مواجه می شوید و برای همیشه با آن سر و کار خواهد داشت. از این رو اگر نرم افزار حسابداری مالی را انتخاب کردید که ساده و روان نیست، در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

خلاصه مقاله

در حال حاضر نرم افزارهای حسابداری متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام بسته به نوع کسب و کار، امکانات متفاوتی را به مشتریان و حسابداران ارائه می دهند. اما هنگام خرید نرم افزار حسابداری باید به یک سری نکات توجه داشته باشید که بعداً از خرید خود پشیمان نشوید، چرا که هر نرم افزار امکاناتی را دارد که ممکن است نرم افزار دیگری چنین قابلیت هایی نداشته باشد. در این مقاله به بررسی 10 نکته برای خرید نرم افزار حسابداری پرداختیم که با مطالعه این مطالب می توانید با بسیاری از نکات آشنا شوید.

کارشناسان طلوع پدیده با سال ها سابقه در امر خدمات حسابداری، پکیج های نرم افزار حسابداری را با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در اسرع وقت با تیم کارشناسی ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در ارتباط با بهترین نرم افزار حسابداری در اختیار شما قرار دهند.

 

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:  سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده  و 10 نکته برای خرید نرم افزار حسابداری

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از انواع مالیات های مستقیم که به عنوان بخشی از مالیات بر درآمد محسوب می شود، مالیات حقوق است و با نسبت حاصل از درآمد شخصی افراد تعیین می شود. مطابق با ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور مشغول به فعالیت اقتصادی و خدماتی هستند، باید مالیات خود را پرداخت کنند.

این مالیات برای اشخاص حقیقی تعریف شده است و از نظر کارایی و ثبات و به دلیل سهولتی که در وصول دارد، از اهمیت بسزایی در سیستم اقتصادی کشور برخوردار است. اهمیت اطلاع از این مالیات حقوق برای کارگران که درآمد کمتری دارند، اهمیت بیشتری نسبت به کارمندان دارد. از این رو در ادامه توضیحاتی را در خصوص این نوع مالیات و چگونگی محاسبه آن برای کارگران ارائه خواهیم کرد. در نرم افزارهای حسابداری مالیات حقوق به راحتی محاسبه می شود و زمان کمتری نیز صرف این موضوع می شود.

 

مالیات حقوق چیست؟

✅ برای فهم بهتر این که مالیات حقوق چیست، بهتر است، ابتدا با انواع روش اخذ مالیات آشنا شوید. مالیات در مجموع به دو روش مستقیم و غیر مستقیم از اشخاص دریافت می شود. سامانه ارسال لیست مالیات حقوق نیز این دو روش را پشتیبانی می کند. 

✅ مالیات مستقیم مالیاتی است که از درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی کسر می شود، مانند مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر دارایی.

✅ مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به قیمت کالا و خدمات تعلق می گیرد و به مصرف کننده می رسد، مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات واردات.

✅ بر اساس قانون 86 مالیات های مستقیم و تبصره های موجود در این ماده، مالیات حقوق از جمله مالیات های تکلیفی است. به این معنی که شناسایی مبلغ مالیات حقوق پرسنل توسط پرداخت کننده حقوق کارفرما صورت می‌گیرد و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه ای ندارند.

✅ مطابق با ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم، درآمدی که افراد حقیقی در خدمت شخص دیگر (اشخاص حقیقی و حقوقی) در ازای قرار دادن نیروی کار خود بابت اشتغال در کشور بر حسب مدت کار انجام گرفته به صورت نقدی و غیر نقدی تحصیل می کنند، مشمول مالیات بر حقوق است. همچنین اگر درآمد بر حقوق در مدت ماموریت خارج از کشور از منابع ایرانی بیاید، مشمول مالیات بر درآمد حقوق خواهد بود.

 

محاسبه مالیات حقوق 

 

استانداردهای حسابداری چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 موارد مشمولیت مالیات حقوق چیست؟

???? همه کسانی که در سیستم اقتصادی مشغول به کار هستند و حقوق و مزایا دریافت می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می گردد، قسمتی از حقوق دریافتی خود جزو موارد مشمول مالیات حقوق محاسبه و باید به وزارت دارایی پرداخت کنند. شرکت ها نیز باید در سامانه ارسال لیست مالیات حقوق اطلاعات را وارد کنند تا مالیات حقوق محاسبه شود.

???? میزان پرداخت و محاسبه مالیات حقوق هر سال متفاوت است و مطابق با بخشنامه هایی که به کارفرما و بنگاه ‌های اقتصادی ارسال می شود، کارفرما باید حقوق و مزایای کارکنان خود را محاسبه کرده و مالیات کارکنان را به صورت مشخص به وزارت اقتصاد و دارایی واریز نماید. برای سهولت دسترسی به مشمولین مالیات حقوق، در ادامه جدولی را ارائه کردیم که این موارد مشمول مالیات حقوق می باشند.

 

حقوق اصلی

(ثابت)

 

اضافه کار

 

فوق العاده بدی آب و هوا

 

محرومیت از تسهیلات زندگی

 

فوق العاده محل خدمت

 

فوق العاده مرزی

 

فوق العاده شرایط محیط کار

 

نوبت کاری

 

فوق العاده کشیک

 

فوق العاده جذب

 

مزایای ارزی

 

ایاب و ذهاب

حق خوار و بار حق امضاء حق باجه حق سرپرستی حق مدیریت حق خزانه
حق سرایداری حق حسابرسی حق پاسداری حق نمایندگی بیمه  حق ترانسپورت و سرویس حق دیپلم
برودت (بدی آب و هوای سردخانه) حق فنی حق انبارداری حق شیفت حق یک وعده غذا حق پول نهار و شام

 

فوق العاده نگهبانی

فوق العاده کشیک 

 

حق ثابت

 

 

حق افزایش بهره وری تولید

 

حق تولید

حق کمیسیون فروش
جمعه کاری جیره نقدی مزایای نقدی پول صبحانه  مزایای تولید کارمزد
فوق العاده محل خدمت پول اتوبوس (غیر از خرج خرید) فوق العاده سیاری حق آنکال حق آکورد (تولید) فوق العاده کیلومتری
حق مشاوره پول جارو حق مسکن سایر مزایای غیر نقدی به قیمت تمام شده مسکن با اثاثیه مسکن بدون اثاثیه
اتومبیل اختصاصی با راننده اتومبیل اختصاصی بدون راننده عیدی سالانه یا پاداش آخر سال سایر مزایای پرداختنی غیر نقدی به کارگران تغذیه پول شیر
حق تأهل حق عیال حق اولاد پول لباس کار بهای صابون کسری انبار
برای آشنایی با بهترین نرم افزار حسابداری برای کامپیوتر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

نحوه محاسبه حقوق کارگران

???? نحوه محاسبه مالیات حقوق برای همه افراد مشمول دارای اهمیت است و همه مودیان در ابتدای سال منتظر اعلام بخشنامه مراجع قانونی در خصوص میزان معافیت های مالیاتی هستند. اما در میان همه مشمولین مالیات بر حقوق کارگران و افرادی که در کارخانه های خدماتی و تولیدی مشغول فعالیت هستند، به دلیل داشتن سطح درآمد پایین تر از اهمیت بیشتری برخوردار است.  نحوه محاسبه مالیات بر حقوق کارگران امری است که برای این افراد مهم است. به همین منظور در ادامه در خصوص مالیات بر حقوق کارگران و نحوه محاسبه مالیات حقوق بیشتر توضیح خواهیم داد.

???? مالیات حقوق کارگران و کارمندان با یکدیگر مشابه است و نرخ مالیات بر درآمد برای همه کارگران و کارمندان به صورت یکسان در پایان هر سال تعیین می شود. اما نکته قابل توجه این است که نرخ مالیات با توجه به میزان درآمد کارگران و کارمندان تعیین خواهد شد. جهت تعیین نرخ مالیات بر درآمد هر سال ابتدا باید مقدار حقوقی که معاف از مالیات است مشخص شود و سپس مالیاتی که باید کسر شود محاسبه گردد.

???? بعد از این که میزان حقوق معاف از مالیات برآورد شد، مالیاتی که باید کسر شود به صورت پله ای مشخص می شود. در واقع به میزانی که فرد درآمد بالاتری داشته باشد، بر اساس نرخ های مالیاتی  بالاتری باید مالیات حقوق خود را پرداخت کند. مثلاً در سال ۱۴۰۱ افرادی که بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون دریافت می کنند، باید ۱۰ درصد مالیات بدهند و افرادی که بین ۱۵ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان دریافتی دارند، باید ۱۵ درصد از حقوق خود را برای مالیات کنار بگذارند. در ادامه جدول مالیات حقوق کارگران ۱۴۰۱ ارائه شده است.

درصد مالیات مشمول مالیات از مبلغ تا مبلغ ردیف
0 معاف 0 5.600.000 1
10% 940.000 5.600.000 15.000.000 2
15% 1.000.000 5.600.000 25.000.000 3
20% 1.000.000 25.000.000 35.000.000 4
30% - 35.000.000 به بالا 5
 

 

محاسبه مالیات حقوق کارگران 

 

برای کسب اطلاع از این موضوع که کد مالیاتی چیست؟ روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 نکات مهم در مورد درآمد مشمول مالیات حقوق

✔️ درآمد مشمول مالیات حقوق بر اساس قانون ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم شامل حقوق اصلی مربوط به قبل و پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون است. این درآمد به دو بخش نقدی و غیر نقدی قابل تقسیم است.

✔️ همچنین معافیت مالیات بر درآمد، شامل حقوق دریافتی از کشورهای خارجی نیز خواهد شد. اشخاص مقیم خارج از کشور که در ایران شعبه ندارند و حقوق دریافت می‌ کنند، باید تا پایان ماه بعد از تاریخ دریافت حقوق، مالیات متعلقه را مطابق بر قوانین و مقررات به اداره امور مالیاتی محل سکونت خود پرداخت کرده و تا پایان تیر ماه هر سال، میزان مالیات مربوط به دریافتی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند.

✔️ همچنین باید اشاره کرد که بر اساس قانون ۸۷ مالیات های مستقیم، اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق طبق مقررات این قانون قابل استرداد است، مشروط بر این که پس از انقضای تیر ماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبی حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت مورد مطالبه قرار گیرد.

✔️ اداره امور مالیاتی موظف است طی سه ماه از تاریخ تسلیم درخواست، رسیدگی لازم را انجام دهد و در صورت احراز اضافه پرداختی و نداشتن بدهی قطعی دیگر در اداره امور مالیاتی، نسبت به استرداد اضافه پرداختی از محل وصول های جاری اقدام نماید. این در شرایطی است که درخواست کننده بدهی مالیاتی دیگر نداشته باشد، زیرا در غیر این صورت باید اضافه پرداختی به حساب بدهی مزبور منظور و مازاد آن مسترد شود.

خلاصه مقاله

در این مقاله از شرکت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده به بررسی این مسئله پرداختیم که مالیات حقوق چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؛ مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات های مستقیم است که به درآمد اصلی افراد حقیقی تعلق می گیرد. اما این نوع از مالیات شامل موارد معافیت است که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم. این مالیات به دلیل کارایی، ثبات و به ‌دلیل سهولتی که در وصول دارد، از اهمیت ویژه ای در سیستم اقتصادی برخوردار است.

از آنجا که کارگران حقوق کمتری نسبت به کارمندان دریافت می کنند، نحوه محاسبه این نوع مالیات برای آن ها بسیار اهمیت دارد که به طور مفصل به چگونگی محاسبه آن پرداختیم. اگر می خواهید از میزان مالیات شرکت ها مطلع شوید مقاله مالیات شرکت ها چند درصد است؟  را مطالعه کنید. چنانچه در ارتباط با مطالب این مقاله سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. 

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع :سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مالیات حقوق چیست؟

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از خدمات حسابداری که شرکت ها و موسسات انجام می دهند، خدمات مربوط به حسابداری مالیاتی است. حسابداری مالیاتی یک از فرایندهای مالی کسب و کارهای مختلف است که باید بر اساس قوانین داخلی کشور گزارش های مربوط به این نوع حسابرسی را به اداره دارایی ارائه کنند.

افرادی برای وظایف حسابداران مالیاتی بر اساس معیارها و ضریب های محلی تعیین می‌ شود. بنابراین بیشتر کسب و کارها ترجیح می دهند حسابداری مالیات را به شکل قابل قبول و مورد تایید و بیشتر از طریق نرم افزارهای حسابداری بومی انجام دهند. اما حسابداری مالیات چه اهمیتی دارد و چه اهدافی را دنبال می کند؟  و صفر تا صد حسابداری مالیاتی را در ادامه حول محور این موضوع مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

مفهوم حسابداری مالیاتی چیست؟

 انواع حسابداری مالیاتی در سیستم حسابداری در کشور ما به بخش دو بخش کلی قابل تقسیم است:

حسابداری مالیات

⭐ حسابداری عمومی

???? حسابداری مالیاتی یکی از انواع حسابداری مالیاتی است که معمولاً نسبت به حسابداری عمومی از ضرورت و اهمیت بیشتری برخوردار است و انحصاراً روی اسناد مالی که در محاسبه مالیات نقش زیادی دارند، متمرکز می باشد. حسابداری و حسابرسی مالیاتی توسط اداره دارایی و نهادهای قانونی نظارت می ‌شود.

???? حسابداری و حسابرسی مالیاتی، پردازش همه اسناد مالی از جمله ترازنامه ها، صورت حساب های مالی و فعالیت های حسابداری مرتبط با ثبت، تحلیل و پردازش عملکرد کسب و کارها را در بر می‌گیرد. از این رو این نوع محاسبه مالیاتی که باید با دستورالعمل های داخلی مالیاتی صورت بگیرد، بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید اشاره کرد که این نوع حسابداری با فرمول و ضریب های پیچیده ای سر و کار دارد که معمولاً یا باید با نرم افزارهای حسابداری یا توسط حسابداران خبره و متخصص انجام شود.

 

معنای حسابداری مالیاتی چیست؟ 

 

 هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟

✅ محاسبات مالیاتی که افراد و موسسات انجام می ‌دهند، با اهداف مشخص صورت می گیرد. به طور کلی هدف از حسابداری مالیاتی نظارت بر وجوه نقدی و غیر نقدی کسب و کارها و سازمان‌ های مختلف است. همانگونه که اشاره شد مالیات انواع مختلفی دارد که به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. هدف از این نوع حسابداری، شناخت و محاسبه نوع مالیاتی که فرد یا موسسه ملزم به پرداخت آن است. اما فعالیت های اصلی حسابداری مالیاتی شامل محاسبه موارد زیر می شود:

✔️ مالیات بر حقوق (برای کسب و کارها)

✔️ کسب مالیات مستقیم (برای کارکنان و کارمندان و کارگران)

✔️ محاسبه ضریب های مالیاتی بر اساس دستورالعمل های داخلی سازمان مالیات

✔️ پیگیری معافیت‌های مالیاتی

✔️ پیدا کردن راه حل های دریافت تشویق ‌های مالیاتی و جلوگیری از جریمه های مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

وظایف حسابداران مالیاتی

???? از آنجا که حسابداری مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است، حسابداران باید نهایت دقت را در محاسبات خود داشته باشد. این نوع حسابداری شامل محاسبه مبلغ مالیات یک فرد، کسب و کار یا موسسه بر پایه ضرایب و دستورالعمل های داخلی است. به این ترتیب حسابداران باید به خوبی با قوانین مالیاتی، نحوه تعلق گیری معافیت های مالیاتی و همچنین نحوه محاسبه این موارد در یک فرایند مالی مشخص تسلط داشته باشند.

???? حسابداران تازه وارد باید ابتدا با فرمول‌های مالیاتی و ضرایب آشنایی پیدا کنند تا بتوانند مبلغ مالیات را به دست آورند. اما حسابداران مالیاتی متخصص با جزئیات فرمول ها و راهکارهایی برای کاهش مبلغ مالیات بیشتر آشنایی دارند. به همین جهت کسب و کارهای مختلف ترجیح می دهند از حسابداران مالیاتی مجرب بهره ببرند، چرا که انجام این کار توسط یک حسابدار متخصص در میزان پرداخت مالیات آن ها بسیار موثر می باشد.

 

انواع حسابداری مالیاتی 

 

 اهمیت حسابداری مالیاتی

✅ همانگونه که در بخش های قبل گفته شد این نوع حسابداری اهمیت بالایی دارد. دلیل این امر ضرورت ‌های قانونی و حقوقی است که بر اساس قانون اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت آن هستند. انجام حسابداری مالیاتی می تواند در اطمینان یافتن از مشارکت افراد و موسسات کشور در تامین منابع عمومی نقش اساسی داشته باشد. همین اهمیت بالا سبب شده که در نرم افزارهای حسابداری، حسابداری مالیاتی یکی از قسمت های این سیستم باشد تا در موعد مالیات مشکل زیادی برای وارد کردن اطلاعات نباشد.

✅ علاوه بر این این نوع حسابرسی می تواند از به دام افتادن شرکت ها در جرایم سنگین مالیاتی جلوگیری کند. علاوه بر آن افراد با اطلاع از قوانین مالیاتی این امکان را دارند که از موارد معافیت های مالی برای شرکت خود آگاه شوند و موارد تشویقی در زمینه مالیات را دریافت نمایند.

برای کسب اطلاع از مفهوم حسابداری منابع انسانی با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

مجموعه خدمات حسابداری مالیاتی

???? خدمات حسابداری مالیاتی معمولاً جزء بالاترین سطح خدمات حسابداری محسوب می شود و افرادی که در این بخش مشغول به فعالیت هستند، در دسته حسابداران هستند که با تجربه و مسلط که با صفر تا صد حسابداری مالیاتی آشنایی دارند. مهم ترین خدمات در زمینه حسابرسی مالیاتی که همه اشخاص حقیق و حقوقی می توانند دریافت کنند، به شرح زیر می باشد:

✔️تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی

✔️محاسبه مالیات بر درآمد پرسنل

✔️تهیه و تنظیم گزارش فصلی

✔️تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

✔️تنظیم دفاتر قانونی شرکت مثل دفتر کل و دفتر روزنامه

✔️پیگیری مشکلات مالیاتی و تلاش برای رفع آن ها

✔️تنظیم اظهارنامه عملکرد و رسیدگی به پرونده های حسابرسی

نحوه اجرای حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی شامل مجموعه‌ ای از فرایندها می باشد که از سوی شرکت های ارائه دهنده خدمات مالیاتی صورت می گیرد، به این صورت که:

✅ در مرحله اول بازرس باید بررسی نماید که رسیدگی به خدمات حسابرسی از طریق بررسی دفترهای روزانه و دفتر کل حساب ممکن است یا نه.

✅در شرایطی که بررسی امکان پذیر بود، باید استراتژی ویژه ای برای برخورد با شرایط خاص در نظر گرفته شود.

✅در مرحله بعد باید بررسی شود که جهت رسیدگی به فرآیند حسابداری مالیاتی چقدر نیرو و برای چه مدت لازم است.

✅در گام بعد گزارش هایی که از محاسبه دارایی ها به دست می آید، در قالب کاربرگ های مخصوص ارائه شود.

✅علاوه بر این بررسی می کنند که آیا حساب ها به صورت صحیح برآورد شده است و این که اشکالی در آن ها وجود نداشته باشد.

✅ در آخر نیز فعالیت های حسابرسی به مدیریت گزارش داده می‌ شود و تمام هزینه ها و مدت زمانی که صرف فرآیند حسابرسی شده است، ارائه می شود.

خلاصه مقاله

حسابداری مالیاتی یکی از مهم ترین فعالیت های حسابداری از که شرکت ‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم باید آن را پیگیری کنند. این نوع حسابداری به محاسبه مالیات می پردازد و بر اساس دستورالعمل ها اداره دارائی تعیین می شود.

حسابداری مالیاتی با قوانین مختلف همراه با جزئیات حقوقی گوناگون در ارتباط است. از این رو حسابدارانی که کار محاسبه مالیات را انجام می‌دهند، باید با ضرایب، فرمول ها و تبصره های قانونی و نرم افزارهای پیشرفته حسابداری آشنایی کامل داشته باشند. ما در این مقاله سعی کردیم تا صفر تا صد حسابداری مالیاتی را بیان کنیم و در خصوص اهمیت و اهداف این نوع حسابداری پرداختیم. چنانچه نیازمند راهنمایی بیشتر و کسب اطلاعات تکمیلی باشید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

 

برای دریافت مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و حسابداری مالیاتی چیست؟

 

 



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

ثبت نام بورس کالا خودرو جهت حذف طرح های قرعه کشی کامل خودرو امکان پذیر شده است. افرادی که مایل به خرید خودرو در بورس کالا هستند، باید مراحل ثبت سفارش خودرو را انجام دهند و اطلاعیه عرضه خودرو نیز از سوی سازمان بورس اعلام خواهد شد.

سازمان بورس کالا، برای ثبت نام خودرو در بورس کالا شرایط و قوانینی را تعیین کرده است که بسیاری از افراد در ارتباط با این شرایط اطلاعات کافی ندارند. از این رو در این مقاله قصد داریم در ارتباط با فرایند و شرایط ثبت نام بورس کالا خودرو توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 نحوه ثبت نام بورس کالا خودرو چگونه است؟

????نحوه ثبت نام خرید خودرو کالا به این شکل است که شما باید ابتدا به سامانه سجام مراجعه نمایید و مراحل احراز هویت را به طور کامل انجام دهید. سپس با دریافت پیامک کد سجام، باید در یکی از کارگزاری های بورس کالا ثبت نام کنی. پس از مراجعه به سایت مورد نظر کارگزار عامل را انتخاب می کنید و روی عبارت "اخذ کد آنلاین در بورس کالا" کلیک نمایید و مراحل ثبت نام رو تکمیل کنید.

????پس از اینکه اطلاعات شغلی، فردی، اطلاعات مالی و نشانی را وارد کردید، باید حساب وکالتی در بانک باز کنید. در بسیاری از بانک‌ های افتتاح حساب وکالتی به صورت اینترنتی صورت می گیرد. در شرایطی که بانک مورد نظر شما مراحل افتتاح حساب را به صورت آنلاین انجام ندهد، شما باید برگه معرفی نامه را برای دریافت حساب بورس به بانک ارائه کنید.

???? کارگزار فهرستی از خودروها را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما با انتخاب خودرو، می توانید فرم درخواست حساب وکالتی را دریافت کنید و با پرکردن و بردن آن به بانک انتخابی، حساب وکالتی را افتتاح نمایید. پس از دریافت کد پیامکی به سامانه صدور آنلاین کد بورس کالا مراجعه می کنید و با اعلام شماره حساب وکالتی یک بار دیگر حساب وکالتی خود را افتتاح خواهید کرد.

????در فرایند ثبت نام بورس کالا خودرو تا ساعت ۱۷ روز قبل از انجام معامله نسبت به واریز وجه اعلام شده می توانید اقدام کنید. پس از موفقیت در خرید خودرو 6 روز فرصت دارید تا تسویه حساب کنید. تسویه حساب در سه روز اول بدون جریمه خواهد بود و در روز دوم جریمه خواهید شد. چنانچه موفق به خرید خودرو در بورس کالا نشدید، مبلغ بلوکه شده در حساب وکالتی شما آزاد خواهد شد. اما در ادامه لازم است در ارتباط با مراحل و شرایط خرید شرایط ثبت نام بورس کالا خودرو اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت کد بورس کالاروی لینک مربوطه کلیک نمایید.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

مراحل ثبت نام بورس کالا خودرو

????  افرادی که مایل به ثبت نام بورس کالا خودرو هستند، باید طبق مراحل زیر سفارش خود را ثبت کنند:

✔️ در گام اول باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. سامانه جامع اطلاعات مشتریان توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار برای ارائه خدمات یکپارچه به فعالان بازار سرمایه راه اندازی شده است.

✔️ در گام بعد باید در یک کارگزاری اسم نویسی کنید. ثبت نام در کارگزاری باعث شده است که شما بتوانید راحت تر معاملات خود را در بورس کالا انجام دهید. در کارگزاری باید برای گرفتن کد آنلاین از بورس کالا اقدام کنید.

✔️ در مرحله بعد از ثبت نام بورس کالا خودرو، باید یک حساب وکالتی باز کنید. حساب وکالتی در واقع یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجه پیش پرداخت مشتری در یکی از بانک های منتخب افتتاح می شود.‌

✔️در مرحله بعد، شما باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت کنید. این کد با کد معاملاتی بازار سهام فرق دارد. افرادی که کد معاملاتی بازار سهام را در اختیار دارند نیز باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت نمایند.

✔️ در گام بعد شما باید حساب وکالتی خود را که در بانک ملت باز کرده اید را وارد کنید. برای این کار باید وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا شوید. با وارد شدن به این سایت و انتخاب گزینه "اعلام شماره حساب وکالتی" می توانید حساب وکالتی خود را در سیستم وارد نمایید.

✔️ در مرحله بعد ثبت نام بورس کالا خودرو، واریز قیمت پایه است. پس از دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کردید، در مرحله بعد باید منتظر اعلامیه عرضه خودرو باشید تا قبل از عرضه خودرو در بورس کالا حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه خودروهای مورد نظر شارژ کنید.

✔️ در گام بعد پس از اینکه ثبت نام بورس کالا خوردو را انجام دادید باید در روز عرضه با وارد شدن به سامانه آنلاین بورس کالا درخواست خود را ثبت کنید. درخواست شما سریعاً به بخش معاملات کالای کارگزاری ارسال می گردد و خودروی مورد نظر در صورت عرضه کافی قابل ثبت سفارش می باشد.

✔️ در گام آخر پس از تایید خرید خودرو از طریق کارگزاری، باید نمایندگی را برای خرید خودرو در همان سامانه آنلاین بورس کالا مشخص کنید. با انجام کلیه مراحل ثبت نام بورس کالا خودرو، می توانید خوردو مورد نظر را خود را خریداری کنید. افراد متقاضی باید در نظر داشته باشند که در صورت برنده شدن باید هزینه های دیگری را نیز بپردازند که این هزینه ها شامل مالیات خودرو، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث خواهد بود.

 

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مراحل ثبت نام بورس کالا خودرو

 

برای کسب اطلاع از نحوه خرید سهام در بورس روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

شرایط ثبت نام بورس کالا خودرو

???? بر اساس اعلامیه منتشر شده از سوی سازمان بورس کالا، شرایط ثبت نام بورس کالا خودرو شامل موارد زیر می باشد:

✔️ افراد متقاضی ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی سازمان بورس هستند. از زمان ثبت و ارسال سفارش تا هنگام اعلام نتایج این مبلغ در حساب وکالتی مسدود خواهد شد.

✔️ ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به معنای برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر باشند.

✔️ افراد برنده رقابت خرید خودرو در شرایطی که بنا به در هر دلیل قصد انصراف از خرید خودرو و تکمیل وجه داشته باشند، باید میزان ۵ درصد از ارزش کل معاملات را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه  «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله را (مجموعاً پنج و نیم درصد ارزش کل معاملات ) را بپردازند.

✔️ افراد منتخب در رقابت ثبت نام بورس کالا خودرو 3 روز فرصت دارند تا بقیه مبلغ باقیمانده را به حساب وکالتی خود واریز نمایند. در شرایط عدم تکمیل وجه پس از روز سوم به ازای هر روز تاخیر به میزان ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله به عنوان جریمه محاسبه خواهد شد.

✔️ اگر افراد منتخب در رقابت، پس از پایان روز ششم برای پرداخت وجه و تکمیل خرید تاخیر داشته باشند، معامله آنها فسخ خواهد شد و میزان ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به عنوان هزینه انفساخ معامله برای آنها محاسبه می شود. در ادامه جدول مربوط به خودروهایی که در بورس کالا عرضه شده اند و شرایط هرکدام از آنها ارائه شده است.

مدل خودرو عرضه زمان عرضه قیمت پایه (تومان) درصد پیش پرداخت موعد تحویل
ریسپکت 500 25 بهمن ماه 1401 643.000.000 100 25 اردیبهشت 1402
فیدلیتی 5 نفره 500 25 بهمن ماه 1401 759.000.000 100 25 اردیبهشت 1402
فیدلیتی 7 نفره 500 25 بهمن ماه 1401 772.000.000 100 25 اردیبهشت 1402
کارا تک کابین 500 26 بهمن ماه 1401 291.300.000 50 25 اردیبهشت 1402
کارا دو کابین 500 26 بهمن ماه 1401 301.500.000 50 25 اردیبهشت 1402
لاماری ایما 550 4 بهمن ماه 1401 981.000.000 50 5 اردیبهشت 1402
هایما S7 2000 4 بهمن ماه 1401 743.000.000 50 20 اردیبهشت 1402
T5 اتوماتیک 500 4 بهمن 1401 1.174.000.000 50 20 اردیبهشت 1402
دنا پلاس دستی 5000 25 دی ماه 1401 189.500.000 100 27 اسفند 1401
فیدلیتی 750 21 دی ماه 1401 772.000.000 50 14 اسفند 1401
شاهین 4000 18 دی ماه 1401 304.000.000 100 30 فروردین 1402
تارا دستی 2000 18 دی 1401 256.500.0000 100 31 فروردین 1402
پژو 207 اتوماتیک 2000 18 دی ماه 1401 280.000.0000 100 31 فروردین 1402
پژو 207 دستی 4000 18 دی ماه 1401 185.500.0000 100 31 فروردین 1402
لاماری ایما 502 12 دی ماه 1401 981.000.000 50 15 فروردین 1402
هایما S8 500 11 دی ماه 1401 934.000.000 50 25 فروردین 1402
دیگنیتی 380 5 دی ماه 1401 997.000.000 50 23 اسفند 1401

شرایط ثبت نام بورس کالا خودرو

خلاصه مطالب

در  این مقاله به بررسی نحوه و شرایط ثبت نام بورس کالا خودرو پرداختیم. ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا به منظور حذف طرح های دیگری از جمله قرعه کشی می باشد. در حال حاضر خودروهای جدیدی وارد بورس کالا شده اند و به شدت پر تقاضا هستند. برای ثبت نام بورس کالا خودرو شما باید علاوه بر داشتن کد بورسی، کد بورس کالا هم خریداری نمایید و حساب وکالتی نیز افتتاح کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمام قوانین و شرایط مربوط به ثبت نام بورس کالا خودرو که از سوی سازمان بورس اعلام شده است را بررسی کنیم. چنانچه در ارتباط با هرکدام از مراحل و شرایط اسم نویسی برای خرید خودور در بورس کالا، سوال و ابهامی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

 

برای دانلود مطالب ین صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و ثبت نام بورس کالا خودرو 

 



:: برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری طلوع پدیده, نرم افزار مالیاتی, قیمت خودرو در بازار, قیمت خودرو, بورس کالا, ثبت نام خودرو در بورس کالا , سازمان بورس , قرعه کشی , کد بورسی , رقابت خرید خودرو , هزینه انفساخ ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

یکی از مسائلی که در زمینه خرید خودرو، اغلب میان خریداران مطرح است، انتخاب میان خرید خودرو از بورس و یا خرید آن از بازار است. آگاهی از تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار، انتخاب را راحت تر می کند چرا که قیمت خودرو در بازار بورس، بسته به مدل آن حدود 10 تا 23 درصد زیر قیمت ارائه شده توسط بازار ارائه می شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار به جزییات بیشتری بپردازیم.

چه خودروهایی در بورس کالا عرضه می شوند؟

???? برای آنکه بتوان مقایسه ی بهتری میان خودروی بازار و خودروهای بورسی داشت ابتدا باید دانست چه خودروهایی در بورس عرضه می شوند. خودروهایی که در بورس عرضه می شوند، همراه با نام و تعداد دستگاه موجود، در زیر قید شده اند:

عرضه 4 هزار دستگاه شاهین/ 4 هزار دستگاه 207 دستی/2 هزار دستگاه پژو 207 اتوماتیک/ 2 هزار دستگاه تارا دستی که در مجموع 8 هزار خودرو را شامل می شود و این تعداد دستگاه خودرو تاکنون در بورس کالا فروخته شده اند.

قیمت برخی از این خودروها دچار نوساناتی در طی چند ماه شده است که گاه منجر به افزایش قیمت آنها می گردد. با این حال باز هم قیمت تمام شده این خودروها از قیمت بازار آزاد کمتر خواهد بود به عنوان مثال خودروی تارا در بورس کالا، 257 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که با پایان یافتن معاملات با 100 میلیون بالاتر از قیمت پایه به فروش رفت و با این حال باز هم 45 میلیون تومان نسبت به عرضه قبلی ارزان تر بود. این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد به قیمت 500 تا 600 میلیون تومان به فروش رفت.

???? خرید خودرو از بازار بورس کالا از جهاتی به سود مردم و کارخانه تولید خودرو می باشد چرا که حضور واسطه ها کاهش پیدا می کنند و بدین طریق قیمت نهایی نیز از بازار آزاد کمتر می شود که این باعث رضایت مشتری و خریداران خواهد شد.

همچنین رقابتی که در بورس وجود دارد باعث می شود کارخانجات سود بیشتری از معاملات خود ببرند.

جزییات خرید خودرو در بازار بورس کالا

یکی از نکاتی که در خرید خودرو از بازار بورس باید مدنظر داشته باشید این است که هر کدام از انواع خودروها در روز بخصوصی از هفته قابلیت خرید دارند که برای اطلاع از آن، باید آخرین اخبار مرتبط با خودروی مدنظر خود را به طور مرتب دنبال کنید.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

???? از اولین شروط ثبت سفارش این است که با هر کد ملی می توان تنها روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه ثبت سفارش کرد. ضمنا این ثبت سفارش فقط روی یک خودرو قابل اجرا است و کسانی که قصد خرید دارند باید بالای 18 سال داشته باشند.

از دیگر موارد مهم در زمینه خرید خودرو در بازار بورس این است که اگر فرد موفق به خرید خودرو در دوره های پیشین شده باشد، نمی تواند سفارش جدیدی را ثبت نماید.

همچنین ادامه خرید، منوط بر تسویه همزمان مبلغ معامله در بورس خواهد بود که این زمان بر اساس پایان مهلت مجاز تسویه در بورس تعیین می شود. پس از آن برای واریز وجه باید به صورت زیر عمل کرد:

به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir مراجعه شود. پس از ایجاد پروفایل شخصی و تکمیل آن، پیامکی که در آن جزییات تکمیل وجه هزینه های متعلقات قانونی اطلاع داده می شود به موبایل شما ارسال شده و پس از انتخاب یکی از نمایندگی های مجاز، بیمه مورد نظر خود را نیز انتخاب و وجه هزینه های جانبی را واریز کنید.

هزینه های جانبی از هزینه بیمه، شماره گذاری و هزینه ثابت تشکیل می شود که مبلغ آن ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۲ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ دستی و ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک خواهد بود که خریدار موظف است آن را پرداخت کند و بر طبق مبلغ معامله تعیین می شود.

مقایسه سود خرید خودروهای عرضه شده در بورس

???? با افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد، قیمت آنها در بازار بورس نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت به طوری که ممکن است 30 تا 100 درصد به قیمت آنها افزوده شود. برای مثال برای خودروی 207 این افزایش قیمت در حدود 100 درصد رخ داده است که از خودروهای پرطرفدار نیز محسوب می شود.

این افزایش قیمت خودروها در بورس به افزایش قیمت آنها در بازار آزاد بی ربط نیست و قیمت 207 اتوماتیک در بازار آزاد، 610 میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

بررسی‌های فردای اقتصاد نشان می‌دهد که قیمت بازار خودروهایی که قرار است این هفته به بورس بیایند حوالی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از قیمت پایه آن‌ها در بورس بیشتر است که این ارقام نشان دهنده اختلاف 118 درصدی قیمت پایه این خودرو و قیمت بازار آن است.

در زیر لیست قیمت های جدید بازار بورس خودرو آورده شده است و باید دقت کرد که 207 اتوماتیک پانوراما به این مرحله از عرضه خودرو نرسیده و از این رو قیمت سال 1400 آن در جدول قرار گرفته است و ممکن است چنین به نظر برسد که نوسانات قیمت این خودرو و اختلاف قیمت آن میان بورس و بازار، از سایر خودروها بیشتر است.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.
خودرو تعداد درصد پیش‌پرداخت تاریخ عرضه تاریخ تحویل
فیدلیتی ۷ نفره ۲۵۰ دستگاه سفید/ ۲۵۰ دستگاه مشکی ۱۰۰٪ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
فیدلیتی ۵ نفره ۲۵۰ دستگاه سفید/۲۵۰ دستگاه مشکی ۱۰۰٪ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
ریسپکت ۳۰۰ دستگاه سفید/۲۰۰ دستگاه مشکی ۱۰۰٪ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
وانت کارا تک کابین ۵۰۰ دستگاه ۵۰٪ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
وانت کارا دوکابین ۵۰۰ دستگاه ۵۰٪ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
کامیون کشنده EM POWER ۱۰۰ دستگاه ۳۰٪ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
کامیونت FORCE ۲۲۰ دستگاه (بدون کاربری) ۳۰٪ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
کامیونت FORCE ۲۳۰ دستگاه (با کاربری) ۳۰٪ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱

جزییات معامله دنا پلاس دستی در بورس کالا – دی ۱۴۰۱

میزان عرضه ۱۰٫۰۰۰ دستگاه
میزان سفارش ۱۶٫۹۷۶ نفر
قیمت پایه ۱۸۹.۵ میلیون تومان
قیمت میانگین معامله ۳۸۰.۸ میلیون تومان
درصد تغییر نرخ ۱۰۰ درصد
قیمت بازار حدود ۶۰۰ میلیون تومان
قیمت نهایی با احتساب مالیات، عوارض، بیمه و خواب پول ۴۵۰ میلیون تومان

جزییات معامله فیدلیتی هفت‌نفره مشکی در بورس کالا – دی ۱۴۰۱

میزان عرضه ۷۵۰ دستگاه
میزان سفارش ۳۹۱۹ نفر
قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان
قیمت میانگین معامله یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومان
درصد تغییر نرخ ۶۳ درصد
قیمت بازار یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان
قیمت نهایی با احتساب مالیات، عوارض، بیمه و خواب پول یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون تومان
برای اطلاع از نحوه دریافت کد بورس کالا، کلیک کنید.

پژو ۲۰۷ دستی و شاهین– دی ۱۴۰۱

  شاهین پژو ۲۰۷ دستی
تاریخ عرضه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
تاریخ تحویل ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
تعداد عرضه ۴۰۰۰ ۴۰۰۰
تعداد تقاضا ۱۵۴۵ ۶۶۸۳
درصد رقابت ۰ ۱۰۲.۷
قیمت پایه ۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال ۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
درصد پیش‌پرداخت ۱۰۰ ۱۰۰
پیش‌پرداخت موردنیاز ۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال ۱,۸۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال
قیمت کشف شده ۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال ۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده ۴۸۸,۸۰۰,۰۰۰ ریال ۴۸۸,۸۰۰,۰۰۰ ریال
مبلغ شماره‌گذاری، بیمه، کارت هوشمند و سایر هزینه‌ها ۴۳,۷۱۳,۰۶۵ ریال ۴۳,۷۱۳,۱۰۰ ریال
مبلغ نهایی ۳,۴۴۸,۵۱۳,۰۶۵ ریال ۴,۲۹۲,۵۱۳,۱۰۰ ریال

عرضه شاهین سایپا در بورس کالا

عرضه شاهین سایپا در بورس کالا – دی ۱۴۰۱

گروه خودروسازی سایپا شرایط فروش خودروی شاهین را در بورس کالا اعلام کرد.

تاریخ عرضه ۱۸ دی ۱۴۰۱
تاریخ تحویل ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
تعداد عرضه ۴ هزار دستگاه
رنگ سفید
قیمت پایه ۳۰۴.۰۰۰.۰۰۰
پیش پرداخت ۱۰۰ درصد
مالیات ۱۲ درصد برمبنای قیمت معامله
هزینه‌های جانبی ۴.۳۷۱.۰۰۰

جزییات معامله پژو ۲۰۷ و هایما ۸S در بورس کالا – دی ۱۴۰۱

  ۲۰۷ دنده‌ای سفید هایما ۸S
میزان عرضه ۴۰۰۰ دستگاه ۵۰۰ دستگاه
میزان سفارش ۸۱۱۶ نفر ۲۰۳۱ نفر
قیمت پایه ۱۸۵.۵ میلیون تومان ۹۳۴ میلیون تومان
قیمت میانگین معامله ۴۰۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون تومان
درصد تغییر نرخ ۱۱۵ درصد ۴۸ درصد
قیمت نهایی ۴۸۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان

در لیست قیمت، پژو 207 در رتبه اول بیشترین اختلاف قیمت بورس و بازار قرار دارد و پس از آن تارا دنده ای، تارا اتوماتیک، لاماری ایما، هایما S5 و هایما S7 در لیست قرار دارند.

کلام آخر

تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار نشانه دهنده عرضه و تقاضا برای آن خودرو است که اگر تعداد تقاضا از عرضه بیشتر باشد، این اختلاف کاهش پیدا می کند و بالعکس. همچنین اختلاف بالای قیمت ها، سود بیشتری را برای خریدار نخواهد داشت.

بورس کالا که تنوع بالا و طرفداران زیادی در زمینه معاملات بورسی دارد، در زمینه عرضه خودرو نیز فعالیت خود را مدتی است آغاز کرده و به فروش خودروهای جدید، زیر قیمتی که بازار آزاد ارائه می کند، می پردازد و با استقبال خریداران مواجه شده است.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار

 



:: برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی , قیمت خودرو در بازار , قیمت خودرو , بورس کالا , ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

برای شناخت قوانینی که در ارتباط با مالیات وجود دارد، ابتدا باید با قوانین جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید. علیرغم وجود قوانینی که در زمینه پرداخت مالیات وجود دارد، تخلفاتی در زمینه عدم انجام تکالیف مالیاتی مشاهده می شود و دولت به عنوان ضمانت اجرایی قوانین مالیاتی خود به وضع و اعمال جرائم مالیاتی اقدام کرده است.

از آنجا که بسیاری از افراد همچنان پرداخت مالیات را اجباری می دانند، در این مقاله سعی داریم به برخی از احکام قانونی در ارتباط با تخلفات مالیاتی بپردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

 جرائم مالیاتی چیست؟

????افراد حقیقی و حقوقی که از طریق فعالیت ‌های اقتصادی کسب درآمد دارند، موظف به پرداخت مالیات می باشند. عدم انجام تکالیف مالیاتی از سوی صاحبان مشاغل و شرکت ها باعث ایجاد این جرائم خواهد شد. سازمان امور مالیاتی برای افراد وظایفی را در مهلت های تعیین شده، تعریف کرده است که اگر در مهلت قانونی آن را انجام ندهند، علاوه بر پرداخت اصل مالیات مشمول قوانین جرائم مالیاتی و پرداخت آن خواهند شد. در برخی موارد نیز بخشودگی برای جرائم مالیاتی  وجود ندارد.

???? جرائم مالیاتی می تواند شامل کتمان درآمد حاصل از فعالیت اشخاص و برآورد هزینه های غیر واقعی، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در مورد مقرر باشد که باعث محرومیت از تسهیلات مالیاتی می شود. سازمان مالیاتی برای حمایت از فعالان اقتصادی برای برخی از جرائم مالیاتی، معافیت، تشویق و بخشش در نظر گرفته است. در ادامه لازم است به جدول جرائم مالیاتی و همچنین انواع آن اشاره کنیم.

 

جرائم مالیاتی چیست؟

برای اطلاع از نحوه ثبت نام بورس کالا خودرو، با ما همراه باشید.

 آشنایی با جرائم مالیاتی

???? برای پرداخت ببه موقع مالیات لازم است ابتدا با جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید. اشخاص حقیقی و حقوقی با جرائم مالیاتی که می ‌تواند برای آنها عواقب سنگینی داشته باشد، آشنایی ندارند، در ادامه جدول جرائم مالیاتی انواع جرائم و درصد آنها را بیان می ‌کنیم و توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

لیست جرائم مالیاتی 

ردیف موضوع جریمه نرخ جریمه
1 عدم پرداخت مالیات در مهلت معین قانونی 2.5% به ازای هر ماه تاخیر میزان
2 عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

مالیات مربوط به اشخاص حقوقی: 30 %

مالیات مربوط اشخاص حقیقی: 10%

3 درآمدهای کتمان شده و برآورد هزینه‌ های غیر واقعی در اظهارنامه اشخاص حقوقی: 30% مالیات متعلق اشخاص حقیقی: 10% مالیات متعلق
4 جریمه مربوط به عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر 20% مالیات هر مورد
5 عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی از سوی آخرین مدیران اشخاص حقوقی 2% سرمایه پرداخت شده اشخاص حقوقی در تاریخ انحلال
6 تسلیم اظهارنامه مالیاتی خلاف واقعیت از سوی آخرین مدیران اشخاص حقوقی 1% سرمایه پرداخت شده اشخاص حقوقی در تاریخ انحلال
7 جریمه مربوط به مدیران تصفیه 20% مالیات متعلق
8 عدم ارسال فهرست دریافت ‌کنندگان حقوق در مهلت قانونی 2% حقوق پرداختی
9 عدم ارسال لیست قراردادهای پیمانکاری 1% کل مبلغ قرارداد
10 جریمه مربوط به مالیات تکلیفی 10% مالیات متعلق 2.5% به ازای هر ماه تاخیر پرداخت
11 جریمه مربوط به دفاتر اسناد رسمی و سردفتران 20% مالیات متعلق
برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

آشنایی با جرائم مالیاتی

معرفی انواع جرائم مالیاتی

????جرائم مالیاتی انواع مختلفی دارند که برای هر کدام دسته های متفاوتی در نظر گرفته شده است. مهمترین جرائم مالیاتی به ترتیب مواد قانونی آنها به قرار زیر می ‌باشد:

✔️ جریمه مالیات ارزش افزوده

????مالیات ارزش افزوده هر سه ماه یکبار باید پرداخت شود و افرادتا ۱۵ روز بعد از هر دوره فرصت دارند که برای پرداخت آن اقدام نمایند، در غیر این صورت و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی موجب تعلق جریمه مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

✔️جریمه مالیات بر عملکرد

????ماده ۱۹۰ قانون مالیات مستقیم به جریمه مالیات بر عملکرد پرداخته و بر مبنای آن اگر افراد حقیقی و حقوقی مالیات بر عملکرد سالانه خود را در مهلت مشخص پرداخت نکنند، مشمول پرداخت جریمه 2.5 درصدی به ازای هر ماه تاخیر می باشند.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

✔️ جریمه اظهارنامه مالیاتی

???? یکی از جرائم غیر قابل بخشش، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد معین قانونی است. در ماده ۱۹۲ قانون مالیات مستقیم این‌گونه بیان شده است که «در همه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است، چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی ‌درصد (30%) مالیات متعلق اشخاص حقوقی و ده‌ درصد (10%) مالیات متعلق برای دیگر مودیان است»

✔️ جریمه مربوط به درآمدهای کتمان شده و هزینه غیرواقعی

????از انواع جریمه عدم پرداخت مالیات مربوط به ماده ۱۹۲ قانون مالیات مستقیم است که بر مبنای آن درآمدهای کتمان شده و برآورد هزینه های غیر واقعی افراد حقوقی مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی ۳۰ درصد خواهد شد و جریمه 10 درصدی نیز برای سایر مودیان در نظر گرفته خواهد شد.

✔️جریمه مربوط به عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و ضرر

???? دفاتر قانونی از مواردی هستند که اگر مودیان در مورد مقرر اظهارنامه خود را به سازمان مالیاتی تسلیم نکنند، مشمول پرداخت جریمه مالیاتی خواهند شد. طبق ماده ۱۹۳ قانون مالیات مستقیم «نسبت به افرادی که به براساس این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و ضرر یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه‌ بیست درصد (20%) مالیات برای هریک از موارد خواهند بود.»

✔️ جریمه مربوط به مدیران شرکت

????جریمه ای که مربوط به مدیران شرکت است، براساس ماده ۱۹۵ قانون مالیات های مستقیم اعلام می کند که «جریمه تخلف آخرین مدیران اشخاص حقوقی از لحاظ عدم تسلیم اظهارنامه موضوع ماده (114) این قانون ظرف‌ مهلت مقرر یا تسلیم اظهارنامه برخلاف واقعیت به ترتیب شامل دو درصد (2%) و یک درصد (1%) سرمایه پرداخت شده فرد حقوقی در تاریخ انحلال است.‌»

✔️ جریمه مربوط به اظهار درآمد غیر واقعی

????مودیان باید در قبال میزان درآمدی که از طریق فعالیت‌های اقتصادی به دست می آورند، اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند. اگر سازمان امور مالیاتی در بررسی‌های خود به میزان درآمد مغایر با درآمد اظهارشده دست یابد، مطابق ماده ۱۹۴ قانون مالیات مستقیم شخص را موظف به پرداخت جریمه غیرقابل بخشش می کند.

✔️جریمه مربوط به مدیران تصفیه

???? مدیران تصفیه از لحاظ قانونی این امکان را ندارند که دارایی یک شخص حقوقی را قبل از تصویب امور مالیاتی تقسیم کنند. در صورت انجام این کار مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. بر اساس ماده ۱۹۶ قانون مالیات مستقیم جریمه وضع شده معادل بیست درصد (20%) مالیات متعلق خواهد بود که از مدیران تصفیه ‌وصول می شود.»

✔️ جریمه مربوط به عدم ارسال لیست حقوق و قرارداد پیمانکاران

????اشخاصی که موظف به ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان و قرارداد پیمانکاران هستند، در صورتی که این کار در مورد مقرر انجام داده اند مشمول جریمه مالیاتی می شوند. بر اساس ماده ۱۹۷ قانون مالیات های مستقیم، جریمه متعلق از دو درصد (2%) حقوق‌ پرداختی و در خصوص پیمانکاری یک درصد (1%) کل مبلغ قرارداد خواهد بود.

✔️جریمه مربوط به مالیات تکلیفی

????یکی از انواع جرائم مالیاتی جرائم بر عدم پرداخت مالیات تکلیفی است. بر اساس ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم عدم تعهد نسبت به مالیات تکلیفی مشمول جرائم مالیاتی با نرخ 10 درصد است.

✔️جریمه مربوط به دفاتر اسناد رسمی و سردفتران

????دفترهای اسناد رسمی در مقابل وظایف مالیاتی که به آنها سپرده شده، اگر مرتکب تخلف شوند سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون آنها را مشمول پرداخت جریمه می کند. بر اساس ماده ۲۰۱ قانون مالیات های مستقیم، افرادی که مرتکب تخلف شوند، مشمول جریمه‌ بیست درصد (20%) نیز خواهد بود و در مورد تکرار‌ به «مجازات حبس تعزیری درجه شش» نیز با رعایت مقررات مربوط محکوم خواهند شد.

 

مهمترین جرائم مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی کدام است؟

 
 

نحوه دریافت کد بورس کالا برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مهمترین جرائم مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی کدام است؟

????بر اساس قوانین وضع شده سازمان امور مالیاتی، علاوه بر اشخاص حقیقی آن دسته از شرکت هایی که نام آنها در اداره ثبت شرکت ها، ثبت شده است، اشخاص حقوقی موظف به پرداخت مالیات می باشند. شرکت ها اگر هیچگونه فعالیت و درآمدی هم نداشته باشند، موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیات هستند. جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی که به دلیل عدم پرداخت تکالیف مالیاتی آنها می باشد در قانون تعریف شده است. اما مهمترین جرائم به شرح زیر می باشد:

  • جریمه مربوط به عدم پرداخت مالیات بر عملکرد
  • جریمه مربوط به عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • جریمه مربوط به برآورد هزینه های غیرواقعی جاری در اظهارنامه مالیاتی
  • جریمه مربوط به عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و ضرر
  • جریمه مربوط به عدم پرداخت مالیات‌ های تکلیفی
  •  جریمه مربوط به درآمدهای کتمان شده در اظهارنامه مالیاتی

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم با ارائه مطالبی با جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید و احکام قانونی در ارتباط با هر کدام از جرائم مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی را ارائه کردیم. توجه داشته باشید که همه اشخاص حقیقی و آن دسته از افرادی که دارای شرکت ثبت شده هستند، جزو اشخاص حقوقی هستند و موظف به پرداخت مالیات می باشند که اگر هر کدام از مالیات های تعیین شده در سیستم مالیاتی کشور را نپردازند، مشمول جریمه خواهند شد.

در این مطلب سعی کردیم انواع جرائم مالیاتی را شرح دهیم. چنانچه نیازمند دریافت خدمات مربوط به حسابرسی مالیاتی برای جلوگیری از جرائم مالیاتی هستید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما عزیزان ارائه دهند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و جرائم مالیاتی

 



:: برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری طلوع پدیده, نرم افزار مالیاتی, جرائم مالیاتی, مالیات ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

بورس کالای ایران از اردیبهشت ماه سال جاری امکان امکان خرید خودرو را فراهم کرد و شرکت های خودروسازی جدید ترین محصولات خود را برای عرضه به خریداران در این بازار ارائه می دهند. با فراهم شدن این بستر و با توجه به تفاوت قیمت بین بازار و بورس، افراد زیادی به سمت خرید از بورس کالا متمایل شدند و پیش بینی می شود روند عرضه خودروها نیز از سال بعد با شیب بیشتری افزایش پیدا خواهد کرد. وزارت صنعت، معدن، تجارت و همچنین سازمان بورس قوانینی را برای خریداران خودرو در بورس وضع کرده اند. ما در این مقاله به محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا پرداخته ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا

???? از اردیبهشت ماه سال 1401 و تا به امروز حدود 141 مدل خودرو و نزدیک به 34 هزار خودرو در بازار بورس کالا عرضه شده است. اما آیا همه می توانند از بورس کالا خودرو بخرند؟ خیر. وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط و محدودیت هایی را برای خریداران خودرو از بورس، در نظر گرفته اند. محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا عبارت اند از:

✔️ اولین شرط برای خرید خودرو در بورس کالا، دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی است. افراد در گام نخست باید نسبت به دریافت کد بورس کالا اقدام نمایند.

✔️ بر اساس اعلام بورس کالای ایران، هر فرد حقیقی با ارائه کد ملی، در تاریخ اعلامی تنها مجاز به ثبت سفارش و خرید یک خودرو در است. با به تصویب رسیدن این شرط، خودرو های عرضه شده به خریداران واقعی می رسد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، کلیک کنید.

✔️ اشخاص حقیقی که از سال 1398 موفق به خرید خودرو از خودروسازان شده اند، مجاز به ثبت سفارش خودرو در بورس کالا نیستند.

✔️ یکی دیگر از محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا، محدودیت سنی است. بر اساس این شرط، تنها افراد بالای 18 سال، اجازه خرید و ثبت سفارش خودرو در بورس کالا را دارند.

✔️ افراد حقوقی مجاز به خرید خودرو در بورس کالای ایران نیستند.

✔️ قابل توجه است که محدودیت‌های ذکر شده شامل برخی از خودرو‌های عرضه شده نظیر کامیونت ها و وانت کارا  نمی‌شوند.

خودرو های عرضه شده در بازار بورس کالا

 

خودرو های عرضه شده در بازار بورس کالا 

 

برای اطلاع از نحوه خرید سهام در بورس کلیک کنید.

برخی از خودرو های عرضه شده در بازار بورس کالای ایران به شرح زیر می باشد:

لاماری ایما هایما s7 207 دستی (دنده ای) 207 اتوماتیک
t5 اتوماتیک شاهین دیگنیتی دیگنیتی پرستیژ
تارا اتوماتیک دنا پلاس دستی (دنده ای) هایما s5 هایما s8
کامیون کشنده EM Power کامیونت فورس فیدلیتی ریسپکت
تارا دستی وانت کارا شاهین تارا دستی

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

???? افراد پس از دریافت کد بورس کالا و مطالعه محدودیت های موجود، در صورتی که محدودیتی برای خرید خودرو نداشتند، باید نسبت به مطالعه شرایط کلی خرید خودرو در بورس کالا اقدام کنند، تا در صورت واجد شرایط بودن، مراحل بعدی را طی کنند. این شرایط به شرح زیر می باشد:

☑️ خریداران باید به میزان مبلغ پایه خودروی مد نظر و همچنین درصد وجه قیمت پایه اعلام شده را به حساب وکالتی نزد بورس واریز کنند. قابل توجه است که این مبلغ از زمان ثبت سفارش و ارسال، تا زمان اعلام نتایج در حساب گفته شده، مسدود خواهد شد.

☑️ توجه کنید که ثبت سفارش خودرو در بورس کالا به منزله ثبت نهایی نبوده و خریداران باید تا زمان اعلام نتایج نهایی صبر کنند.

☑️ افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودرو سازی و در نظر گرفتن هزینه های جانبی هر خودرو اعم از هزینه خدمات حمل و نقل پستی، شماره گذاری، تولید پلاک، بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه هوشمند سازی کارت خودرو، مالیات شماره گذاری و ... قیمت مورد نظر خود را اعلام کنند.

☑️ خریدارانی که در زمان اعلام نتایج نهایی، جزو برندگان رقابت خرید خودرو در بورس کالا شده اند و به هر دلیلی از خرید خودرو منصرف شده و قصد فسخ معامله را دارند، ملزم به پرداخت پنج و نیم درصد ارزش کل معامله هستند. این 5.5 درصد شامل 5 درصد ارزش کل معامله به عنوان هزینه فسخ معامله و 0.5 درصد دیگر به عنوان هزینه کارمزد دو سر معامله می باشد.

☑️ به افرادی که در روز اعلام نتایج نهایی، جزو افراد منتخب باشند، 3 روز کاری مهلت داده می شود تا باقی مانده مبلغ معامله را به حساب وکالتی خود واریز کنند، در غیر این صورت و در صورت عدم واریز وجه مذکور پس از روز سوم، به ازای هر روز دیرکرد، ملزم به پرداخت 0.25 درصد ارزش کل معامله به عنوان جریمه تاخیر هستند. در صورتی که خریداران 6 روز برای واریز باقی مانده مبلغ، تاخیر داشته باشند، معامله فسخ می شود و باید 5.5 درصد ارزش کل معامله به عنوان هزینه فسخ قرارداد و هزینه کارمزد دو سر معامله پرداخت کنند.

 

مزایای خرید خودرو از بورس کالا 

 

مزایای خرید خودرو از بورس کالا

????  مزایای خرید خودرو از بورس کالا به شرح زیر است:

???? خرید بدون نیاز به شرکت در قرعه کشی

???? حذف دلالان و واسطه گران و در نتیجه رسیدن خودرو به صورت مستقیم به دست خریداران واقعی

???? وجود نظارت بیشتر بر روی قیمت ها

برای اطلاع از نحوه ثبت نام و دریافت کد بورس کالا ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

کلام آخر

در مطلب بالا به محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا اشاره شد. پس از استقبال گسترده خریداران از خرید خودرو در بازار بورس کالای ایران، بسیاری از خودرو سازان اقدام به عرضه خودروهای تولیدی خود در بورس کالا کردند. دلایل استقبال افراد از خرید خودرو در بورس کالا، دسترسی آسان، تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار، احتمال برنده شدن بالا تر و ... است. اما همه افراد امکان خرید خودرو از بورس کالا را ندارند. پس از عرضه اولیه برخی از خودرو ها، با تصمیم وزارت صمت و سازمان بورس، محدودیت ها و شرایطی جهت فیلتر خریداران وضع شد. در صورت وجود هر گونه سوال و یا ابهام می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا

 



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , نرم , افزار , مالیاتی , خرید , خودرو , بورس , کالا , بورس کالای ایران , بورس , خرید خودرو در بورس کالا , کد بورسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

امروزه با افزایش نوسانات اقتصادی، افراد زیادی به دنبال راهی برای سرمایه گذاری مطمئن و کم ریسک هستند. خرید سکه و طلا از زمان های گذشته یکی از محبوب ترین و آسان ترین روش های سرمایه گذاری بوده است. در حال حاضر نیز خرید سکه و طلا در بورس از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری می باشد. بازار بورس کالای ایران که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور فعالیت می کند، بستر خوبی برای معامله انواع کالاها، از جمله طلا و سکه است. برای اطلاع از نحوه معامله این کالاها، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مزایای خرید سکه و طلا در بورس

✔ معافیت از پرداخت مالیات

✔ نبود خطر سرقت

✔ بی نیاز شدن از لزوم حمل و نقل فیزیکی و برخورداری از امنیت بالا

✔ شفافیت و قیمت و وجود سازمان نظارت کننده

✔ قابلیت خرید با بودجه های مختلف

[caption id="attachment_16351" align="aligncenter" width="574"]آشنایی با بورس کالا آشنایی با بورس کالا[/caption]

آشنایی با بورس کالا

???? یکی از انواع فعالیت هایی که به بازار بورس مربوط می شود، بورس کالا است که در آن به خرید و فروش و معامله ی کالاهایی مانند برنج، فلزات و سیمان و مانند آن پرداخته می شود و تنوع کالا در آن باعث می شود بخش های زیادی داشته باشد. بیشتر کسانی در بورس کالا در حال فعالیت اند معمولا گروهی از بازرگانان و صنعتگرانی هستند که با خرید و فروش کالای خود به منظور تجارت با آنها، از این اقلام بهره می برند.

بورس کالا را می توان به عنوان یک بازار گسترده معرفی کرد که دارای قسمت های مختلف است و بر اساس عرضه و تقاضا اداره می شود که دو عامل بسیار مهم، یعنی نوسانات و ارزندگی کالا باعث چرخیدن چرخ آن می شوند.

این غول بازار بورس از چهار بخش تشکیل می شود که شامل این موارد هستند: بازار فرعی، بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی.

شرایط و ویژگی های هر یک از این بخش ها باعث می شود آنها را به طور متمایز از هم دسته بندی کنیم به عنوان مثال اگر فردی بخواهد ماشین بخرد نیاز به ورود به بازار فیزیکی خواهد داشت.

 سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

عرضه ربع سکه در بورس کالا

???? عرضه گواهی سپرده که برای نخستین بار در تاریخ 24 دیماه در سال 1401 در بورس کالا انجام شد، همراه با نماد سکه در بورس ۰۳۱۲ن۰۶ عرضه گردید و افرادی که دراین زمان نسبت به خرید ربع سکه اقدام نمودند، توانستند برای تحویل این ربع سکه ها از بازار بورس کالا پنج روز پس از خرید اقدام کنند و آن را از انبار دریافت نمایند. عرضه ربع سکه در بورس کالا در دور دوم از تاریخ 4 بهمن آغاز شد و به مدت 10 روز ادامه داشت.

همچنین دوره سوم عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی به تاریخ 19 بهمن 1401 آغاز و تا 26ام همین ماه به طول انجامید. در این دوره ها بیان شد که هر فرد قادر به سفارش تا 5 سکه می باشد.

از مشابهت های این گواهی سپرده با گواهی سپرده بهار آزادی می توان به عرضه نسبت 0.01 از هر دوی آنها اشاره کرد از این رو اگر قصد خرید ربع سکه را دارید لازم است 100 گواهی سپرده از آن را بخرید. همچنین خرید تعداد بیشتری گواهی سپرده مستلزم پیشروی در نسبت های 100 تایی خواهد بود به این معنی که برای خرید 3 ربع سکه باید 300 گواهی سپرده ربع بهار آزادی خریداری شود.

در واقع برای خرید سکه در بورس کالا باید به این نسبت های میان سکه و گواهی سپرده آن آشنا باشید همچنین یکی دیگر از موارد مهم در خرید ربع سکه در بورس، داشتن کد بورسی است که برای دریافت آن لازم است ابتداً در سامانه سجام ثبت نام کنید و پس از مراحل احراز هویت ثبت نام شما کامل می شود.

در مرحله بعد لازم است به یک کارگزاری معتبر مراجعه کرده و از این طریق کد معاملاتی دریافت کنید.

با وجود عرضه ربع سکه در بورس کالا، برای خرید آن باید از طریق پنل کارگزاری که پیشتر اشاره شد، اقدام نمایید و این کار با کد بورسی صورت می گیرد که در این صورت نیازی به داشتن کد بورس کالا و حساب وکالتی نخواهد بود.

[caption id="attachment_16352" align="aligncenter" width="574"]نحوه خرید ربع سکه از بورس نحوه خرید ربع سکه از بورس[/caption]

نحوه خرید ربع سکه از بورس (از طریق کارگزاری)

???? با داشتن کد بورسی می توان به پنل کارگزاری مربوطه وارد شد و در قسمت جستجو نماد عبارت "ربع سکه" را وارد و جستجو کنید.

با این کار نماد سکه در بورس (سكه0312ن06) در بخش نتایج مشاهده خواهد شد که باید آن را انتخاب کرده و مانند نماد های بورسی دیگر، سفارش خرید خود را به ثبت برسانید.

یکی از روش های دیگر نحوه خرید ربع سکه از بورس، خرید بر اساس قیمت هایی است که بر روی تابلو به صورت همزمان نمایش داده می شود اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که خرید ریع سکه در بورس کالا باید از ساعت 9 صبح الی یک بعد از ظهر ثبت شود که در این صورت، 13 ساعت بعد خرید شما در صورت رسیدن قیمت به ثبت می رسد.

تفاوت در نمادهای ربع سکه به برخی عوامل مانند بانک صادر کننده ی آن و سایر ویژگی ها بستگی دارد برای مثال نماد تمام سکه طرح جدید 0011 ملت(سکه0011پ02) و تمام سکه طرح جدید 0012 رفاه (سکه0012-01).

اما لازم به ذکر است که برای ربع سکه ثبت شده تنها این نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» وجود دارد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

شرایط خرید ربع سکه در بورس کالا

???? به تازگی قوانین جدیدی مبنی بر اینکه خریدار باید حتما ربع سکه خریداری شده را از انبار تحویل نماید، وضع شده است و خریدار نمی تواند سپرده خود را بفروشد.

علاوه بر آن شرکت در خرید ربع سکه در بورس کالا منوط بر حقیقی بودن افراد است و به شرکت کننده های حقوقی هنوز اجازه خرید گواهی سپرده ربع سکه داده نشده است.

از دیگر امتیازاتی که در این زمینه به افراد حقیقی داده شده است، امکان خرید وی تا سقف 500 گواهی سپرده ربع سکه می باشد که این رقم معادل 5 ربع سکه طلای بهار آزادی است.

معاملات گواهی سپرده به صورت حراج تک قیمتی انجام می شود و پیش گشایش آن از ساعت 9 تا 13 خواهد بودو در واقع خرید و فروش سکه در این بازه ی زمانی صورت نمی گیرد و پس از ساعت 13 حراج تک قیمتی آغاز خواهد شد.

برای کشف قیمت توسط خریدار  فروشنده از حراج ناپیوسته استفاده می شود و شیوه انجام آن بر پایه عرضه و تقاضاست که منجر به ثبات و کشف قیمت می شود تا رضایت دو طرف معامله را جلب نماید.

کلام آخر

خرید سکه و طلا در بورس نیازمند یکسری اقدامات است که به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و طی این مراحل افراد می توانند نسبت به خرید امن طلا و سکه اقدام کنند. ما در این مطلب به آموزش روش های خرید سکه و طلا در بورس پرداخته ایم. در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام، با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.


:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , نرم , افزار , مالیاتی , خرید سکه و طلا در بورس , خرید طلا ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

خرید سهام در بورس در دنیایی که هر لحظه در حال تغییر و دگرگونی و نوسانات قیمت و ارز می باشد، گاه به یک فعالیت پرسود تبدیل می شود و گردش مالی حاصل از آن بسیار زیاد خواهد بود. تنوع سرمایه گذاری و قدرت تصمیم گیری بالای سرمایه گذاران، بازار بورس را به یک بازار جذاب تبدیل کرده است. سودهای کلانی که برخی افراد از بازار بورس کسب می کنند دیگران را ترغیب به فعالیت در بورس خواهد کرد که ورود به بازار 57 میلیونی بورس، نیازمند آشنایی با ریز و درشت آن است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

مفاهیم اولیه بازار بورس

 

مفاهیم اولیه بازار بورس

???? تعریف پیام ناظر بازار

ناظر بازار وظایفی دارد که از جمله ی آنها می توان به اطلاع رسانی پیرامون فعالیت ها، بروزسانی هر لحظه اخبار مرتبط به شرکت های ارائه دهنده سهام در بازار های بورسی و فرا بورسی اشاره کرد.

یکی از دیگر وظایف ناظر بازار این است که قادر به آگاه سازی سرمایه گذاران در خصوص توقف نماد ها، بازگشایی آنها و عرضه عمومی خواهد بود. این به این خاطر است که نظارت بر صحت اطلاعات مالی منتشر شده توسط شرکت ها به دست سازمان بورس انجام می شود و در صورت مشاهده مغایرت، اقدام به توقف نماد شرکت خواهند کرد.

???? شاخص بازار اول

در تعریف شاخص اول بازار می توان گفت شامل شرکت هایی می شود که وضعیت بهتری از منظر میزان شناوری سهام، سودآوری و میزان سرمایه داشته باشند و عرضه سهم آنها در بازار اول صورت می گیرد و از بدنی ترتیب شاخص بازار اول اقدام به سنجش وضعیت آنها می کند.

???? منفی بودن شاخص به چه معناست؟

منفی بودن شاخص نشان دهنده منفی بودن کل بازار نیست بلکه این اثر توسط شاخص کل نشان داده می شود. در منفی شدن شاخص ممکن است شرکت هایی با سرمایه کلان دخیل باشند و با منفی و مثبت شدن شاخص خود، علامت شاخص کل را تغییر دهند.

???? تعریف فهرست اولیه

سهام شرکت هایی که در بازار دوم یا بازار ثانویه ارائه می شوند، توسط فهرست اولیه و مشروط پردازش خواهند شد.

???? تعریف کارگزاری

در تعریف بسیار ساده از کارگزاری می توان آن را به عنوان واسطه میان خریداران و فروشندگان معرفی کرد که باعث تسهیل عمل و تراکنش می شوند. در واقع بهره وری کارگزاری ها، از کمیسیون یا کارمزدی که پس از انجام شدن سفارش دریافت می کنند تامین می شود. همچنین روش های دیگری مانند مطالبه مبلغی از سرمایه گذار برای ثبت سفارش بالا نیز برای کسب درآمد کارگزاری ها وجود دارد. کارگزاری ها به شما در دریافت کد بورسی و خرید سهام در بورس کمک می کنند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام سهام عدالت با کد ملی در بورس ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سهام

???? افزایش منابع مالی اصلی ترین و اولین عامل برای سرمایه گذاری در بورس محسوب می شود که این اتفاق با خرید سهام مناسب و در طی زمان رخ می دهد و ارزش سهام شما افزایش پیدا می کند. برای رسیدن به چنین امتیازی لازم است روی شرکت های با ثبات و رو به رشد تمرکز کنید.

با افزایش تورم یک کشور، ارزش پول در آن کشور کاهش پیدا می کند از این رو بهتر است در چنین کشوری منابع مالی به صورت پول نقد نگهداری شوند تا با کاهش ارزش پول، ضرر کمتری منابع مالی شما را تهدید کند.

سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس به تازگی در ایران افزایش داشته و با بررسی این آمار و ارقام می توان به بازدهی مناسب بازار بورس اعتماد کرد و با هوشمندی به فعالیت و بهره وری در آن پرداخت.

???? روش های سرمایه گذاری در بورس به مراتب راحت تر از سایر روشهای سرمایه گذاری محسوب می شوند و تنها سدی که ممکن است کمی مراحل سرمایه گذاری در بورس را سخت تر کند، دریافت کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام است که پس از آن نیز نیاز به خرید سهام توسط کارگزاری مورد نظر خواهد بود.

آسان بودن سرمایه گذاری در بورس به این معنی نیست که برای ورود به آن نیاز به مطالعه و آموزش نداشته باشید اما با یک گوشی ساده نیز می توانید به خرید و فروش سهام با گوشی بپردازید اگر دانش کافی را در این زمینه داشته باشید. زمانیکه قصد دارید خرید و فروش سهام با گوشی را انجام دهید حتما از خوب بودن اینترنت خود اطمینان پیدا کنید.

در واقع سهام نوعی دارایی نقدی است که قابلیت تبدیل به اسکناس را در مدت زمان کوتاهی دارد و این در صورتی است که دارایی های غیر نقدی با روش های بسیار زمانبر تر و سخت تری به پول نقد تبدیل می شوند.

سرمایه گذاری در بورس می تواند پس انداز خوبی نیز برای دوران کهنسالی هر فرد باشد.

 

مراحل خرید سهام در بورس 

 

مراحل خرید سهام در بورس

مراحل خرید سهام در بورس ایران به شرح زیر است:

  • ثبت‌نام در سامانه سجام: سامانه ای است که سوابق معاملاتی سهامداران را جمع آوری می کند و برای ثبت نام در این سایت کافی است به سایت آن مراجعه کنید و پس از وارد کردن اطلاعات خود ثبت نام را انجام دهید.
  • دریافت کد بورسی: در هنگام خرید سهام، یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین اقدامات، دریافت کد بورسی است که شناسه ای یکتا برای تمایز سهامداران محسوب می شود.
  • واریز پول به حساب کارگزاری: همانطور که از پیداست، در این مرحله سهامدار بایست وجه خود را به حساب کارگزاری واریز نماید که تا حدودی مشابه با خرید آنلاین است.
  • یافتن نماد بورسی و ثبت سفارش خرید: بسته به زمان سرمایه گذاری، ثبت سفارش در روزهای خاصی انجام می گیرد که به آن، زمان پیش گشایش معاملات گفته می شود. از دیگر نکات مهم این است که امکان حذف یا ویرایش سفارش های وارده در 5 دقیقه پایانی زمان گشایش بازار امکان پذیر نیست. همچنین معاملات از ساعت 9 آغاز می شوند.
  • ثبت سفارش فروش و دریافت مبلغ حاصل از فروش: هم اکنون کمترین میزان سرمایه برای انجام سفارش 500 هزار تومان می باشد. همچنین اگر قصد برداشت وجه خود را از کارگزاری داشته باشید، باید به قسمت درخواست ها در نرم افزار معاملاتی کارگزاری مراجعه کنید سپس گزینه ی تقاضای وجه را انتخاب نمایید و روی علامت + کلیک کنید سپس مبلغ مورد نظر خود که قصد برداشت آن را دارید وارد کرده و حساب بانکی خود را از لیست انتخاب نمایید.

مراحلی که در بالا به آنها اشاره شد، از مواردی هستند که شما را در نحوه خرید سهام در بورس یاری می کنند.

برای اطلاع از نحوه دریافت کد بورس کالا در بورس ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

قیمت مجاز برای خرید سهام در بورس

بیشترین و کمترین میزان نوسان مجاز سهم، قیمت مجاز برای خرید سهام در بورس ذکر می شود که در بوجود آمدن صفوف خرید و فروش نقش دارد و سبب ایجاد دامنه نوسان می شود.

دامنه نوسان باعث جلوگیری از تغییرات بیش از اندازه قیمت و به وجود آمدن تلاطم در بازار خواهد شد که به عواملی مانند ارائه شدن سهم، بازار سهم (بورس و فرا بورس) و میزان تراکنش بستگی دارد.

خلاصه مقاله

خرید سهام در بورس از روش های راحت و کم دردسر برای افزایش منابع مالی محسوب می شود که افراد زیادی هم اکنون در آن فعالیت می کنند و با خرید وفروش سهام، به افزایش منابع مالی خود کمک می کنند. خرید سهام در بورس دارای پیشنیاز هایی اعم از داشتن کد بورسی می باشد؛ علاوه بر این در صورتی که با بازار و نمودار های رشد سهام های مختلف آشنایی چندانی ندارید به شما توصیه می کنیم تا بدون راهنمایی اقدام به خرید نکنید. در آخر باید حتما به این نکته اشاره کنیم که حتما قبل از هر فعالیتی در بازار بورس با نحوه خرید سهام در بورس آشنا شوید و مطالعه خود را در این مورد افزایش دهید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و خرید سهام در بورس



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان , خرید سهام در بورس , سهام , خرید سهام , بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

برای برخی از افراد فعال در بورس این سوال پیش می آید که اساساً بورس کالا چیست؟ در ایران چه قراردادهایی در بورس کالا وجود دارد؟ بورس کالا بازار منسجمی است که بسیاری از افراد کالای خود را در آن عرضه می‌ کنند. در این بازار کالاها پس از بررسی، کارشناسی و قیمت گذاری توسط کارشناسان بورس کالا به خریداران عرضه خواهند شد.

یکی از مزیت ‌های بورس کالا حضور نهادهای تنظیم کننده و قوانین نظارتی است که براساس آن مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و تاجران کالا با حضور در این بازار، باید قوانین و مقررات حاکم بر آن را رعایت کنند. از آنجا که بسیاری از افراد با ماهیت بورس کالا آشنایی ندارند، توضیحاتی در ارتباط با این سوال که بورس کالا چیست؟ ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

 ماهیت بورس کالا چیست؟

????بسیاری از افراد مایلند بدانند که بورس کالا چیست؟ و انواع بورس کالا و قراردادهای آن به چه صورت می باشد؟ باید گفت بورس کالا، بازری است که عرضه کنندگان در آن کالای خود را عرضه می‌کنند و افراد متقاضی کالاهای عرضه شده را در این بازار مالی خریداری خواهند کرد.

???? در بازار بورس کالا کالاهای مربوطه پس از بررسی، کارشناسی و قیمت گذاری از سوی کارشناسان به خریداران عرضه خواهند شد. در این بازار معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده از جمله محصولات پتروشیمی، فلزات محصولات کشاورزی و سیمان داد و ستد می شوند که به تازگی خودرو نیز به لیست کالاهای قابل معامله در بورس کالا اضافه شده است.

???? یکی از مزیت های مهم این بازار نظارت بر قیمت عرضه و تقاضا می باشد که همه مصرف کنندگان، تولید کنندگان و تجار باید قوانین حاکم بر بورس کالا را رعایت کنند. اما در ادامه می خواهیم در ارتباط با انواع بورس کالا و قراردادهای آن توضیحاتی ارائه کنیم.

برای کسب اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کالا + آموزش روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

 معرفی انواع بازار بورس کالا

????بورس کالا از بازارهای متفاوتی تشکیل شده است. مثلاً در یک بازار معاملات فلزات و در بازار دیگر معاملات سکه انجام می شود. انواع بازارهای بورس کالا شامل موارد زیر می شوند:

✔️ بازار فیزیکی بورس کالا

????یکی از مهمترین کالاهایی که در بورس کالا وجود دارد، محصولات فیزیکی هستند و به همین دلیل به آن بازار فیزیکی بورس کالا می گویند. در این بازار محصولات مختلف از جمله محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، اقلام کشاورزی، محصولات صنعتی و معدنی داد و ستد خواهند شد. این بازار یکی از بزرگترین بازارهای بورس کالا است که قوانین خاص خود را دارد و مشابه بازار سنتی می باشد.

✔️ بازار فرعی بورس کالا

????محصولاتی که به علل مختلف مثل تایید کیفیت از سوی متقاضی به مراجعه حضوری نیاز دارند یا اینکه عرضه آنها تداوم نخواهد داشت یا به هر دلیل نمی‌توان در بازار فیزیکی خرید و فروش شوند، در بازار فرعی بورس کالا داد و ستد می‌ شود. محصولاتی که معمولاً در این بازار وجود دارند، شامل محصولات کشاورزی، معدنی، پلیمر، صنعتی و پتروشیمی هستند که قابل اجرا در معاملات داخلی و خارجی می باشند.

 

معرفی انواع بازار بورس کالا 

 

????بازار مالی برای سرمایه گذاران و فراگیر شدن بورس کالا تاسیس شده و سه مجموعه با نام گواهی سپرده کالا، صندوق سرمایه گذاری کالایی و قرارداد سلف موازی استاندارد وجود دارد.

◾️ بازار گواهی سپرده کالایی

در بازار مالی گواهی سپرده کالایی مقدار کالا به بخش انبار سپرده می‌شود و انبار یک قبض برای کالا صادر خواهد کرد که پشتوانه آن است. این قبض در شرایطی صادر می‌شود که مسئول انبار کیفیت محصولات را تایید کند. در واقع گواهی سپرده کالایی جهت خرید و فروش یک محصول قبل از تحویل آن می باشد.

◾️ صندوق سرمایه گذاری کالا

در این بازار مالی هزینه اضافه مربوط به انبارداری و حمل و نقل حذف می شود و سرمایه‌گذاران می ‌توانند به جای خرید محصول، صندوق را خریداری کنند.

◾️ قرارداد سلف موازی استاندارد

در قرارداد سلف موازی استاندارد عرضه کننده محصول مبلغ کالا را که فروخته قبل از تحویل دریافت می کند. این قرارداد مانند قرارداد سلف است که در قراردادهای بورس بیشتر موضوعیت دارد.

✔️بازار مشتقه بورس کالا

???? بازار مشتقه سازمان بورس برای مدیریت ریسک قیمت و بهره مندی از اهرم و تضمین معاملات است. نحوه فعالیت در این بازار به این شکل است که یک دارایی معین عرضه می شود و بر روی آن قراردادهایی تنظیم خواهد شد. محصولاتی مانند زعفران، پسته، انواع محصولات پتروشیمی و فلزات گرانبها در این بازار قابل عرضه هستند. در بازار مشتقه بورس کالا، سرمایه گذاران بسیاری حضور دارند و سرمایه‌گذاران خرد نیز امکان فعالیت خواهند داشت.

 

برای کسب اطلاع از نحوه دریافت کد بورس + ثبت نام کد بورس روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

 آشنایی با انواع قراردادها در بورس کالای ایران

????تا اینجا سعی کردیم به این پرسش که بورس کالا چیست؟ و انواع بازار آن آشنا شویم. اما انواع قراردادها در بورس کالا کدامند؟ قراردادهای مختلفی در بورس کالای ایران وجود دارند که شامل موارد زیر می باشند:

✔️ قرارداد نقدی

????در قرار داد نقدی خریدار همه مبلغ توافق شده به همراه کارمزد را به کارگزاری پرداخت می‌کند و عرضه کننده محصول آن را به مدت حداقل سه روز به خریدار تحویل خواهد داد. از قرارداد نقدی به عنوان قرارداد تحویل فوری یاد می‌شود.

✔️قرارداد سلف

????در قرارداد سلف مبلغ توسط خریدار پرداخت می ‌شود، اما زمان تحویل آن هنگامی است که در قرارداد منعقد شده و مورد تایید طرفین قرار دارد. تحویل محصول در آینده انجام می‌شود و تسویه آن در همان ابتدای انعقاد قرارداد انجام می‌شود. این نوع قرارداد در بازار فیزیکی بورس کالا نیز وجود دارد.

✔️ قرارداد نسیه

????قرارداد نسیه به این صورت است که در آن این امکان وجود دارد که خریداران مبلغ توافقی را به صورت نسیه و در زمان های معین پرداخت نمایند و تحویل کالا در مدت سه روز پس از انعقاد قرارداد صورت خواهد گرفت.

✔️ قرارداد آتی

????قرارداد آتی به معنای قرارداد آینده است و همه امور معاملات از پرداخت وجه تا تحویل کالا در آینده و بر اساس قیمت توافقی صورت می گیرد. هنگام رسیدن زمان معامله وجه مورد نظر پرداخت می ‌شود و کالا در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

آشنایی با انواع قراردادها در بورس کالای ایران 

 

✔️ قرارداد اختیار معامله

???? قرارداد اختیار معاملات به این صورت است که یک نفر اختیار معامله فرد دیگر را خریداری می کند و آن را به دست می‌آورد. این قرارداد در دو مدل مختلف به عنوان اختیار خرید و اختیار فروش منعقد می ‌شود و در هرکدام از آنها خریداران و عرضه کنندگان با یکدیگر به معامله می پردازند.

✔️ قرارداد صلح

???? این قرارداد در بورس کالا برای برطرف کردن اختلافات موجود یا پیشگیری از اختلافات آینده منعقد می شود.

✔️ قرارداد معاوضه

????یکی دیگر از قراردادهای بورس کالا، قرارداد معاوضه است. در این قرارداد برای تمدید یا کاستن  از زمان سررسید استفاده می کنند و به نحوی معاوضه تعهد صورت خواهد گرفت.

دریافت کد بورس کالا + ثبت نام بورس کالا برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

سخن آخر

در این مقاله به این سوال که بورس کالا چیست؟ و چه قراردادهایی در آن وجود دارد پرداختیم. بورس کالا یکی از بازارهایی می باشد که در آن انواع کالاهای خام و فرآوری نشده مانند پتروشیمی، سیمان، محصولات کشاورزی، فلزات و ...  در آن داد و ستد می شوند.

بزرگترین مزیت این بازار این است که نظارت بر قیمت عرضه و تقاضا وجود دارد و همه مصرف کنندگان و تولید کنندگان که در این بازار حضور پیدا می ‌کنند، باید از قوانین و مقررات آن تبعیت کنند. در حال حاضر در انواع بازار بورس کالا، قراردادهای تعریف شده است که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. چنانچه نیازمند اطلاعات تکمیلی در مورد بورس کالای ایران هستید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا در اسرع وقت به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و بورس کالا چیست؟



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری , بورس کالا , دریافت کد بورسی , کدبورسی , کد بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

این روزها شاهد افزایش  تعداد متقاضیان جهت سرمایه گذاری در بازار بورس هستیم و رکود این روزهای دیگر قسمت‌های اقتصادی کشور نیز باعث جذب سرمایه‌های سرمایه گذاران به سوی فعالیت در این زمینه شده است. وارد شدن به بازار سرمایه مقررات خاصی  دارد. برای اینکه قادر باشیم در بازار بورس، سرمایه‌گذاری انجام دهیم، پیش از هر کاری لازم است، مقدمات ورود به این بازار را مهیا کنیم. اولین گام برای  ورود به این بازار، دریافت کد بورس است.

شاید شما فکر کنید چون خرید و فروش اوراق بهادار آنلاین انجام می‌گیرد و کارگزار به صورت مستقیم در آن دخالت ندارد، احتیاجی  به این کار نیست. اما در هرصورت، کارگزار واسطه میان شما و بازار سرمایه می‌باشد و داشتن یک کد مخصوص به خود، جهت حضور شما در جامعه سهامداری ضروری است. شما با داشتن کد بورسی می‌توانید حساب معاملاتی افتتاح نمایید و به راحتی معامله انجام دهید. دریافت کد بورسی به‌صورت حضوری یا غیرحضوری نیز میتواند انجام گیرد. در مقاله پیش رو تصمیم داریم، روش دریافت کد بورسی را به شکل گام به گام توضیح دهیم.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی، شناسه‌ای معتبر و واحد برای هر فرد است. شما با دارا بودن این کد می‌توانید در بازار بورس یا فرا بورس معامله انجام دهید. این کد از پنج رقم و سه حرف اول نام خانوادگی شما ایجاد شده است و مانند کد ملی است و هر فرد تنها قادر است یک کد داشته باشد. شما قادر خواهید بود هر نوع سهام یا اوراق پذیرفته‌شده مثل اخزا، تسه و… در بازار سرمایه را از با دارا بودن این کد معامله کنید. البته، معاملات بورس کالا و بورس انرژی با کدهای جداگانه‌ای انجام می‌گیرد.

 

کد بورسی چیست؟ 

 

تفاوت کد بورسی و کد بورسی آنلاین

فرق مهم کد بورسی و کد آنلاین در تکنیک معامله است. فردي که دارای کد بورسی آنلاین است به سادگی می‌تواند به صفحه معاملات آنلاین کارگزاری مراجعه نماید و معاملات مد نظر خود را به‌صورت آنلاین انجام دهد.

علاوه بر پلتفرم آنلاین، معاملات به‌ شکل لحظه‌ای در صفحه بورس نشان داده می‌شود. معامله‌گران به‌صورت زنده قادر خواهند بود شاهد معاملات انجام شده باشند.

ثبت نام در سامانه سجام جهت دریافت نمودن کد بورسی

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا همان سامانه سجام توسط شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار برای خدمت رسانی به سرمایه گذاران بورس ایجاد گردیده است. بعد از ایجاد این سامانه، اطلاعات کاربران به صورت یکجا جمع آوری و امکان دریافت کد بورس بدون احتیاج به مراجعه حضوری و با ثبت نام در این سامانه مهیا گردیده است.

علاوه بر ثبت نام در یک کارگزاری جهت دریافت استعلام کد بورسی نیاز است تا در سامانه سجام هم ثبت نام انجام گیرد. برخی از کارگزاری ها این امکان را ایجاد نموده اند تا در صورتی که سرمایه گذار ثبت نام خود را در سامانه سجام هنوز تکمیل نکرده باشد، بعد از انجام مراحل ثبت نام در کارگزاری، گزینه ای به اسم ثبت در سامانه سجام را انتخاب نمایند. در این صورت اطلاعات شخص در سامانه سجام  ثبت می‌شود و ثبت نام در این سامانه برای شخص انجام می‌شود.

بعد از کامل کردن مراحل ثبت نام در سامانه و یک کارگزاری به وسیله سرمایه گذاران نیاز است تا جهت احراز هویت به صورت آنلاین و یا حضوری به مراکز احراز هویت مراجعه نموده و فرم احراز هویت سجام و کارگزاری را کامل نمایند. سرمایه گذاران موقع مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت بایستی مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت سجام را همراه داشته باشند.

 برای اطلاع از دریافت کد بورس و ثبت نام کدبورس با ما در طلوع پدیده همره باشید.

مراحل دریافت کد بورسی

جهت ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی و حقوقی باید این مراحل را طی کنند:

☑️ ثبت نام و احراز هویت سجام

☑️ ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری

برخی از کارگزاری ها جهت سهولت کاربران این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربران به صورت همزمان با ثبت نام در کارگزاری  در سجام نیز ثبت نام گردند و بعد برای احراز هویت اقدام نمایند. از طریق این کارگزاری ها بنا به گزارشات اعلامی ثبت نام همزمان در کارگزاری و سجام به شکل رایگان انجام می گیرد. اشخاص باید توجه داشته باشند فرآیند احراز هویت برای کارگزاری‌ها بعد از ثبت نام در سجام و احراز هویت آن نیز باید انجام شود.

امروزه، دریافت این کد راحت‌تر از قبل است. توسعه سامانه‌های معاملاتی و انجام کارها به شکل آنلاین، دریافت کد بورس را برای متقاضیان آسان‌تر کرده است. به‌ گونه‌ای که بعضی کارگزاری‌ها، قسمتی از خدمات دریافت کد بورس را به شکل غیرحضوری و آنلاین به مشتریان ارائه خواهند داد. به این صورت که شما به وب‌سایت کارگزاری موردنظر وارد می‌شوید و اقدام به کامل کردن فرم‌های مرتبط می‌‌کنید. این فرم‌ها از چند قسمت تشکیل شده‌اند که عبارتند از شامل:

✔️ مشخصات فردی

✔️ مشخصات تحصیلی و شغلی

✔️ اطلاعات مالی

✔️ اطلاعات حساب بانکی

اطلاعات باید درست درج شود تا در ادامه فرآیند و بانک اطلاعاتی مشکلی ایجاد نگردد. حساب بانکی که ارائه می دهید، حسابی است که با آن قرار است معامله انجام دهید.مبلغ حاصل از فروش هر معامله‌ به‌ حساب ارائه داده‌شده، دو روز کاری واریز خواهد شد. پس لازم است با دقت این قسمت را تکمیل نمایید.در آخرین صفحه فرم نیز، باید در آزمون شرکت نمایید تا اطلاعات کافی شما در مورد بازار سرمایه سنجیده شود. مدارکی که نیاز است ارائه دهید، عبارتند از :

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی 

 

بورس کالا چیست؟ با ما در طلوع پدیده همره باشید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

???? اصل و تصویر شناسنامه

???? اصل و تصویر کارت ملی

???? شماره‌ حساب بانکی و شماره شبا

???? تکمیل فرم مشتریان حقیقی

???? آخرین مدرک تحصیلی

چقدر زمان میبرد تا کد بورسی صادر گردد؟

حدودا ۲ روز کاری بعد از امضای فرم، کد شما صادر خواهد شد. نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین برای شما ارسال میگردد. در پیام ارسال‌شده، آدرس سامانه کارگزار مربوطه نیز وجود دارد. این نام کاربری و رمز عبور مخصوص شما است و کسی بجز شما اجازه استفاده از آن را نخواهد داشت. پس در حفظ آن کوشا باشید و اطلاعات آن را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

خلاصه مقاله

سرمایه گذاران جهت ورود به بازار بورس به کد بورسی یا کد سرمایه داری احتیاج دارند تا بتوانند آنلاین سهام های مورد نظرشان را خرید و فروش نمایند. جهت دریافت کد بورس نیاز است در یک کارگزاری و سامانه سجام ثبت نام نموده و بعد برای احراز هویت مراجعه نمایید. برای انجام احراز هویت اصل و تصویر شناسنامه، اصل و تصویر کارت ملی، آخرین مدرک تحصیلی و شماره حساب احتیاج می‌باشد.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و دریافت کد بورس



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری , دریافت کد بورس , کد بورس , کدبورسی , بورس کالا ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

در حال حاضر خرید خودرو در بورس کالا آزاد شده و افراد  می توانند برای خرید خودرو از بازار بورس اقدام کنند. خودروهای چون 207 و تارا از جمله خودروهایی هستند در بازار بورس کالا بسیار پر تقاضا می باشند. برای اینکه بتوانید مراحل ثبت نام در بورس کالا جهت خرید خودرو در بورس کالا را انجام دهید، باید علاوه بر داشتن کد بورسی، کد بورس کالا هم داشته باشید.

ثبت سفارش خرید خودرو در بورس کالا یک فرایند رقابتی است. به همین جهت بسیاری از افراد از مرحله اول ثبت نام در بورس کالا و دریافت کد بورس کالا تا مرحله ثبت سفارش خرید نیاز به راهنمایی داشته باشند. در این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا ارائه خواهیم کرد تا بتوانید راحت تر مراحل ثبت سفارش را انجام دهید.

  

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

????از آنجا که خرید خودرو در بورس کالا دارای شفافیت بیشتری در نوع خرید و عرضه می باشد، بسیاری از آن به عنوان جایگزین برای قرعه کشی خودرو استفاده می کنند. در این روش عرضه کننده خودرو بدون هیچ واسطه ای و بر مبنای قیمت رقابتی محصولات خود را به فروش می رساند. در خرید خودرو در بورس کالا هم شرکت خودرویی سود فروش بیشتر نسبت به روش قرعه کشی و سایر روش ها بدست می آورد و خریدار هم می تواند خودرو را با اختلاف معنادار به شکل ارزان تری از بازار خریداری کند.

????خریداران خودرو در بورس کالا خودروی خود را با اختلاف معناداری ارزان تر از بازار آزاد خریداری می کنند. در شرایط کنونی با توجه به ضرورت عرضه ورود خودرو در بورس از سوی وزارت صنعت، پیش بینی می شود به زودی خودروهای بیشتری وارد این بازار شوند. اما در ادامه لازم است در ارتباط با نحوه خرید خودرو در بورس کالا توضیح دهیم تا بتوانید از طریق آشنایی با مراحل ثبت نامی، راحت تر سفارش خود را ثبت کنید.

 

برای اطلاع از اینکه سود سهام عدالت کی واریز می شود؟ ، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 

"شرایط

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

????برای خرید خودرو در بورس کالا و ثبت سفارش در بورس باید در سامانه سجام، مراحل اسم نویسی و ثبت سفارش را به صورت زیر طی کنید:

✔️ گام اول: اسم نویسی در سامانه سجام

????ابتدا یک حساب کاربری در سامانه سجام ایجاد کنید. سامانه سجام سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و جهت ارائه خدمات فراگیر و یکپارچه به فعالان بازار ایجاد شده است . از طریق این سامانه می توانید برای خرید خودرو در بورس کالا اقدام کنید.

✔️ گام دوم: ثبت نام در کارگزاری

????برای اینکه بتوانید راحت تر فرایند معاملات خود را پیش ببرید، باید در یک کارگزاری ثبت نام نمایید و پس از آن به گرفتن کد آنلاین از بورس کالا اقدام کنید. در حال حاضر سامانه EBGO سامانه آنلاین کارگزاری فارابی برای نام نویسی و خرید خورود از بورس کالا فعال می باشد.

✔️ گام سوم: ایجاد حساب وکالتی

????در مرحله سوم از ، باید یک حساب وکالتی داشته باشید. حساب وکالتی، حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش پرداخت مشتری در یکی از بانک های منتخب افتتاح می گردد. جهت افتتاح حساب وکالتی با دریافت یک معرفی نامه از بانک ملت، پس پر کردن فرم درخواست، باید به یکی از شعبه های بانک ملت مراجعه کنید و حساب وکالتی افتتاح نمایید.

✔️ گام چهارم: دریافت نمودن کد معاملاتی بورس کالا

????پس از دریافت کد سجام، فرد متقاضی باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت نماید. این کد با کد معاملاتی بازار سهام تفاوت دارد و اشخاصی که کد معاملاتی بازار سهام را دریافت کرده اند هم باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت نمایند.

برای اطلاع ازنحوه استعلام بدهی مالیاتی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

✔️ گام پنجم: وارد کردن حساب وکالتی

????در این مرحله باید حساب وکالتی بانک ملت خود را وارد کنید و وارد سامانه خرید آنلاین بورس شوید.

✔️ گام ششم: واریز کردن قیمت پایه

????پس از دو روز کاری نام کاربری و رمز عبور از سوی کارگزاری برای شما ارسال می شود و با اعلام عرضه خودرو در بورس، شما باید قیمت پایه را واریز نمایید.

✔️ گام هفتم:سفارش خرید خودروی مورد نظر

????پس از اینکه فرد متقاضی، مبلغ پایه را در حساب وکالتی شارژ نمود، باید در روزی که خودرو عرضه می شود، به سامانه آنلاین بورس وارد شده و درخواست خود را ثبت نماید. درخواست سریعا در بخش معاملات کالای کارگزاری پیگیری می شود و خودروی موردنظر خریداری می گردد.

✔️ گام هشتم: تعیین کردن نمایندگی

????پس از خرید خودرو از کارگزاری فارابی، شخص باید نمایندگی را  در سامانه نمایندگی برای دریافت خودرو تعیین کند. اگر در لیست برنده شدگان قرار بگیرید، باید هزینه هایی چون مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و عوارض شماره گذاری را بپردازید.

"نحوه

برای اطلاع ازنحوه دریافت کد بورس کالا + ثبت نام بورس کالا، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

راهنمای تصویری ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

????برای دریافت کد بورس کالا و خرید خودرو از بورس کالا باید می توانید از راهنمای تصویری زیر استفاده کنید.

✔️ ابتدا وارد سامانه farabi.ebgo.ir شوید و بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کنید.

گام اول ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در مرحله بعد مدارک مورد نیاز و اطلاعات درخواستی که نمایش داده شده است را ثبت نمایید. برای تسریع روند اسم نویسی خرید خودرو در بورس کالا، نمونه امضای خود در را یک صفحه سفید آماده کنید.

گام دوم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در مرحله بعد کد ملی، شماره موبایل ثبت شده در سجام و همچنین کد امنیتی درخواستی را وارد کنید تا پیامک کد تایید به گوشی همراه شما ارسال گردد.

گام سوم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در این مرحله کد دریافتی که از سامانه سجام برای شما ارسال شده را وارد نمایید.

گام چهارم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در گام بعد مشخصات فردی خود را بررسی کنید و موارد مورد نیاز را تکمیل کنید. (موارد ستاره دار حتما باید تکمیل شوند)

گام پنجم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در مرحله بعد اطلاعات مربوط به آدرس محل سکونت خود را ثبت نمایید.

گام ششم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در مرحله بعد اطلاعات شغلی خود را ثبت کنید و در بخش نوع فعالیت گزینه " خریدار خودرو" را انتخاب نمایید.

گام هفتم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در گام بعد اطلاعات مالی از جمله ارزش روز دارایی و متوسط درآمد ماهانه خود را ثبت کنید.

گام هشتم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ جهت افتتاح حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا بانک مورد نظر خود را انتختاب نموده و معرفی نامه مربوط به آن را برای تکمیل و ارائه به بانک پرینت بگیرید. (برای افتتاح حساب وکالتی انتخاب بانک ملت را توصیه می کنیم)

گام نهم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در این مرحله از خرید خودرو در بورس کالا، تصویر نمونه امضای خود را با توجه به شرایط عنوان شده در قسمت مربوطه بارگذاری نمایید. در این صفحه بارگذاری امضا کافی است و نیازی به آپلود مدارک دیگر نیست.

گام دهم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ در بخش تعهدات مشتری، بخش مربوط به " بازار فیزیکی بورس کالا " را انتخاب نمایید. در ادامه متن تعهد را با دقت مطالعه کنید و در صورت تایید، تیک بخش " قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی " را فعال نمایید.

گام یازدهم ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا

✔️ پس از انجام تمام مراحل ثبت نام خرید خودرو در بورس کالا، پیامکی از سوی کارگزاری فارابی برای تایید مراحل اسم نویسی برای شما ارسال می گردد که وجود نواقص در مدارک از همین روش اطلاع رسانی می شود. اگر اطلاعات ارسالی شما کامل باشد، ظرف یک تا دو روز کاری کد بورس کالا صادر خواهد شد و نام کاربری و رمز عبور به شماره همراه شما ارسال می شود.

خلاصه مقاله

در این مقاله به بررسی نحوه خرید خودرو در بورس کالا پرداختیم و مراحل صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا و ثبت نام جهت دریافت کد بورس را بررسی کردیم. در حال حاضر به دلیل الزام سازمان صمت به شرکت های خودروسازی، برای عرضه خودرو در بورس، امکان خرید خودرو در بازار فیزیکی بورس فراهم است. به این منظور متقاضیان باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنند.

پس از عضویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان و افتتاح حساب وکالتی، باید از طریق یک کارگزاری برای دریافت کد بورسی خرید خودرو در بورس کالا اقدام کنند. هم اکنون سامانه EBGO سامانه آنلاین کارگزاری فارابی برای ثبت نام خرید خودرو در بازار فعال می باشد که پس از طی کردن مراحل ثبت نام می توانید سفارش خود را از طریق این کارگزاری نهایی کنید. چنانچه در ارتباط با نحوه خرید خودرو نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی هستید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و خرید خودرو در بورس کالا



:: برچسب‌ها: نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده نرم , افزار , مالیاتی مشاوره , مالیاتی مشاوره , مالیاتی , رایگان آموزش , حسابداری , خرید , خودرو , در , بورس , کالا , خرید , خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1401 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد